Störiga saker vi stör oss på, del 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och förresten vad då spara på timmisarna? Det är inte alls säkert de kan med kort varsel de har andra jobb skola eller helt enkelt andra planer

Om jag har tio timmisar som vardera i snitt kan ta ett pass per vecka. Då vill jag inte bränna de timmisarna på att folk ska vara lediga av skäl som inte är nödvändiga.
 
Nej jag har fattat att det är fel av mig

Men om man har saker i livet som behöver göras och jag känner att jag kanske inte kommer att orka är det bättre att köra på till man blir sjuk?

Eller kan man tänka att det här blir kommer att bli jobbigt för mig men kanske min kollega vill tjäna lite extra så jag frågar min chef om det finns en möjlighet att vara extra ledig?

Eftersom jag har långa perioder av sjukskrivningar bakom mig så vill jag inte hamna där igen

Eller är det bättre att stressa med saker som behöver bli färdiga inom en viss tid tills man blir sjuk?

Men absolut mindre flexibilitet i arbetslivet underlättar säkert

Då får du ju ta ansvar för att ha ett jobb med fler semesterdagar eller någon annan typ av ledighet att ta ut. Är du inte i form för att jobba på den tjänstgöringsgrad du har idag så får du gå ner i arbetstid.
 
Ja och vi har det väldigt stressigt i perioder
Att då kunna få ett par extra dagar att återhämta sig har varit guld värt
Tycker att din arbetsgivare verkar vara en dålig arbetsgivare.
Man måste ju kunna se till situationen.
Om du tar tjänstledigt och det inte drabbar jobbet så ser jag inte problemet.
Vad man har rätt att neka till och vad man behöver neka som arbetsgivare är ju inte samma sak.
 
Om du tar tjänstledigt och det inte drabbar jobbet så ser jag inte problemet.

Ska man vara krass, så är det väl i princip bara studier, prova på att driva eget och vård av svårt sjuk anhörig som man har rätt att vara tjänstledig för och tjänstledighet brukar man behöva ansöka om om flera månader i förväg.

Sen finns det andra situationer där en ag kan bevilja tjänstledigt (och enstaka ledig dag utan lön, vilket är något annat) ändå givetvis, men just tjänstledigt för att man vill vara ledig a la semester nån dag här och var tror jag inte är supervanligt att få beviljat.
 
Tycker att din arbetsgivare verkar vara en dålig arbetsgivare.
Man måste ju kunna se till situationen.
Om du tar tjänstledigt och det inte drabbar jobbet så ser jag inte problemet.
Vad man har rätt att neka till och vad man behöver neka som arbetsgivare är ju inte samma sak.
Finns det verkligen många arbetsplatser där det INTE drabbar jobbet när vikarier går in istället för ordinarie? Hos oss påverkar det alltid övrig personal och också barnen som vi har hand om.
 
Finns det verkligen många arbetsplatser där det INTE drabbar jobbet när vikarier går in istället för ordinarie? Hos oss påverkar det alltid övrig personal och också barnen som vi har hand om.
Det är inte vikarier som går in det är ordinarie anställda på halvtid som går in

Men jag ska inte be om extra ledigt eftersom det är fel jag har fattat det det är bättre att jobba på tills man inte orkar mer
 
Ska man vara krass, så är det väl i princip bara studier, prova på att driva eget och vård av svårt sjuk anhörig som man har rätt att vara tjänstledig för och tjänstledighet brukar man behöva ansöka om om flera månader i förväg.

Sen finns det andra situationer där en ag kan bevilja tjänstledigt (och enstaka ledig dag utan lön, vilket är något annat) ändå givetvis, men just tjänstledigt för att man vill vara ledig a la semester nån dag här och var tror jag inte är supervanligt att få beviljat.
Jag pratar inte om vad man har rätt till. Jag vet precis vad man har rätt till?
Men varför inte försöka vara lättvindig om man kan som AG?
Där jag jobbar ger och tar man. De flesta ställer upp och hjälper till om man blir tillfrågad och ofta även om man inte blir tillfrågad.
Om man behöver ledigt så ska det vara ngt alldeles extra om man blir nekad.
 
Vi kanske inte ska fastna i semantiken helt och hållet, vad avser att kunna vara fri från jobbet enstaka dagar utan lön?

Bra arbetsgivare har ofta generösare regler än vad lagen säger avseende tjänstledighet:

Ledighet hel eller del av dag för vårdbesök (inkl tandläkare) eller följa med anhörig till vårdbesök.
Ledighet hel eller del av dag i samband med skolavslutning/student för äldre barn (föräldraförsäkringen gäller inte)
Ledighet i samband med bostadsflytt
Ledighet för egen eller partners 50 eller 60 årsdag, ibland inkluderande närståendes 75-80-90-100 årsdag
Ledighet för begravning av anhörig/nära släkting
Möjlighet att träna under arbetsdagen och förskjuta arbetstiden något

Är exempel på vad en del arbetsgivare anser är rimligt, med i vissa fall utan löneavdrag, i andra fall med löneavdrag.

De här bra arbetsgivarna har ofta en positiv inställning till att (med löneavdrag) ge tjänstledigt del av dag eller hel dag, när någon hantverkare ska ha tillträde till bostaden, att följa med sjukt djur till djurklinik, ta emot hovslagare om det sker i rimlig omfattning och inte drabbar arbetet som ska utföras, på relativt kort varsel ("Livet händer").

Det som dock kan hända är att om någon/några enstaka arbetstagare ständigt har "saker som händer", så blir det en åtstramning.

Så det blir en balansgång att ha ett rättvist system och vara en generös arbetsgivare.

Men den generösa och positiva arbetsgivaren får ofta motiverade och nöjda arbetstagare, som ställer upp för arbetet när det kniper.

Långsiktigt vinner man inte på att vara snål med olika former av tjänstledighet. Man riskerar att få arbetstagare som gör minsta möjliga istället.
 
Men jag ska inte be om extra ledigt eftersom det är fel jag har fattat det det är bättre att jobba på tills man inte orkar mer

Fast det är det faktiskt ingen som säger, det jag mfl vänder oss mot är väl mer vibbarna/attityden av att det verkar ses som en rättighet att få lediga dagar utöver semester.

Så är det ju inte och en ag är inte ett pissigt rötägg för att den inte beviljar lediga extradagar bara för att nån vill vara ströledig.

Vi har ju liksom alla våra semesterdagar att "spela med" under året.

Jag tror att väldigt många (inkl jag) aldrig räknar med/tänkt tanken att få extra lediga dagar utöver semesterdagarna, såvida inte ett dödsfall eller något liknande krisartat sker.
 
Fast det är det faktiskt ingen som säger, det jag mfl vänder oss mot är väl mer vibbarna/attityden av att det verkar ses som en rättighet att få lediga dagar utöver semester.

Så är det ju inte och en ag är inte ett pissigt rötägg för att den inte beviljar lediga extradagar bara för att nån vill vara ströledig.

Vi har ju liksom alla våra semesterdagar att "spela med" under året.

Jag tror att väldigt många (inkl jag) aldrig räknar med/tänkt tanken att få extra lediga dagar utöver semesterdagarna, såvida inte ett dödsfall eller något liknande krisartat sker.
Jag fattar hur reglerna är
Men tidigare har det alltid gått bra eftersom vi har många som gärna tar extrapass nu går det inte längre och det kom som en liten blixt från himlen för mig
Och när då fackombudet tycker ”jamen bara sjukskriv dig om det behövs” tycker jag det är fel betydligt mer fel än att be om en extradag här och där för tex hovslagaren

Det är det att reglerna ganska abrupt ändras utan förvarning
Jag hade verkligen uppskattat om chefen förklarade att nu måste det tyvärr bli en ändring
Nu har jag inga dagar kvar
Men det är överlag synnerligen dålig stämning på jobbet just nu så jag vill inte diskutera med chefen
 
Tycker att din arbetsgivare verkar vara en dålig arbetsgivare.
Man måste ju kunna se till situationen.
Om du tar tjänstledigt och det inte drabbar jobbet så ser jag inte problemet.
Vad man har rätt att neka till och vad man behöver neka som arbetsgivare är ju inte samma sak.
Det är många av mina kollegor som är missnöjda med ledningen på min arbetsplats :down:
Så just nu är det inget roligt alls nej :(
 
Ja alltså är man instämplad ska man ge 110 procent och helst lite till
Så är det om det ska finnas en chans att allt ska hinnas med

Här är det att man lägger upp sin egen arbetstid. Vill jag ta sovmorgon så gör jag det. Behöver jag gå till läkaren så gör jag det. Jag kan själv logga in och ut på arbetstelefonen. Men det är lite ge och ta. Ibland kan det bli jobb kvällstid. Men jag lägger upp min egen plan för när och hur arbetet ska utföras. Jag väljer själv om jag vill gå till kontoret eller arbeta hemifrån. Ibland är det förstås möten och då måste man ju passa den tiden, men dessa lägger jag ju efter hur det funkar för mig. Eftersom det är ett givande arbete så finns dock risk att man hellre jobbar lite för mkt än lite för lite. Att jobba efter stämpelklocka-mentalitet låter hemskt.
 
Här är det att man lägger upp sin egen arbetstid. Vill jag ta sovmorgon så gör jag det. Behöver jag gå till läkaren så gör jag det. Jag kan själv logga in och ut på arbetstelefonen. Men det är lite ge och ta. Ibland kan det bli jobb kvällstid. Men jag lägger upp min egen plan för när och hur arbetet ska utföras. Jag väljer själv om jag vill gå till kontoret eller arbeta hemifrån. Ibland är det förstås möten och då måste man ju passa den tiden, men dessa lägger jag ju efter hur det funkar för mig. Eftersom det är ett givande arbete så finns dock risk att man hellre jobbar lite för mkt än lite för lite. Att jobba efter stämpelklocka-mentalitet låter hemskt.
Jag har inte direkt haft något emot att ge 110 procent under stämpelklocka tidigare faktiskt
Jag har tyckt det varit kul och känt mig uppskattad
Men nu räcker det knappt med 110 längre samt att mycket annat har försämrats också
Så ja det är inte roligt på mitt jobb just nu alls och man känner sig inte uppskattad längre tyvärr
Tillägg och jag har kunnat få några extra dagar ledigt om jag känt att det behövdes
 
Jag har inte direkt haft något emot att ge 110 procent under stämpelklocka tidigare faktiskt
Jag har tyckt det varit kul och känt mig uppskattad
Men nu räcker det knappt med 110 längre samt att mycket annat har försämrats också
Så ja det är inte roligt på mitt jobb just nu alls och man känner sig inte uppskattad längre tyvärr
Tillägg och jag har kunnat få några extra dagar ledigt om jag känt att det behövdes

Det låter som att det är dags att byta jobb
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 413
Senast: Lingon
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 896
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 908
Senast: Marita73
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 441
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp