Jag tänker vad en typisk kostnad är för en höproducent som gör allt jobb själv, äger alla maskiner själv och producerar några hundra ton torrhö om året. Normala år kostar väl torrhö ca 2-3 kr/kg plus moms. Är det ens rimligt att producera hö såpass billigt? Vad blir förtjänsten? Borde hö vara så billigt?
det beror fortfarande på hur mycket de lägger på gödning, vilka maskiner de har och hur mycket jobb de lägger ner på det.

Nej, det borde nog kanske inte vara så billigt. Men man kan också lägga till att bonden sannolikt får EU-bidrag för att hen odlar och skördar vallfoder på marken. Så, en del av höet är bidragsfinansierat.
 
Jag tänker vad en typisk kostnad är för en höproducent som gör allt jobb själv, äger alla maskiner själv och producerar några hundra ton torrhö om året. Normala år kostar väl torrhö ca 2-3 kr/kg plus moms. Är det ens rimligt att producera hö såpass billigt? Vad blir förtjänsten? Borde hö vara så billigt?

Nu är väl inte detta direkt vad du frågade efter, men svara ändå:)

Vi anlitar maskinstation (och grannar) till att gödsla på våren och sedan att få in vårt hö, vet därför precis vad det kostar. I år har vårt hö kostat oss 1 kr/kg och vi har fått in nästan lika mycket som vanligt. Känns väldigt lyxigt med tanke på hur andra har det.
 
För mig ser det också dystert ut. Dock har jag genim en snäll bonde tillgång till otroligt mkt bete. Om vintern låter vänta på sig kan min ponny äta gräs året ut. Hade det funkat tro till en lättfödd ponny att i värsta fall äta gammalt gräs och städfodra m lucern t ex?
 
För mig ser det också dystert ut. Dock har jag genim en snäll bonde tillgång till otroligt mkt bete. Om vintern låter vänta på sig kan min ponny äta gräs året ut. Hade det funkat tro till en lättfödd ponny att i värsta fall äta gammalt gräs och städfodra m lucern t ex?

Ja. Mina går ofta så utan att det är brist. De behöver sällan tillskott mer än lite protein och mineraler/vitaminer.
 
det beror fortfarande på hur mycket de lägger på gödning, vilka maskiner de har och hur mycket jobb de lägger ner på det.

Nej, det borde nog kanske inte vara så billigt. Men man kan också lägga till att bonden sannolikt får EU-bidrag för att hen odlar och skördar vallfoder på marken. Så, en del av höet är bidragsfinansierat.
Men får inte mjölkbönder EU-stöd också? Där diskuteras ju ofta och flitigt om att bönderna borde få mer betalt för sin mjölk, och att konsumenter ska vara villiga att betala mer för mjölken. Jag har betalat samma pris (hos samma bonde) för mitt hö de senaste 9 åren, och jag har har pratat med andra som har betalat samma pris hos olika bönder från mitten av 90-talet. För mig känns detta inte rimligt faktiskt. Det finns väl i princip INGET annat som har hållit samma prisnivå? Jag tjänar betydligt mer nu än jag gjorde för 9 år sedan - för mig har hö alltså blivit betydligt billigare. Varför är vi - generellt sett - beredda på att djursjukvård, försäkringspremier, kostnad för hovslagare och tränare, kostnader för att köpa in utrustning, osv osv osv stiger, men att det blir ramaskri när bönderna höjer priset på grovfoder??? Jag är väl som alla andra, dvs jag betalar hellre en mindre summa pengar än en större, men rimligt hade väl varit att jag hade sett en gradvis höjning av priset under de år som jag har köpt hö?
 
Visst får bönderna ansöka om sina EU bidrag men så har dom ju ett visst åtagande på markerna också. Nu är det ju även så att vi inte har fått bidragen ännu fullt ut.. vi väntar fortfarande på viss procent av bidraget från 15/16 /17 så att vi får bidrag är en sanning med modifikation.
 
En lie går att köpa på granngården etc för en relativt billig peng och det tar max en timme att lära sig. Att slå en stund om dagen för att ge hästen i hagen är inte en för stor bedrift. Kan man inte slå med lie för att det är för tungt (som även ett barn kan bemästra) så undrar jag hur man orkar ha en häst?
Hört talas om tid? Hört talas om stall i tätort? Hört talas om lagringsmöjligheter? Det handlar inte om att hålla en häst med foder tillfälligt nån vecka, isf hade ingen behövt gråta i media eller köa på slakterierna för att det inte finns foder till djuren.
 
Min kompis säljer lite storbal iår, hösilage. De har aldrig sålt förut och undrade lite vad andra tar i trakten. De fick lite prisbilder efter att ha räknat själva.

Dom kom fram till att de behöver runt en femhundring per bal för att täcka de kostnader de haft för att liksom få till en bal. Då är nog inte deras tid medräknad.. och säkert inte exakt alla kostnader heller för den delen. Utan mer ett kompispris.

Vet inte vikten men väger nog en 400 kilo kanske.
 
Ja. Mina går ofta så utan att det är brist. De behöver sällan tillskott mer än lite protein och mineraler/vitaminer.


Jag menar helt utan hö. Det jag har måste sparas. Sen är problemet att det är långt ifrån stallet och att hon därmed får gå ute vilket eg inte är tillåtet. Finns dock mkt skydd i hagarna. Får i helgen ta ner befintligt taggtrådsstängsel o dra ny tråd o eftersom att det är stora arealer är det inte nåt man gör för en vecka precis. Hoppas på en bra vinter då..
 
Jag menar helt utan hö. Det jag har måste sparas. Sen är problemet att det är långt ifrån stallet och att hon därmed får gå ute vilket eg inte är tillåtet. Finns dock mkt skydd i hagarna. Får i helgen ta ner befintligt taggtrådsstängsel o dra ny tråd o eftersom att det är stora arealer är det inte nåt man gör för en vecka precis. Hoppas på en bra vinter då..

Ja utan hö på lösdrift där de kan skrapa fram gräs att gnaga på året om.
 
Varför skulle kvaliteten på importhö nödvändigtvis vara dålig? Det finns nog många bra leverantörer i andra länder också, misstänker jag.
Absolut! Men man blir lätt påverkad när man läser om folk som bott i landet och "aldrig skulle köpa därifrån". Har å andra sidan också sett en av lasterna som inkommit som såg jättefin ut. Så jag försöker tänka positivt!
 
De flesta hästägare har ju även heltidsjobb och hästen inackorderad, det finns varken tid eller resurser att gå i dikena och slå för hand för majoriteten. De flesta har nog inte ens hållit i en lie och än mindre har tillgång till någon.
Fast det är kul att slå med lie - faktiskt rent beroendeframkallande :) Även om jag inte precis skulle känna mig bekväm med att traska omkring i stadsparken och skörda haha :)
 
Jag är lite rädd för hur det kommer bli för de hästar vars ägare varken har råd att föda dem eller har råd att avliva och destruera dem. Få hästar kan skickas på slakt liksom, de flesta har slaktkarens.

Det kostar ju nästan lika mkt att ta bort med Lantbrukstjänst och skicka på destruktion som att ge hästen 10 kg hö a 4 kr/kg per dag i 5 månader...
Om man får tag på hö från 4 kr/kg ska man nog vara glad! Jag kommer troligen få betala 6 - 7 kronor kilot för importerat småbalshösilage..... I övrigt håller jag med dig - ska vi få se en massa halvt ihjälsvultna hästar och kor på fälten nu :( Det klarar inte mitt blödiga hjärta.
 
Den där idén blev jag jättesugen på!
Jag har ju bara 1,5 häst nu och får jag 5 kilo foder från 1 kilo korn så sänker jag ju mina kostnader och hästen får bättre foder.

Jag ska nog sätta upp något här i vardagsrummet och se om jag får det att fungera. Lampor o grejjer har jag ju redan!
Jag också! Har också 1,5 häst ;) och det skulle vara kul att se vad de tyckte om det här! Det pratas mycket om näringen och eftersom shitlandsponnyn (förlåt) är fångbenägen kanske det blir föööör bra....? Men en enda gång ska jag testa. Det ska visst gå med allt möjligt, även gräsfrö som jag tycker verkar vettigare egentligen, det är ju ändå gräs som är hästens mat.
 
Jag också! Har också 1,5 häst ;) och det skulle vara kul att se vad de tyckte om det här! Det pratas mycket om näringen och eftersom shitlandsponnyn (förlåt) är fångbenägen kanske det blir föööör bra....? Men en enda gång ska jag testa. Det ska visst gå med allt möjligt, även gräsfrö som jag tycker verkar vettigare egentligen, det är ju ändå gräs som är hästens mat.
Jag är inne på dag 3, och de har dragit iväg 2-3 cm på höjden vid 11 tiden iaf. Mkt spännande!

Det blir ju gräs och rötter av det hela, så jag ser det inte som onyttigt så. Men mineralerna blir lite fel, så man får tillsätta kalk.

Jag gillar att det går så pass fort, 5 dagar är ju väldigt kort tid, vilket gör att jag kan odla fram 10 kg/dag väldigt enkelt i mitt hem. Gräsfrön tror jag tar längre tid, och jag tror att du behöver ge dem någon form av näring om de ska växa.
 
Jag är inne på dag 3, och de har dragit iväg 2-3 cm på höjden vid 11 tiden iaf. Mkt spännande!

Det blir ju gräs och rötter av det hela, så jag ser det inte som onyttigt så. Men mineralerna blir lite fel, så man får tillsätta kalk.

Jag gillar att det går så pass fort, 5 dagar är ju väldigt kort tid, vilket gör att jag kan odla fram 10 kg/dag väldigt enkelt i mitt hem. Gräsfrön tror jag tar längre tid, och jag tror att du behöver ge dem någon form av näring om de ska växa.
Ok ska kanske testa korn eller vete då. Tror det ska gå med hela frön från hälsokosthyllan? Mina hästar får inte korn och har inte direkt nån lust att köpa en säck bara för det här experimentet. Men ska bli kul att höra hur det går för dig!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 883
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 856
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp