Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En travare som kommer från banan brukar vara trevliga och okomplicerade hästar både i ridning och hantering. Hästar som genom avel och hantering tänker framåt och inte på att hoppa åt sidan eller tänker uppåt eller något annat än ha tanken på rakt fram.
Ja och man kan ju även köpa en som redan är omskolad. Mycket häst för pengarna.
Skulle jag köpa häst skulle jag inte tveka på en fd travare.
Så härlig energi och så väluppfostrade så länge dom inte varit i helt fel hem efter travet.
 
Jag tror att de som föder upp hästar för att tjäna pengar på det, väljer hästar som de har störst chans att få vettigt betalt för. Då blir det troligtvis "tävlingshästar", med lite mer nerv.

De som föder upp "skogsmullehästar", gör det nog oftast för eget behov. Man kanske inte tänker på alla kostnader i att ta fram en unghäst som något man vill "få igen", utan som ett "billigare" sätt till att skapa sin egen framtida skogsmullehäst (förutsatt att man har ett lämpligt sto då, givetvis).

Jag, som har läst en del hästannonser, tycker mig se att de raser som ofta anses som "skogsmullehästar" (t. ex. fjording, tinker m. fl.) har stigit ganska ordentligt i pris nu, jämfört med för bara 10 år sedan.

Min häst (ponny) är en fantastisk skogsmulle! Oerhört trygg och snäll "tanthäst" för mig, skuttar snällt över småhinder med andra ryttare, trevlig att rida dressyr på men inte särskilt mycket utbildad. Hon är absolut inte av "halvblodsmodell", men väl av en modell som är högt eftertraktad som just skogsmulle, familjehäst, ridskoleponny. Hon är absolut inte till salu, men skulle hon vara det, så skulle jag förmodligen med lätthet kunna få igen pengarna jag betalade för henne (köpt från Irland genom en bekant).
Jag visste inte ens man kunde tjäna pengar på att föda upp hästar 😅
 
Hur mycket betalar oftast vanliga fritidsryttare för sina hästar?
Det svar du kommer att få på det här är tyvärr "hur långt är ett snöre?"

Menar du en sjuåring som får en shettis som hen kan hänga med föräldern på i skogen? En islandshästryttare som vill ha en genomtrevlig tölthäst och kanske hobbytävla? En duktig ryttare som vill utvecklas med sin dressyrhäst, men inre har en tanke på att tjäna några pengar? Det är olika.
 
Det svar du kommer att få på det här är tyvärr "hur långt är ett snöre?"

Menar du en sjuåring som får en shettis som hen kan hänga med föräldern på i skogen? En islandshästryttare som vill ha en genomtrevlig tölthäst och kanske hobbytävla? En duktig ryttare som vill utvecklas med sin dressyrhäst, men inre har en tanke på att tjäna några pengar? Det är olika.
Möjligen en ryttare som köper stor häst och inte har tävlingsambitioner i nån större utsträckning alltså människa som håller på med hästar på sin fritid?
 
Hur mycket betalar oftast vanliga fritidsryttare för sina hästar?

Om den "vanliga fritidshästen" ska vara så säker som det går att vara om man är häst, av "halvblodsmodell", inte för gammal, lagom stor, lätthanterad, van att ridas ut ensam och i sällskap och i trafik etc. så tror jag att det är få i nuläget som betalar mycket mindre än runt 100 000 kr för en "hobbyhäst".

De (få) jag känner till som letat den typen av häst, har haft en budget på ca 100-150 000 kr och har inte haft något enormt urval.
 
Möjligen en ryttare som köper stor häst och inte har tävlingsambitioner i nån större utsträckning alltså människa som håller på med hästar på sin fritid?
En sån häst kan du hitta för 70-120 om du är beredd att lägga arbete på att få den rutinerad själv, lägre om du kan tänka dig en billigare ras/korsning. Ett annat alternativ är att titta på hästar över 16 år. De är ofta erfarna och därmed tryggare i olika situationer och priset i den åldern sjunker
 
En sån häst kan du hitta för 70-120 om du är beredd att lägga arbete på att få den rutinerad själv, lägre om du kan tänka dig en billigare ras/korsning. Ett annat alternativ är att titta på hästar över 16 år. De är ofta erfarna och därmed tryggare i olika situationer och priset i den åldern sjunker

En liten kommentar till detta bara. Den senaste tiden har jag faktiskt reagerat på priset just på äldre hästar. "Vanliga" stora hästar (d. v. s. inte kallblod eller ponnyraser som ju i regel är fräscha längre upp i åldern) i 18-20-årsåldern, av typen "trevlig hobbyhäst/skogsmulle/lättare tävling" dyker upp på annons för 50-60 000 kr. Sedan vet jag förstås inte om det är det priset de blir sålda för, men drygt 50 för en så pass gammal häst tycks inte vara ovanligt.

Vill man ha en rutinerad, erfaren häst, så kan det ju absolut vara värt det! Det är mest en reflektion då jag tycker att den typen av hästar för bara något år sedan kostade hälften så mycket av vad de tycks kosta nu.
 
Om man tycker att haövblod är dyra och hispiga,
(inte riktigt min åsikt, men kanske de är mer känsliga för ryttarens sinnesstämning, en "nervighet" som är bra på tävlingsbanan)
Kanske man ska se på andra raser
Jag upplever fjordingar som helst fantastiska hästar, som barn for vi runt i fullt fläng barbacka på fjirdingar från Taffnäs, de va bombsäkra. Men också välutbildade av duktigt folk såklart, de hade säkert kunnat bli odrägliga med i fel händer.
Travare, div ponnyraser, araber osv. Finns ju massor av billigare och lämpliga raser att välja mellan.

Sen får man ju se till sin egen ridning och hästhållning. En häst som är väl mentalt stimulerad i stor kuperad hage, lagom motionerad, trygg flock osv har ju bättre förutsättningar att bli en lugn uterittskompis än en som går ute få timmar, ensam i en liten tråkig hage.
Är man väldigt osäker som ryttare är det ju inte heller konstigt om ens häst tycker det käns läskigt att va ensamma i skogen tillsammans.
 
Det beror ju på ras. Men jag står i ett stall där de flesta som har storhäst har halvblodstyp. De flesta har betalat i spannet 80 000 - 150 000 kr för sina hästar. Helt vanliga hobbyhästar
Tillägg till mitt eget inlägg. De flesta av dessa är INTE sådana där bombsäkra etc heller. Och alla är inte utan skavanker heller.

En är rätt trygg och trevlig men krubbiter och när den blir osäker/nervös så blir den det rejält. Det är lite på eller av. Flera är trevliga men väldigt högt i nerv och rätt sprattliga i tex skogen. Nån är helt bombsäker men är väldigt het. Osv. Inte ens den bussigaste av dem skulle en rädd nybörjare kunna rida ut på kontinuerligt. Det skulle gå bra ett tag men sen skulle det spåra eller den behöva ridas till.

Finns en maxad ponny som är supertrygg, den är allt det som ts efterfrågar förutom frisk... Men den kan vem som helst rida utan besvär och den skulle inte ens över tid eller med en rädd ryttare hitta på hyss. Värsta som kan hända är att den skulle stanna eller försöker gå åt fel håll typ. Men den är som sagt inte frisk och sund, den har knott eksem samt en annan kronisk hudåkomma. . Och den kostade ändå strax under 100 000 kronor som just inriden men outbildad unghäst. Den kostade så tack vare att den är så trygg. Och den är absolut inte av halvblodstyp utan en rätt stadig typ tinker
 
Tillägg till mitt eget inlägg. De flesta av dessa är INTE sådana där bombsäkra etc heller. Och alla är inte utan skavanker heller.

En är rätt trygg och trevlig men krubbiter och när den blir osäker/nervös så blir den det rejält. Det är lite på eller av. Flera är trevliga men väldigt högt i nerv och rätt sprattliga i tex skogen. Nån är helt bombsäker men är väldigt het. Osv. Inte ens den bussigaste av dem skulle en rädd nybörjare kunna rida ut på kontinuerligt. Det skulle gå bra ett tag men sen skulle det spåra eller den behöva ridas till.

Finns en maxad ponny som är supertrygg, den är allt det som ts efterfrågar förutom frisk... Men den kan vem som helst rida utan besvär och den skulle inte ens över tid eller med en rädd ryttare hitta på hyss. Värsta som kan hända är att den skulle stanna eller försöker gå åt fel håll typ. Men den är som sagt inte frisk och sund, den har knott eksem samt en annan kronisk hudåkomma. . Och den kostade ändå strax under 100 000 kronor som just inriden men outbildad unghäst. Den kostade så tack vare att den är så trygg. Och den är absolut inte av halvblodstyp utan en rätt stadig typ tinker
Fast då är det ju som jag säger det finns inte säkra hästar längre för dom 100 000 kronor hästar du nämner är ju inte säkra dom heller. Då kan man ju lika gärna köpa nån korsning av varmblodsmodell i stället för rent halvblod då det ju visst inte hjälper att köpa dyrare häst heller. Varför behöver jag en häst för 100 000 om dom hästarna inte heller är lugna att rida. Kan ju lika gärna då köpa annan varmblodshäst som också är välutbildad billigare.
 
Fast då är det ju som jag säger det finns inte säkra hästar längre för dom 100 000 kronor hästar du nämner är ju inte säkra dom heller. Då kan man ju lika gärna köpa nån korsning av varmblodsmodell i stället för rent halvblod då det ju visst inte hjälper att köpa dyrare häst heller. Varför behöver jag en häst för 100 000 om dom hästarna inte heller är lugna att rida. Kan ju lika gärna då köpa annan varmblodshäst som också är välutbildad billigare.
Nej, för 100 000 får man inte en häst av varmblods/ridhästmodell som är färdigutbildad och perfekt. Men det betyder ju inte att såna hästar inte finns?
 
Fast då är det ju som jag säger det finns inte säkra hästar längre för dom 100 000 kronor hästar du nämner är ju inte säkra dom heller. Då kan man ju lika gärna köpa nån korsning av varmblodsmodell i stället för rent halvblod då det ju visst inte hjälper att köpa dyrare häst heller. Varför behöver jag en häst för 100 000 om dom hästarna inte heller är lugna att rida. Kan ju lika gärna då köpa annan varmblodshäst som också är välutbildad billigare.

Är det inte ungefär det som flera har svarat till dig redan? :) D. v. s. att du har större chans att hitta en trygg häst till ett lägre pris, om du inte låser dig vid en specifik ras/hästtyp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 347
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
851
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 358
Senast: grodan21
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Merkostnadsersättning
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp