Häst som tappar fokus på ryttaren

Amk

Trådstartare
Jag har en bekant som har ett ranghögt sto, som hon har jätteproblem med. Stoet har varit otroligt svår att fånga i hagen, men efter att ägaren gett sig :devil: på att få tag på henne och förföljt stoet tills hon stannat, har det nu löst sig. MEN. När hon leder/rider kan stoet helt plötsligt tappa fokus, och börjar titta på annat eller fryser fast i marken. Ägaren har använt skänklar- ingen reaktion. Spö- hästen rör sig max 1 meter, om ens det. Ägaren vill egentligen inte använda spöt, men blir så otroligt frustrerad när hästen blåvägrar. Hon har också testat att hoppa av och leda hästen, och det fungerar ju... men löser inte grunsproblemet.

Ägaren har därför ägnat sig mycket åt ledarskapsövningar/koncentrationsövningar på det senaste, och jobbat en kort stund varje dag. Det har gått bra så tillvida att hästen lätt flyttar undan för tryck och är relativt uppmärksam (även om jag tycker att hon reagerar bra mycket långsammare än vad hon behöver). Jag tycker också att ägaren berömmar FÖR mycket- saker som är självklara beröms väldigt ordentligt, medan jag hae nöjt mig med att gå vidare till nästa övning.

Det verkar helt enkelt som att hästen tycker det är tråkigt att vara med ägaren, och tycker definitivt att hon själv kan bestämma vad som ska göras och när. Hon är också tittig i skogen, ochs länger sig åt sidan för ingenting, något hon inte gjort förut.

Jag börjar få slut på råd- jag har tipsat om ledarskapsöningar, att göra många olika typer av aktiviteter för att stimulera hästen mer, men det går ju SÅ segt. Hästen är fortfarande okoncentrerad och bryr sig föga om ägaren.

vad skulle ni gjort?
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Ja, dt är svårt!

Prova att vara i en inhängnad och så måste de gör aövningar som får hästan att komma till henne. Tex att sätta sig med ryggen imot tills hon kommer och underar vad som händer. TÅLAMOD (;

Ta av så du bara har grimma på hästen. Peka åt det håll somdu vill att hästen ska röra sig mot och "vifta" med den andra handen så kmr hon gå dit tillslut. När hon skiter i dig tar du fram tex en plastpåse och rasslar med den så hon typ blir lite "Oj, vad gör du då?". Håll på så typ. dt funkade förmig (;

Kram/Mia
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Man behöver ha en större helhetsbild för att kunna ge råd.
Vad är det för ras, hur gammal är hästen, hur rutinerad! är ägaren, vad har hästen gjort innan, hur länge har äg. haft hästen, är hästen fullt frisk osv. om inte ägaren utstrålar ledarskap, så kan man inte heller lära ut nåt till hästen, NH- är jättesvårt, man måste ju tänka som en häst! typ.
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Vad är det som är så hemskt med spö? Tycker själv att det är ett ypperligt hjälpmedel istället för att sitta och sparka.

En häst som bara fryser fast tolkar jag som istadigt, tricket är ju att fånga hästen sekunden innan hon stannar. Min egen har istadighet på reportoaren när jag rider ensam, för mig innebär det att han inte ens får sakta ner. Utan när vi skrittar så ska jag känna att han hela tiden är på väg rakt fram.
Kolla på saker är ok, men känner jag minsta tvekan i hästen, eller att jag känner att han slår av på takten så korriegerar jag snabbt, många gånger med spö.
På så sätt så väcks hästen ur sina funderingar innan han stannar.
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Man behöver ha en större helhetsbild för att kunna ge råd.
Vad är det för ras, hur gammal är hästen, hur rutinerad! är ägaren, vad har hästen gjort innan, hur länge har äg. haft hästen, är hästen fullt frisk osv. om inte ägaren utstrålar ledarskap, så kan man inte heller lära ut nåt till hästen, NH- är jättesvårt, man måste ju tänka som en häst! typ.

Det är ett islandssto som är runt 10 år gammal, ägaren har haft hästen i cirka 5 år. De hade inte dessa problem från början, utan det blev värre när detta sto blev ranghögst i hagen. Ägaren är inte särskilt hästerfaren, utan har ridit på ridksola för 30 år sedan. Hon är inte heller säker i sitt ledarskap eftersom hon ofta blir överraskad av vad hästen gör, och då inte vet hur hon ska göra. jag tror också att hon är lite osäker när hästen börjar "trixa", hon har själv sagt att hon absolut inte vill ramla av och har valt hästar som är låga av den anledningen. Häten är fullt frisk, fick ett föl förra sommaren men har alltid haft ett mycket svagt intresse för människor. Hon kommer aldrig fram självmant i hagen, om det inte vankas mat.

Jag funderade på om de skulle kunna åka på en träningsvecka hos någon duktig NH-tränare, vad tror ni om det? För att någon ska titta ORDENTLIGT på vad som går fel, och sedan bygga från det. jag har ju mina egna hästar, och de gånger jag hjälpt till har det fungerat ör stunden, men det hjälper ju inte ägaren i längden...
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Jag använder helst inte spö i bestraffande syfte, helt enkelt för att jag villa använda det som en extra hand när jag rider. Skulle hästen däremot "jävlas" så kan jag använda det, men på den här hästen fungerar det inte. Ägaren har testat att slå som bara den, men hästen vägrar. Jag håller med om att det äller att vara förutseende, men jag tror att ägaren har svårt att känna när det är på G. Från skritt går det ju dessutom väldigt snabbt för en häst att tvärstanna.
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Hästen gör ledarskapsövningar utmärkt, MEN man ser att hon gör det med lågt intresse och fokus. Att vänta ut hästfan fungerar inte heller, då kan man vänta i veckor.
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Som det låter så är det ägaren som behöver lära sig hur hon ska hantera de situationer som uppstår. Hästen gör (mer eller mindre) bara det som ägaren tillåter henne att göra. I mina öron så är det rätt "vardagliga" saker som hon har problem med, så förhoppningsvis kan det avhjälpas med att hon rider lektion för någon som kan hjälpa henne i hur hon rider hästen lydig och uppmärksam på sin ryttare.

Sedan tillkommer att lära sig att läsa av hästen innan något inträffar och hur hon ska göra när det sker. Då gäller det förstås att ryttaren alltid är uppmärksam på vad hästen gör och är konsekvent i vad hon tillåter. Att hästen är ranghög i flocken tror jag inte är den bakomliggande orsaken till problemen.

/V
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

De hade inte dessa problem från början, utan det blev värre när detta sto blev ranghögst i hagen. Ägaren är inte särskilt hästerfaren, utan har ridit på ridksola för 30 år sedan. Hon är inte heller säker i sitt ledarskap eftersom hon ofta blir överraskad av vad hästen gör, och då inte vet hur hon ska göra. jag tror också att hon är lite osäker när hästen börjar "trixa", hon har själv sagt att hon absolut inte vill ramla av och har valt hästar som är låga av den anledningen. Häten är fullt frisk, fick ett föl förra sommaren men har alltid haft ett mycket svagt intresse för människor. Hon kommer aldrig fram självmant i hagen, om det inte vankas mat....


Jag tror det snarare är ägarens ovana - än hästens rang i hagen -som är grunden till problemen. Vissa hästar kräver mycket av sin ägare och är man inte en sådan ägare ska man kanske se sig om efter en annan häst. Eller, som du säger, gå någon slags intensivkurs hos någon som kan lära en ett annat förhållningssätt. Men, har hon redan ägt hästen i 5 år och det bara blivit värre kan man ju fundera på om de verkligen passar för varandra.
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Har ni kollat synen på hästen? Det här att den kastar sig åt sidan ute kan bero på nedsatt syn på ena ögat...

Även om det är nedsatt syn betyder det naturligtvis att ägaren mste vara ännu tydligare i sin ledarroll så att hsten kan vara trygg även fast den inte ser så bra själv...Men det kan underlätta för människan att förstå varför man måste vara tydlig....
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Fast jag har bara inte mage att ifrågasätta om det är rätt häst för henne... det beslutet tycker jag hon måste ta själv.
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Nej, vi har inte kollat synen. Hästen jävlas uppenbart, den slänger sig ALDRIG åt sidan annars. Jag tycker att alla beteenden hör samman- hon gör det hon känner för och ger :devil: i ägaren. Det handlar inte om fysik, utan om psyke.
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Mina tips är:

Jaga inte en häst som inte vill bli fångad! Det är alltid no1 för mig. Om hästen inte kommer till mig så ser jag till att den kommer helt enkelt. Kan ta lite tid i början, men när du börjat jaga den så har du redan förlorat. Vänd dig ifrån hästen. Vänta. Försök se ut som att du håller på med någon grymt intressant och hemligt. Hästen kommer att komma till dig! Jag lovar!

Jag tycker inte att det är fel att gå på en häst med spöt om den stannar och fryser fast och blir istadig. Varför skulle det vara det?
På vissa hästar kan det också fungera att backa tills de självmant bjuder framåt. Beröm då MYCKET!

Nirak
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Det är ett islandssto som är runt 10 år gammal, ägaren har haft hästen i cirka 5 år. De hade inte dessa problem från början, utan det blev värre när detta sto blev ranghögst i hagen. Ägaren är inte särskilt hästerfaren, utan har ridit på ridksola för 30 år sedan. Hon är inte heller säker i sitt ledarskap eftersom hon ofta blir överraskad av vad hästen gör, och då inte vet hur hon ska göra. jag tror också att hon är lite osäker när hästen börjar "trixa", hon har själv sagt att hon absolut inte vill ramla av och har valt hästar som är låga av den anledningen. Häten är fullt frisk, fick ett föl förra sommaren men har alltid haft ett mycket svagt intresse för människor. Hon kommer aldrig fram självmant i hagen, om det inte vankas mat.

Jag funderade på om de skulle kunna åka på en träningsvecka hos någon duktig NH-tränare, vad tror ni om det? För att någon ska titta ORDENTLIGT på vad som går fel, och sedan bygga från det. jag har ju mina egna hästar, och de gånger jag hjälpt till har det fungerat ör stunden, men det hjälper ju inte ägaren i längden...

Mitt förslag är att hon tar ut en ridinstruktör , speciellt för ridning av islandhäst, en eller flera gånger i veckan, och strunta i NH- träning om hon inte är så säker, det blir säkert tråkigt för hästen med en massa NH- träning som inte fungerar riktigt, att åka på träningsläger är ju bra, men dyrt samt att hästen då är i en annan miljö, sen ska det fungera hemma också.
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Hästen gör ledarskapsövningar utmärkt, MEN man ser att hon gör det med lågt intresse och fokus. Att vänta ut hästfan fungerar inte heller, då kan man vänta i veckor.

kallblod är egensinninga, och ibland är spö och små sporrar det enda som fungerar om det är rent "trots" det kan behövas för att komma över "tröskeln"
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Mina tips är:

Jaga inte en häst som inte vill bli fångad! Det är alltid no1 för mig. Om hästen inte kommer till mig så ser jag till att den kommer helt enkelt. Kan ta lite tid i början, men när du börjat jaga den så har du redan förlorat. Vänd dig ifrån hästen. Vänta. Försök se ut som att du håller på med någon grymt intressant och hemligt. Hästen kommer att komma till dig! Jag lovar!

Jag tycker inte att det är fel att gå på en häst med spöt om den stannar och fryser fast och blir istadig. Varför skulle det vara det?
På vissa hästar kan det också fungera att backa tills de självmant bjuder framåt. Beröm då MYCKET!

Nirak

Vi HAR provat. Du kan göra vad fan som helst- ta ut alla andra hästar, whatever. Hon vet att matte betyder fånga- fånag ebtyder tråkigt. Det funkar inte.Det här är den enda metoden som fungerat, omch nu komer hom fram med positiv approach, så det har verkligen gått framåt.

Som jag redan skrivit så HAR ägaren använt spö, men det hjälper nada de nada.
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Mitt förslag är att hon tar ut en ridinstruktör , speciellt för ridning av islandhäst, en eller flera gånger i veckan, och strunta i NH- träning om hon inte är så säker, det blir säkert tråkigt för hästen med en massa NH- träning som inte fungerar riktigt, att åka på träningsläger är ju bra, men dyrt samt att hästen då är i en annan miljö, sen ska det fungera hemma också.

Det ska hon göra idag... vi får se. ajg är dock övertygad om att det här har med ledarskap att göra, så själva ridningen är jag inte övertygad om att den hjälper. men vi får se- tycker hästen ridningen blir rolig hjälper det naturligtvis.
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Så länge hästen kan göra vad hon vill så har det nog inte så mycket att göra med om hästen tycker att ridningen är roligt eller inte. "Ledarskap" ingår även i ridningen, men naturligtvis inte enbart. En ridinstruktör kan instruera Hur hon ska använda spöt. Det spelar ingen roll Att hon har använt det tidigare, om hon har använt det i fel ögonblick och på fel sätt. Dessutom har hon kontroll på hästen (på ett annat sätt) om hon sitter på. Som det låter på en del av problemen, så sitter problematiken i hur hon hanterar hästen vid ridningen. Ryttaren måste vara fokuserad, hur ska annars hästen kunna vara det? Det är inga "stora" problem, men det krävs en del erfarenhet för att komma över dom - och det kan t.ex. en ridinstruktör hjälpa till med.

/V
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Vi HAR provat. Du kan göra vad fan som helst- ta ut alla andra hästar, whatever. Hon vet att matte betyder fånga- fånag ebtyder tråkigt. Det funkar inte.Det här är den enda metoden som fungerat, omch nu komer hom fram med positiv approach, så det har verkligen gått framåt.

Som jag redan skrivit så HAR ägaren använt spö, men det hjälper nada de nada.

Ni måste ha tålamod!
Jag har haft ett ponnysto som var precis likadan.
Hästen måste lära sig att matte INTE betyder fånga. Gå in i hagen, låt hästen komma till dig (oavsett vilken tid det tar). När hästen kommer till dig så TA INTE FAST den utan klappa, ge en morot och gå sedan ut ur hagen. Upprepa tusen gånger typ.
Sen kan du börja ta tag i hästen, leda den till grinden. Och sen släppa den och berömma.

Kan ta i stort sett hur lång tid som helst beroende på hur envis hästen är.

Men ni kanske är intresserade av snabba lösningar?

Nirak
 
Sv: Häst som tappar fokus på ryttaren

Inte alls. Men med tanke på att hästarna går på ett enormt bete där det finns mat och massor med roliga polare tror jag helt enkelt inte alls på idén. Hästen är rätt matglad, men även om du har 30 kg äpplen med dig så är hon tveksamt intresserad... motion gillar hon inte vidare värst, inte att vara utanför hagen heller. Så vad ska du locka med?

Jag tipsade om att matte inte ska betyder fånga eller rida, och det har gått bättre. Som sagt är detta problem med fångandet redan löst, så det fungerar mycket bra nu.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 914
Senast: Dopy
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 252
Senast: Lobelia
·
Träning Jag har köpt en häst (ett sto på 17 år) just, blir 3 v nu på lördag. Det har inte varit någon dans på rosor, hon är misstänksam till...
Svar
8
· Visningar
2 381
Senast: Lindon
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 122
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp