Gammla min häst serier av Lena furberg

Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Åhh :love: det finns så många så himla bra, några favoriter är Ökenvandraren, Östan om sol västan om måne, Sommaren med Skräcken, Vem är han? Hästen som jag kallar King, Rida på vinden och Vildkatta. Och så klart Mulle och Tuva-serien!
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Jag är väldigt partisk och svarar "En alldeles egen häst". :p

Men om jag inte får välja den så blir det definitivt serien om Katinka, Katanja och Katja. Det var tack vare den serien jag blev härstamningsnörd. :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Kl

Åh, fjordingarna kommer jag ihåg! Och den om den vilda mustangen som kom tillbaka för att föla. Sen grät jag till en om en häst som hette Vitsippa, en ensam tjej blev vän med ett kallblodssto. Och en om en häst som jag tror hette Frosty som blev påkörd av en bil och dog. :(

Min favorit var ändå den om fälttävlanshästen (Danilo?) som gick i pension men blev så deprimerad av att inte få tävla så man beslutade att avliva honom. Men för att få vara glad precis innan avlivningen gjorde man i ordning honom som inför en tävling, badade, flätade och lindade. Sen dog han i tron om att han skulle få tävla igen.

Min mor och jag lipade ikapp till den... :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

kl

Mina fjordingar, svarta björn, stallets värsta häst och stallgänget på tuva! :love:
Jag prenumererar fortfarande fast jag snart är 30! :angel: Har slängt nästan alla mina andra hästtidningar men jag vägrar slänga mina min häst! :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Usch, den med tävlingshästen kommer jag ihåg så väl! Tänker på den så fort någon drar upp att hästar inte tycker om att tävla.
King är också en gammal favorit, kommer många fler men aldrig några namn.

Finns det något samlingsalbum med de olika serierna? Inte med tuva-gänget (för det vet jag att det i alla fall har funnits) utan alla andra singel eller kortkörare.
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*
Broknäsflickorna tyckte jag mycket om, följde dem i varje nummer :laugh:

Kommer oxå ihåg den om tävlings hästen du nämnde.
Dottern har ju köpt mängder av Min häst tidninga så man ´har ju tjuvläst lite i vuxen ålder oxå he he....
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Solöga! Jag var tydligen inte ens född när den kom ut, men mamma har gamla serietidningar. Nästan så man skulle gå upp på vinden och ta ner och läsa..

Men Solöga måste kommit i repris då, för jag har den i någon av mina tidningar, minns den iaf. Jag är född -85, så jag tycker ju inte det var så längesen:angel:
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Åh, hette den "Gråben". Minns den serien jättemycket! Har för mig att kompisarna samlade till en sadel till dom i slutet av serien! Åh, gud, dessa underbara furberg serier..

Fanns ju även en del talande om miljön och hierarkin i stall och ridskoleklimatet..Många tårar och mycket igenkännande, åh jag är född 73:o..
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Särskilt tyckte jag om serien med den arabiska pojken som förstod sig på det arabiska fullblodet. Det var fint skildrat hur rasismen bara gällde "människoaraben" och inte "hästaraben" trots att de delade ursprung (har för mig att hästen var importerad?).
Jag tyckte om serien om flickan som fick en shire-häst (eller om det var någon annan kallblodshäst) och hur de blev utfrysta i stallet.
Jag tyckte särskilt mycket om Humorist också, berättelsen om galopphästen som bara hade en lunga (jag sitter just nu och bearbetar en teatertext som jag har låtit just den hästen springa i).
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Jag köpte ju tom en Tuva-fjording, så jag har varit i Tuva-stallet :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

En Mulleserie från 80-talet, där Mulle ska tävla dressyr. Han gör hela programmet perfekt - frånsett att han gör allting i full galopp.

Jag hade en New Forest då som hade precis den inställningen till dressyr, och all annan ridning för den delen. Fort skulle det gå, och gärna ett hinder eller fem.;)
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Ååååhh den om dina hästar var den första tidningen min mamma köpte till mig :love::love: Katja Och Katanja hette dom väl? Hur gick det för dom sedan, både den du sålde och den du behöll?

Edit: Såg att jag inte var ensam om att minnas dessa :o
 
Senast ändrad:
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Vilken underbar kavalkad av Furberg-serier! Tänk om man kunde få alla samlade i en pärm... :heart Jag förlorade alla mina gamla Min Häst när jag flyttade för många år sedan...
Flera serier har etsat sig fast på näthinnan. Särskilt de som handlar om riktiga hästar. Man O War, Humorist, Hyperion, men även historien om Soldier Blue, Silverfalken, Gråben...
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*

Hästen som jag kallar King minns jag fortfarande :) Och den om tävlingshästen, finns det ens någon dålig Lena serie?
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Min favorit är såklart den hon skrev om mina hästar! Handlade om mitt fjordsto Katinka som fick tvillingföl, om nu någon minns den? Gick i repris ett par gånger också.
Sen är Mulle också en favorit förstås!

Åhh dom gillade jag!
Hade själv en fjording på den tiden..
Nu blev jag nästan lite starstuck när jag fick veta att det var dina hästar.. :o :D
 
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

Jag minns många serier och blir ännu mer ledsen över att någon idiot stal alla mina gamla hästtidningar ur förrådet när jag nyss flyttat hemifrån. :cry:

Finns massor på tradera om man vill samla igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Gammla min häst serier av Lena furberg

*kl*

Hästen som jag kallar King minns jag fortfarande :) Och den om tävlingshästen, finns det ens någon dålig Lena serie?

Nepp, tror inte det :)

Förutom de redan uppräknade minns jag Spökryttaren, Lejonhjärta och Jojje och gänget

Att välja en favorit bland alla kan jag inte ;)
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 333
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Hästnyheter "Hästvälfärd, finns det något annat så aktuellt och samtidigt så missbrukat ord just nu?" - det frågar sig Ridsports avelskrönikör Lena...
Svar
14
· Visningar
2 219
Senast: Grazing
·
Utrustning Rambo summer series har en tillhörande liner på 100gram till. Fungerar den linern bara just till om man skulle ha självaste täcket...
Svar
3
· Visningar
417
Senast: Fiorano
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 078
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp