Gör din egen blandras

mian1

Trådstartare
Har läst en massa valpannonser med blandraser och frågan som ideligen kommer upp är: Hur tänkte de????
Okej om det är en olycka, men det verkar ju ofta som om det är planerat. Inte ovanligt att uppfödaren äger både hanen och tiken.

Helt på skoj: Vad hade du valt för ras/raser att korsa din hund med om du INTE fick använda en närbesläktad ras ex. labbe/golden. Och varför väljer du den eller de raserna? Hur tror du att valparna blir?


Jag har en GD och jag skulle nog valt en labrador. Ingen jaktlabbe utan en tjockelabbe ;)
För att labradoren är en ganska stabil hundras, både till kropp och själ. GDn är lite orolig. Jag tror att valparna hade blivit lite mindre och lite rundare än en vanlig GD och då förhoppningsvis både lugna och kärvänliga som en GD, men med labbens trygghet och stabilitet. Och då gärna lite mer uthållighet än en GD, men inte så studsig som en labbe kan bli.
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag hade korsat en greyhound eller whippet med en BC, gärna med mer whippet/grey än bc. Gillar min lurcher och samtliga andra lurchers jag träffat.
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag hade korsat min hund med en dvärgschnauzer med bra mentalitet.
Tror en sådan kan komplemetera min chi bra, ge en hund med längre ben, bättre luftvägar, tuffa upp något samtidigt som båda är aktiva och relativt föriga, en sportig liten hund!
Förhoppnigsvis skulle dvärgschnauzern även bidra med en bättre päls och mer köldtålighet.
 
Sv: Gör din egen blandras

jag skulle korsat min kines med nån större gärna lite lurvig ras. Verkar som många kineskorsningar trots att ger viss del nakna valpar och det är ju ascoolt :D

Och eftersom det bara är på skoj har jag inga fler anledningar :banana:
 
Sv: Gör din egen blandras

Nu har jag ju en blandras, en 75% jackrussel och 25% dansksvensk gårdshund, och faktum är att hade jag fått välja så hade jag valt den korsningen igen (Min hund skulle vara renrasig dansksvensk gårdshund, när jag fick veta var det redan försent han ägde redan mitt hjärta.)

Raserna kompletterar varandra mycket bra, dels i storlek men framför allt i temperamentet så om jag skulle låta honom bli pappa så skulle modern vara en dsg. (Nu kommer han aldrig bli pappa men ändå;))
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag har ju redan en blandras och resultatet blev riktigt bra,så jag säger....Schäfer/golden/labrador;) (vet att du skrev att labbe/golden var för nära besläktad men jag har ju schäfern i också.....)
 
Sv: Gör din egen blandras

Skulle jag vara tvungen att korsa rottisen jag har med något så tror jag att jag hade tvingats att välja en jaktlabbe. Förighet, arbetsvilja och en okey kroppsbyggnad.

Tibben - tja gud vet vad? Katt kanske?
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag träffade en doberman/borzoi korsning en gång.
Det var riktigt lyckat och en sådan skulle jag kunna tänka mig ha.
 
Sv: Gör din egen blandras

Min pitbull tik(hon är kastrerad) skulle jag para med min mammas tibetanska spaniel, inte för att jag tror att det skulle vara lyckat, mest för att jag skulle vilja se hur valparna såg ut :D:o
 
Sv: Gör din egen blandras

Schäfer/Hovawart :love: Har haft en sådan blandning och hon var perfekt.
IMGP2890.jpg
mirr1.jpg

Här tillsammans med sin bror, 13,5 år gamla.

Pudlar så verkar ju de gå att blanda med andra raser och det blir bra hundar ex labradoodle och cockerpoo så varför inte en gopoo (golden+pudel).
 
Senast ändrad:
Sv: Gör din egen blandras

Jag hade nog valt springer spaniel till min kooikerhondje. Liknande kroppsbyggnad, men med stabilare och mer tillgängligt temperament, föriga och med en tydlig av och på -knapp. Valparna hade förmodligen blivit rätt fula, men med en näsa för viltspår/personspår och byggda för agility eller lydnad om man ville det.


Men man fick inte välja en närbesläktad?

Kooikerhondje/boxer har jag hört talas om en gång:eek:
kooikerhondje.jpg

boxer.jpg
 
Sv: Gör din egen blandras

Rätt kul tråd :D

Men vad jag hade valt..Hm, jag hade ju ändå inte kunnat tävla den i det jag ville. Så säg att jag skulle vilja ha en aktiv sällskapshund skulle jag nog kanske bjuda in en vinthund i gamet. Typ greyhound, fast helvete vad jag hade fått jobba med jakten då :rofl: .
Om man tänker att dom bara skulle få dom goda egenskaperna av vardera ras så säg att denna aktiva sällskapshund skulle tycka att långpromenader var något roligare än träning, hade en vinthunds värdighet, schäferns förighet, vinthundens elegans. Resultatet hade nog dock slutat i en speedad, klumpig variant av en greyhound som bara vill jaga allt..huvva! :D
 
Sv: Gör din egen blandras

Fauvarna --> Irländsk Terrier
Jämtarna --> Lapsk vallhund
Finsk Spetsarna --> Finsk lapphund

Tror jag skulle funka både exteriört och mentalt utan allt för katastrofala följder.
 
Sv: Gör din egen blandras

Schäfer/Hovawart :love: Har haft en sådan blandning och hon var perfekt.
IMGP2890.jpg
mirr1.jpg

Här tillsammans med sin bror, 13,5 år gamla.

Pudlar så verkar ju de gå att blanda med andra raser och det blir bra hundar ex labradoodle och cockerpoo så varför inte en gopoo (golden+pudel).

Vet att vi "pratat" om det innan,men din hund(är den inte kvar:confused:)är så lik min............Konstigt att de kan bli så lika med ganska olika raser i sig.Den är iallafall jättefin:laugh:
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag hade korsat en greyhound eller whippet med en BC, gärna med mer whippet/grey än bc. Gillar min lurcher och samtliga andra lurchers jag träffat.

Den blandingen hade en granne när jag växte upp, en hel kull valpar med BC svart/vita päls och greyhoundens kropp

En annan bekant hade en greyhound/afgan blandning. Hon sprang ifrån samtliga tävlingshundarna på banan fast hon var helt otränad :rofl:
 
Sv: Gör din egen blandras

schäfer - buhund
vi har skojat om det i stallet, att dessa två skulle komplettera varandra bra.. Buhunden har raka haser som kanske skulle räta upp schäferns krokiga.
storleken blir mitt emellan schäfer och buhunden..
temperamentet mitt mellan buhundens iskalla och schäferns "go"
den skulle valla "utahelvete" :D

men det är efter att ha tittat på två specifika individer, buhunden är en riktigt lugn SUCH som styr och ställer bland kossor,får och höns på gården..
schäfern är mest bara yr :rofl:

men som sagt, det är ju om man får drömma lite, blandrasavel är ett lotteri jag inte vill vara med i..
 
Sv: Gör din egen blandras

*kl*

något (va jag har hört) de blandar i USA endel är golden/irländsk setter. de skulle ja kunna tänka mig o ha.

med min lilla DSG? ja.. en vavva kanske? få ner tempot lite :angel:
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag skulle gärna 'göra om' blandningen min Bella var (och var FARLIGT nära att slå till när jag förra året såg sådana valpar), dvs göra en 'chevaljon', cavalier king charles x papillon.

Ena nackdelen är att jag idag tycker det är en för liten hund, men annars så gillar jag att man fick (med Bella iaf, kan ju slå helt annorlunda) en nättare variant av cavalier och slapp trubbnosen rent estetiskt. Livlig hund men ändå robust, följsam (dock hade B extremt mkt jakt). Mycket hund i liten förpackning.

Annars gillar jag lurchers, men det blir ju inte 'egen' blandras. Men få alla fördelarna från greyhounden fast ta bort den ENDA (i mina ögon) nackdelen genom att 'pälsa på' dem.

Sen, bara som rent experiment skulle jag vilja se vad det blev av riesen x greyhound. Jag är INTE säker alls på det skulle bli lyckat eller jag skulle gilla resultatet. Men i utopi skulle jag vilja prova, och få de bra egenskaperna från bägge :devil:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 424
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 987
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 826
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 966
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp