Bukefalos 28 år!

Gör din egen blandras

Sv: Gör din egen blandras

Vet massor av exempel på raser jag inte skulle vilja blanda in, dalmatiner/BC är ju ganska populärt tex.
Nej jag skulle välja storpudel/dalmatiner! Vackra hundar och en sådan korsning skulle nog förbli sådär smidig som jag vill ha hunden. Har man tur så kanske man får en som inte fäller så jädrans mycket heller :p
 
Sv: Gör din egen blandras

Tja, jag har ju sagt att nästa hund ska va en träningskompis. Inte formel-1 kanske men iaf rejäl hund som gärna jobbar flera timmar om dan! men vad tusan ska man ha?

Har kommit fram till att drömhunden är hälften eng springer, hälften tysk bruksschäfer så jag får väl mixa ihop en sån då :P
 
Sv: Gör din egen blandras

Hmmm. Om jag skulle vara tvungen att korsa mina underbara kooikrar så skulle jag kanske välja golden eftersom jag hade det tidigare och hon var den mest lättlärda hunden jag någonsin träffat men till skillnad från kooikrarna tänkte hon inte själv. Sa jag hoppa så frågade hon "hur högt?" :-) En kooiker frågar: "Varför?" :-) Det är i och för sig en av de saker jag faktiskt gillar med kooikern men ibland...
 
Sv: Gör din egen blandras

kl

Om jag tänker med ögat så är de snyggaste bandraserna jag sett blandning mellan boxer och irländsk setter...en boxerkropp med inte så trubbig nos och setterns underbara röda färg :love:
Sen såg jag en blandning mellan yorkshire, chihuahua och schitzu (?) den var också så underbart charmig..

Men själv har jag bara haft bc blandningar ( med sch och collie) och klokare hundar går knappast att uppbringa :love:
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag skulle gärna vilja ha en blandras typ: Schäfer, labrador och nån spets. Tror att det skulle bli en intressant hund av det.
 
Sv: Gör din egen blandras

Nu har jag ju en blandras, en 75% jackrussel och 25% dansksvensk gårdshund, och faktum är att hade jag fått välja så hade jag valt den korsningen igen (Min hund skulle vara renrasig dansksvensk gårdshund, när jag fick veta var det redan försent han ägde redan mitt hjärta.)

Raserna kompletterar varandra mycket bra, dels i storlek men framför allt i temperamentet så om jag skulle låta honom bli pappa så skulle modern vara en dsg. (Nu kommer han aldrig bli pappa men ändå;))

Man fick inte välja närbesläktade raser! Läs reglerna! :mad:





;)
 
Sv: Gör din egen blandras

/.../

Sen, bara som rent experiment skulle jag vilja se vad det blev av riesen x greyhound. Jag är INTE säker alls på det skulle bli lyckat eller jag skulle gilla resultatet. Men i utopi skulle jag vilja prova, och få de bra egenskaperna från bägge :devil:

Det skulle ju bli Irländsk varghund eller skotsk hjorthund.

Självklart! :D
 
Sv: Gör din egen blandras

kl

Om jag tänker med ögat så är de snyggaste bandraserna jag sett blandning mellan boxer och irländsk setter...en boxerkropp med inte så trubbig nos och setterns underbara röda färg :love:
Sen såg jag en blandning mellan yorkshire, chihuahua och schitzu (?) den var också så underbart charmig..

Men själv har jag bara haft bc blandningar ( med sch och collie) och klokare hundar går knappast att uppbringa :love:

Jag skulle korsa en boxer med en rottweiler och därmed få en lugn och stabil "boxer" med lite bättre nos och huvud än boxern, lite smäckrare kropp än rottisens, lite bättre päls än boxerns, lite mindre trulighet än rottisen, mer humor alltså.

Hunden hade varit elegant och robust i samma andetag. :)
 
Sv: Gör din egen blandras

Pudlar så verkar ju de gå att blanda med andra raser och det blir bra hundar ex labradoodle och cockerpoo så varför inte en gopoo (golden+pudel).

Nej det blir en Golden doodle. Iaf enligt dom som hade en sån på en kurs jag gick:D
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag är otroligt nöjd med min blandning grey hound, berner senner och bc. Hon är otroligt lättlärd, känns som jag kan träna det mesta som lydnad, spår, agility mm med henne. Hon har ingen jakt eller vallning i sig är alltid med lös i dom flesta situationer.
 
Sv: Gör din egen blandras

Ja, nu har jag min chans. Jag tycker ju inte att det finns en perfekt ras för mig.
Detta vill jag ha:
- lättskött päls gärna korthår
- storlek 50-55 cm
- så lite jaktintresse som möjligt
- förig
- lagom arbetssökande. Dvs uppskattar träning men inte en ren brukshund
- inte en vinthund.

Alltså en hund som är som en bearded collie fast lite mindre och korthårig. Absolut inte terrier.

Vad blir lösningen: bearded collie och lancashire heeler!

Det måste väl vara optimalt?
Planerar du en sådan kombination säg till!
 
Sv: Gör din egen blandras

*kl*

Kul tråd;)

Jag skulle para min whippet med en sheltie, är väldigt nyfiken på hur sådana valpar skulle se ut :D Sen skulle de förstås få whippetens goda hälsa och fenomenala mentalitet, och sheltiens följsamhet och päls:idea:
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag hade korsat en greyhound eller whippet med en BC, gärna med mer whippet/grey än bc. Gillar min lurcher och samtliga andra lurchers jag träffat.

Vi hade en BC/Wippet på förra valpkursen och det var en helmysig hund:love:
 
Sv: Gör din egen blandras

Jag skulle korsa en boxer med en rottweiler och därmed få en lugn och stabil "boxer" med lite bättre nos och huvud än boxern, lite smäckrare kropp än rottisens, lite bättre päls än boxerns, lite mindre trulighet än rottisen, mer humor alltså.

Hunden hade varit elegant och robust i samma andetag. :)

En kompis har en sån, rottisens ångvältstyp men världens goaste :love:
 
Sv: Gör din egen blandras

något (va jag har hört) de blandar i USA endel är golden/irländsk setter. de skulle ja kunna tänka mig o ha.
QUOTE]

Åh :love:
En sån har jag träffat, absolut vackraste hunden jag sett!
Skulle kunna tänka mej en sån.

Annars hade jag nog korsat vinthund med collie/bc/sheltie eller korsat min alaskan malamute tik med en schäfer.
 
Sv: Gör din egen blandras

något (va jag har hört) de blandar i USA endel är golden/irländsk setter. de skulle ja kunna tänka mig o ha.
QUOTE]

Åh :love:
En sån har jag träffat, absolut vackraste hunden jag sett!
Skulle kunna tänka mej en sån.

Annars hade jag nog korsat vinthund med collie/bc/sheltie eller korsat min alaskan malamute tik med en schäfer.

vår granne har en golden/springerspaniel. Den hunden är väldigt söt med ganska kort spanielnos, lite halvlånga öron och mörkt gyllengul i färgen. Hunden är ca 50 cm i mkh. På tal om golden/setter. Jag kan tänka mig att en sådan ser ut ung som vår grannes, men större då förstås.
 
Sv: Gör din egen blandras

Hm.. Dumt att man inte fick ta närbesläktat...
Saluki med... hm.. Vad-fan-som-helst-som-vill-samarbeta :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 687
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 044
Senast: YorkWann
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 848
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 046
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp