Här fortsätter vi att störa oss på rimliga o orimliga saker, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Buke. Jag stör mig så orimligt på forumet nu
Forumet Buke är inte en homogen massa. Det är en samling olika människor. Alla läser inte allt i alla trådar. Alla känner inte alla och vet allt om alla.

Istället för att generalisera och göra svepande anklagelser i en sådan här tråd är det bättre att ta upp missförstånd eller osämja direkt med den eller de det berör.
 
Som jag skrev innan, alla har inte koll på hennes situation, det är inget man kan förutsätta.
Nej, men nu har hon ju berättat det så då finns det väl ingen anledning att hänvisa till att det är främst är sina egna behov hon tänker på.

Sedan fattar jag inte - inte riktat till dig - varför åsynen av en dement person skulle vara så svårhanterad för några med sorgliga erfarenheter av demens. Även dementa är ju individer och bör ses som de personer de är. @athena_arabians
 
Svarade i #1303

Min mamma är också dement. Det gör inte att jag är det minsta rädd för att träffa andra dementa, snarare tvärtom.

Du lägger ord min mun. Jag är inte rädd för dementa men det hade i mitt eget hem i en festsituation helt enkelt blivit för mycket för mig. Vi fungerar inte lika alla.

Men jag har insett att empati och förståelse bara går åt ett håll i den här frågan, bevisligen. Jag startade träffen för att den skulle vara så inkluderande som möjligt och jag försöker verkligen få till det så bra som möjligt. Trots det måste även jag få ha mina gränser. Det är inte en träff på en restaurang utan i mitt hem.
 
Du lägger ord min mun. Jag är inte rädd för dementa men det hade i mitt eget hem i en festsituation helt enkelt blivit för mycket för mig. Vi fungerar inte lika alla.

Men jag har insett att empati och förståelse bara går åt ett håll i den här frågan, bevisligen. Jag startade träffen för att den skulle vara så inkluderande som möjligt och jag försöker verkligen få till det så bra som möjligt. Trots det måste även jag få ha mina gränser. Det är inte en träff på en restaurang utan i mitt hem.
Och det säger jag alltså inget om, det där sista alltså. Det är hur ni hanterade saken jag reagerat på.

Och nej, alla fungerar inte lika. Men det lät som att ni förutsatte att att det var självklart att folk med erfarenheter av demens i familjen skulle reagera negativt på en dement i det här sammanhanget. Och det gör de - vi - alltså inte.
 
Jag såg det där. Och visst, du borde säkert ha frågat i PM först om det var okej. Men när du nu inte gjorde det, kunde du ha fått ett PM som berättade för dig att det inte var okej. Och det kanske du fick, vad vet jag, men det är inte som är min huvudpoäng

Sättet det skrevs om Släkting, "den dementa åldringen", gjorde mig både förbannad och ledsen. Som om hen var något katten släpat in, som om "dementa åldringar" är en homogen klump som inte kan uppföra sig. Det lät så föraktfullt.

Min mamma är en dement åldring. Skulle hon hamna i ett festsammanhang skulle hon inte göra en fluga förnär. Inte förstöra festen för någon utan prata vänligt med de som ville prata med henne. Och om jag hamnat i ett sådant sammanhang med din Släkting hade jag sannolikt tillbringat en stor del av kvällen med hen. Pga mina egna åldringar har jag vett på att visa gamla respekt, och det är så kort tid vi får ha dem kvar att vi bör passa på att visa dem värme och kärlek.

Hoppas du, Släkting och Pyssling får en fin midsommar!
Åhhh Mandalaki. Du återställde just min tro på mänskligheten.
 
Och det säger jag alltså inget om, det där sista alltså. Det är hur ni hanterade saken jag reagerat på.

Och nej, alla fungerar inte lika. Men det lät som att ni förutsatte att att det var självklart att folk med erfarenheter av demens i familjen skulle reagera negativt på en dement i det här sammanhanget. Och det gör de - vi - alltså inte.
Gah.
Önskar att alla kunde lägga ner. Nu.

Är det svårt att begripa att det för en generös och gästfri person tar emot att säga "person x är inte välkommen"??

Jag kan bara tala för mig själv. Om någon t.ex. skulle säga att de tar med mitt ex på fest hemma hos mig skulle jag blir oerhört ledsen och påverkad. Men inte säga att han inte är välkommen. Aldrig. Principiellt, är alla välkomna i mitt hem.

Nu är vi några som försökt skydda Athena. Vi har inte begripit att det skulle komma en dement person förrän alldeles nu i dagarna. JAG blev bestört. Jag hade inte fattat.

Det vore bra om ni attackerade MIG istället för en person som inte kommenterat det alls förrän nu. Jag kan svara för mig. Jag har nämligen ingen relation till demens alls.
 
Gah.
Önskar att alla kunde lägga ner. Nu.

Är det svårt att begripa att det för en generös och gästfri person tar emot att säga "person x är inte välkommen"??

Jag kan bara tala för mig själv. Om någon t.ex. skulle säga att de tar med mitt ex på fest hemma hos mig skulle jag blir oerhört ledsen och påverkad. Men inte säga att han inte är välkommen. Aldrig. Principiellt, är alla välkomna i mitt hem.

Nu är vi några som försökt skydda Athena. Vi har inte begripit att det skulle komma en dement person förrän alldeles nu i dagarna. JAG blev bestört. Jag hade inte fattat.

Det vore bra om ni attackerade MIG istället för en person som inte kommenterat det alls förrän nu. Jag kan svara för mig. Jag har nämligen ingen relation till demens alls.
Jag föredrar att vända mig direkt till den person det berör. I så gott som alla lägen är det bättre än att skriva OM personen.
 
Stör mig på att jag inte har någon alkohol alls hemma! Ett litet glas vin hade varit väldigt gott nu. Eller en whisky!
 
Nu kommer vi till det som retar mig med forumet. Jag har gjort ett faux paise (damn you autokorrekt). OK, shit happens. Get over it and get on? Nej, när jag dyker upp i en annan tråd gör sig användare (vars omdöme jag normalt litar på) sig dumma (för att visa att de inte håller med mig? Jag är ju övertygad om att de inte är dumma på riktigt - så vad ska jag annars tro?).

Lite av ett wake up-call. Jag har nog trott lite för mycket på det som skrivs här. Nickens inbördesrelationer påverkar innehållet kvalitet och är en faktor att ta i beaktande.
:heart Bara att försöka borsta av sig o komma igen,det finns alltid nötter
 
Så jävla fult av dig! Jag har aldrig hört talas om släkting tidigare och trots din lilla martyressä så tycker jag fortfarande inte att det är ok att ta med släkting på en fest med okända människor. Jag är änka och ensamstående mamma så tro mig, jag vet vad du menar med ensam, men mitt barn får vara hos barnvakt när jag åker på fest. Det är så man gör.
Detta är en änka,så du kan sluta skylla på det.
En änka är en kvinna vars äktenskap upplösts genom makens död. En änkeman eller änkling är en man i motsvarande situation, det vill säga att hans maka har avlidit.

I nutida eller historiska samhällen med en låg grad av jämställdhet, låg grad av ekonomisk frihet för kvinnor och där mannen står som ägare av all egendom, har änkor i flera fall intagit en särskild rättsställning. Exempelvis har det ofta varit möjligt för änkor att fortsätta att äga eller driva en rörelse som ägts av deras avlidna make, även i de fall där det varit svårt eller omöjligt för en kvinna på egen hand att starta en sådan rörelse
 
Detta är en änka,så du kan sluta skylla på det.
En änka är en kvinna vars äktenskap upplösts genom makens död. En änkeman eller änkling är en man i motsvarande situation, det vill säga att hans maka har avlidit.

I nutida eller historiska samhällen med en låg grad av jämställdhet, låg grad av ekonomisk frihet för kvinnor och där mannen står som ägare av all egendom, har änkor i flera fall intagit en särskild rättsställning. Exempelvis har det ofta varit möjligt för änkor att fortsätta att äga eller driva en rörelse som ägts av deras avlidna make, även i de fall där det varit svårt eller omöjligt för en kvinna på egen hand att starta en sådan rörelse
Så du menar att om man har en god ekonomi kan man inte ha sorg och inte vara ensam????
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 633
Senast: Lilla
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 172
Senast: Mkb
·
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 799
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 292
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp