Gå tillbaka till "knapptelefon"

Vad är skillnaden mot att de promenerande personerna lyssnar på varsin bok?
Vad är skillnaden mot att personerna som lever ihop kollar på TV?
Vad är skillnaden mot att personerna på jobbet läser tidningen?
Jag tycker att skillnade är tiden som läggs på att ständigt titta i mobilen vs att läsa tidning/bok/titta på TV
Det är inte många som sitter vid matbordet och läser böcker eller tittar på TV samtidigt som en äter ( undantaget morgontidning till frukost)
 
Jag tycker att skillnade är tiden som läggs på att ständigt titta i mobilen vs att läsa tidning/bok/titta på TV
Det är inte många som sitter vid matbordet och läser böcker eller tittar på TV samtidigt som en äter ( undantaget morgontidning till frukost)

Nej men det är väl inte så många som sitter med telefonen till middag heller? Och till frukost - exakt samma resonemang. Tidning är helt ok, men telefon = Ajabaja.
 
Nej men det är väl inte så många som sitter med telefonen till middag heller? Och till frukost - exakt samma resonemang. Tidning är helt ok, men telefon = Ajabaja.
Eh jooo., många sitter med sina telefoner jämt, tv bok tidning är helt annat, telefonen slukar upp folk totalt, har du sett moderna fester när alla grejjer med sina telefoner ? eller när kompisar ses och de hela tiden går med telefonerna i handen..få tar med sin tidning tv eller bok på samma vis.
 
Nej men det är väl inte så många som sitter med telefonen till middag heller? Och till frukost - exakt samma resonemang. Tidning är helt ok, men telefon = Ajabaja.
Du ser ingen skillnad alls på hur människor använder böcker/tidningar mot hur dom använder mobiler/ paddor?

För min del så kan jag ju säga att min mobil/ padda tar upp mycket mer tid och fokus än vad böcker/tidningar någonsin har gjort....

Det verkar som fler har samma "problem" med mobilen eftersom fler vill ha mobilfritt ett tag
Inte många säger sig vilja ha bokfritt under en period
Så, lite skillnad är det väl :)
 
Eh jooo., många sitter med sina telefoner jämt, tv bok tidning är helt annat, telefonen slukar upp folk totalt, har du sett moderna fester när alla grejjer med sina telefoner ? eller när kompisar ses och de hela tiden går med telefonerna i handen..få tar med sin tidning tv eller bok på samma vis.

Jag tror inte riktigt du hänger med på mitt resonemang. I de situationer du nämner håller jag med, absolut. Men i många andra situationer - t ex de jag nämner - så är det telefonen som är boven. Det är aldrig boken, även om situationen är helt jämförbar. Ta exemplet med den ammande kvinnan! Det är illa om hon sitter med telefonen, men en bok reagerar ingen på. Det är det jag menar.
 
Du ser ingen skillnad alls på hur människor använder böcker/tidningar mot hur dom använder mobiler/ paddor?

För min del så kan jag ju säga att min mobil/ padda tar upp mycket mer tid och fokus än vad böcker/tidningar någonsin har gjort....

Det verkar som fler har samma "problem" med mobilen eftersom fler vill ha mobilfritt ett tag
Inte många säger sig vilja ha bokfritt under en period
Så, lite skillnad är det väl :)

Se ovan.
 
Du kan ju börja med att avinstallera de appar som du inte kan låta bli. Redan det har hjälpt mig i alla fall. FB var min största fälla så den tog jag bort. Är det spel i olika former du fastnat i så ta bort dem. Jag vill inte byta bort min smartphone helt eftersom jag ibland behöver leta efter adresser och vägbeskrivningar i jobbet. Men annars försöker jag hålla nere app-antalet till minimum.

Du kan ju prova det först?
Bra tips, men det har jag redan gjort :) För min del har jag främst haft FB för att 1) hålla koll på stallgruppen för att få information 2) försöka hjälpa till med hemlösa katter. Om 1,5 vecka byter jag stall och de hemlösa katterna stressar tyvärr mig väldigt mycket (kommer avlivningshot i mitt flöde hela tiden). Så FB kommer jag inte sakna :up: Spel är borttaget. Instagram har jag tröttnat på. Ändå plockar man ändå upp det här fanskapet hela tiden och knappar på den. Så nu ska den VÄCK! Hela vägen till min make.... :D
 
Jag tycker mobilen är alldeles underbar när jag umgås med mina släktingar. När vi inte kommer ihåg nåt eller undrar hur det var så googlar vi snabbt och så fortsätter vi samtalet. Min son och jag googlar ofta när vi pratar om nånting för att komma ihåg gamla snookerspelare typ. Eller nåt annat roligt, nån sketch av Schyffert. Eller så sitter vi bredvid varandra och kollar nåt som intresserar . Inte pratade vi mer med varandra innan smartfonens tid. Då var ju morsan bara mossig :D. Vi pratar som vanligt också om nån undrar.
 
Jag tycker att skillnade är tiden som läggs på att ständigt titta i mobilen vs att läsa tidning/bok/titta på TV
Det är inte många som sitter vid matbordet och läser böcker eller tittar på TV samtidigt som en äter ( undantaget morgontidning till frukost)
Inte? Det är fullständigt normalt att läsa samtidigt som man äter eller tittar på tv i min familj.

Smartphonen gör mig faktiskt mer social eftersom jag interagerar med folk på nätet tex vänner på Facebook istället för att läsa böcker på tex lunchen, kön, väntan på bussen, på toa osv.

Ja, jag kan gå och läsa samtidigt; )
 
Jag tror inte riktigt du hänger med på mitt resonemang. I de situationer du nämner håller jag med, absolut. Men i många andra situationer - t ex de jag nämner - så är det telefonen som är boven. Det är aldrig boken, även om situationen är helt jämförbar. Ta exemplet med den ammande kvinnan! Det är illa om hon sitter med telefonen, men en bok reagerar ingen på. Det är det jag menar.
Ja det är moralpanik.
 
Detta leder osökt in mig på diskussionen om telefoner och barn. Alla tycker det är så bedrövligt att man som förälder bara tittar i sin telefon hela tiden, och inte ger barnen uppmärksamhet. Det kan jag absolut förstå, på många sätt (mina barn är rätt stora dock). Men ingen har problem med att folk läser böcker? Själv har jag alltid med mig bok om vi ska till simhallen eller leklandet, jag är lika fast i den som jag är i telefonen vid andra tillfällen... men det är det aldrig någon som kommenterar?

Samma sak när man sitter på möten. Att folk har en dator eller padda med sig, och glor i hela tiden - inga problem. Men om man tar upp telefonen då j-klar är man ouppmärksam :confused:.
Precis! Jag läser ofta böcker på jobbet när vi har dötid, det är aldrig någon som kommenterar det. Men att mina kollegor sitter med näsan i telefonerna, det ska minsann kommenteras? Jättemärkligt, jag är förmodligen mer ouppmärksam med boken än med en telefon...
 
Du ser ingen skillnad alls på hur människor använder böcker/tidningar mot hur dom använder mobiler/ paddor?

För min del så kan jag ju säga att min mobil/ padda tar upp mycket mer tid och fokus än vad böcker/tidningar någonsin har gjort....

Det verkar som fler har samma "problem" med mobilen eftersom fler vill ha mobilfritt ett tag
Inte många säger sig vilja ha bokfritt under en period
Så, lite skillnad är det väl :)
Fo
Du ser ingen skillnad alls på hur människor använder böcker/tidningar mot hur dom använder mobiler/ paddor?

För min del så kan jag ju säga att min mobil/ padda tar upp mycket mer tid och fokus än vad böcker/tidningar någonsin har gjort....

Det verkar som fler har samma "problem" med mobilen eftersom fler vill ha mobilfritt ett tag
Inte många säger sig vilja ha bokfritt under en period
Så, lite skillnad är det väl :)
En stor orsak är att läsa böcker är det generellt mer status på än att pilla med mobilen oavsett vad man faltiskt gör på mobilen. Man kan ju läsa Shakespeare likaväl som att spela candychrash
 
Äsch, man kanske läser tidningen på telefonen?
Förstår inte riktigt skillnaden mellan att sitta med tidning som täcker hela en själv eller dn på telefonen.
Just dagstidning föredrar jag att läsa Irl eftersom jag då oftare läser större delen av tidningen (undantag sporten) dvs även sådant jag INTE är intresserad av. Online väljer jag att läsa det som intresserar mig.

Jag lider lite nu när vi sagt upp gp och inte hittat något bra alternativ.

Men i sak håller med dig.
 
Fo

En stor orsak är att läsa böcker är det generellt mer status på än att pilla med mobilen oavsett vad man faltiskt gör på mobilen. Man kan ju läsa Shakespeare likaväl som att spela candychrash
Visst är det mer status med bok än mobil
Jag brukar alltid köpa digitalböcker och dom läser jag på mobilen...:)

Visst måste du väl ändå medge att mobil och padda tar mycket fokus?
Jag känner själv att min padda tar för mycket tid
Utbudet på nätet är ju enormt, det är spel, FB och forum... Nu sitter jag ju här igen med mobilen
 
AB , Exp, DN, Omni, Unt,m.fl , inte har jag de tidningarna i papperform. Genom fb har jag fått många "vänner".
Du ser ingen skillnad alls på hur människor använder böcker/tidningar mot hur dom använder mobiler/ paddor?

För min del så kan jag ju säga att min mobil/ padda tar upp mycket mer tid och fokus än vad böcker/tidningar någonsin har gjort....

Det verkar som fler har samma "problem" med mobilen eftersom fler vill ha mobilfritt ett tag
Inte många säger sig vilja ha bokfritt under en period
Så, lite skillnad är det väl :)

Ja, jag tror att fler som inte skulle läsa böcker eller tidningar faktiskt får till sig information som de inte skulle fått annars.
Det är positivt.

Jag älskar dessutom metro! Det är genialt med en gratis tidning med korta och lättbegripliga nyheter som når målgrupper som aldrig skulle köpa en tidning
 
Visst är det mer status med bok än mobil
Jag brukar alltid köpa digitalböcker och dom läser jag på mobilen...:)

Visst måste du väl ändå medge att mobil och padda tar mycket fokus?
Jag känner själv att min padda tar för mycket tid
Utbudet på nätet är ju enormt, det är spel, FB och forum... Nu sitter jag ju här igen med mobilen
Nej. Jag tycker inte det är ett problem för mig. Hade jag inte suttit här nu när pastan kokar så hade jag läst en bok.
Jag hinner ju ofta läsa ett par böcker i veckan ändå så det är bara bra att interagera med folk på nätet istället.

Har du problem så ska du givetvis göra något år det (om du vill) men det innebär inte att det är problematiskt för alla.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 635
Senast: tott
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
916
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 160
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 958
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp