Jag tycker nog inte att det var otrevligare än att tala om att alla som nu har problem får skylla sig själva och ägna sig åt att gnida in lite extra i dem att de har problem. Ska djurbönder som får 30%iga skördar också skylla sig själva eftersom de inte bokat tillräckligt tidigt?
Ja jag är elak men ditt inlägg var så oförskämt så jag faktiskt ser rött. Det är katastrof ute i landet. De beten där det utan problem brukar beta djur under långa tider växer det nu ett enstaka strå här och ett där på.


Helt seriöst så verkar du läsa in massor utifrån vad nu du har för anledning att läsa och tolka som du gör.
Nej jag har varesig varit elak eller oförskämd - så din tolkning är enbart förvånande för mig .
Varför är mitt inlägg elakt så att du ser rött ?
 
Min höleverantör skulle ringa i veckan då hen faktiskt är på semester. Där jag bor har det verkligen inte regnat så förstaskörden blev liten och just nu verkar det inte bli någon andraskörd alls :crazy: för ingenting växer :down:
 
Jag är hästmänniska och tar in eget grovfoder till mina hästar. som det ser ut nu kommer inte grovfodret räcka om det inte kommer en massa regn så att andra skörden blir bra..och blir det bara en liten tillväxt så lång att den går att klippa så måste vi försöka få upp det också, annars blir det katastrof. man försöker jaga marker hos grannar och bekanta som inte har djur men mark tex i träda som man kan få slå för att få till bättre mängd grovfoder,sen får man fodra upp med annan mat till dom. hoppas på mycket regn under min semester.
 
Had sett annonser om import av grovfoder. Dessutom billigare än ”normalt bra år” i Sverige.
Ja jag såg också det, man importerar hö från Holland. Efter att ha bott och haft stall och hästar där i 5 år så skulle jag aldrig i livet köpa hö importerat från Holland.
De vet inte/bryr sig inte om hygienisk kvalité och deras hö är katastrofdåligt rätt igenom.
De som är seriösa säger själva att 90% av höet i Holland är dåligt, alltså så dåligt att det inte går att fodra hästar med.
De större leverantörerna av foder där importerar från Tyskland och Frankrike och säljer inget hö från Holland alls själva.
Snålheten bedrar visheten stämmer väldigt mycket där då man snålar på plasten 5-7 lager plast och det håller inte tätt. Torrhö är ännu värre då det inte förvaras torrt och rent. Inget fel på själva höet dock

Men holländarna är väl skitglada att någon äntligen köper deras hö :crazy:
 
Senast ändrad:
Allmänt ang bristen på foder osv...
Det är ju inte första gången det är brist/dåligt år, och massor hinner hända än vädermässigt att få bra 2:a och även 3:e skördar .

Blir mycket hets ang kris i sociala medier osv.

.
Håller med, tycker det är alldeles för mycket hets, sommaren är inte över än så det går inte att säga om det blir höbrist eller inte. Tycker man borde vänta tills hösten med att hetsa och sprida panik när man har facit i hand.
 
Helt seriöst så verkar du läsa in massor utifrån vad nu du har för anledning att läsa och tolka som du gör.
Nej jag har varesig varit elak eller oförskämd - så din tolkning är enbart förvånande för mig .
Varför är mitt inlägg elakt så att du ser rött ?
Därför att jag tycker att du trampar på de som redan ligger genom att tala om att det är deras fel att de inte har foder till hösten. Du säger ju rent ut att bara man beställer i god tid, hösten året innan, så är problemet löst. Verkligheten är inte så enkel i år iallafall inte i min värld.
 
Jag bor inte i vad jag tror är ett av de hårdast drabbade områdena, endel fick in en fin första skörd i slutet av maj.
Ändå säger min bonde att hans skörd är ”ingenting mot vad det brukar”, ca 1/3, efter att ha slagit hö nu efter midsommar. Han har haft otur, hans åkrar har inte växt. Precis som många andras. Han hoppas på massor med regn för att kunna gödsla och förhoppningsvis få en sen andra skörd. Fortsätter det såhär blir det ingen. Folk ringer varje dag men det lilla som finns kvar har han sparat åt gamla kunder.
Jag tror absolut att många är hysteriska och jag förstår det, då dehär är vad vi får höra och se. Och det är ju också sant. Visst kan vädret hinna ändra sig men det känns inte som något vi kan förlita oss på. Förra årets kris ligger ju också färskt i minnet.
 
Pratade med 2 på jobbet som tar in eget hö till egna djur, svaret blev från en att visst blev det mindre men inte så farligt och den andra svarade att dom brukar få in 10 vagnar men i år blev det 8,5 vagnar.

Första gången jag är glad för lerjord 😊
 
Flummigt inlägg om höeländet. Det ser knappast bättre ut nu? På g att börja få panik. Det brukar ju lösa sig men hur gör ni med Hö, hösilage forumvänner? Bönderna verkar ha svårt att få in till sina djur och de prioriterat sina djur först naturligtvis. Problemet att köpa en tjänst som höleverans men samtidigt så är det en kompetens Att skapa bra Hö. Jag vill inte, jag vill köpa Hö. Jag är inte så bra på att odla. Jag bygger hellre.

Jag har gjort som vanligt: tingat hela årsbehovet i mycket god tid.
I år var det i början av april som jag tingade.
Härom dagen ringde jag för att dubbelkolla så jag inte behöver vara orolig för att få "min" mängd. Det behövde jag inte.

Så det där urtrista och eventuellt präktiga svaret: var ute i god tid med din beställning, och kolla upp om din vanliga leverantör kan leverera tillräcklig mängd. Kolla det i tid. Kan leverantören inte, så är det dags att söka redan nu.
 
Håller med, tycker det är alldeles för mycket hets, sommaren är inte över än så det går inte att säga om det blir höbrist eller inte. Tycker man borde vänta tills hösten med att hetsa och sprida panik när man har facit i hand.

Jag håller inte med.
Det vill säga, jag håller med om att vi inte säkert vet än eftersom sommaren inte är slut.
Men att säga "sitt lugnt i båten" känns riktigt riskabelt ett sådant här år.

Jag har (som sagt) fått bekräftat av min leverantör att jag kommer att få så det räcker till mig. Men det ser skralt ut och han har flaggat för prishöjning (förstås).
Och jag vet att han inte kommer att kunna leverera lika stora mängder som andra år, totalt sett, så en del av hans kunder kommer att bli utan.
I våras blev några av hans kunder, som inte lyckats beräkna sitt foderbehov riktigt rätt och som är vana att inte beställa tydlig mängd, utan på slutet av våren.
Jag fick det jag behövde - men leverantören (som tar höfoder på 600 hA, dvs en hyfsat stor producent) verkade dra en lättnadens suck när jag berättade att jag fått mer bete än vanligt och därmed inte behövde foder under sommaren.

Så nog sjutton är det en bra idé att börja söka fler alternativ redan nu för dem som inte fått "mängdgaranti".
 
Därför att jag tycker att du trampar på de som redan ligger genom att tala om att det är deras fel att de inte har foder till hösten. Du säger ju rent ut att bara man beställer i god tid, hösten året innan, så är problemet löst. Verkligheten är inte så enkel i år iallafall inte i min värld.

Nej, det är inte så enkelt över allt. De som köper av producenter som själva är djurägare får säkert mycket större problem.
En del av dem som köper från min (stora) leverantör kommer att få problem - men här hade det antagligen "räckt" att vara ute i god tid och tinga.
 
Det går inte att tinga här. O de som gjorde det för 1 år sen får inget ändå, för det finns inget. Inga bönder tar några bokningar. Det är nog därför det är kaos. Jag ska prata med han jag köper av ikväll. Tyvärr kan et vara kört o då är det slakt som gäller.
 
Tror att man får in olika mängd hö beroende på var man bor, vi fick tex bara in 32 balar på våran vall som vi tidigare år har legat på 125 st, i år har gödningen inte gjort någon nytta då det inte tillräckligt med regn, så dom tusenlapparna kan man säga har man kastat bort vi tog i småbal igår och där fick vi in ca 230 st och tidigare år har vi fått in ca 700-800 bal på den vallen, så nu får vi se vad återstående vallar kan ge. Vi har även fått tag på en vall i träda som vi ska få klippa på och dom balarna ska märkas då dom inte är gödslade så man kan se skillnaden på foderanalysen ,kanske bara blir mer som bukfylla har även börjat bunkra upp lusern för att kunna dryga ut med det ...
 
Det är kaos här i trakterna. FB är fyllt med folk som frågar efter grovfoder. Och kikar man på ängar och åkrar här ser det väldigt dystert ut öht med växtligheten. Många bönder har panik och har slaktat det de eg gör på hela året redan nu.

Jag har stått i ett stall som tar eget foder. De har då mark till att ta till ca 30-40 egna hästar och sen sälja en del. Nu har här bara stått betydligt färre hästar än så. Det har känts tryggt.

Nu har hästen flyttat till stall där man dels har en massa kor att ta foder åt på egen mark. Och dels har ett gäng hästar som ska ha käk.
De brukar dock kunna sälja mkt foder. Så jag hoppas de får ihop nog till oss, även om de inte kan sälja.
Det känns dock väldigt skönt i pratat stå uppstallad där foder ingår. Så jag själv behöver inte rodda runt något letande.
 
Häromkring märker jag definitivt av oron. Bönder är stressade och köerna på slakterierna bara växer. Flera som tidigare sålt en hel del grovfoder verkar knappt få in det de behöver själva ens - har en oturen stt det gäller ens egen leverantör, så hjälper det väl knappast att en haft kontakt länge. Mitt flöde på fb är fullt av folk som jagar grovfoder (både till kommande höst/år men också nu). Många som planerat för att ha hästarna på bete i flera månader framåt behöver redan ha tag i annat grovfoder, betet räcker inte till. Ett par stycken har lagt upp om att de har lite att sälja (folk som lyckats slå lite extra och sedan insett att det inte finns plats för förvaring) och någon har bjudit in till att slå en vall som hen inte har nytta av - i övrigt letar folk bara. Flera som jag och bekanta till mig känner (runt om i landet), som har flertalet hästar, är beredda på att i värsta fall behöva avliva en eller ett par hästar om det går åt fanders helt - de har inte råd att hålla alla om de blir tvungna att fodra med grovfoder för en tia eller mer per kg (tex lucern) istället för hö under mer än en kort period. Jag förstår dem. Min tidigare erfarenhet är att halm som fungerar att fodra med inte är helt lätt att få tag i här omkring. Hoppas att en del har möjlighet (tid, träd, kunskap, utrymme) att hamla lite.

Min häst står i ett stall där grovfoder ingår i stallhyran så jag behöver inte leta hö själv, vilket är tur eftersom den bonde stallägaren numera köper av är den bonde som jag brukade köpa av när jag behövde köpa eget (samma stall men då var det hösilage som gällde - vilket inte funkade för min dåvarande hästs mage...). Jag har inte hört något om problem, förra året (eller ja, i höstas fram till nu) var det lugnt. Men jag är ändå inte helt lugn, utan lite på min vakt. Förra året satt jag lugnt i båten. Tillväxten på betet/i hagarna verkar vara väldigt liten - än så lägre är det ingen fara för våra hästar men om det inte växer i hagen så är ju frågan hur mycket det växer på vallen... Jag räknar med att behöva komplettera med både det ena och det andra, även om vi får hö hela året, ifall att värdena inte är vad de brukar vara. Men hellre det än att stå utan!
 
Vi har bara kor hemma just nu, vi skördar allt vi hittar åt dem. En kompis slår sina gamla trädor så köper vi de balar som blir av honom med. Förhoppningsvis klarar vi foder utan att behöva typ importera balar.. Vi kommer bara ha 6 vuxna djur, skönt det!
Ponnyerna är utlånade och kommer gå där de slår eget grovfoder.

Lite värre med strö för vår del, men det ska nog lösa sig.. Av större vikt med att få tag på foder.

De har ju trots allt snustorr tät granskog att ligga i OM utifall att det skiter sig med halmströ till ligghallen :/ De är inte där inne så mycket ändå och där är torr ren halmbädd sen i vintras vi tänkte låta ligga kvar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 441
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 078
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 943
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 010
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Köpa hus
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp