Bukefalos 28 år!

Häst som ej kan stå uppbunden ..

Selma

Trådstartare
Hejsan! Jag har en C ponny, Valack, 19 år, New Forest, Som ej kan stå uppbunden. Jag köpte honom för ett halv år sedan.

Han är lite "speciell" med egen vilja.

Men man kan inte binda honom i grimman på båda sidorna, så försöker han fly.


Några tips på hur jag kan göra? Är det riskabelt att hålla på med honom i boxen? Tränsa, sadla, borsta osv.:):)
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Vad menar du med att han "försöker fly"? Backar och rycker sig lös, eller försöker han springa iväg...?

Hantera den i boxen i början. När den är uppbunden så lämna den aldrig ensam oövervakad, utan var med och korrigera (lugnt och vänligt) om den börjar backa/hoppa. Ge ett hönät som den kan pilla med.

Hästar som backar blir ofta bättre om man har grimskaftet igenom öglan i väggen och tillbaka till din hand. Då kan du släppa efter lite grann vid behov han får ingenting att kämpa mot när han backar. Det är när de känner trycket i nacken som de blir rädda. Smacka fram bara och beröm.
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Har förra ägaren haft samma problem? Om inte så är det risk att han testar dig. Och ett halvår är inte så mycket tid att bygga upp ett förtroende mellan dig och hästen. Jag skulle börja med att bygga upp förtroende och få hästen att lita på dig ialla situationer så att han känner att det är du som är ledaren och vill göra det som du bestämmer att han ska göra. Sånt kan ta väldigt lång tid och det krävs mycket tålamod.
Börja med att binda upp på en sida om det funkar. När det funkar bra bind upp på båda sidorna men bara en kort stund. kanske 30 sek eller en halv minut. Klappa på honom, kanske ge honom en morot. Sen släpper du loss honom. Och när det funkar kan du gradvis öka tiden lite.
Lycka till
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Min häst får ibland panik när han känner att han sitter fast och i sina yngre dagar (när han var 4-6 år) har han slitit sönder både grimmor och inredning.

Jag blev tvungen att lära honom att stå still utan att vara uppbunden.

Han blir 15 år i år och det är väldigt sällan jag binder fast honom. Jag står hellre i boxen eller så har jag honom utanför boxen och lägger grimskaftet löst bara runt ett boxgaller eller så.

Eller helt lös på gången. men senaste åren har jag inte vart så konsekvent så står han lös nu kan han ibland smyga runt lite och nosa på golvet osv...
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Förra ägaren hade samma problem, hon band aldrig upp honom. Troligtvis så stegrar han och sliter sönder grimman så han kan fly.


Tror ni det skulle funka att binda upp honom löst, sen ge morot/hö/godis medans han står där?
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

En häst som jag rider är också sån. Vissa hästar gillar helt enkelt inte det. Tror inte att det är några problem om du pysslar om honnom i boxen, dock rekommenderar jag att du har grimma och grimskaft :)
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Min förra häst hade stora problem med att stå uppbunden i stallgången. Han försökte med allt, bara för att ta sig lös. Och när han tog sig lös så var allt i sin ordning igen, enligt han. Då testade jag med olika saker för att se om det gav något resultat. Började med att kolla om han tycket att "repen" var för korta, så tog grimskaften för att få lite längre, gick lite bättre. Sen ställde jag upp honom så att han hade en vägg bakom sig med lite längre "rep" vilket gjorde att han inte hade någon chans alls till att kasta sig bakåt, så jag ställde upp honom och tog ett grimskaft för att hålla i honom om han skulle få för sig till att kasta sig framåt. Han försökte några gånger innan jag så till honom. Slutade med att hästen kunde stå där själv utan att göra något alls. Men, glöm inte att ge beröm!!
Nu vet jag ju inte hur din häst är, då hästarna inte är lika i beteendet så kan det ju vara omöjligt för din häst eller kanske möjligt. Testa och se hur det går. LYCKA TILL!
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Hejsan! Jag har en C ponny, Valack, 19 år, New Forest, Som ej kan stå uppbunden. Jag köpte honom för ett halv år sedan.

Han är lite "speciell" med egen vilja.

Men man kan inte binda honom i grimman på båda sidorna, så försöker han fly.


Några tips på hur jag kan göra? Är det riskabelt att hålla på med honom i boxen? Tränsa, sadla, borsta osv.:):)

Skulle inte rekommendera att man trixar med detta själv om man inte är väldigt erfaren, skaderisk på både hästen och omgivningen. Vissa hästar tycker att det är bättre om de bara sitter fast på ena sidan. Som skrivet ovan så kan det vara bra att binda upp så de inte kommer baklänges, då kan man också förhindra att det kommer till den punkten att hästen känner sig fångad, eftersom grimskaften är så pass långa att rumpan tar i väggen innan dessa sträcks. Man kan börja så och efterhand korta repen. Gå inte in i en fajt som du inte är säker på att du kan vinna! det är alltid bättre att ta hjälp av någon erfaren, och då menar jag ett proffs på hantering/psykologi, inte någon random människa i stallet som har en massa åsikter som de mer än gärna delar med sig av.


Det finns tex den här typen av uppbindningskrok som tillåter att man kan bestämma hur med hur mkt repet ska glida genom kroken, hästen kan då "panika" men kommer inte att känna sig fångad på samma sätt och förhoppningsvis lär den sig att det är ok att stå uppbunden.

http://www.youtube.com/watch?v=jEPZNxX8QLA
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Jag har en ponny som inte gick att binda upp alls i början.
Han var över huvud taget sparsamt hanterad och bekymrad. Vågade inte bli vidrörd längre bak än bogarna.

Det var en del träning. Hade honom i grimma och grimskaft i stallgång och på gårdsplan, bad honom att stå stilla. Klappade honom på allt större ytor på kroppen. Bad honom att stå stilla varje gång han flyttade undan.

I stallgången lärde han sig ganska fort att stå stilla, med grimskaftet i grimman och jag höll i det. Kunde efter ett tag vara uppbunden medan jag ryktade, men inte när jag skulle tränsa (jätteläskigt att få något över öronen).
Så han fick stå i grimma och grimskaft och jag lät honom rygga in i väggen och visade att det blev inte värre än att han fick träns på sig.

Efter tre månader hade jag inga större problem med honom men jag måste fortfarande, 1½ år senare, röra mig långsamt och tydligt när jag är i närheten av den hästen för att inte skrämma honom.
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Hejsan! Jag har en C ponny, Valack, 19 år, New Forest, Som ej kan stå uppbunden. Jag köpte honom för ett halv år sedan.

Han är lite "speciell" med egen vilja.

Men man kan inte binda honom i grimman på båda sidorna, så försöker han fly.


Några tips på hur jag kan göra? Är det riskabelt att hålla på med honom i boxen? Tränsa, sadla, borsta osv.:):)

Hur är det i hästtransporten? Där är de ju uppbundna?
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Han är svårlastad. Men när han lix står där, står han lungt. Jag tror han testat kasta sig bakåt där, men inte lyckats och då gett upp. För när man öppnar dörren och ska lasta ur honom, kastar han sig bakåt. ://
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Vad menar du med att han "försöker fly"? Backar och rycker sig lös, eller försöker han springa iväg...?

Hantera den i boxen i början. När den är uppbunden så lämna den aldrig ensam oövervakad, utan var med och korrigera (lugnt och vänligt) om den börjar backa/hoppa. Ge ett hönät som den kan pilla med.

Hästar som backar blir ofta bättre om man har grimskaftet igenom öglan i väggen och tillbaka till din hand. Då kan du släppa efter lite grann vid behov han får ingenting att kämpa mot när han backar. Det är när de känner trycket i nacken som de blir rädda. Smacka fram bara och beröm.

Well Said :bow:

Ett lite trick...man kan slå ett dally runt det man ska binda i, man kan hål imott utan att få handen bränd eller ett bruten finger och hästen få ett viss resistans utan att brytta sig helt lös.
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Det finns helelastiska uppbindningsrep med panikhake att köpa. (ska kolla vart när jag är i stallet!). Dessa går att tänja ut rätt ordentligt och gör så att hästen inte känner sig så fast samt att det är halvt omöjligt för dem att kunna slita sönder grimman och smita.
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Det finns helelastiska uppbindningsrep med panikhake att köpa. (ska kolla vart när jag är i stallet!). Dessa går att tänja ut rätt ordentligt och gör så att hästen inte känner sig så fast samt att det är halvt omöjligt för dem att kunna slita sönder grimman och smita.

En vända senare i stallet så kan jag berätta att de är från Gl*bus!
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Min 00:a började slita sig, så precis som Seabaz lärde jag henne att stå stll lös istället.
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

De där har orsakat rätt mycket skada tyvärr. Det kan bli en riktigt äcklig retur om de släpper i fel läge sas. De fjongar ibland tillbaks och metallen träffar hästen och ger skador.

KL

Jag håller med om att det där ber man proffs om hjälp om man ska försöka träna bort det. Det finns bra problemlösare till sånt!

Tänker man inte ta hjälp finns en uppbindningsannorndning som heter The Safe Clip. Den säljs på en svensk webshop vet jag för några hundra. Den fungerar så att linan/grimskaftet löper genom en hake där man kan ställa in hur mkt friktion man vill att den ska ge.
När det inte tar tvärstopp får hästen inte samma panik och inte samma reflex att rycka emot hårt. Linan löper och om man ställt in så det ger friktion går linan trögt. Och det blir arbetsamt för hästen att dra. De brukar då inse att det är enklare att bara stå still.

Iom att inget är elastiskt blir sinalerna tydliga, inte sega. Och man riskerar inte bungujump-effekt där haken studsar tillbaks på häst eller mot någon som står i närheten och skadar dem.

Bäst tycker dock jag är att kontakta ett proffs. Det kan vara mer problematiskt än att en hake kan lösa det ibland.
Anlitar man ett proffs vet man iaf HUR man ska använda hakarna etc.
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Han är svårlastad. Men när han lix står där, står han lungt. Jag tror han testat kasta sig bakåt där, men inte lyckats och då gett upp. För när man öppnar dörren och ska lasta ur honom, kastar han sig bakåt. ://
Den står troligen still för att den är inramad av väggar o kan därmed inte dra med huvudet.
Följ Lagers recept o hjälp den med hur den ska agera. smacka om den börjar backa- beröm. Ha den inte i gången utan vägg bakom.
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Jag har aldrig haft det problemet iom. att jag aldrig bundit upp nån häst, dom har fått svansa runt mig och med mig som nyfikna hundar. Jag skulle själv tycka det var läskigt att bli fastbunden och "pysslad med" och därför har jag aldrig ens tänkt tanken att sätta fast hästarna.
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Några tips på hur jag kan göra? Är det riskabelt att hålla på med honom i boxen? Tränsa, sadla, borsta osv.:):)

Varför skulle det vara riskablet att fixa med hästen i boxen? Om inte hästen överlag är farlig att hantera, menar jag?
Det torde ju vara säkrare att vara i boxen om nu hästen inte uppför sig i stallgången.

Min häst står ogärna bunden, om grimskaftet sträcks så blir han väldigt stressad så jag brukar välja att ha honom lös antingen i boxen eller utanför. Han är så pass väluppfostrad att han stannar hos mig oavsett om jag pysslar med honom, sadlar eller spolar benen osv, dock brukar jag ha ett grimskaft på honom som hänger runt halsen så att jag lätt får fatt på honom om ngt skulle hända.
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Menar du panikhaken eller haken som sitter i andra änden? *ren nyfikenhet*
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 631
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 266
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 831
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 320
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp