Bukefalos 28 år!

Gnäll-ekonomitråd

Nu kan man inte riktigt jämföra den föregående generationens boende och allmänt levande. Standarden på 'den tiden' var lägre och saknade mycket av vad vi idag tar för givet. Högst en bil, var man än bodde. Barnens fritidsintressen var att leka med andra barn i närheten. Resor, exotiska frukter, eller ja alla frukter när det inte var säsong fanns inte på kartan. Mycket få klädköp och bara det allra nödvändigaste. Fika, alla småutgifter vi idag inte tänker på existerade inte då.

Vi åt faktiskt i allmänhet mindre än vi gör idag, vilket är en förklaring till varför övervikten var mindre allmänt då. Och den mat vi åt var rotfrukter, lite kött och ägg, och fisk. Numera har folk tillgång till så mycket mer mat lättare.

Hästar och andra fritidsintressen existerade inte heller. Du betalade hyra/avgift, mat, el, möjligtvis bensin, och sydde gärna egna kläder. Två eller tre par skor räckte gott. Köpte en säck potatis på hösten och använde den sedan under vintern.

Var det har skurit sig är när den äldre generationen som köpte billiga hus/gårdar sedan fick se hur fastighetspriserna skenade. Min mamma och pappa köpte ett relativt stort hus i Bromsten 1960, som på den tiden låg ute i spenaten och som saknade rinnande vatten. De betalade, tror jag, 60,000! De mindre husen i bl.a Enskede som byggdes som en del av egna hemrörelsen kostade vid inflyttning 25,000 och en sk andelslägenhet på 2-3 rum, 10,000. Mindre gårdar kunde man köpa nästan gratis pga den snabba urbaniseringen.

Visst har reallönerna minskat i jämförelse med boendekostnader och liknande, men vi gör också val, var vi vill bo, vilka utgifter vi är beredda på under tiden man försöker spara. Vilken levnadsstandard vi är villiga acceptera.
Jag lever liksom redan sådär. Inga barn. Inga resor, frukt äter sambon på jobbet, jag äter inte frukt. Det vi skulle kunna göra oss av med är bilen - men där har vi bestämt att så länge framtiden är så osäker med svärmor så vill vi kunna åka ner till Linköping med kort varsel.
Sambon har det billigaste abonnemanget som finns. El, vatten, värme och internet ingår i hyran. Visst skulle vi kunna flytta till något mindre och spara in kanske 500 kr till. Men så stor skillnad gör det inte att det är värt det.
Om vi verkligen drog ner allt. Spotify, A-kassa, HBO så skulle vi nog få in ytterligare 500 kr till. Men till vilket pris? Med risken att man står helt utan inkomst om man skulle bli av med jobbet? Det kan ju slå hårt tillbaka om man har otur.


10 ha är inte ett torp?
Nähe, vad är ett torp då? Jag trodde man syftade på huset när man sa torp. Inte på marken? Hursomhelst så ser jag noll anledning att köpa något med lite mark till som jag ändå inte kan använda till det jag vill. Då står den ju bara där och skapar massa merjobb. Sjukt onödigt.
 
Jag lever liksom redan sådär. Inga barn. Inga resor, frukt äter sambon på jobbet, jag äter inte frukt. Det vi skulle kunna göra oss av med är bilen - men där har vi bestämt att så länge framtiden är så osäker med svärmor så vill vi kunna åka ner till Linköping med kort varsel.
Sambon har det billigaste abonnemanget som finns. El, vatten, värme och internet ingår i hyran. Visst skulle vi kunna flytta till något mindre och spara in kanske 500 kr till. Men så stor skillnad gör det inte att det är värt det.
Om vi verkligen drog ner allt. Spotify, A-kassa, HBO så skulle vi nog få in ytterligare 500 kr till. Men till vilket pris? Med risken att man står helt utan inkomst om man skulle bli av med jobbet? Det kan ju slå hårt tillbaka om man har otur.



Nähe, vad är ett torp då? Jag trodde man syftade på huset när man sa torp. Inte på marken? Hursomhelst så ser jag noll anledning att köpa något med lite mark till som jag ändå inte kan använda till det jag vill. Då står den ju bara där och skapar massa merjobb. Sjukt onödigt.

Slopa HBO och Spotify men behåll a-kassan. Du har inte häst just nu? Många bäckar små och allt det där.
 
Slopa HBO och Spotify men behåll a-kassan. Du har inte häst just nu? Många bäckar små och allt det där.
Jag har inte häst.
200 kr/månad kommer inte göra sån skillnad.

Vi snackar ju att jag antagligen behöver ha 1,5 miljon i kontanter, minst. Jag fattar många bäckar små, men det måste tyvärr större summor till. Ska jag få ihop det så snackar vi att jag behöver spara 35 000/månad. Och det går helt enkelt inte. För då kan vi inte ens betala hyran.

Vi har inga andra lån utöver CSN.
 
Edit: mobilabonnemang, internetabonnemang, allt vi idag behöver. De flesta vitvaror kan man också ta bort. Du sparade till kapitalvaror, tog inte ett lån för att köpa det. Även om det tog några år.
Samhället har ju gjort att det är svårt att ha ett jobb utan en mobil och utan internet är det ju svårt att kunna sköta bankärenden och ännu värre om en behöver söka jobb, går ju att deklarera utan internet iallafall men hur länge till är frågan, bara det att jag inte vet vart jag kan hitta tillexempel NE blankett än just på internet.

Annars så har jag inga fler abonnemang eller prenumeration utöver just abonnemang till telefonen med internet inbakat. Så jag lägger mindre på abonnemang och prenumerationer än vad farmor och farfar gjorde.
Lån så ja det har jag tagit för att kunna studera men inget mer än det.

Just det, kläder har jag inte köpt sedan innan pandemin så det börjar bli dags då tyget börjar bli väl tunt.
 
Nähe, vad är ett torp då? Jag trodde man syftade på huset när man sa torp. Inte på marken? Hursomhelst så ser jag noll anledning att köpa något med lite mark till som jag ändå inte kan använda till det jag vill. Då står den ju bara där och skapar massa merjobb. Sjukt onödigt.
I min värld är torp små stugor som tillhörde större hemman/gårdar. De hade sällan mer mark än vad som kunde försörja familjen.
Syftningen är alltså på enheten; litet hus + lite mark. Med betoning på lite.
 
Samhället har ju gjort att det är svårt att ha ett jobb utan en mobil och utan internet är det ju svårt att kunna sköta bankärenden och ännu värre om en behöver söka jobb, går ju att deklarera utan internet iallafall men hur länge till är frågan, bara det att jag inte vet vart jag kan hitta tillexempel NE blankett än just på internet.

Annars så har jag inga fler abonnemang eller prenumeration utöver just abonnemang till telefonen med internet inbakat. Så jag lägger mindre på abonnemang och prenumerationer än vad farmor och farfar gjorde.
Lån så ja det har jag tagit för att kunna studera men inget mer än det.

Exakt, idag behöver vi saker som ger ytterligare avgifter jämfört med hur det var då. Så även om vi har en större disponibel inkomst än förr så har vi också betydligt högre fasta (och rörliga) utgifter än då.
 
Ja, mycket går om man är villig att göra större uppoffringar. Ingenting är omöjligt osv. men jag kan ändå tycka att en kan få vara lite bitter över läget med bostadsmarknaden. Vi lyckades spara och äger idag det vi vill ha så jag har ingenting att klaga på, men visst är det surt att vi missade hela den gyllene värdeutvecklingen. Jag tycker att det är helt okej att vara lite butter över hur olika möjligheter folk fått kring boende. Sen får man ändå förhålla sig till vad som är och bestämma sig för sina prioriteringar, men lätt är det ju inte.
 
Exakt, idag behöver vi saker som ger ytterligare avgifter jämfört med hur det var då. Så även om vi har en större disponibel inkomst än förr så har vi också betydligt högre fasta (och rörliga) utgifter än då.
Ändå la många äldre en större summa av sin lön på tidningar som GP, Mölndals posten, allers och alla andra tidningar farmor och farfar hade än vad jag lägger på mitt abonnemang.
 
Nähe, vad är ett torp då? Jag trodde man syftade på huset när man sa torp. Inte på marken? Hursomhelst så ser jag noll anledning att köpa något med lite mark till som jag ändå inte kan använda till det jag vill. Då står den ju bara där och skapar massa merjobb. Sjukt onödigt.

Vi har ett klassiskt Per Albin torp, ej ombyggt utan original storlek (cirka 80 kvadrat på två plan) och de hade alltid 2 hektar mark avstyckat till torpet :)

Sen kanske uttrycket används om andra typer av bostäder med men för mig är torp just ”Per Albin torp”
 
Trots att sambon tjänar bra så har vi inte råd med gård. Inte med nåt i fancy stil och med stall mm.
Vår plan är köpa mark häromkring och bygga hus, med flera år innan vi ska flytta in.
Alternativt om vi försöker hitta nåt längre norrut i Sverige, där vi funderar på kan man hitta nåt i flytta-in-standard för kanske 1.5-2 miljoner.
 
Jasså, vad säger dom då? Är det nått omoraliskt eller rent av i nån gråzon du förordar
Min moral är vit som snö och jag är så laglydig att jag t.o.m. alltid följer alla hastighetsgränser.
Men det brukar komma kritik på min attityd och att alla minsann inte kan göra som jag.
De vill inte åka en sunkig gammal bil eller gå i gamla kläder köpta billigt.
 
Jag är uppe i 30 år.
Sedan är det ju individuellt vad man uppfattar som sunkigt.
Det måste man också hitta sin egen nivå på.
Vad man uthärdar.
För mig är sunkigt inget med gammalt att göra.
I huvudbyggnaden är köket ett fd visningskök från slutet av 70talet, gammalt ja men inte i närheten av sunkigt (jag har pratat bort 2 gånger att inte byta ut köket, det är fint även om det inte är nytt). Toa hade fram till för ca 7 år sedan mörkbrunt kakel, tja snyggt var det inte med dagens mått men inte sunkigt.
 
Min moral är vit som snö och jag är så laglydig att jag t.o.m. alltid följer alla hastighetsgränser.
Men det brukar komma kritik på min attityd och att alla minsann inte kan göra som jag.
De vill inte åka en sunkig gammal bil eller gå i gamla kläder köpta billigt.
Problemet med sunkig bil är om man inte kan laga själv. Då finns det en risk att det i slutändan kostar mer än med en nyare bil.

För mig är sunkigt inget med gammalt att göra.
I huvudbyggnaden är köket ett fd visningskök från slutet av 70talet, gammalt ja men inte i närheten av sunkigt (jag har pratat bort 2 gånger att inte byta ut köket, det är fint även om det inte är nytt). Toa hade fram till för ca 7 år sedan mörkbrunt kakel, tja snyggt var det inte med dagens mått men inte sunkigt.
Gammalt har jag absolut inget emot. Tvärtom!

Sunkigt är något helt annat, håller med helt.
Vi har ett klassiskt Per Albin torp, ej ombyggt utan original storlek (cirka 80 kvadrat på två plan) och de hade alltid 2 hektar mark avstyckat till torpet :)

Sen kanske uttrycket används om andra typer av bostäder med men för mig är torp just ”Per Albin torp”
Kan absolut tänka mig en sådan liten stuga om det är mer mark till. Vi är ju bara två, inga barn så stort behöver det verkligen inte vara. Vill man ha större så kan man bygga ut senare isf.
 
Min moral är vit som snö och jag är så laglydig att jag t.o.m. alltid följer alla hastighetsgränser.
Men det brukar komma kritik på min attityd och att alla minsann inte kan göra som jag.
De vill inte åka en sunkig gammal bil eller gå i gamla kläder köpta billigt.

Utan att säga något som helst om just TS situation så är det ju överlag så att situationer skiljer sig inte bara för att folk har olika ekonomiska förutsättningar utan även personliga. Psykisk hälsa, livssituation, personlighet, sociala förväntningar, kunskap osv. skiljer sig åt. I teorin kan vi alla bli en Steve Jobs men ändå är vi det inte. Så vill bara flika in att det man själv klarar av inte nödvändigtvis är något som alla andra klarar av.
 
Att jobba sig uppåt har jag svårt att se poängen i där faktiskt. Då kommer själva "gårdsdelen" stå oanvänd. Och hus ökar lika mycket i pris så det spelar liksom inte så stor roll där tänker jag.
Det handlar om att ta sig dit man vill komma.
Ha hästen hemma för att spara pengar till den önskade gården.
Vi började med villa, en arrenderad plätt mark och två boxar i källaren.
 
Jag kan nog ändå tycka att storstadsnära gård på 10 hektar är en ganska hög ambition, och har man vare sig kapital eller höga inkomster får man nog finna sig i att andra har bättre möjligheter?
Hur nära är "storstadsnära"?
Vad är rimlig restid?
Det finns en bit bort om man kan acceptera "Töntigt" område.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 476
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
718
Senast: MissFideli
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 587
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp