Granne vill gräva på min mark

Problemet är knappast att jag inte förstår hur ett servitut fungerar utan att jag tycker att det är självklart att man inte omotiverat är ett arsle mot sina grannar när man bor på landet och ibland av praktiska skäl kan behöva hjälp med saker.

Jag sa inte att man inte skulle kräva skäligt betalt men ”så mycket som möjligt, det finns ingen gräns” låter bara girigt.
Någon som tänker som dig skulle jag undvika att köp mark bredvid och är det många liknande i området så lär fastighetspriserna rasa om det framkommer, det tjänar ingen som redan bor där på.

Det är nog ingen fara för markpriserna i mitt område, de är höga och stiger stadigt ;) Jag ser fortfarande inte varför någon annan ska ha nytta av min fastighet utan att betala saftigt för det (för mig finns det inte en chans att jag går med på något mer servitut oavsett pengarna jag blir erbjuden).

Goda grannar förväntar sig inte att utnyttja grannens mark, speciellt inte utan att kompensera rejält. Jag slipper gärna sådana grannar som anser de ska ha servitut på min mark.
 
Men ledningar i vägbankar är väl det allra vanligaste stället att ha dem på?
Inte här i varje fall och jag tror det är sällan man gräver upp och förstör en hel väg för att lägga en fiberkabel. Det skulle kosta hur mycket som helst och de är i vägen även där. Bästa platsen är att dra dem i samma schakt som befintliga elledningar men det blir så mycket dyrare att jag tror det är sällan det görs.
 
Det är nog ingen fara för markpriserna i mitt område, de är höga och stiger stadigt ;) Jag ser fortfarande inte varför någon annan ska ha nytta av min fastighet utan att betala saftigt för det (för mig finns det inte en chans att jag går med på något mer servitut oavsett pengarna jag blir erbjuden).

Goda grannar förväntar sig inte att utnyttja grannens mark, speciellt inte utan att kompensera rejält. Jag slipper gärna sådana grannar som anser de ska ha servitut på min mark.

Fast ibland blir det helt orimligt att inte kunna komma överens om det. Allt handlar väl om hur mycket det påverkar och hur mycket man vill acceptera och hur man blir kompenserad. Med mycket låg påverkan låter det ganska elakt att kategoriskt neka till att lösa ett viktigt problem. Med större påverkan blir det svårare....
 
Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus.

Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig framöver. Det jag vet är att jag kommer att behöva ett nytt avlopp framöver. Mitt nuvarande avlopp ligger intill vägen på ena sidan men jag har ingen susning om vart överskottsvattnet från brunnen går. Kanske under vägen och bortåt? Jag vet inte, förre ägaren vet inte och kommunen vet inte. När ett nytt avlopp görs så måste ju överskottsvattnet ledas någonstan och lämpligast är nog under vägen och bortåt då marken lutar åt det hållet.
Där har du en vettig anledning till att säga nej. Förklara att du inte kan godkänna ett servitut innan du gjort nytt avlopp.
 
Fast ibland blir det helt orimligt att inte kunna komma överens om det. Allt handlar väl om hur mycket det påverkar och hur mycket man vill acceptera och hur man blir kompenserad. Med mycket låg påverkan låter det ganska elakt att kategoriskt neka till att lösa ett viktigt problem. Med större påverkan blir det svårare....

Jag är givetvis färgad av mitt helkassa servitut... men ett nytt servitut för min del hamnar i kategorin "över min döda kropp" just för att det är så oerhört tvingande.

Har grannarna sedan varit otrevliga innan som i TS fall hade jag varit ännu mindre benägen att vara tillmötesgående.
 
Det är nog ingen fara för markpriserna i mitt område, de är höga och stiger stadigt ;) Jag ser fortfarande inte varför någon annan ska ha nytta av min fastighet utan att betala saftigt för det (för mig finns det inte en chans att jag går med på något mer servitut oavsett pengarna jag blir erbjuden).

Goda grannar förväntar sig inte att utnyttja grannens mark, speciellt inte utan att kompensera rejält. Jag slipper gärna sådana grannar som anser de ska ha servitut på min mark.
Det är ett av problemen med servitut. De följer med fastigheten, generation efter generation.
Världen förändras och det som var värdelöst förr kan vara värt mycket nu.

Ofta ligger servituten kvar och ingen vet något om dem. Speciellt om de är gamla och inte registrerats ordentligt. Eller så finns inga servitut fast man tror det.

I mina byar finns det minst två fastigheter som har vägar till huset som inte har servitut och bara är muntliga överenskommelser. I det ena fallet har nuvarande ägare planterat en allè längs sin uppfart ,som alltså saknar dokumentation. Och har dessutom varit extremt stöddig mot markägaren. Låt oss säga som så att marken har plöjts väldigt nära och djupt vid träden......
 
Jag är givetvis färgad av mitt helkassa servitut... men ett nytt servitut för min del hamnar i kategorin "över min döda kropp" just för att det är så oerhört tvingande.

Har grannarna sedan varit otrevliga innan som i TS fall hade jag varit ännu mindre benägen att vara tillmötesgående.

Ja, då kan man tänka sig att ersättningskravet helt plötsligt multiplicerades rejält. Får det stor påverkan har jag förståelse för att man är extremt tveksam. Vägservitut kan vara giftiga.
 
Ok. Det är ju rätt stor skillnad mot en nergrävd kabel som inte kommer märkas när den väl är på plats.
Du kan inte ens slå ner en lite kraftigare stolpe till ett stänsel utan att riskera skada kabeln om den läggs lika grunt som här. Vill du göra något annat som att lägga in jordvärme är det du som får betala alla extrakostnader det medför att flytta kabeln osv. och det kommer kosta.
 
Det är ett av problemen med servitut. De följer med fastigheten, generation efter generation.
Världen förändras och det som var värdelöst förr kan vara värt mycket nu.

Ofta ligger servituten kvar och ingen vet något om dem. Speciellt om de är gamla och inte registrerats ordentligt. Eller så finns inga servitut fast man tror det.

I mina byar finns det minst två fastigheter som har vägar till huset som inte har servitut och bara är muntliga överenskommelser. I det ena fallet har nuvarande ägare planterat en allè längs sin uppfart ,som alltså saknar dokumentation. Och har dessutom varit extremt stöddig mot markägaren. Låt oss säga som så att marken har plöjts väldigt nära och djupt vid träden......

Jag har sett något liknande i Jämtland. Där bildades det en mänsklig vägg när grävaren kom för att gräva av en väg som av hävd är samfälld men inte har servitut. Den utsocknes ägaren (som haft nytta av att grannarna skött och reparerat vägen) har inte fått tag på någon lokal entreprenör som vill ta i det där så vägen är kvar i befintligt skick :D Grävmaskinisten (som inte visste om läget innan) hade skrattat och sagt att det där får du gräva själv.
 
Jag har sett något liknande i Jämtland. Där bildades det en mänsklig vägg när grävaren kom för att gräva av en väg som av hävd är samfälld men inte har servitut. Den utsocknes ägaren (som haft nytta av att grannarna skött och reparerat vägen) har inte fått tag på någon lokal entreprenör som vill ta i det där så vägen är kvar i befintligt skick :D Grävmaskinisten (som inte visste om läget innan) hade skrattat och sagt att det där får du gräva själv.
Är vägen samfälld så är den, samfälligheten behöver inte ha tillkommit vid en egen förättning utan kan ha bildats i samband med något annat. Vägen här ligger på min mark men det finns för min fastighet inget servitut eller någon annan notering om vägen men går man tillbaka till enskilfteshandlingarna framgår det att vägen är samfälld och det är det som gäller. Servitut är något annat.
 
Min granne är inkompetent också... den ligger inte så djupt :meh: Mitt hopp är att skiten går sönder snart för jag tänker inte tillåta uppgrävning för reparation och sedan nergrävning igen.
Fast har de servitut på jordvärmen så kan du väl inte neka att de underhåller eller gör om den?
(Så har jag i alla fall förstått det kring servitut för enskilda avlopp som jag stöter på en för i jobbet, men det beror ju klart på hur servitutet är utformat).
 
Det är ett av problemen med servitut. De följer med fastigheten, generation efter generation.
Världen förändras och det som var värdelöst förr kan vara värt mycket nu.

Ofta ligger servituten kvar och ingen vet något om dem. Speciellt om de är gamla och inte registrerats ordentligt. Eller så finns inga servitut fast man tror det.

I mina byar finns det minst två fastigheter som har vägar till huset som inte har servitut och bara är muntliga överenskommelser. I det ena fallet har nuvarande ägare planterat en allè längs sin uppfart ,som alltså saknar dokumentation. Och har dessutom varit extremt stöddig mot markägaren. Låt oss säga som så att marken har plöjts väldigt nära och djupt vid träden......
Väldigt många har ingen koll på vad som gäller men tror desto mer. Rätten till väg till sin fastighet är grundläggande vid en fastighetsbildning, går man igenom handlingarna finns den säkert dokumenterad.
 
Senast ändrad:
Fast ibland blir det helt orimligt att inte kunna komma överens om det. Allt handlar väl om hur mycket det påverkar och hur mycket man vill acceptera och hur man blir kompenserad. Med mycket låg påverkan låter det ganska elakt att kategoriskt neka till att lösa ett viktigt problem. Med större påverkan blir det svårare....

Det är fiber vi pratar om, inte avlopp,elkabel eller något annat som gör att det inte går att bo i deras hus.

Skulle inte tillåta grävning för fiber då jag anser att det kommer att komma modernare lösningar snart.
 
Hade nog sagt nej med tanke på att du själv kommer behöva gräva nytt avlopp. De kan ställa till de för dig om de redan grävt ned fiberkabel. De får väl helt enkelt fråga runt om de är någon annanstans de kan gräva. Och har de dessutom vart otrevliga innan så nej ..
 
Är vägen samfälld så är den, samfälligheten behöver inte ha tillkommit vid en egen förättning utan kan ha bildats i samband med något annat. Vägen här ligger på min mark men det finns för min fastighet inget servitut eller någon annan notering om vägen men går man tillbaka till enskilfteshandlingarna framgår det att vägen är samfälld och det är det som gäller. Servitut är något annat.

Den är samfälld av hävd utan några papper... det hela är extremt inofficiellt. Jag tog mest upp det för att visa hur knöligt det kan bli utan papper för att spinna vidare på @tantens inlägg.
 
Fast har de servitut på jordvärmen så kan du väl inte neka att de underhåller eller gör om den?
(Så har jag i alla fall förstått det kring servitut för enskilda avlopp som jag stöter på en för i jobbet, men det beror ju klart på hur servitutet är utformat).

Det hela är en soppa och tror absolut inte det är självklart att de får göra något. Att kommunen ens godkände eländet är en skandal (det är bra att ha släktingar på byggnadsavdelningen om vi säger så...). Hursom, jag tänker slåss med näbbar och klor den dagen det blir aktuellt.

Det ska iaf svida för dem.
 
Det hela är en soppa och tror absolut inte det är självklart att de får göra något. Att kommunen ens godkände eländet är en skandal (det är bra att ha släktingar på byggnadsavdelningen om vi säger så...). Hursom, jag tänker slåss med näbbar och klor den dagen det blir aktuellt.

Det ska iaf svida för dem.
Godkände jordvärmen eller servitutet?
för jordvärmen torde vara miljökontoret och servitutet är ju lantmäteriet (men de lägger sig inte i avtalen vad jag vet)

Men surt för dig att det blivit så fel!
 

Liknande trådar

Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 822
Senast: Marty
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 473
Senast: macan
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 765
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och min sambo har börjat kolla på hus och det är ju inte utan att vi känner oss lite villrådiga. :) Vad är det man ska tänka på...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp