Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ridskolor söker ju rent generellt den typ av häst som @aglaonema beskriver. Och de köper ofta importer - dels pga av kostnadsskäl och dels pga utbud. Och det är inga billiga hästar då heller. Utan även där sällsynt att D-ponny och uppåt är särskilt mycket under 100 000 kronors sträcket. Och då är det oftast hästar som behöver lite mer utbildning och rutin för att fungera i verksamhet
 
Förr födde staten upp hästar. När jag började på ridskola -79 och några år framåt fanns fortfarande "ackordshästar", dvs hästar som ägdes av staten för militära ändamål men som lånades ut till ex-vis ridskolor när de inte behövdes (dvs i fredstid). Den typen av hästar kanske inte finns längre - hästar av halvblodstyp som var stabila, passande för nybörjare, viktbärande och "enkla". Då hade ju som sagt militären ett behov och såg till att den sortens hästar fanns, så är det ju inte längre.

Däremot tror jag inte det var billigare att ha hästar "förr" - när jag växte upp var det helt klart en lyx förbehållet de relativt rika att ha egen häst, det känns betydligt vanligare nu att folk med "vanliga" jobb faktiskt har råd med häst.
Det är just den typen av häst jag eftersöker enkla halvblod. Kanske därför jag rider en häst som är hoppigare än jag skulle vilja, den typen av häst jag söker finns inte.
 
Skulle jag ta föl och använda swb hingst så skulle jag först bestämt mig för om det är tänkt till försäljning eller behålla i första hand och om första så någon populär dressyr hingst (vet inte vilka som är poppis nu mer) och är planen att behålla så Zafferano eller någon annan som är känd för att lämna trevliga avkommor.
 
Det är just den typen av häst jag eftersöker enkla halvblod. Kanske därför jag rider en häst som är hoppigare än jag skulle vilja, den typen av häst jag söker finns inte.

Lettiskt halvblod som ridskola importerat för 15 år sen som nu ska gå i pension. Det tror jag är din bästa chans på superstadig men inte alltför dyr.

Vill du ha en yngre häst så kanske det är dags att kolla på andra raser än de stora halvbloden? Paint, quarter, barock-knabstrupper, tinker, fjord, etc
 
Det är just den typen av häst jag eftersöker enkla halvblod. Kanske därför jag rider en häst som är hoppigare än jag skulle vilja, den typen av häst jag söker finns inte.
Klart de finns. Jag har flera i min närhet. Men de kommer inte ut på annons och de är inte billiga. Dessutom är de ordentligt stimulerade i vardagen. Ordentliga hagar (inga 40x40 meter) och kompisar, hade nog varit mer reaktiva annars
 
Till saken hör ju då det att dessa funnits tidigare men att jag faktiskt inte känner till dagens pris och utbud!

När är "tidigare"? Har du räknat med inflationen?

Jag tycker snarare att hästar inte har ökat i proportion till hur mycket kostnaderna och inflationen har ökat senaste 10 åren. Dom har faktiskt blivit billigare, förmodligen för att fler inte har råd att behålla sina hästar och nu måste bli av med dom även om dom går med förlust.
 
Som flera skriver handlar det till mycket om en själv med.

Varför ska ett flock- och flycktdjur bära oss genom skogen utan "problem"?
En får träna. Även om hästen kan det innan så kommer de bli nya omgivningar, ny människa och nya rutiner för den som kommer rucka på hästens liv.
 
Vissa raser är väl mer eller mindre reaktiva. Även individer.

Jag har ridit alla utom en av mina själv i skogen. Då har jag oftast börjat gå med dem.
Endel tyckte bäst om när hunden var med också.
Varmblodstravarna är härliga för de brukar tänka framåt :) men har en bekant som har en som tänker bakåt och backar när han blir osäker.

Min kallblodskorsning hoppa inte till för något. Men när hon ville gå hem gick hon hem :D
 
En skogsmulle?
Finns massor med trevliga trygga ridtravare om du inte vill lägga ut massa pengar på inköp.
En travare som kommer från banan brukar vara trevliga och okomplicerade hästar både i ridning och hantering. Hästar som genom avel och hantering tänker framåt och inte på att hoppa åt sidan eller tänker uppåt eller något annat än ha tanken på rakt fram.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 347
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
849
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 358
Senast: grodan21
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp