Bukefalos 28 år!

Grrr morrr

Sv: Grrr morrr

Har ingen aning om det :D. Har inte körkort! Men ok, skuggig plats med nervevade rutor. Hunden klarar sig i 10 minuter på det.

Att man bor i en liten stad är bara en bortförklaring. För några år sen drog det ju ligor igenom städer, även små, och snodde hundar för att träna sina egna på. Det är ju knappast så att det aldrig kommer utomstående även till en liten stad... binder du barnet utanför också?
 
Sv: Grrr morrr

*KL*

Jag tar ofta med mina hundar o binder dom utanför affären. OM jag ska in en snabbis o köpa mjölk. Är så dum att jag inte tror någon går fram till 3 st hundar för att klappa dom eller sno dom. Anledningen till att jag gör det är att jag är LAT. Göra två flugor på smällen ni vet. Sen vill jag inte ha hundarna ensamma hemma då den ena skäller som en tok o stressar upp den andra att börja skälla o den tredje blir helt förstörd(stressar till tusen) pga av att de andra två skäller. (ja jag vet jag ska träna när jag har ork) samt att jag tycker det är onödigt att ta bilen 200 meter för att handla mjölk (hundarna får vara i bilen)

Har alltså således alltid hundarna med mej. Ofta i bilen med luckan öppen grindarna låsta. Hoppas även där att ingen retar som o petar på dom med pinnar. Inget som hänt hittills men man vet ju aldrig. Är vi ute tex på bruksa så binder jag gärna min lilla i solen just för att jag vet att hon lägger sej i solen självmant om hon får välja. Visst där får hon inte ligga i timmar. Men får hon välja skugga eller sol så väljer hon sol. Har ofta då vi bodde på landet o hon gick lös som hon ville trott att hon varit typ död då hon legat på sidan helt utsträckt i solen o där kunde hon ligga i flera timmar. Blev det för varmt så gick hon o lade sej på stentrappen någon halvtimme för att sen återgå till att sola. Så alla hundar lider inte i solen.

När jag läser igenom detta så inser jag vilken (i buke världen) dålig hundägare jag är.

:crazy: Det är tur att du är medveten om problemet i alla fall... men jag kan ju fråga dig samma sak då, binder du barnet utanför affären också? Du tror inte att både barn och vuxna kan tillfoga hundarna skada även på avstånd? Jag tror säkert att det finns ungdomsgäng som tycker det är kul att reta upp hundar på några meters avstånd genom att kasta sten eller smällare...
 
Sv: Grrr morrr

*KL*

Jag tar ofta med mina hundar o binder dom utanför affären. OM jag ska in en snabbis o köpa mjölk. Är så dum att jag inte tror någon går fram till 3 st hundar för att klappa dom eller sno dom.


Jag säger inte att du är en dålig hundägare för att du lämnar dina hundar utanför affären, det hände att jag lämnade min utanför om jag bara skulle in jätte snabbt och det värsta som hände var att en unge slängde tuggummi i hans långa päls en gång.

Men jag pratade med en dam i Malmö som fick sin pitbull och schäfer stulna utanför en affär och vågar man sig fram och stjäla två sådan hundar så kan man nog bli av med det mesta. Hon fick tack och lov tillbaka hundarna.
 
Sv: Grrr morrr

Har ingen aning om det :D. Har inte körkort! Men ok, skuggig plats med nervevade rutor. Hunden klarar sig i 10 minuter på det.

Skulle jag ändå aldrig våga, bilen kan bli bra varm i skuggan åt en hund ändå. Då måste man ju veva ned rutorna för fullt och då hoppar ju hundskrället ut om den vill.

Att man bor i en liten stad är bara en bortförklaring. För några år sen drog det ju ligor igenom städer, även små, och snodde hundar för att träna sina egna på. Det är ju knappast så att det aldrig kommer utomstående även till en liten stad... binder du barnet utanför också?

Jag har aldrig hört om något sådant i våran stad och det har aldrig varit ett problem att ställa hunden ute. Folk känner varandra, folk vet vems hund det är och att man ska lämna den ifred. Finns alltid folk där som kan hålla koll också.

Ja men jag kan ju kontra då med frågan om man lämnar ett litet barn i bilen själv då med nedvevade rutor?
 
Sv: Grrr morrr

Det beror faktiskt helt mellan bil till bil om hunden klarar det eller inte. Alla bilar hettas inte upp med samma hastighet. Jag vet bilar som håller sig lagom ljumma och fina i säkert en halvtimme eller mer om de står i skuggan med nervevade rutor. Inte kan väl hunden hoppa ut om du har denne i bakluckan?

Barnet kan jag ta med in i affären. Vad jag menade var att jag binder inte någon familjemedlem utanför affären oavsett om den är tvåbent eller fyrbent. Och jag går inte på snacket om att "alla känner alla, inget har hänt" osv, för tillslut kan den dagen komma då det faktiskt gör det. Varför ta risken? Det är inte bara andra människor som kan utgöra en risk, utan även andra hundar. Har du en hanhundsaggressiv t ex och någon idiot släpper fram sin för att denne tycker att de ska "hälsa" medan du är inne i affären och det smäller till, ja då står du där med skamsen min och veterinärräkningar att betala, det vill säga om den andra hunden klarade sig.

Så fort man lämnar en hund utom synhåll kan det uppkomma situationer man inte hade räknat med. Lämnar jag hunden i bilen 10 minuter minimerar jag den risken.
 
Sv: Grrr morrr

Skulle man hela tiden tänka på vad som kan hända så skulle inte jag

Skära bröd: För jag kan skära mej på kniven
Åka bil: För jag kan krocka.
Flyga: För flygplanet kan störta.
Gå på trotoaren: För jag kan bli påkörd
Åka tåg: Tåget kan spåra ur.
Sitta vid datorn: För strålningen är säker inte bra.
Dricka vatten: Det går man cancer av har jag läst.
Ta ut pengar ut bankomaten: Kortet kan bli kopierat.


Ja ni förstår vad jag menar.
 
Sv: Grrr morrr

För mej är det inga större probelm att jag inte kan lämna hundaran ensamma hemma. Eller jo jag kan men de skäller o det uppskattas inte alltid av grannarna. Har i stort sett alltid hundarna med mej o de gånger det inte funkar så fixar jag hundvakt. En kort promenad till centrum eller när jag tvättar i den gemensamma tvättstugan då får hundarna vara hemma.
 
Sv: Grrr morrr

För mej är det inga större probelm att jag inte kan lämna hundaran ensamma hemma. Eller jo jag kan men de skäller o det uppskattas inte alltid av grannarna. Har i stort sett alltid hundarna med mej o de gånger det inte funkar så fixar jag hundvakt. En kort promenad till centrum eller när jag tvättar i den gemensamma tvättstugan då får hundarna vara hemma.

Jag måste bara fråga, har du något jobb? Och självklart kan saker och ting hända, men att binda hundarna utanför affären är urbota dumt när man kan minimera risken för att något kan hända istället. T ex så sätter du dig väl inte på ett skrangligt gammalt tåg. Du försöker se till att hålla avståndet mellan kniv och din hand. Går du på trottoaren minimerar du risken till att bli påkörd, hade du gått på vägen däremot hade det varit en annan sak, osv.
 
Sv: Grrr morrr

Det beror faktiskt helt mellan bil till bil om hunden klarar det eller inte. Alla bilar hettas inte upp med samma hastighet. Jag vet bilar som håller sig lagom ljumma och fina i säkert en halvtimme eller mer om de står i skuggan med nervevade rutor. Inte kan väl hunden hoppa ut om du har denne i bakluckan?

Ja men varför förutsätter du då att "min" bil inte skulle hettas upp och att jag kan lämna min hund där? Bakluckan kan man inte ha en hund i i den bilen, tyvärr, det är ingen kombi. Eftersom det är inte rent konkret min bil så bestämmer jag inte om det finns en hundbur i den eller inte.

Barnet kan jag ta med in i affären. Vad jag menade var att jag binder inte någon familjemedlem utanför affären oavsett om den är tvåbent eller fyrbent.

Och hunden kan du inte ta med, då får man göra det bästa av situationen.
Jag orkar verkligen inte vara en människa som ska tänka om till tusen gånger när något aldrig hänt i denna stad. ALDRIG att jag lämnar hunden i en större stad än denna, eller ens en lika liten men som blivit utsatt för olika scenarion. Hunden har ju större chans att dö i en bilolycka när jag kör den ned till affären jämfört med när jag går ned dit och binder fast hunden utanför affären och där kommer den att skadas.
Visst finns det en risk när att göra det, men risken är minimal, väldigt osannolik där jag bor. Och sker det då, ja men då bör jag lastas lika hårt för att jag kört min hund och hamnat i bilolycka, eller gått förbi en hundgård och en hund kommer lös och det blir slagsmål, eller ett fyllo kommer fram till mig och nitar till mig och snor min hund..
för det hade jag kunnat förhindra om jag bara.....................
 
Sv: Grrr morrr

Men hallå där, inte kunde väl jag veta att det var just din bil du beskrev, eller? Du gör som du vill, jag hoppas bara att din by aldrig får besök av folk som inte bor där men det verkar å andra sidan rätt osannolikt. Jag tänker inte heller igenom saker 1000 gånger innan jag gör dem, men att medvetet utsätta mina hundar för fara gör jag då icke. Jag hoppas dock att din hund aldrig behöver råka ut för något.
 
Sv: Grrr morrr

Men hallå där, inte kunde väl jag veta att det var just din bil du beskrev, eller? Du gör som du vill, jag hoppas bara att din by aldrig får besök av folk som inte bor där men det verkar å andra sidan rätt osannolikt. Jag tänker inte heller igenom saker 1000 gånger innan jag gör dem, men att medvetet utsätta mina hundar för fara gör jag då icke. Jag hoppas dock att din hund aldrig behöver råka ut för något.

men bor man längre ut på landet, har hunden med sig när man *jobbar hyfsat centralt* kanske det är lite smidigare o binda hunden utanför medans man är inne o köper mjölk..


där jag handlar finns det oftast ingen skugga eller platserna är upptagna. jag har aldrig någonsin hört talas om att en hund har blivit snodd här.
och är ärligt inte orolig för det heller.

hellre en stolpe med dom riskerna än att han får värmeslag.

om jag inte minns fel kan inte en bil bli upp till 50-60 grader på bara 10-15 minuter?
och vad gör man då om det är långa köer lr liknande.


jag ser faktiskt inte mig själv som en dålig hundägare bara för att jag sätter honom utanför affären.


vågar ni ha er hund lös på tomten? för risken finns ju att den blir snodd där också faktiskt.
 
Sv: Grrr morrr

Det kan ha varit min väns hund som blev stulen.

Och den som stal hunden var mer eller mindre känd av polisen att stjäla hundar på det viset (en person med en massa olika problem tydligen).
 
Sv: Grrr morrr

men bor man längre ut på landet, har hunden med sig när man *jobbar hyfsat centralt* kanske det är lite smidigare o binda hunden utanför medans man är inne o köper mjölk..


där jag handlar finns det oftast ingen skugga eller platserna är upptagna. jag har aldrig någonsin hört talas om att en hund har blivit snodd här.
och är ärligt inte orolig för det heller.

hellre en stolpe med dom riskerna än att han får värmeslag.

om jag inte minns fel kan inte en bil bli upp till 50-60 grader på bara 10-15 minuter?
och vad gör man då om det är långa köer lr liknande.


jag ser faktiskt inte mig själv som en dålig hundägare bara för att jag sätter honom utanför affären.


vågar ni ha er hund lös på tomten? för risken finns ju att den blir snodd där också faktiskt.

Citerar mig själv:
Det beror faktiskt helt mellan bil till bil om hunden klarar det eller inte. Alla bilar hettas inte upp med samma hastighet. Jag vet bilar som håller sig lagom ljumma och fina i säkert en halvtimme eller mer om de står i skuggan med nervevade rutor.

Men har du en bild som hettas upp på 10 minuter så visst, det blir krångligt. Jag hade nog hellre handlat lite snabbt under lunchen eller strax efter jag slutat medan hunden är kvar på "kontoret". Jobbar man hyfsat centralt borde det finnas en affär nära. Hursomhelst hade jag gjort allt för att undvika att hunden skulle behöva knytas vid affären.

Angående lösa på tomten så har jag alltid bott på så sätt att du inte kan missa om det kommer någon annan fram till grinden. Dessutom skäller hundarna. Att gå in på någons tomt är ofta inte lika lätt som att bara knyta upp ett koppel.
 
Sv: Grrr morrr

Citerar mig själv:


Men har du en bild som hettas upp på 10 minuter så visst, det blir krångligt. Jag hade nog hellre handlat lite snabbt under lunchen eller strax efter jag slutat medan hunden är kvar på "kontoret". Jobbar man hyfsat centralt borde det finnas en affär nära. Hursomhelst hade jag gjort allt för att undvika att hunden skulle behöva knytas vid affären.

Angående lösa på tomten så har jag alltid bott på så sätt att du inte kan missa om det kommer någon annan fram till grinden. Dessutom skäller hundarna. Att gå in på någons tomt är ofta inte lika lätt som att bara knyta upp ett koppel.



men så stor skillnad är det inte på bilar väl :P? inte av mina erfarenheter iaf.

att handla under mina 30 minuter jag har en gång mellan 13,54-23,30 är uteslutet. jobbar inte jättecentralt.

så dina hundar skäller hela tiden medans folk promenerar förbi? och du står alltid och stirrar ut genom fönstret då? för annars är det ju en jätte risk..
 
Sv: Grrr morrr

men så stor skillnad är det inte på bilar väl :P? inte av mina erfarenheter iaf.

att handla under mina 30 minuter jag har en gång mellan 13,54-23,30 är uteslutet. jobbar inte jättecentralt.

så dina hundar skäller hela tiden medans folk promenerar förbi? och du står alltid och stirrar ut genom fönstret då? för annars är det ju en jätte risk..

Jag vet att ett par andra här på buke har stora skillnader i sin bil och de bilar som finns inom t ex familj, släkt och vänner. Våran nya bil blir inte heller alls lika varm som den gamla på lika lång tid. Kan du inte åka in och handla innan du jobbar och lämna hunden hemma?

Nej, det är definitivt ingen jätterisk om man jämför med att knyta hunden bredvid en allmän affär. Hur tänker du då? Av alla de gånger främmande människor har haft något ärende till vårat hus har de stannat vid grinden, jag tror att det bara varit en som gått rakt in och det var för att endast småhundarna var ute. Skäller hundarna tittar vi alltid ut för att se vem som kom, eller för att tysta dem.
 
Sv: Grrr morrr

Jag vet att ett par andra här på buke har stora skillnader i sin bil och de bilar som finns inom t ex familj, släkt och vänner. Våran nya bil blir inte heller alls lika varm som den gamla på lika lång tid. Kan du inte åka in och handla innan du jobbar och lämna hunden hemma?

Nej, det är definitivt ingen jätterisk om man jämför med att knyta hunden bredvid en allmän affär. Hur tänker du då? Av alla de gånger främmande människor har haft något ärende till vårat hus har de stannat vid grinden, jag tror att det bara varit en som gått rakt in och det var för att endast småhundarna var ute. Skäller hundarna tittar vi alltid ut för att se vem som kom, eller för att tysta dem.



jaså, nja jag har inte märkt skillnad mellan saab, volvo eller toyota. men det är oväsentligt. bilen blir ju varm likssom.. därimot varierar det ju med var du placerar den..

men alltså. det handlar ju inte om storhandling. det handlar om att köpa kanske 3 varor. annars får han så klart stanna hemma.

jag tänker som så att allt kan hända:D lika gärna som någon kan ta en hund utanför en affär kan den ta den på andra platser. förstår du?
 
Sv: Grrr morrr

Ja, jag förstår. Men risken är betydligt mindre att någon tar sig in på tomten och tar hunden. Är den bunden någonstans är det ju bara att ta kopplet och gå. Dessutom kan inte hunden värja sig om den t ex blir trängd.
 
Sv: Grrr morrr

Fast hon skrev ju att hon lämnade hunden kopplad utanför. Själv skulle jag hellre parkera bilen i skuggan med nervevade rutor alt. AC på och kunna ta mig de 10 minuter jag behöver i affären, än att riskera att mina högt älskade familjemedlemmar blir snodda, påhoppade eller trakasserade...

Förlåt, läste i nattamössan :o

I vilket fall skulle jag aldrig lämna någon av mina hundar bundna utanför affären. Den lilla hade vem som helst kunnat gå fram och bara ta, den stora hade nog känt sig trängd om någon kommit nära och mycket väl kunnat säga ifrån :cool:
 
Sv: Grrr morrr

Jag kan skriva på att jag enligt buke är en helkass hundägare. Idag har det varit jättevarmt här, och hundstackarn har fått sitta i bilen i 45 min. Och jag kan lova att det var bra mycket svalare därinne än ute.
Och ja, jag kan lämna henne utanför affären, då jag ser henne hela tiden och fullkomligt rusar in och ut.

Jag skulle bli fly förbannad om nån kom o gnällde på att hunden sitter i bilen. Hon trivs bättre där, och sitter i en lastbil hela dagarna. Folk är så bra på att ta förgivet att hunden håller på att dö av värmeslag, just för att den sitter i en bil.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vilken extremt sorglig promenad det blev den här eftermiddagen. Under en bil sitter en minikattunge, mager och full i loppor med...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: hovtassfot
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 694
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Var och köpte en grej i ett jobbärende idag, parkerade några 100 meter från affären och på vägen dit sitter en hund bunden i en stolpe...
2
Svar
22
· Visningar
3 029
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp