Gå ur a-kassa och fack

A-kassa men aldrig facket. Gillar egentligen tanken på att stödja det arbete som ligger bakom många av våra rättigheter men det förbund som mitt yrke tillhör gör så otroligt dåligt ifrån sig för min yrkeskategori så det går bara inte att stödja. Deras, förvisso minimilöner, är skrattretande utifrån den situation yrket befinner sig i. I runda slängar ligger avtalet 5-15000kr under marknadsvärdet. Att vara så världsfrånvänd inger inte direkt något förhandlingsförtroende och dessutom är avgiften löjligt hög, i mitt fall över 700kr/mån.
Jämför jag med andra förbund inom företaget visar de inte någon styrka heller och till sist, vår regionrepresentant är så nonchalant och jobbar med härskartekniker i all kommunikation så det är spiken i kistan.

Har heller aldrig haft behov av stöd, tycker min arbetsgivare sköter sig ypperligt om man bara kommunicerar.
 
Största anledningen till att jag är med i facket är av solidaritet - men jag har fått hjälp av dem själv också för många år sedan, både av jurist och ombudsman. Jag har ganska stor insyn i vad mitt fack gör på min arbetsplats genom min roll på arbetsgivarens sida och det hjälper ju mig att se vart min avgift tar vägen. Dessutom hoppas jag att min avgift kan hjälpa andra att få kompetent hjälp vid behov som jag fick som ganska ny medlem.
 
Och dels för att jag tycker att det är otrevligt att medlemskap i vissa (många) fackförbund direkt eller indirekt innebär stöd till vissa politiska partier.
ja, jag känner till den historiska kopplingen.
Men idag, när det lobbas för att alla ska vara med i facket så borde det vara lättare att hitta fackföreningar som är helt fristående från partipolitik, så att ALLA kan känna sig bekväma med att vara med i facket.
Det här kan jag hålla med om, jag tillhör ju ett LO-förbund och har väl periodvis (vart fjärde år...) fått lite allergiska utslag av medlemstidningens agenda och jag hade haft svårt för medlemsskap under den tiden tvångsanslutningen fanns men åas är det ju just inom LO-förbundens branscher som facket verkligen behövs och där den enskilde arbetstagaren har svårare att föra sin egen talan.
 
Jag är med i både facket och A-kassa. Dels av solidaritet och dels för att man aldrig vet vad som kan hända. Även om jag aldrig varit arbetslös och även om jag känner att jag sitter säkert på nuvarande jobb så vet man ju aldrig. Dessutom har jag en del försäkringar via facket och har tidigare både fått ersättning för kurslitteratur och haft medlemslån.
 
Bara med i A-kassan. Aldrig sett röken av något fack på något av de företag jag arbetat på och aldrig heller haft minsta lilla behov av att vända mig till dem under alla hundra år jag jobbat. Så nä - pengar i sjön.
 
Är ni med i facket? A-kassa?

Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt hjälp av facket en gång och det var i höstas och då menade de att de inte kunde hjälpa då de inte heller förstod. Nu har de dessutom höjt avgiften och jag tycker nog att den där fackliga avgiften hade gjort sig bättre på mitt pensionsspar än vad det gör till precis ingenting. Är jag dum nu?

Jag får nytt jobb på dagen om jag vill i en helt annan bransch. Visst, det är inte vad jag vill, men jag kommer ju alltid att ha en försörjning.

Jag jobbar statligt i en bransch där det alltid fattas folk, så det ska mycket till för att jag ska bli arbetslös. Det ska väääldigt mycket till för att jag ska bli arbetslös. Även om alla politiska beslut gör så att min arbetsplats läggs ner helt, vilket nu är långsökt, så tänker jag att jag ju då kommer att ha massor med tid att hitta nytt jobb. Jag är dessutom flyttbar.

Är jag småsnål nu? Det handlar om 300:- för facket och 135:- för a-kassan. De pengarna hade gjort stor skillnad på mitt penssionsspar eftersom jag kommer få relativt dålig pension då jag spenderade många år utomlands.
Jag är med i a-kassan, vet dock inte riktigt vilken för det står inte på autogiro-dragningen. Står bara ”a-kassa”. Facket känns meningslöst. Jobbar också statligt och tänker nog stanna inom staten men avancera. Har mitt mål och dit ska jag 😄
 
Ni som bara är med i a-kassan, har ni koll på reglerna för a-kassa. A-kassan ”försäkrar” bara inkomster upp till 33000kr/månad dvs man får ut maximalt ut 80% av 33000kr/månad. Taket på 33000kr är en tillfällig ”corona”-lag som gäller under 2022. Om lagen inte förlängs bli taket igen runt 25000 kr.

I många fackförbund där medlemmarna har högre löner ingår en inkomstförsäkring i fackavgiften. Vi tittade om det var lönsamt att gå ur facket och köpa en inkomstförsäkring av ett försäkringsbolag. Det var det inte vid den tidpunkten i alla fall.
 
Jag är med i både fack och A-kassa. Däremot har jag inte varit med i facket på arbetsplatser där jag känner att facket gått i arbetsgivarens ledband och snarare försvarade arbetsgivaren än att förhandla med dem. Och då har det inte bara gällt löneläget utan även andra frågor (mobbning etc). På företaget jag jobbar på nu är facket aktivt och driver på i frågor som är viktiga för oss. Det har jag inget emot att betala för. Jag betalar ca 400 kr/månad.
 
Är med i fack och a-kassa. På vår arbetsplats (Sveriges största statliga myndighet) har avdelningsfacket bland annat stoppat förslag från arbetsgivaren som definitivt hade blivit negativt för arbetstagarna. Jag tror inte det syns för den enskilda, lilla medlemmen, men om man tror att man aldrig fått facklig hjälp bara för att man inte själv har pratat med facket, då är man riktigt naiv. Finns ingen arbetstagare i Sverige idag med ett vitt arbete som INTE har haft fördel av fackorganisationerna.
 
Är med i fack och a-kassa. På vår arbetsplats (Sveriges största statliga myndighet) har avdelningsfacket bland annat stoppat förslag från arbetsgivaren som definitivt hade blivit negativt för arbetstagarna. Jag tror inte det syns för den enskilda, lilla medlemmen, men om man tror att man aldrig fått facklig hjälp bara för att man inte själv har pratat med facket, då är man riktigt naiv. Finns ingen arbetstagare i Sverige idag med ett vitt arbete som INTE har haft fördel av fackorganisationerna.

Jag tror inte någon försöker underdriva betydelsen av fackets jobb historiskt sett. Men det går heller inte att blunda för att många lokala (och en del högre upp) fackförbund helt har spelat ut sin rätt. När en t ex ska försvara sina medlemmar mot kommun, men har nycklar in i kommunhuset och går som en av kollegorna till de som ska sitta på andra sidan bordet, och medlemmen sedan dessutom får ett snorkigt svar av facket att "det är omöjligt att hjälpa" (artikel i SDS) känns det som trovärdigheten är låg.

Och alla skriverier om gubbväldet (en del i kjol) som skor sig på medlemmarnas avgifter, med bjudmiddagar, flotta jakter etc.

Jag tycker inte att en "av plikt" ska vidmakthålla gamla traditioner för att de historiskt varit till god nytta.
 
Senast ändrad:
Det finns visst. Jag var en av dem. Det fanns ingen facklig närvaro på mitt jobb. När jag sen blev uppsagd var facket väldigt tandlös.
Då tittar du för grunt. Alldeles för grunt. Så jag håller med föregående talare. Det finns inte.

Sen har jag också en kluven bild till facket, att de fackliga organisationerna delvis har blivit karriärvägar för politiker istället för att vara baserat på engagemang av yrkesmänniskor.

Men de fackliga organisationerna är också demokratiska organisationer där man kan engagera sig genom att rösta eller aktivera sig. Så det faller tillbaka lite på var och en.
 
Senast ändrad:
Har inte läst hela tråden, så det här kanske redan är sagt:
Men jag utgår ifrån att ni som inte är med i facket tackar nej till bland annat årlig lönerevision, avtalspension, semestertillägg, övertidsersättning, ersättning för arbete på obekväm arbetstid, sjuklön utöver den lagstadgade mm. Dvs allt som regleras i de kollektivavtal som den fackliga organisation som era kollegor betalat till förhandlar fram!
 
Har inte läst hela tråden, så det här kanske redan är sagt:
Men jag utgår ifrån att ni som inte är med i facket tackar nej till bland annat årlig lönerevision, avtalspension, semestertillägg, övertidsersättning, ersättning för arbete på obekväm arbetstid, sjuklön utöver den lagstadgade mm. Dvs allt som regleras i de kollektivavtal som den fackliga organisation som era kollegor betalat till förhandlar fram!
Bara för att man är med i facket så innebär det inte automatiskt att man har kollektivavtal. Jag hade det inte.
 
Bara för att man är med i facket så innebär det inte automatiskt att man har kollektivavtal. Jag hade det inte.
Man behöver inte jobba under kollektivavtal för att ha nytta av att det finns kollektivavtal. Jag har aldrig jobbat under kollektivavtal, har inte ens varit på kartan, men är väldigt tacksam för att de finns och sätter en förväntan på villkor på olika områden.
 
Man behöver inte jobba under kollektivavtal för att ha nytta av att det finns kollektivavtal. Jag har aldrig jobbat under kollektivavtal, har inte ens varit på kartan, men är väldigt tacksam för att de finns och sätter en förväntan på villkor på olika områden.
Hade betald semester. Det var allt.
 
Hade betald semester. Det var allt.
Och reglerad arbetstid? Och återkommande lönerevisioner? Och betalt vid sjukdom? Arbetsmiljökrav? Osv osv

Det är det jag menar är grunt, att bara se just där och då och inte vad fackföreningar och kollektivavtalen varit med och skapat. Som vi alla numer tar för givet, men det är inte så svårt att på två mandatperioder med svaga arbetstagare att göra våld på.
 
Och reglerad arbetstid? Och återkommande lönerevisioner? Och betalt vid sjukdom? Arbetsmiljökrav? Osv osv

Det är det jag menar är grunt, att bara se just där och då och inte vad fackföreningar och kollektivavtalen varit med och skapat. Som vi alla numer tar för givet, men det är inte så svårt att på två mandatperioder med svaga arbetstagare att göra våld på.
Jo, arbetstiden var fast på 40 timmar i veckan. Lönerevisioner förekom inte. Jag fick säga till när jag ville ha högre lön. Det kunde gå upp till tre år mellan löneökningarna för jag orkade inte tjata. Betalt vid sjukdom är väl lagstadgat och inte frivilligt för ag? Arbetsmiljö pratade vi aldrig om.

Om företaget haft kollektivavtal hade jag fått reseersättning för mina resor till och från kontoret (typ 24 mil enkel väg en gång i månaden), men när jag frågade om det så duckade chefen. Så jag fick ingen reseersättning och orkade inte tjata.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag har under flera månaders tid försökt gå ur facket. Jag har skickat mail. Jag har ringt och identifierat mig mer bankid. Jag har nu...
Svar
4
· Visningar
832
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven i över tre år och det finns tyvärr inget hopp om att kunna börja arbeta igen den närmsta tiden, kanske aldrig...
2
Svar
23
· Visningar
2 163
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 354
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp