Stona kunde äntligen sova ute på bete, knottinvasionen har minskat. Så nu bara hingstarna på stall över natten, alltid något.
Fö är jag rejält less på FOLK (igen...) i allmänhet och hästfolk i synnerhet. Har ifa bestämt mig för att inte ta in några nya i stallet, särskilt inte med osäkerheten kring foder.
I höst lär mna kunna poppa mycket popcorn och följa krigen som bryter ut när FOLK börjar inse att det kommer bli dyrt i vinter med foder och ingen stallägare tänker sponsra dem..
Jag tror det kommer märkas på hästpriserna till hösten att det är brist på foder.
 
Jag har ringt runt bland de jag brukar köpa av. Det blev lite tokigt, det går inte att säga att jag är varken sen eller tidig. Jag lyckades inte komma igång tidigare. Häromkring har bönderna ändå djur så de måste fylla sina behov i lador först. Så att jag står väl på kö överallt. Det känns lite tokigt.

Jag har mycket tillgång till bra bete så jag är inte jätteorolig. ÄN. En äldre bonde som är duktig att ta Hö eller hösilage och dragit ned på sina egna djur många år har tid att ta Hösilage i höst förmodligen bara det växer. Regn, regn, regn. De här yngre förmågorna med stora företag som måste klara ekonomin har ofta så mycket arbete med skörd på hösten så de själva kan ha problem att hinna ta andraskörd eller tredjeskörd i Hö. Någon tror Att det kommer finnas Hö nästa vår om nästa vår blir bättre och alla har samlat lite för mycket i ladorna.

jag skulle kunna utveckla att ta eget Hö men åh jag uppskattar att kunna köpa. Helst vill jag ha torrhö i Småbal och hämta under vintern från en bra ventilerad lada. Som det brukar vara.

Det är lite läbbigt med stor risk att köpa hösilage med massa klöver i avsedd för kor. Fast just detta år verkar klövern inte växa så bra ändå. Om jag nu kanske måste köpa från någon annan eller längre bort än de jag brukar.
 
Senast ändrad:
En bonde norr om stan här ställde sina djur på kö till slakt. Han fick tid 3e januari :eek::crazy:
Ja jag läste om en som slaktade sina ungtjurar till kadaver
För att betesbristen gjorde att han fick välja mellan dikorna och tjurarna
50 st ungtjurar på tippen pga ingen mat
Helt sjukt
 
Vi fick också in dåligt i år, alla 1 års vallar gick knappt och ta något på. Men CI har iaf så vi klarar oss men blir svårt för hen vi hämtar oss att sälja åt folk blir väl att prioritera gamla stamkunder!
 
Min bonde har fått in halva mängden hösilage mot det normala :(

Han har lovat att jag ska få köpa min årsförbrukning som vanligt men med ett litet prispåslag.

Men jag är ändå orolig, funderar på att köpa in ett lass hö i småbal ifall att någon hösilagebal är dålig och det inte kommer finnas möjlighet att byta till en bra.
 
Jag är så pass kompetent på detta område att jag vet att jag inte kan ordentligt. Skriver jag fel, rätta mig.

Men jag tror.... Det är liksom inte bara att ta "Hö" från marken i träda heller. TorrHö med torkar går väl bra men att ta hösilage så är det ofta massa sorkhål så risken för att få in jord i hösilagebalen är väl stor? Det innebär väl att alla marker som är trädor måste sätta upp klippaggregaten väldigt högt för att undvika jord och även när bönderna plastar måste det väl vara känsligt. Då blir det tunt.?????

Höet på trädorna är väl generellt väldigt bra för oss hästfolk med våra hästar med äldre vallar men hinner bönderna med maskiner med nu då. Det kanske är ett fönster nu innan skörden så de hinner slå mer Hö.
 
Jag är så pass kompetent på detta område att jag vet att jag inte kan ordentligt. Skriver jag fel, rätta mig.

Men jag tror.... Det är liksom inte bara att ta "Hö" från marken i träda heller. TorrHö med torkar går väl bra men att ta hösilage så är det ofta massa sorkhål så risken för att få in jord i hösilagebalen är väl stor? Det innebär väl att alla marker som är trädor måste sätta upp klippaggregaten väldigt högt för att undvika jord och även när bönderna plastar måste det väl vara känsligt. Då blir det tunt.?????

Höet på trädorna är väl generellt väldigt bra för oss hästfolk med våra hästar med äldre vallar men hinner bönderna med maskiner med nu då. Det kanske är ett fönster nu innan skörden så de hinner slå mer Hö.

Jag har svårt att förstå vad du menar ?
 
Allmänt ang bristen på foder osv...
Det är ju inte första gången det är brist/dåligt år, och massor hinner hända än vädermässigt att få bra 2:a och även 3:e skördar .

Blir mycket hets ang kris i sociala medier osv.

Men ja - om man inte har en etablerad foderleverantör man bokar stadigt, dvs det är klart redan vid nyår att man vill ha fortsatt foder för året, utan köper foder ad-hoc varje år så hade jag absolut varit bekymrad nu. Då är det som även media redovisar så att det foder som säljs går till de etablerade kunderna i första hand. Det känner jag inte är på något sätt märkligt att det fungerar så.
 
Senast ändrad:
Allmänt ang bristen på foder osv...
Det är ju inte första gången det är brist/dåligt år, och massor hinner hända än vädermässigt att få bra 2:a och även 3:e skördar .

Blir mycket hets ang kris i sociala medier osv.

Men ja - om man inte har en etablerad foderleverantör man bokar stadigt, dvs det är klart redan vid nyår att man vill ha fortsatt foder för året, utan köper foder ad-hoc varje år så hade jag absolut varit bekymrad nu. Då är det som även media redovisar så att det foder som säljs går till de etablerade kunderna i första hand. Det känner jag inte är på något sätt märkligt att det fungerar så.
Tja, hänger du i den här tråden för att gotta dig åt att alla inte är perfekta??? Fortsätta du att må bra att folk är klantiga , du är bäst. Allla andra klantiga, det gillar du att höra.

Min Erfarenhet säger att Det är ingen speciellt många år på som inte bönderna har uppskattat att jag kommer med cash och köper deras Hö på senvåren tidigare år. Det är bara tre år sedan De suckade tungt över balarna som stått överallt.

Hö är en ändlig mängd varje år. Det har alltid varit problem för har en inte mat så får en slakta.
 
Allmänt ang bristen på foder osv...
Det är ju inte första gången det är brist/dåligt år, och massor hinner hända än vädermässigt att få bra 2:a och även 3:e skördar .
Nu tycker jag du är oerhört optimistisk. Jag har talat med min bästa vän som alltid köper foder från samma leverantör och bekräftar sin bokning när leverans sker på hösten. Min vän står med knappt halva sitt behov idag eftersom bonden behöver fodret till sina kor. Många bönder här räknar bort andraskörden totalt eftersom stubben bränns sönder av solen och det inte finns ett grönt strå på vallarna.
Jag tycker att du som anser dig ha så bra lösningar ska erbjuda dig som konsult till panikslagna bönder som nu nödslaktar sina kreatur eftersom de varken har foder eller bete till alla.
 
@Shaggy jag skippar svar . Det känns rätt onödigt att lägga tid på IOM ditt inlägg som är rätt rejält märkligt otrevligt dessutom.
Jag tycker nog inte att det var otrevligare än att tala om att alla som nu har problem får skylla sig själva och ägna sig åt att gnida in lite extra i dem att de har problem. Ska djurbönder som får 30%iga skördar också skylla sig själva eftersom de inte bokat tillräckligt tidigt?
Ja jag är elak men ditt inlägg var så oförskämt så jag faktiskt ser rött. Det är katastrof ute i landet. De beten där det utan problem brukar beta djur under långa tider växer det nu ett enstaka strå här och ett där på.
 
Sorry, jag kan inte riktigt se klantigt i det. Det är ju de facto en risk att beställa från år till annat, många i bekantskapskretsen gör så istället för att etablera en stadigvarande kontakt som man har större chans att påverka.
Fast det är ju inte bara där problemen uppstår. Min vän som har sin stadiga leverantör står också utan foder. Vad skulle den människan gjort annorlunda? Problemet är ju inte sena beställningar utan att det inte finns någt foder alls.
 
Fast det är ju inte bara där problemen uppstår. Min vän som har sin stadiga leverantör står också utan foder. Vad skulle den människan gjort annorlunda? Problemet är ju inte sena beställningar utan att det inte finns någt foder alls.

Absolut håller jag med om att det är extremår, men jag kan inte se att det var någon som beskylldes vara klantig.

Enda sättet att påverka på riktigt är i princip att ta eget grovfoder.
 
Absolut håller jag med om att det är extremår, men jag kan inte se att det var någon som beskylldes vara klantig.
Jag tycker nog att det här är att beskylla folk för att vara klantiga och det utan att veta ett skit om deras normala vanor. I år har även de med fasta leverantörer problem. (Jag hoppas fortfarande på att min leverantör ska få in till mig :nailbiting:.)
Men ja - om man inte har en etablerad foderleverantör man bokar stadigt, dvs det är klart redan vid nyår att man vill ha fortsatt foder för året, utan köper foder ad-hoc varje år så hade jag absolut varit bekymrad nu. Då är det som även media redovisar så att det foder som säljs går till de etablerade kunderna i första hand. Det känner jag inte är på något sätt märkligt att det fungerar så.

Enda sättet att påverka på riktigt är i princip att ta eget grovfoder.
Fast i år verkar ju inte ens det hjälpa :crazy:
 
Tror det är väldigt regionalt? Vi verkar kunna få till våra fem hästar och på en andra skörd, så som vi vill ha.

När jag bara skulle köpa åt två hästar så var det svårare överlag, även bra år, man säljer hellre till "storkunder" om man är en bra producent. Men det är bara min känsla.

Många hade hö över i våras, efter att ha panikköpt extra och "hållt" på hö, det vittnade blocket annonserna i mitt område i.a.f. Nu vill jag inte förringa de som har det och kommer ha det kämpigt med sina djur i år. Men det verkar trots torkan vara regionalt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 441
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 078
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 957
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 020
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Skatt
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp