Bukefalos 28 år!

Gå tillbaka till "knapptelefon"

Ja, jag tror att fler som inte skulle läsa böcker eller tidningar faktiskt får till sig information som de inte skulle fått annars.
Det är positivt.

Jag älskar dessutom metro! Det är genialt med en gratis tidning med korta och lättbegripliga nyheter som når målgrupper som aldrig skulle köpa en tidning
Metro har jag missat, tack!
 
Jag har bytt till en knapptelefon, utan fler funktioner än att ringa och skicka sms och sa finns snake :)

Den kombinerar jag med en tablet som gar att mobilsurfa med sa den far följa med vid tillfällen när internet kan behövas (bara en 7" sa den far plats i väskan). Men ska jag bara till lekparken, skogen eller sa kan den stanna hemma.
 
Fortsätter hyfsat Off-Topic men påminde mig om en diskussion om huruvida man hade mobilen med sig in på toaletten där det såklart raljerades om att vissa var helt mobilberoende och kan man inte slita sig ens den korta stunden. Så dök den här bilden upp på Facebook med texten Life before smartphones:
meme.jpg

Och för mig personligen då har den hög igenkänningsfaktor men tydligen är det "sundare" enligt vissa att läsa på baksidan av flaskor och liknande än att ta med mobilen.
 
Senast ändrad:
Fortsätter hyfsat Off-Topic men påminde mig om en diskussion om huruvida man hade mobilen med sig in på toaletten där det såklart raljerades om att vissa var helt mobilberoende och kan man inte slita sig ens den korta stunden. Så dök den här bilden upp på Facebook med texten Before Smartphones:
meme.jpg

Och för mig personligen då har den hög igenkänningsfaktor men tydligen är det "sundare" enligt vissa att läsa på baksidan av flaskor och liknande än att ta med mobilen.
Jag kan hela Grummepaketet utantill, tack vare alla de gånger jag glömt mobilen :cautious:
 
Det verkar som fler har samma "problem" med mobilen eftersom fler vill ha mobilfritt ett tag
Inte många säger sig vilja ha bokfritt under en period
Så, lite skillnad är det väl :)
Ha, det här glömde jag svara på, men blev just påmind när jag mot bättre vetande började fingra på en dagsfärsk lockade hög från biblioteket. Jag har faktiskt ett bokförbud! Jag får inte läsa en timme före läggdags. Jag har för dålig diciplin nattetid och slutar nämligen inte läsa innan boken är slut eller det är dags att kliva upp.
 
Fortsätter hyfsat Off-Topic men påminde mig om en diskussion om huruvida man hade mobilen med sig in på toaletten där det såklart raljerades om att vissa var helt mobilberoende och kan man inte slita sig ens den korta stunden. Så dök den här bilden upp på Facebook med texten Life before smartphones:
meme.jpg

Och för mig personligen då har den hög igenkänningsfaktor men tydligen är det "sundare" enligt vissa att läsa på baksidan av flaskor och liknande än att ta med mobilen.
Äsch varför inte göra som jag? Jag har en bokhylla i badrummet; )
Och nu borstar jag tänderna och läser buke.
 
Nu vet jag inte om vi ska bli ännu mer OT...
Men...hurlänge sitter ni på toa egentligen:confused:...ni som behöver ha något att läsa undertiden?
Fortsätter hyfsat Off-Topic men påminde mig om en diskussion om huruvida man hade mobilen med sig in på toaletten där det såklart raljerades om att vissa var helt mobilberoende och kan man inte slita sig ens den korta stunden. Så dök den här bilden upp på Facebook med texten Life before smartphones:
meme.jpg

Och för mig personligen då har den hög igenkänningsfaktor men tydligen är det "sundare" enligt vissa att läsa på baksidan av flaskor och liknande än att ta med mobilen.
 
Nu vet jag inte om vi ska bli ännu mer OT...
Men...hurlänge sitter ni på toa egentligen:confused:...ni som behöver ha något att läsa undertiden?
Det råder lite delade meningar om nyttan vs skadan att sitta länge
En del råd är att man ska sitta länge
https://www.google.se/url?sa=t&sour...hBGsZA6Ernag3hQrA&sig2=vfWKxvf1yJdXlproB1WkCg

medan det finns risken en del som tror att det kan orsaka hemorrojder.

Området behöver undersökas mera; )
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://moodle.med.lu.se/pluginfile.php/41378/mod_resource/content/1/Exempel%201%20F%C3%B6rdjupningsuppgift%20kirurgi.pdf&ved=0ahUKEwjEx8nG58_JAhXGjSwKHaEtC3IQFggaMAA&usg=AFQjCNFPRPUrhquMBizJu9JjoTHR4PyPAQ&sig2=hjkcqkpYVEbrL2d-afM_6A
 
I simhallen skulle jag varken våga läsa eller surfa - men annars håller jag så med! Jag stör mig på det ständiga skuldbeläggandet av föräldrar med mobil. Jag säger INTE att någon i den här tråden gör det, men alldeles för ofta är det äldre herrar som förfasar sig över unga mammor i frågan.

Och ibland är det till och med barnmorskor. Här är ett så himla bra inlägg: http://blogg.sydsvenskan.se/nordfrancke/2015/10/26/och-sa-tar-vi-det-igen-dom-aldrig-en-annan-mamma/

Haha, öppnade länken och vad gör inte jag i detta nu - läser det via mobilen med bebis som ammar just nu :laugh:
 
Har beslutat mig för att gå ifrån smartphonen och istället skaffa en knappmobil igen. Jag blir galen på att jag kollar mobilen hela tiden och känner att den äter så mycket energi och tid som jag kan lägga på annat. Någon annan som har gjort det? Fick ni mycket abstinens? :nailbiting::D
Jag vet en som gjorde det. Eller, på deltid. Hade en knapptelefon när hon var ute med folk eller så och en för hemmabruk, som minidator kan man säga :) hennes största problem var väl vanan att kolla telefonen.

Ett alternativ är ju annars att ta bort apparna som skickar notiser. Notiserna var en stress för mig insåg jag. Därför tog jag bort såna. Det är jobbigare att logga in på saker via internet och då låter jag oftare bli.
 
Jag får inte läsa en timme före läggdags. Jag har för dålig diciplin nattetid och slutar nämligen inte läsa innan boken är slut eller det är dags att kliva upp
Haha exakt som jag! Finns inte en chans att jag kan sluta läsa så jag har totalstopp efter klockan nio på kvällen. De gånger jag tillåter mig själv att läsa liiiite till är jag vaken tills boken är utläst.
 
Nu vet jag inte om vi ska bli ännu mer OT...
Men...hurlänge sitter ni på toa egentligen:confused:...ni som behöver ha något att läsa undertiden?
Inte överdrivet länge. Det är nog mest en grej. Som att jag har svårt att stå stilla när jag borstar tänderna, jag vill gärna gå runt. :)
 
Haha exakt som jag! Finns inte en chans att jag kan sluta läsa så jag har totalstopp efter klockan nio på kvällen. De gånger jag tillåter mig själv att läsa liiiite till är jag vaken tills boken är utläst.
Åh igenkänning :( kul att höra om era två framgångsberättelser också :D, jag har hittills inte lyckats slita mig :(
 
Jag var utan smartphone i tre veckor för att den gick sönder. Dock är jag inte särskilt beroende av min, när jag är hemma glömmer jag den ofta i jackfickan eller väskan, när jag är iväg kan jag surfa om jag har dötid (sitter på ett tåg eller i ett väntrum). Under mina tre veckor med knapptelefon upptäckte jag hur omständligt saker blev igen: kunde inte snabbt kolla upp öppettider/telefonnummer/adress/karta/busstider, flytta över pengar, läsa nyheter (vilket jag som sagt gör vid dötid samt när jag vaknar på morgonen för att piggna till).

Skulle dock aldrig ta med mig telefonen på toa eller hålla på med den vid fika/lunch/middag med någon annat än att kanske kolla eventuellt inkommande sms (om jag ens hör det).
 
Jag vet en som gjorde det. Eller, på deltid. Hade en knapptelefon när hon var ute med folk eller så och en för hemmabruk, som minidator kan man säga :) hennes största problem var väl vanan att kolla telefonen.

Ett alternativ är ju annars att ta bort apparna som skickar notiser. Notiserna var en stress för mig insåg jag. Därför tog jag bort såna. Det är jobbigare att logga in på saker via internet och då låter jag oftare bli.
Jag har också plockat bort notiser i nästan alla appar, det gör jättestor skillnad tycker jag!
 
Gah...blotta tanken får mig att rysa! :nailbiting:... Jag har allt i min Samsung S5. Bokar biljetter, handlar, skickar betalningar, kollar fb, almanackan, födelsedagar...inga spel dock!...och inte att förglömma så har jag Endomondo som jag har som bokföring av hästträning och bSafe så maken kan ha koll på var jag befinner mig i terrängen.

Fast, jag ska säga också att jag kan lägga ifrån mig telefonen och även stänga av den när jag inte vill bli störd. Har jag familjen hemma används den i stort sett bara för att ta kort med och även filma små frekvenser. Tror det är väldigt viktigt det där att kunna lägga den ifrån sig och ha mobilfria stunder med familjen...O_o
 
Ett alternativ är ju annars att ta bort apparna som skickar notiser. Notiserna var en stress för mig insåg jag. Därför tog jag bort såna. Det är jobbigare att logga in på saker via internet och då låter jag oftare bli.

Jag har notiser på rätt mycket men de stressar mig inte, inte ens de som jag har ljud på.

Det som stressar mig är att det alltid finns något att KOLLA. Google är nog det jag använder mest. Oavsett vad jag gör så poppar något som jag måste KOLLA upp i skallen hela tiden. Det är skitirriterande.

Hemma bär jag med mig mobilen från rum till rum om jag inte aktivt bestämmer mig från att lägga undan den. Tittar jag på tv har jag upptäckt att jag har ett uppmärksamhetsspann på 20 minuter. När den tiden gått måste jag kolla något på mobilen.

Mobilen är en gudagåva när det gäller att slå ihjäl dödtid, t ex i kön på Ica eller i ett väntrum. Men i övrigt är den ett jäkla gissel som jag blivit alldeles för beroende av. Jag ska hitta ett sätt att minska mitt missbruk av den.
 
Serietidningar (toan)
Kartbok (bilen)
böcker (överallt)
tidningar (överallt)
klocka (överallt)
telefon (hemma)
brevpapper, kuvär, frimärken (hemma)
bank/postkontor
språkkurs
cd-spelare /grammofon
möten med låg angelägenhetsgrad
gå vilse här och där

Allt ovanstående (och något mer jag glömt) ägnade jag tid till (nästan)dagligdags. Allt detta är ersatt av en smartphone. Kommer inte att gå tillbaka till något äldre som behöver kompletteras med något av ovan uppräknade men det är modernt just nu att hacka på folk i största allmänhet och folk som använder sin smartphone i synnerhet. Upplever man sig ha problem med den för egen del är det en helt annan sak.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 136
Senast: tott
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
826
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 845
Senast: Hellhound
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp