Gård och ekonomisk stress

Bukefalos 30 år!

PERSONERNA, vi är ju två. Och min man jobbar heltid med något bättre lön än mig men fortfarande ingen hög lön. Och gården köptes innan pandemin ja. Vi fick in en bra kontantinsats när vi sålde våran förra gård.

Då är det en helt annan sak.

Dels så har ni inte en låg inkomst, och dels så har ni väldigt små lån.

Jag antar också att ni inte bor där det blir särskilt kallt, elräkningarna i januari-februari denna vinter här i norrland fick mångas gårdsbudgetar att gå i kras. Det är skillnad på att få en elräkning på 4k vs 12k varje vintermånad så att säga.

Jag tycker att man ska vara försiktig i att gotta sig åt sitt privilegie.

Det blir lite som när en annan välkänd användare här bedyrar att det är sååå enkelt att klara sig, fast hen ärvde fastighet och kunde investera i fler för många år sen.

Verkligheten, spelplanen, postpandemi är en helt annan.

Det har vi väl jämfört med två heltidsarbetande med högre löner? Och hur vet du att vi har väldigt små lån?
Jag gottar mig inte, jag försöker ge hopp om att det inte är omöjligt att ha gård utan ekonomisk stress.

Ni gick in med en stor kontantinsats, gården värderades upp 5 år senare till 3,6, alltså har ni lån en bra bit under 3,6.

Vilket är väldigt lågt för en gård med byggnader och mark som kan försörja 10 kor. Ni behöver ju minst 1ha/ko, förmodligen mer.

Ni gick in med en stor kontantinsats, gården värderades upp 5 år senare till 3,6, alltså har ni lån en bra bit under 3,6.

Vilket är väldigt lågt för en gård med byggnader och mark som kan försörja 10 kor. Ni behöver ju minst 1ha/ko, förmodligen mer.
Stor och stor var den inte, med tanke på hur mycket vi lagt ner på den gården så fick vi väldigt dåligt betalt tyvärr, men ändå tillräckligt för att klara kontantinsatsen. Vi har lån på 2 miljoner. Vilket jag inte tycker är "väldigt små lån" i förhållande till våran inkomst.

Stor och stor var den inte, med tanke på hur mycket vi lagt ner på den gården så fick vi väldigt dåligt betalt tyvärr, men ändå tillräckligt för att klara kontantinsatsen. Vi har lån på 2 miljoner. Vilket jag inte tycker är "väldigt små lån" i förhållande till våran inkomst.

...har ni inte 10 kor och mark till dessa kor nu?

Alltså, många ”gårdar” är ju idag inte mycket mer än ett hus på landet? Ett par hektar möjligtvis och en ekonomibyggnad.
Kan man inte klara det på två personer som är höginkomsttagare hade man förmodligen inte klarat en villa i ett samhälle heller.

Men alltså drar ni inte på lite stora växlar mot @_Zacke_
Ser inte alls att det är orimligt det hon/han beskriver. Vi kvar klarat oss fint på bara mannens lön (dvs typ jämförbart med 1,5-2 låglönejobb ) men fick då tänka på utgifterna istället jämfört med hur vi lever på två inkomster nu. Vet flera som har liknande situation med gård/låg inkomst men såklart inte i dyra områden 😅

Att välja var man köper gård (inte i ett dyr by/del av landet) och en gård som kräver egen insats och faktiskt göra den insatsen själva (dvs spendera tid/svett istället för pengar) är ju ingen konstig eller omöjlig faktor. Det är ett sätt att slippa/minska ekonomisk ångest. Ex vi köpte vår fallfärdiga gård för 2 (i princip skogsvärdet), nu värd lite under 5, avverkat skog för knappt 2 och investerat det mesta i material för renovering och visst arbete, renoverat 90% för egen handkraft allteftersom.
Låg belåningsgrad är även det en sorts buffert för oförutsedda händelser.
Sen ang mark, vi har 40ha skog/åker men lånar även sämre äldre åkermark av andra i byn (den fina marken tar storbönderna) som vi själva fixat till efter de varit obrukat längre tid. Man behöver inte nödvändigtvis äga all mark själva.

Alltså, många ”gårdar” är ju idag inte mycket mer än ett hus på landet? Ett par hektar möjligtvis och en ekonomibyggnad.
Kan man inte klara det på två personer som är höginkomsttagare hade man förmodligen inte klarat en villa i ett samhälle heller.
En sådan typ av "gård" (jordbruksfastighet) bor jag på och jag skulle nog vilja påstå att en villa närmre stan hade varit bra mycket dyrare per månad.

Inkomst : arrende eller EU-stöd. Men ni kvittar ju den inkomsten med avdrag på skötsel och foder och diesel och maskiner till era kor som inte ger någon inkomst.Som ni har för egen del och som inte ger plus på kontot. Det är jättekonstigt att er revisor tycker det är rätt att driva en enskild firma så vilket det såklart inte är. Jag tycker - för att återknyta till tråden- att det är viktigt att det kommer fram annars låter det väldigt enkelt med enskild firma och bo på landet och att det är därför ni klarar er så bra vilket givetvis är en delförklaring. Det optimala är att ha en enskild firma , gå plus minus noll, slippa skatta, slippa lägga moms men ändå plocka ut fördelar, som kött och sannolikt också få tillbaka momspengar på era utgifter .

Det är inte förbjudet att vara en ”dålig” företagare i Sverige. Det här upplägget skulle jag säga är ganska vanligt på en gård.
En gård, med eller utan skog, taxeras nämligen alltid som en lantbruksfastighet, vilket gör gårdsägaren till en näringsidkare. Fastigheten drivs då i formen enskild firma.

Det är inte förbjudet att vara en ”dålig” företagare i Sverige. Det här upplägget skulle jag säga är ganska vanligt på en gård.
En gård, med eller utan skog, taxeras nämligen alltid som en lantbruksfastighet, vilket gör gårdsägaren till en näringsidkare. Fastigheten drivs då i formen enskild firma.

Pratar vi dessutom skogsgårdar har vi en avancerad skattefunktionalitet i skogskonton, som gör att du kan jämna ut beskattning av inkomster från skogsbruket typ i 10 år.

Det är helt normalt att en enskild firma med skogsbruk har ett fåtal år med stor vinst (vid avverkning framförallt, men även gallring) och flera år med förlust. Skogskontot finns där för att balansera detta.

Men betesmark till djuren kan man ju arrendera, eller t om få låna gratis?

Jag skulle tippa på att ni har en rätt normal skuldkvot, medelvärdet för bolån låg 2024 på 2,78.

Men alltså drar ni inte på lite stora växlar mot @_Zacke_
Ser inte alls att det är orimligt det hon/han beskriver. Vi kvar klarat oss fint på bara mannens lön (dvs typ jämförbart med 1,5-2 låglönejobb ) men fick då tänka på utgifterna istället jämfört med hur vi lever på två inkomster nu. Vet flera som har liknande situation med gård/låg inkomst men såklart inte i dyra områden 😅

Att välja var man köper gård (inte i ett dyr by/del av landet) och en gård som kräver egen insats och faktiskt göra den insatsen själva (dvs spendera tid/svett istället för pengar) är ju ingen konstig eller omöjlig faktor. Det är ett sätt att slippa/minska ekonomisk ångest. Ex vi köpte vår fallfärdiga gård för 2 (i princip skogsvärdet), nu värd lite under 5, avverkat skog för knappt 2 och investerat det mesta i material för renovering och visst arbete, renoverat 90% för egen handkraft allteftersom.
Låg belåningsgrad är även det en sorts buffert för oförutsedda händelser.
Sen ang mark, vi har 40ha skog/åker men lånar även sämre äldre åkermark av andra i byn (den fina marken tar storbönderna) som vi själva fixat till efter de varit obrukat längre tid. Man behöver inte nödvändigtvis äga all mark själva.

Jag tänker att man nog inte ska tolka frågor/invändningar som att man tror att det är omöjligt att någon bor så billigt, utan att den generella utsagan "det går att bo billigt på gård om man avstår lyx och gör mycket arbete själva" undanhåller en viktig del av hela bilden. Det är en nödvändigt ja, men inte tillräckligt.

För att kunna få låga kostnader på gården krävs att man accepterar andra faktorer som var man bor, arbetsmarknad på platsen, möjlighet att hålla kontakt med familj vänner osv. Vilket också - för att knyta an till trådens ämne om ekonomisk stress - kan öka osäkerheten jämfört med där man bor idag. Att köpa i ett mindre attraktivt område, där arbetsmarknaden är svårare och man har längre till sina kontakter påverkar också osäkerheten kring både ens inkomster och utgifter.

Det är fint att vilja ge hopp, men det är också viktigt att ge hela bilden och realistiska perspektiv.

Men det kanske hade varit bra för trådens informationsvärde att du då samtidigt som du skriver att ni inte har problem med ekonomin och att du inte kan förstå alls hur andra med gård har problem som tjänar betydligt mer än er-att ni vad det verkar inte har så mkt lån??

Det kan ju vara så och troligt är att andra har väldigt mkt mer lån än er? och därför att ekonomin skaver.

Sedan kan jag inte låta bli att undra hur 2 personer kan äta så enorma mängder nötkött som det måste bli?
Men ge dig, du verkar bli otroligt provocerad av att någon lyckas leva på en gård utan massor av pengar.
Det är otroligt stor skillnad på vad personer kräver för levnadsstandard och det GÅR att leva på lite pengar. Men är man van vid en hög lön så skaffar man sig utgifter efter det och tror att det är så alla andra lever också.

Om man sedan tycker att allt på gården måste vara i toppskick så klart att det är lätt att känna stress över ekonomi men saken är den att det hör och häpna går att exempelvis leva i ett omodernt hus, inte köpa massor av prylar/kläder/whatever...

Men ge dig, du verkar bli otroligt provocerad av att någon lyckas leva på en gård utan massor av pengar.
Det är otroligt stor skillnad på vad personer kräver för levnadsstandard och det GÅR att leva på lite pengar. Men är man van vid en hög lön så skaffar man sig utgifter efter det och tror att det är så alla andra lever också.

Om man sedan tycker att allt på gården måste vara i toppskick så klart att det är lätt att känna stress över ekonomi men saken är den att det hör och häpna går att exempelvis leva i ett omodernt hus, inte köpa massor av prylar/kläder/whatever...
Nej faktiskt inte alls , däremot är det såklart så att när en gård är i mindre bra skick, maskinerna tillika så är sannolikheten att kostnaderna ökar för att hålla det i sådant skick att det är fungernade. Rent generellt. Inte mot någon.

Det som är svårt för mig att få ihop är hur man håller djur med snäv budget? Att snåla på sig själv är ju inga större problem i de flesta fall, väldigt mycket av det vi "behöver" går att hålla billigare om man åtminstone har tillräckligt med tid (vilket jag iofs också skulle ha svårt att få ihop med både jobb och gård?).

Men vad gör man om man lever med tight budget, har ett par hästar eller hundar och någon blir sjuk? Senast jag hade ett sjukt djur kostade det närmare 50', och det var bara ett par dygn inneliggande. Vad jag har förstått är dessutom försäkringspremierna rejält mycket högre för hundar än för mina katter. Sen sticker kostnaden för specialfoder (kanske livet ut), uppföljande behandling, osv.

Vad gör man när elpriserna sticker och räkningen helt plötsligt är 10' mer än vanligt ett tag? Hur får man råd med ett ordentligt buffertsparande? (Det är ju som bekant mycket billigare om man kan köpa/fixa saker när man har lite tid på sig att hitta bra pris och inte när man står där med krisen i handen.)

Det blir ju rätt meningslöst att ha den här typen av diskussion utan siffror, så det är klart att det blir spekulativt när det samtidigt vore helt orimligt att någon ska redovisa sin ekonomi, men jag undrar helt klart hur man räknar på saker?

Det som är svårt för mig att få ihop är hur man håller djur med snäv budget? Att snåla på sig själv är ju inga större problem i de flesta fall, väldigt mycket av det vi "behöver" går att hålla billigare om man åtminstone har tillräckligt med tid (vilket jag iofs också skulle ha svårt att få ihop med både jobb och gård?).

Men vad gör man om man lever med tight budget, har ett par hästar eller hundar och någon blir sjuk? Senast jag hade ett sjukt djur kostade det närmare 50', och det var bara ett par dygn inneliggande. Vad jag har förstått är dessutom försäkringspremierna rejält mycket högre för hundar än för mina katter. Sen sticker kostnaden för specialfoder (kanske livet ut), uppföljande behandling, osv.

Vad gör man när elpriserna sticker och räkningen helt plötsligt är 10' mer än vanligt ett tag? Hur får man råd med ett ordentligt buffertsparande? (Det är ju som bekant mycket billigare om man kan köpa/fixa saker när man har lite tid på sig att hitta bra pris och inte när man står där med krisen i handen.)

Det blir ju rätt meningslöst att ha den här typen av diskussion utan siffror, så det är klart att det blir spekulativt när det samtidigt vore helt orimligt att någon ska redovisa sin ekonomi, men jag undrar helt klart hur man räknar på saker?
Självklart behöver man en buffert för djurens kostnader. Jag har själv en låg inkomst men jag har en buffert för eventuella veterinärräkningar. Men ska man räkna med att man måste ha en buffert som ska räcka till att djuren blir sjuka samtidigt som taket blåser av och värmepannan och bilen lägger av samtidigt som man blir arbetslös så är det nog få som klarar av det.

Man får väl räkna lite på sannolikheter, är man nervöst lagt och vill ha hängslen och livrem så är nog livet lättare i en lägenhet :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka