Häst som börjat stegra i ridningen..

Nej, men han har varit felriden och då fått ont i ryggen, vilket antagligen är en del av grunderna till problemen som finns. Det behövs rätt lite för att han ska triggas och falla tillbaka i gamla spår, rids han på fel sätt ett tag så blir han spänd, får ont i ryggen och då kommer också stegrandet nära tillhands. Vilket också en intresserad köpare behöver veta. Han har varit snart 2 månader på tillridning och har inte varit så fin som nu samt harmonisk. Det är en känslig häst som kräver sin ryttare och jag vill inte att hästen ska hamna hos fel person så allt vårat arbete ska ha varit förgäves så att säga. Klart att man inte behöver dra upp varenda liten detalj, men sånt som är viktigt att känna till så vinner man inget på att dölja. :)
Fast det är lite en annan sak tycker jag. Fysiskt är en sak och psykiskt är en annan. Jag tycker det låter som en häst som behöver en trygg ryttare som är säker och vet vad den vill och framförallt som hästen klaffar med. Om då inte hästen har konstaterade ryggproblem.

Vissa hästar är svåra utan fysiska problem, utan att ha blivit illa behandlade. Vissa behöver bara väldigt trygga ryttare för att kunna och vilja arbeta. Det är svårt att hitta ägare till sådana då sådana hästar har en tendens att inte anpassa sig till vem som helst. Men man ska inte vara så snabb med att förutsätta att en känslig häst blivit illa behandlad.

Det jag menar mer är att man bör inte ha hästens bakgrund som en avgörande faktor huruvida man ska köpa hästen eller inte. Att hästen bör ridas korrekt och och kräver en konsekvent och tydlig och säker ryttare är ju en helt annan sak, det är ju förmodligen något som hästen alltid kommer behöva mer eller mindre för att vara trevlig att umgås med.
 
Fast det är lite en annan sak tycker jag. Fysiskt är en sak och psykiskt är en annan. Jag tycker det låter som en häst som behöver en trygg ryttare som är säker och vet vad den vill och framförallt som hästen klaffar med. Om då inte hästen har konstaterade ryggproblem.

Vissa hästar är svåra utan fysiska problem, utan att ha blivit illa behandlade. Vissa behöver bara väldigt trygga ryttare för att kunna och vilja arbeta. Det är svårt att hitta ägare till sådana då sådana hästar har en tendens att inte anpassa sig till vem som helst. Men man ska inte vara så snabb med att förutsätta att en känslig häst blivit illa behandlad.

Det jag menar mer är att man bör inte ha hästens bakgrund som en avgörande faktor huruvida man ska köpa hästen eller inte. Att hästen bör ridas korrekt och och kräver en konsekvent och tydlig och säker ryttare är ju en helt annan sak, det är ju förmodligen något som hästen alltid kommer behöva mer eller mindre för att vara trevlig att umgås med.

Fast jag har svårt att tro att fysik och psyke inte skulle hänga ihop på något sätt. En häst som har ont blir garanterat svår att jobba med och blir avigt inställd till arbetet, eftersom arbete gör ont. Det var där vi började med min häst. Började helt om, jobbade för hand, sedan att han ska stå still snällt vid pall så länge ryttaren sitter upp, kunna skritta lugnt och avslappnat, inte slänga sig iväg pga spändhet osv. Allt "nytt" vi börjat med har mötts av en häst som varit spänd och verkligen visat att han inte känt sig okej med det. Men med tålamod och lugnt tempo i vad vi gör så har det gått framåt och nu rids han i alla gångarter utan problem.

Saken är den att ja, han är en mycket känslig individ som behöver en duktig ryttare pga hans stresskänslighet. Det har han alltid varit men inget av det kom fram när vi frågade vid provridning. Du tycker inte det är relevant att få veta sånt för att hästen ska hamna hos rätt person?
 
@mollyphlox Har hästen en konstaterad ryggdiagnos med tanke på hur känslig den är? Jag funderar alltså på vad som är hönan och ägget om du förstår vad jag menar? :)
 
Inte hos mig. Han är försäkrad så möjligheten att göra undersökning finns ju.

Frågan är om inte det är en bra idé inför försäljning så att det inte dyker upp några överraskningar om köparen vill röntga? Nånting att fundera på. :)

Många hästar med ryggdiagnos funkar alldeles utmärkt om det arbetas på rätt sätt. Jag har själv en sån häst så jag vet. Det var inte så roligt att få diagnosen men det hjälper så otroligt mycket att veta vad man har att göra med. Det är liksom lättare att göra rätt saker på nåt vis. :)
 
Frågan är om inte det är en bra idé inför försäljning så att det inte dyker upp några överraskningar om köparen vill röntga? Nånting att fundera på. :)

Många hästar med ryggdiagnos funkar alldeles utmärkt om det arbetas på rätt sätt. Jag har själv en sån häst så jag vet. Det var inte så roligt att få diagnosen men det hjälper så otroligt mycket att veta vad man har att göra med. Det är liksom lättare att göra rätt saker på nåt vis. :)

Jo vi har jobbat med honom utgående från samma sätt som om han hade varit rygghäst med diagnos. Vet däremot inte om det finns möjlighet att röntga på den klinik som ligger närmast. Ska ta reda på, annars blir det jobbigt om man ska bli tvungen att köra 600 km söderut där den närmsta större hästklinik ligger. Inte lika utbyggt här i Finland med sånt som ni har i Sverige tyvärr.
 
@mollyphlox Ja, det är förstås inte så enkelt med stora avstånd. Man blir lite bortskämd man bor som jag gör med ett flertal kliniker på relativt nära håll.
 
@mollyphlox Ja, det är förstås inte så enkelt med stora avstånd. Man blir lite bortskämd man bor som jag gör med ett flertal kliniker på relativt nära håll.

Kan tro det! Med tanke på hur mycket hästar det ändå finns här i trakterna så skulle det vara trevligt om inte nästan allt hästrelaterat inte bara fanns i södra Finland. Redan svårt att bara hitta veterinärer som är duktiga på hästar här.
 
Fast jag har svårt att tro att fysik och psyke inte skulle hänga ihop på något sätt. En häst som har ont blir garanterat svår att jobba med och blir avigt inställd till arbetet, eftersom arbete gör ont. Det var där vi började med min häst. Började helt om, jobbade för hand, sedan att han ska stå still snällt vid pall så länge ryttaren sitter upp, kunna skritta lugnt och avslappnat, inte slänga sig iväg pga spändhet osv. Allt "nytt" vi börjat med har mötts av en häst som varit spänd och verkligen visat att han inte känt sig okej med det. Men med tålamod och lugnt tempo i vad vi gör så har det gått framåt och nu rids han i alla gångarter utan problem.
Klart som sjutton att psykisk stress förr eller senare leder till fysiska problem. Men hästen behöver inte vara jobbig för att den har fysiskt ont någonstans. Allting hänger mer eller mindre ihop men för att hästen ska få fysiskt ont så det blir problem så har den nog gått och vart spänd ett ganska så långt tag. Jag fattade det som att hästen var lugn när du provred eftersom du ville ha en lugn och okomplicerad häst. Eftersom du menade på att ägarna varit oärliga med att hästen inte var kolugn och allt det där.
Saken är den att ja, han är en mycket känslig individ som behöver en duktig ryttare pga hans stresskänslighet. Det har han alltid varit men inget av det kom fram när vi frågade vid provridning. Du tycker inte det är relevant att få veta sånt för att hästen ska hamna hos rätt person?
Som jag skrev, man ska som ägare berätta vad hästen behöver i dagsläget för att hålla sig lugn och tillfreds o och trivas. Har jag ju skrivit hela tiden. Men att alla problem skulle bero på att hästen har fysiskt ont osv behöver inte alls vara sant. Men det är klart om hästen är under extrem press och konstant går och spänner sig så får den ju tillslut muskelspänningar som gör ont osv. Men då har det i mitt tycke gått ganska långt.
 
Klart som sjutton att psykisk stress förr eller senare leder till fysiska problem. Men hästen behöver inte vara jobbig för att den har fysiskt ont någonstans. Allting hänger mer eller mindre ihop men för att hästen ska få fysiskt ont så det blir problem så har den nog gått och vart spänd ett ganska så långt tag. Jag fattade det som att hästen var lugn när du provred eftersom du ville ha en lugn och okomplicerad häst. Eftersom du menade på att ägarna varit oärliga med att hästen inte var kolugn och allt det där.

Som jag skrev, man ska som ägare berätta vad hästen behöver i dagsläget för att hålla sig lugn och tillfreds o och trivas. Har jag ju skrivit hela tiden. Men att alla problem skulle bero på att hästen har fysiskt ont osv behöver inte alls vara sant. Men det är klart om hästen är under extrem press och konstant går och spänner sig så får den ju tillslut muskelspänningar som gör ont osv. Men då har det i mitt tycke gått ganska långt.

Tror vi missförstår varandra lite här, men det är som det är med min häst. Han må ha eller inte ha varit med om något tidigare, det spelar ingen roll för vår del eftersom vi ändå jobbar vidare på samma sätt ändå. Han har blivit bättre och så småningom hoppas jag få honom såld till rätt person.

Och ja, tycker fortfarande att säljaren var oärlig när hon sa till oss att han var snäll och lugn i alla lägen, när hon dessutom vid ett senare tillfälle rakt ut säger till min vän att hästen är svår! Det går inte ihop med ansvarsfullt försäljande i min värld, och ja hon visste om att han var känslig och de problem som kan uppstå med fel ryttare. Men hon ville väl bara få hästen såld snabbt när han ändå hade varit till salu rätt länge då.
 
@mollyphlox självklart är det som du resonerar att man inte mörkar såna egenskaper hos hästen som säljare om man månar om att sälja seriöst och att hästen ska få ett bra hem dvs att köparen efter bästa förmåga upplysningsmässigt känner att den köpt "rätt" häst. Och blir det ändå fel så iaf att säljaren upplyst om hur hästen har upplevts hos denne .
 
@mollyphlox självklart är det som du resonerar att man inte mörkar såna egenskaper hos hästen som säljare om man månar om att sälja seriöst och att hästen ska få ett bra hem dvs att köparen efter bästa förmåga upplysningsmässigt känner att den köpt "rätt" häst. Och blir det ändå fel så iaf att säljaren upplyst om hur hästen har upplevts hos denne .

Jo. Det är lätt att vara efterklok, så om inte annat har man lärt sig något (eller rätt mycket) under det snart 1 år som gått sen jag köpte hästen. Sitter för eget intresses skull och håller koll på hästar till salu i allmänhet lite hela tiden, och har märkt att den här säljaren (förmedlar mycket hästar, som företagare) har en viss tendens att få tillbaka hästar igen som hon sålt tidigare. Inte alla, tror säkert att hon har en hel del bra hästar också, men tror lätt att det blir fel med känsligare hästar som inte passar till ryttare mer på hobbynivå.
 
Tror vi missförstår varandra lite här, men det är som det är med min häst. Han må ha eller inte ha varit med om något tidigare, det spelar ingen roll för vår del eftersom vi ändå jobbar vidare på samma sätt ändå. Han har blivit bättre och så småningom hoppas jag få honom såld till rätt person..
Jo jag tror vi missförstår varandra med. Det jag tänkte på mest var att du skrev att du inte skulle köpt hästen ifall du fått veta hur han varit innan. Det menar jag inte alltid är "bra" att veta allt svårt med hästen då man faktiskt kan gå miste om riktigt goa hästar. Hästar förändras ju efter åren och vissa faller aldrig tillbaka i samma spår ifall man är noga, vissa faller lättare tillbaka i tråkiga beteenden.

Dock så bör man ju som ägare som sagt säga att hästen kräver en viss rutin och en viss typ av säkerhet när det gäller ryttare. Att hästen kräver en viss grej för att må bra och hålla sig trevlig.
 
Det jag tänkte på mest var att du skrev att du inte skulle köpt hästen ifall du fått veta hur han varit innan. Det menar jag inte alltid är "bra" att veta allt svårt med hästen då man faktiskt kan gå miste om riktigt goa hästar.

Jag förstår precis vad du menar här.

Jag har i efterhand fått höra mycket om min nuvarande häst av folk som kände till henne "från förr". Jag köpte henne av en ytlig bekant som jag har många gemensamma vänner med. Har fått höra att hästen var stissig och stressad och bla bla bla men jag har aldrig sett hästen sådan. Faktum är att hon är den coolaste hästen jag någonsin träffat på. Hon är snudd på idiotsäker i trafik, lastar sig själv och jag (gammal tant med taskig balans) vågar rida barbacka i bara grimma och grimskaft. Det har jag INTE försökt mig på med mina tidigare hästar.
 
Jo jag tror vi missförstår varandra med. Det jag tänkte på mest var att du skrev att du inte skulle köpt hästen ifall du fått veta hur han varit innan. Det menar jag inte alltid är "bra" att veta allt svårt med hästen då man faktiskt kan gå miste om riktigt goa hästar. Hästar förändras ju efter åren och vissa faller aldrig tillbaka i samma spår ifall man är noga, vissa faller lättare tillbaka i tråkiga beteenden.

Dock så bör man ju som ägare som sagt säga att hästen kräver en viss rutin och en viss typ av säkerhet när det gäller ryttare. Att hästen kräver en viss grej för att må bra och hålla sig trevlig.

Ja det är klart att hästar ändras med åren och beter sig olika med olika personer. Min häst råkar vara ett lite mer extremt fall där det kanske hade varit bra att känna till historien innan.

Min fd medryttarponny hade också dåligt rykte om sig, att hon var elak, besvärlig osv. Hon var lite knepig som unghäst har jag förstått, men hon var perfekt som läromästare åt mej och 2 kompisar. Hon var 19 år när jag blev medryttare och jag var 14. Supersnäll, trygg i all ridning, trafiksäker och lugn. Rätt så envis och lite sur vid sadling, men hur härlig som helst. Så ja, man kan missa fina hästar om man bara ska gå på vad folk pratar. Fick 8 fina år med den ponnyn och lärde mig massor, hade velat ha en till häst som hon! :)
 
Det handlar även om personkemi. En häst som passar någon kanske inte passar någonannan. Nu funkar uppenbarligen din häst med tränaren så den borde inte vara omöjlig att sälja och man kanske inte ska analysera för mycket.
 
Det handlar även om personkemi. En häst som passar någon kanske inte passar någonannan. Nu funkar uppenbarligen din häst med tränaren så den borde inte vara omöjlig att sälja och man kanske inte ska analysera för mycket.

Det håller jag med om :) jag är rätt bra på att överanalysera det mesta, inte bara hästar. Var faktiskt en som ringde och var intresserad av att komma och kolla på hästen, så vi får se. Så småningom hittas det säkert rätt person!
 
Liten uppdatering såhär en månad senare. Hästen mår bra och rids av min/mina tränare. Han går framåt hela tiden och vi ökar försiktigt på kraven i ridningen. Lite småprotester från hästens håll för att han tycker det blir lite jobbigt ibland (han har blivit lite bekväm av sig när han fått hålla på med det han redan kan), men inget konstigt. Bra med tränare som vet i vilka situationer man ska vänta ut eller kräva mer. Hade jag suttit på vid de där tillfällena hade det inte blivit bra. Vi har också börjat hoppa lite och det uppskattas av herr häst! :)

Hästen är till salu och ute på annons, tyvärr lite dåligt med intresse. Har tänkt fortsätta annonsera ut nu månaden ut, och sen fundera om det är skäl att gå ner lite i pris och se om det lockar mer då. Finns en hel del hästar till salu dock..

I övrigt nöjd och glad, harmonisk häst som funkar utan problem i normal hantering, jag gör allt utom att rida. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 861
Senast: Solstig
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 127
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp