Gödselplattor....

B

blissare

Skall bygga en gödselplatta, där skall gödsel från 4 hästar som går på lösdrift (mockar i "stalldelen"),höns och kaninbajs och det vanliga hushållskompostskräpet ligga,alltså inte så himla mycket,hade även tänkt att ha mask i den,någon som vet storlek och mått på "plattorna" eller om det finns någon bra sida om det,har letat och letat....:confused: :confused: :confused:
 
Sv: Gödselplattor....

7 kubikmeter per häst har jag fått rekommenderat när jag skulle bygga gödselplatta. Kommer bara inte ihåg var jag fick reda på det....Miljö- och Hälsa på kommunen??? Senil...Suck..
 
Sv: Gödselplattor....

MisterLillen skrev:
7 kubikmeter per häst har jag fått rekommenderat när jag skulle bygga gödselplatta. Kommer bara inte ihåg var jag fick reda på det....Miljö- och Hälsa på kommunen??? Senil...Suck..

Kubikmeter? Måste den ner en METER i backen???? :eek: Det blir ju stadigt och bra men behöver den verkligen vara så tjock? :confused:
 
Sv: Gödselplattor....

Det får inte läcka från gödselplattan, hur djup den behöver vara beror ju på hur stor den är, sen kan man ju bygga väggar ovanpå, man måste inte nödvändigtvis gräva ner allting.
Säkraste svaret på frågan får man nog om man ringer till sin kommuns djurskyddsinspektör, de ansvarar för kontrollen av det.
 
Sv: Gödselplattor....

Rava skrev:
Det får inte läcka från gödselplattan, hur djup den behöver vara beror ju på hur stor den är, sen kan man ju bygga väggar ovanpå, man måste inte nödvändigtvis gräva ner allting.
Säkraste svaret på frågan får man nog om man ringer till sin kommuns djurskyddsinspektör, de ansvarar för kontrollen av det.


Jag har inte sagt att jag ska bygga någon :smirk: , bara undrade om det verkligen stämmer med kubikmeter. Så tjocka väggar har inte ens de brunnar med flytgödsel haft som jag sett.
 
Sv: Gödselplattor....

ghost skrev:
Jag har inte sagt att jag ska bygga någon :smirk: , bara undrade om det verkligen stämmer med kubikmeter. Så tjocka väggar har inte ens de brunnar med flytgödsel haft som jag sett.

Inte behöver väggarna vara så tjocka :)

Vår är gjord av betongelement. En platta på 120 kvm ovanpå backen, inte nedgrävd :rofl: (matjorden bort, grus på och så plattan) och så är det väl dryga metern höga betongväggar kring tre kanter. Väggarna är kanske 20 cm tjocka.
 
Sv: Gödselplattor....

Om du har fyra hästar behöver du väll inte ens ha någon gödselplatta om jag fattat det rätt? Det är väll fem hästar och mer som det då är lag på det?
 
Sv: Gödselplattor....

Nej den måste inte ner en meter. Men det är en rekommendation om hur mycket gödsel varje häst alstrar. Personligen tycker jag det är lite men jag mockar petnoga och slänger förmodligen för mycket spån. Sedan beror det ju på vilket strö man tänkt sig att använda och hur mycket hästarna står inne och om man har så stora hagar att man ej behöver mocka dem.
 
Sv: Gödselplattor....

MisterLillen skrev:
Nej den måste inte ner en meter. Men det är en rekommendation om hur mycket gödsel varje häst alstrar. Personligen tycker jag det är lite men jag mockar petnoga och slänger förmodligen för mycket spån. Sedan beror det ju på vilket strö man tänkt sig att använda och hur mycket hästarna står inne och om man har så stora hagar att man ej behöver mocka dem.

Du metar inte kvadratmeter då? :idea:
 
Sv: Gödselplattor....

Men alltså, själva betongen kan man göra 2 cm om man vill så länge den inte läcker. Det ovanstående har skrivit om KUBIKmeter är hur mkt GÖDSEL den ska rymma.... :)
 
Sv: Gödselplattor....

Just det och har man tex 4 hästar 7*4 = 28 m3 och vill stapla max 2 m högt blir minytan 14m2 alltså tex cirka 3*5 m. 120 m2 skulle alltså räcka till 17 hästar om man staplar max 1 m högt!
 
Sv: Gödselplattor....

Angely skrev:
Om du har fyra hästar behöver du väll inte ens ha någon gödselplatta om jag fattat det rätt? Det är väll fem hästar och mer som det då är lag på det?

Det beror på i vilken del av Sverige man bor. Halland, med stora övergödningsproblem har t ex hårdare regler än Dalarna.
 
Sv: Gödselplattor....

Det blir tydligen ny lag från 2007.
Om du har två hästar eller fler ska du ha platta eller container.
Så det blir att gjuta - Skit också tycker jag.
 
Sv: Gödselplattor....

Har du läst det nånstans eller bara ett rykte?
Blir förvånad för jag har inte hört ett ord om det o har ofta kontakt med både kommun o jbv.
 
Sv: Gödselplattor....

Det där har jag ju läst sen tidigare, (minnet är bra men kort:o )
Men jag skall kolla med just vår kommun för att höra hur deras regler är, då det ju tycks vara lite upp till kommunerna att "bestämma", jisses, vilken soppa, det här kommer att bli problem för många misstänker jag,,, som det där står så skall ju mottagaren av gödseln i sin tur också ha platta...

Blissare, vi mår bara fint, väntar väl alla på vårens ankomst nu..
 
Sv: Gödselplattor....

Vår inspektör sa det när dom var här och kollade stallet o hästarna...det känns så onödigt men ok kväveläckage är inte bra.
 
Sv: Gödselplattor....

Undrar om jag skulle kunna få se några bilder på era gödselplattor???
-inspiration..heter det...väl...:bump: :banana: :bump:
 

Liknande trådar

Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 816
Senast: Marty
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 763
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 647
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp