Galon eller skalkläder

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Dottern börjar ettan och vi behöver fylla på garderoben inför hösten. Men vad är eg bäst? Galon eller skalkläder? Vi har tidigare kört på skalkläder och det har varit bra. Men blir det en väldugt blöt höst kanske galon ändå är bättre

Mina barn har aldrig ägt galon, jag har dåliga minnen från när jag var barn, när man var mer blöt på insidan än på utsidan. Så här blir det fortsatt skalkläder!

Det beror ju lite på ålder och på vad barnet gör, tänker jag. Små barn - och även större barn :) - som gärna bokstavligen sitter i vattenpölar när de leker brukar behöva galonkläder. Annars är det nog trevligare med skalkläder.

Vi har inte heller ägt galonkläder till något av barnen. Eller jo en gång när ena barnet höll på att bli blöjfri köpte jag ett par begagnade galonbyxor för att ha någon som kunde som hänga som extra på förskolan ifall det skulle ske någon olycka i skalbyxorna. Men de tog jag snabbt hem igen eftersom förskolan då satte på galonbyxorna istället för skalbyxorna varje eftermiddag när de skulle ut 🙃

Det beror på hur troligt det är att regnkläderna försvinner. På mina barns skola flyttade de runt under dagen, klassrummet, matsalen, fritids osv. Kläder glömdes och försvann hela tiden. Under den perioden var det ICAs galonkkäder som gällde.

Jag har tyckt att det varit supersmidigt med galonbyxor när de leker i lera, gillar skalkläder också men att bara kunna spola av byxorna med slangen har helt klart sina fördelar!

Jag har galonkläder på jobbet. Helt värdelösa, jag blir blötare inifrån av svett än av regnet. Använder hellre mina privata skalkläder om jag måste jobba i regn.
Dottern hade enbart skalkläder.

Vi kör alltid skalkläder, BRA skalkläder. Det är precis det jag tycker är värt att lägga pengar på, så att barnen håller sig torra och kläderna andas SAMT är slitstarka.

Reima och Isbjörn of Sweden är riktigt riktigt bra! Men kolla noga, speciellt gällande Reima, vad det är för vattenpelare, andningsförmåga och slitstyrka, för de har lite olika nivåer.

Går att hitta begagnat till jättebra skick på t.ex. Tradera. Har köpt begagnat där till bra pris som alla tre barnen har haft/kommer att kunna ha, utan att det gått sönder eller börjat läcka in. Men jag har också köpt en del nytt på rea för det känns värt när det är tre barn som ärver och plagget håller sig lika bra till alla tre, samt till och med går att sälja därefter.

Kommer ihåg i våras när jag hämtade på förskolan och de hade varit ute i totalt ösregn deluxe, då var mitt barn det ENDA som inte hade behövt byta byxor och tröja när han kom in. Han var helt torr under sin skaloverall från Reima. De flesta kör med galonregnkläder och alla andra hade behövt byta till torra kläder när de kom in, sa pedagogen.

Isbjörn of Sweden är riktigt bra men efter att dottern blev av med hela sitt skalset i skolan förra året, så är det inte så lockande att köpa så pass dyra kläder. Dock skulle man kunna köpa ett billigare till skolan och ha ett dyrare hemma

Isbjörn of Sweden är riktigt bra men efter att dottern blev av med hela sitt skalset i skolan förra året, så är det inte så lockande att köpa så pass dyra kläder. Dock skulle man kunna köpa ett billigare till skolan och ha ett dyrare hemma

Ibland har de grymt bra rea på utgående färger. Det finns också mycket begagnat i riktigt bra skick. Bara tips 😊

Det spelar ingen roll för de kommer ändå inte använda de :rofl:

Nej men skämt åsido, en bra allvädersjacka och stövlar kör vi på. Sen blir det väl någon sorts skalbyxor och sen termobyxor i vinter. Sen får man bara hoppas de klär sig i skolan!

Han har en galonjacka men den är nog aldrig använd.

Gneis är också värt att titta på! Superkvalitet och väldigt bra passform enligt mig. Genomtänkta plagg.

Liknande trådar

• Ryggsäck till första klass
  • När har era barn börjat gå hem från skolan själva?
  • Sommarlovsbingo, tips sökes
  • Barnsäkra hemmet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka