Bukefalos 28 år!

Gå tillbaka till "knapptelefon"

Det är en annan aspekt på frågan.
Men det var inte vad min kommentar innehöll varför jag blev lite fundersam över din motfråga.
Men visst är det säkert så många gånger och att det kan vara "orättvist".

Det är ju heller inte självklart att det finns något rätt eller fel i vårt beteende.
Mer än att man kan fundera på att vår ständiga uppkoppling av datorer och smartphones att vår hjärna egentligen inte får den vila och återhämtning som hjärnan kan behöva.

Vi ser ganska många människor som drabbas av utmattning och trötthet. En del beror på krävande arbetsmarknad och tuff arbetsmiljö.
Men det är rätt sällan som det enbart handlar om arbetssituationen, utan det handlar som regel om vår totala livssituation.
Ständiga stimuli samt frånvaro av vila är inte så bra.
Vissa stimuli kan och ska vi inte undvika (jag tänker på personer som har barn; barn kan vara väldigt krävande när det gäller uppmärksamhet, och det ingår liksom i att ha barn).
Andra stimuli kan man tänka sig att det vore bättre att minska på.

En del människor reflekterar inte över hur en "padda" eller smartphone faktiskt ökar på de stimuli vår hjärna behöver hantera.
Att titta på en film eller läsa en bok kräver en annan sorts uppmärksamhet men leder nog inte lika ofta till en känsla av att behöva ge respons. Man kan å andra sidan argumentera för att det kan vara mentalt avkopplande att inte ägna sig åt något mer koncentrationskrävande än candy crush och det kan säkert finnas poänger i en sådan synpunkt.

Men visst har vi väl ändrat beteende i och med smartphonens "intåg" i privatliven?
Jo jag håller med om den biten. Läsa en bok är total avslappning för hjärnan och vila för mig, eller jogga, jumpapass eller rida osv medan att läsa div artiklar från facebook eller läsa forum inte är det.
 
Jo jag håller med om den biten. Läsa en bok är total avslappning för hjärnan och vila för mig, eller jogga, jumpapass eller rida osv medan att läsa div artiklar från facebook eller läsa forum inte är det.

Fast som nån skrev, ingen vet ju om du läser Shakespeare eller spelar Candycrush.
 
Självklart har vi ändrat beteende och det är absolut inte bara av godo. Det har jag heller aldrig påstått... men det är märkligt att just telefonen har blivit så otroligt skuldbelagd.
 
Fast som nån skrev, ingen vet ju om du läser Shakespeare eller spelar Candycrush.
Jag tror att jag är en av dem som bestämt hävdar att jag inte ser något problem med en mamma som använder mobiltelefonen. Jag har jämfört det med att jag läser jämt, inklusive när jag ammade.

Jag höll däremot med om att det är inte för mig avslappnande att läsa småartiklar och hänga på sociala medier på kvällarna istället för att läsa. Hänga på sociala medier och läsa småartiklar gör inte jag på mobilen hemma, det gör jag på en fullstor hemdator, eller kanske på min padda så det var inte mobilrelaterat tänkt.

Jag har inga problem alls med att kolla mobilen jämt, jag kan ignorera ett sms eller flera i timmar utan problem (fått klagomål) men jag svarar alltid om det ringer. Men jag har insett att jag kan fastna vid datorn hemma på kvällen och inte få någonting vettigt läst eller gjort om jag inte aktar mig. Jag behöver läsa eller dyl på kvällarna för att vila och måste se till att jag gör det. Så sociala medier kan ta för mycket tid för mig, även om det inte har någonting med mobilen att göra.
 
Jag tror att jag är en av dem som bestämt hävdar att jag inte ser något problem med en mamma som använder mobiltelefonen. Jag har jämfört det med att jag läser jämt, inklusive när jag ammade.

Jag höll däremot med om att det är inte för mig avslappnande att läsa småartiklar och hänga på sociala medier på kvällarna istället för att läsa. Hänga på sociala medier och läsa småartiklar gör inte jag på mobilen hemma, det gör jag på en fullstor hemdator, eller kanske på min padda så det var inte mobilrelaterat tänkt.

Jag har inga problem alls med att kolla mobilen jämt, jag kan ignorera ett sms eller flera i timmar utan problem (fått klagomål) men jag svarar alltid om det ringer. Men jag har insett att jag kan fastna vid datorn hemma på kvällen och inte få någonting vettigt läst eller gjort om jag inte aktar mig. Jag behöver läsa eller dyl på kvällarna för att vila och måste se till att jag gör det. Så sociala medier kan ta för mycket tid för mig, även om det inte har någonting med mobilen att göra.

Jag håller med om allt och vi är nog väldigt lika :)
 
Jag sitter länge på toa. Inte för att det tar lång tid för mig att skita utan för att det är såååå skönt att få vara ifred! Jag har små barn som hela tiden pockar på in uppmärksamhet men till och med de förstår att toa vill man bli lämnad ifred på. Toalettbesöken är ren avkoppling för mig!

Jag tillhör för övrigt dem som tittar på telefonen hela rasten. Jag jobbar på förskola och pratar/blir pratad med heeeela dagarna. På min rast vill jag faktiskt inte vara social det är jag de övriga 8 timmarna. Hade jag inte haft telefonen hade jag läst en tidning.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 142
Senast: tott
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
830
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 847
Senast: Hellhound
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp