Granne vill gräva på min mark

När jag arbetade i en kommun rekommenderade vi aldrig någon som frågade att gå med på servitut över sin mark om alternativ fanns. Just för att det följer med i all framtid och kan vara i vägen i framtiden även om det inte är det idag. Speciellt om man av någon anledning behöver gräva upp. Det kunde handla om nybyggnationer (i tätort) där man för att slippa spränga ville lägga ledningar/rör på grannens tomt t ex. På landsbygden kan det ibland vara nödvändigt för att få tillgång till väg/allmänna ledningar. (Egentligen är det väl numera inte tillåtet att stycka utan tillgång till allmän väg, men det är möjligt att det fortfarande kan vara möjligt att lösa med servitut om skaft är orimligt. Och behovet kan uppstå med äldre fastigheter).
I det här fallet när grannen redan har servitut på väg har jag svårt att se att det gör så mycket till eller från om det även läggs en fiber i vägens kant. Men självklart enligt dina krav, t ex om hur djupt kabeln ska ligga för att minimera störningen. Grannen ska stå för alla kostnader, inklusive förrättning. Om grannen ifrågasätter att behöva ta förrättningskostnaden så kan du ju upplysa om att den (eller framtida fastighetsägare) utan servitut inte kan vara säker på att få ha kvar kabeln.
Som andra varit inne på skulle jag kontakta en jurist på lantmäteriet/med kunskap om fastighetsbildning. Inte vilken random jurist som helst. Jag skulle börja med lantmäteriet för att få mer kunskap och sedan bedöma om jag även behöver prata med någon som kan företräda mina intressen.
Ersättningen för servitutet tror jag LMV har prislistor för (i alla fall när det gäller allmänna ledningar, de kanske inte används för privata fall - men kan tjäna som riktmärke). Brukar vara snudd på symboliska summor i engångsersättning. Men inget hindrar att man försöker få mer. Du har ju trumf på hand som kan neka.
 
När jag arbetade i en kommun rekommenderade vi aldrig någon som frågade att gå med på servitut över sin mark om alternativ fanns. Just för att det följer med i all framtid och kan vara i vägen i framtiden även om det inte är det idag. Speciellt om man av någon anledning behöver gräva upp. Det kunde handla om nybyggnationer (i tätort) där man för att slippa spränga ville lägga ledningar/rör på grannens tomt t ex. På landsbygden kan det ibland vara nödvändigt för att få tillgång till väg/allmänna ledningar. (Egentligen är det väl numera inte tillåtet att stycka utan tillgång till allmän väg, men det är möjligt att det fortfarande kan vara möjligt att lösa med servitut om skaft är orimligt. Och behovet kan uppstå med äldre fastigheter).
I det här fallet när grannen redan har servitut på väg har jag svårt att se att det gör så mycket till eller från om det även läggs en fiber i vägens kant. Men självklart enligt dina krav, t ex om hur djupt kabeln ska ligga för att minimera störningen. Grannen ska stå för alla kostnader, inklusive förrättning. Om grannen ifrågasätter att behöva ta förrättningskostnaden så kan du ju upplysa om att den (eller framtida fastighetsägare) utan servitut inte kan vara säker på att få ha kvar kabeln.
Som andra varit inne på skulle jag kontakta en jurist på lantmäteriet/med kunskap om fastighetsbildning. Inte vilken random jurist som helst. Jag skulle börja med lantmäteriet för att få mer kunskap och sedan bedöma om jag även behöver prata med någon som kan företräda mina intressen.
Ersättningen för servitutet tror jag LMV har prislistor för (i alla fall när det gäller allmänna ledningar, de kanske inte används för privata fall - men kan tjäna som riktmärke). Brukar vara snudd på symboliska summor i engångsersättning. Men inget hindrar att man försöker få mer. Du har ju trumf på hand som kan neka.
Vad är LMV? När jag googlar får jag bara upp saker som inte är relaterade till servitut.
 
Det här gav mig mer huvudbry än jag har lust till, känner jag. På lantmäteriets sida hittar jag varken jurister eller prislista för servitut. Och hur vet jag hur djupt kabeln bör läggas om jag nu går med på ett servitut?
 
Det här gav mig mer huvudbry än jag har lust till, känner jag. På lantmäteriets sida hittar jag varken jurister eller prislista för servitut. Och hur vet jag hur djupt kabeln bör läggas om jag nu går med på ett servitut?
Prislistorna ligger nog inte uppe offentligt. Men när lantmäteriet värderar ett intrång så har de listor som de utgår från och de kan man få ut.
Jurist var kanske överdrivet, lantmäteriets förrättare har kunskaper i relevant juridik. Om jag var som du skulle jag ringa dit på måndag och be att få prata med någon som handlägger servitutsfrågor och som kan ge dig råd. Alternativt skriva till dem, så får du säkert bra svar.
 
Kontakta LRF och hör med dem tycker jag. De har förhandlat och diskuterat fibergrävning under lång tid nu och i hela landet och kan säkert hjälpa dig med en bra lösning.
LRF? Är inte de bara för lantbrukare? Jag har inget lantbruk.
 
Servitut är nog mer när en fastighet behöver utnyttja delar av någon annan fastighet, som t.ex. en väg. I det här fallet blir det nog snarare en fråga om ledningsrätt vid en lantmäteriförättning om man inte accepterar fiberbolagets avtal.
 
Det här gav mig mer huvudbry än jag har lust till, känner jag. På lantmäteriets sida hittar jag varken jurister eller prislista för servitut. Och hur vet jag hur djupt kabeln bör läggas om jag nu går med på ett servitut?

Jurist hade jag skaffat på egen hand för att utvärdera din situation. Kostnad för den genomlysningen varierar med tid och timpeng. Där hade jag låtit ingå förläggning av kabel (sträckning, djup etc). Och då måste du ju rimligen ta fram vilket avlopp och hur det ska förläggas innan det är tid för den genomgången.

Inskriningskostnaden när ett servitut är klart är 375 kr hos Lantmäteriet https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/andra-agare/Stampelskatt-och-avgifter/
 
Jurist hade jag skaffat på egen hand för att utvärdera din situation. Kostnad för den genomlysningen varierar med tid och timpeng. Där hade jag låtit ingå förläggning av kabel (sträckning, djup etc). Och då måste du ju rimligen ta fram vilket avlopp och hur det ska förläggas innan det är tid för den genomgången.

Inskriningskostnaden när ett servitut är klart är 375 kr hos Lantmäteriet https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/andra-agare/Stampelskatt-och-avgifter/
Känner inte att jag vill betala för jurist då jag har ont om pengar. Det finns roligare saker att göra för pengarna dessutom. Hur mitt avlopp kommer se ut vet jag ju inte heller än.

Jag känner att det är lättare att bara säga nej så slipper jag krångla.

Möjligen kan de få dra ledningen längst bort på åkern. Det blir då en betydligt längre sträcka att gräva, men där är den nog inte i vägen.
 
Känner inte att jag vill betala för jurist då jag har ont om pengar. Det finns roligare saker att göra för pengarna dessutom. Hur mitt avlopp kommer se ut vet jag ju inte heller än.

Jag känner att det är lättare att bara säga nej så slipper jag krångla.

Möjligen kan de få dra ledningen längst bort på åkern. Det blir då en betydligt längre sträcka att gräva, men där är den nog inte i vägen.

Jag hade aldrig lämnat ett servitut utan att noga gått igenom förutsättningarna. Och i mitt fall hade det varit att säkerställa att det inte någonsin kan bli ett hinder för något jag vill göra (lägga avlopp etc).

Så för mig hade det varit uteslutet utan att först ha lagt ett par timmars genomgång med jurist (också för värdering vad servitutet ska kosta, det är bara den som talar i din sak som kan göra den uppskattningen).
 
Jag hade aldrig lämnat ett servitut utan att noga gått igenom förutsättningarna. Och i mitt fall hade det varit att säkerställa att det inte någonsin kan bli ett hinder för något jag vill göra (lägga avlopp etc).

Så för mig hade det varit uteslutet utan att först ha lagt ett par timmars genomgång med jurist (också för värdering vad servitutet ska kosta, det är bara den som talar i din sak som kan göra den uppskattningen).
Jag kan ju välja att säga nej rakt av också. Det ligger inte i mitt intresse att ha servitut.
 
Jag kommer att tvingas skriva servitut på en ny väg till grannen .Alternativet är att vägen byggs på min mark på ett annat ställe och det går åt mycket mer mark .Problemet jag kan inte säga nej utan är tvingad
 
Jag kommer att tvingas skriva servitut på en ny väg till grannen .Alternativet är att vägen byggs på min mark på ett annat ställe och det går åt mycket mer mark .Problemet jag kan inte säga nej utan är tvingad

Fast vägservitut är ju lite speciella, folk har ju rätt att ta sig till sin fastighet. Det är ju bara staten som kan tvinga fram servitut på kabel (jag har en elkabel tvärs över min lägda också... med servitut).
 
Vi har haft mycket stök i bygden avseende just fiberdragning. I något fall har markägare vägrat markägaravtal trots att det krävs för att just hen ska få fiber. Och fiber skulle hen ha. Jo, fast det krävs ju att de kommer fram till huset, och all mark runt ägs av den aktuelle markägaren...
 
Min granne ska dra in fiber i sitt hus men för att kunna göra det så måste de gräva längs en väg som går över min mark.

Jag vet inte hur jag ska ställa mig till detta. Ska jag bara låta dem göra det eller borde det skapas ett servitut?

(Kommunen kommer att gräva ner en vattenledning på min tomt och för det har det skapats ett servitut och jag har fått betalt.)

Jag vill inte vara osams med min granne men är inte så välvilligt inställd heller då jag för ungefär ett år sedan blev utskälld av dem. Jag förstår varför men anser att utskällningen inte var berättigad. Det hade kunnat skötas mycket snyggare. Jag är besviken på dem.

Så vad säger jag angående detta?
Behöver inte du fiber?

Det där brukar fiberföreningen eller kanalisationsägaren ha avtal för.

Vad är det som gör ditt servitut idiotiskt?

Mina grannar får det rätt besvärligt om de inte kan gräva längs min väg då min mark ligger mellan den större vägen och deras tomt. Då får de i så fall gräva runt och hoppas någon av de andra grannarna är medgörligare.
Att vara osams är väl en sak och att hindra grannar från att bo och arbeta i sin bostad är en annan sak och enbart småsint.

Fundera på hur många som låtit koppar eller kanalisation gå över sin mark för att du ska kunna skriva här.
 
Behöver inte du fiber?

Det där brukar fiberföreningen eller kanalisationsägaren ha avtal för.


Att vara osams är väl en sak och att hindra grannar från att bo och arbeta i sin bostad är en annan sak och enbart småsint.

Fundera på hur många som låtit koppar eller kanalisation gå över sin mark för att du ska kunna skriva här.
Jag har fiber sen många år tillbaka.

Jag behöver tänka på mig själv i första hand. Grannarnas önskemål får inte gå ut över mina behov. Det kan bli dyrt och besvärligt för mig om deras fiber hindrar mitt kommande avlopp.

Även om grannarna inte kan dra fiber så hindrar det dem inte från att bo och arbeta hemma. Det gör de liksom redan.
 

Liknande trådar

Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 867
Senast: Marty
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 478
Senast: macan
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 771
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och min sambo har börjat kolla på hus och det är ju inte utan att vi känner oss lite villrådiga. :) Vad är det man ska tänka på...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp