Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast då är det ju som jag säger det finns inte säkra hästar längre för dom 100 000 kronor hästar du nämner är ju inte säkra dom heller. Då kan man ju lika gärna köpa nån korsning av varmblodsmodell i stället för rent halvblod då det ju visst inte hjälper att köpa dyrare häst heller. Varför behöver jag en häst för 100 000 om dom hästarna inte heller är lugna att rida. Kan ju lika gärna då köpa annan varmblodshäst som också är välutbildad billigare.
Hur i hela friden läser du inlägg egentligen? Du frågade vad hobbymänniskor betalar för sina hästar och jag svarade. Då får du det till att det oavsett pris är omöjligt hitta ett halvblod som är tryggt och vad du söker?

Alla söker inte en bombsäker häst, olika människor söker olika saker. Någon vill ha mycket motor, någon annan vill ha mycket gång, en tredje en häst som är helt ärlig på hinder mm. Få hästar är liksom allt i ett och perfekta för alla. Utan man får välja det man tycker är viktigast och kompromissa på annat.

Ska du ha en perfekt häst som har allt är det heeelt andra prisklasser än de som diskuterats här.

Så vad är viktigast. Trygg? Halvblodstyp? Framåt? Billig? Storleken? Etc.
 
Finns en maxad ponny som är supertrygg, den är allt det som ts efterfrågar förutom frisk... Men den kan vem som helst rida utan besvär och den skulle inte ens över tid eller med en rädd ryttare hitta på hyss. Värsta som kan hända är att den skulle stanna eller försöker gå åt fel håll typ. Men den är som sagt inte frisk och sund, den har knott eksem samt en annan kronisk hudåkomma. . Och den kostade ändå strax under 100 000 kronor som just inriden men outbildad unghäst. Den kostade så tack vare att den är så trygg. Och den är absolut inte av halvblodstyp utan en rätt stadig typ tinker

Det låter snarlikt min ponny. Supertrygg, och jag har svårt att se att hon skulle "utnyttja" situationen ens med en rädd och försiktig ryttare över tid. Min har inte eksem eller någon annan hudåkomma, men är i alla fall känslig för insekter och behöver lite extra omvårdnad. Jag köpte dessutom osett från Irland, det drog förmodligen ner priset en del jämfört med vad jag hade fått betala om hon funnits på plats i Sverige (eller varit svenskfödd). Inte heller min kostade särskilt långt under 100 000. Att få en relativt välstammad SWB, med samma trygghet och lugn, men mer utbildad och frisk och kry tror jag är väldigt svårt, milt uttryckt.
 
Hur i hela friden läser du inlägg egentligen? Du frågade vad hobbymänniskor betalar för sina hästar och jag svarade. Då får du det till att det oavsett pris är omöjligt hitta ett halvblod som är tryggt och vad du söker?

Alla söker inte en bombsäker häst, olika människor söker olika saker. Någon vill ha mycket motor, någon annan vill ha mycket gång, en tredje en häst som är helt ärlig på hinder mm. Få hästar är liksom allt i ett och perfekta för alla. Utan man får välja det man tycker är viktigast och kompromissa på annat.

Ska du ha en perfekt häst som har allt är det heeelt andra prisklasser än de som diskuterats här.

Så vad är viktigast. Trygg? Halvblodstyp? Framåt? Billig? Storleken? Etc.
Trygg kommer först givetvis efter det utbildning och pris 😆
 
Som en till jämförelse har jag en bekant som köpt en billig häst, som är oerhört trygg och cool att rida ut på. Den tävlar också lägre klasser i "alla" discipliner. Denna billiga häst kostade runt 40-50 000 kr, för något år sedan. Den är kanske på sätt och vis en sådan häst TS efterfrågar - en "vanlig hobbyhäst", halvblodsmodell, trygg att rida ut på även med osäker ryttare.

Men - det är ett stort men! Den kräver en rutinerad ägare/ryttare ändå. Den är känslig i hanteringen och behöver bemötas "rätt" för att vara trevlig. Den har sadeltvång, knottkänslighet, tidigare behandlade kotor och bör därför ridas genomtänkt och i balans. Lite sämre exteriör vilket ökar risken för förslitningsskador om den rids "dåligt". Väldigt het, speciellt vintertid. Okänd stam, dessutom, och var inte i gång när min bekanta köpte den.

Det var alltså lite grann att "köpa grisen i säcken", men i och med att min bekanta är en rutinerad ryttare vågade och kunde hen chansa, och litade på säljarens ord om hur trygg och orädd hästen var. Det är ju inte säkert att någon med mindre egen rutin och mer egen osäkerhet skulle ha "rett upp det" så bra, och då hade det i stället kunnat bli helt fel. Så att "chansa" kostar också, men på lite andra sätt än (bara) rent ekonomiskt).
 
Det låter snarlikt min ponny. Supertrygg, och jag har svårt att se att hon skulle "utnyttja" situationen ens med en rädd och försiktig ryttare över tid. Min har inte eksem eller någon annan hudåkomma, men är i alla fall känslig för insekter och behöver lite extra omvårdnad. Jag köpte dessutom osett från Irland, det drog förmodligen ner priset en del jämfört med vad jag hade fått betala om hon funnits på plats i Sverige (eller varit svenskfödd). Inte heller min kostade särskilt långt under 100 000. Att få en relativt välstammad SWB, med samma trygghet och lugn, men mer utbildad och frisk och kry tror jag är väldigt svårt, milt uttryckt.
Denna är också irländare btw. Och såvida de inte lurades fanns inte eksemen vid köp utan de kom i Sverige. Däremot de andra åkommorna fanns vid köp.

Men precis, för de pengarna får du knappt en oinriden swb. Du kanske kan hitta en äldre med lite skavanker men som är trygg och utbildad osv.

Och jag tycker det liksom alltid är så. Man måste välja bort något ganska ofta

Jag letade sist i spannet 80 - 120 000 kr. Ville ha en frisk och bussig häst som åtminstone var inriden. Inget krav alls på ras förutom ej islandshäst och ej travare eller fjording. Detta var precis innan pandemin så priserna var högre då. Men det var banne mig omöjligt hitta det jag sökte för det priset. Det var en himla massa halta hästar och hästar med olika hangups (tex åker bara lastbil osv)

Så jag gjorde helt annorlunda. Jag valde att köpa ett föl för en betydligt lägre summa. Superfin, korrekt och trevlig. Tyvärr växte den upp och visade sig tyvärr ha allergi men vad värre är visade sig lagom till inridning inte vara frisk. Inget som kunnat undvikas. Så mycket mycket dyrt köp och krasst uttryckt "till ingen nytta alls" när det gäller ridning då han aldrig blev ridhäst. Skulle jag lagt alla pengar jag lagt på honom på hög de här tre åren så hade jag kunnat köpa en mycket dyr läromästare. Hade han fått vara frisk hade jag om ett par år till haft min "perfekta" häst. Men till ett högt pris om man summerar

Extremt få av oss har ju råd att köpa just det som är perfekt på alla plan. Jag vet inte ens om jag skulle vilja lägga så mkt pengar om jag ens hade det. Tänk om den bryter benet i hagen liksom
 
Fast då är det ju som jag säger det finns inte säkra hästar längre för dom 100 000 kronor hästar du nämner är ju inte säkra dom heller. Då kan man ju lika gärna köpa nån korsning av varmblodsmodell i stället för rent halvblod då det ju visst inte hjälper att köpa dyrare häst heller. Varför behöver jag en häst för 100 000 om dom hästarna inte heller är lugna att rida. Kan ju lika gärna då köpa annan varmblodshäst som också är välutbildad billigare.
Ja varför behöver du ett halvblod?
Det är bara en ras bland hundra andra och extremt överskattad om man faktiskt inte är någon ryttare med större ambitioner.
 
Ja varför behöver du ett halvblod?
Det är bara en ras bland hundra andra och extremt överskattad om man faktiskt inte är någon ryttare med större ambitioner.
Behöver inte just ett halvblod såklart men helst inte kallblod heller så någon varmblodig ridhäst blir det ju då i alla fall.
 
Vilken konstig tråd känner jag.
Majoriteten hästar i Sverige och även Irland som nämnts i tråden är vana vid uteridning.

Vad söker du egentligen? Så oklart.
 
Behöver inte just ett halvblod såklart men helst inte kallblod heller så någon varmblodig ridhäst blir det ju då i alla fall.
Vad ska du ha hästen till? Och hur viktig är storleken?
Araber , connemaror,new forest, fjordingar ,, haflinger,varmblodstravare med mera.

Finns mängder med hästar som inte kostar som det klassiska halvblodet men klarar att utföra precis samma arbete upp till en viss nivå.

Och ett halvblod är inte programmerad att kunna allt heller utan en duktig ryttare får du inte ett flashigt halvblod.
 
Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör sig bäst i ridhus.

Jag köpte en welsh cob på två år för 50.000 kr. Jag har ibland problem med ridrädsla men kompenserar ganska bra med bra timing, teknik och gör bra upplägg och planeringar. Jag är exempelvis väldigt bra på att tömköra om det är jobbigt att sitta upp någon period. Han fyller snart fyra år nu, och är verkligen trygg ute. Har hört om flera welsh cobar som är som min: som inte har bråttom hem utan gärna går på sidostigar för att utforska skogen mer. Har även hört om hårdare typer som skenat hem, varit hårda i munnen osv. men tror det kan vara slarvig inskolning av dem. Jag upplever att det är väldigt prisvärda hästar om man ger dem den tid, kompetens och mjukhet som de förtjänar.

12.uteritt.jpg
 
Vad ska du ha hästen till? Och hur viktig är storleken?
Araber , connemaror,new forest, fjordingar ,, haflinger,varmblodstravare med mera.

Finns mängder med hästar som inte kostar som det klassiska halvblodet men klarar att utföra precis samma arbete upp till en viss nivå.

Och ett halvblod är inte programmerad att kunna allt heller utan en duktig ryttare får du inte ett flashigt halvblod.
Hade gärna haft connemara, new forest eller liknande men e alldeles för tjock för sån liten häst. Har dom inte infört nån viktgräns på ridskolor nu skulle inte få rida där ens 🤣
 
Hade gärna haft connemara, new forest eller liknande men e alldeles för tjock för sån liten häst. Har dom inte infört nån viktgräns på ridskolor nu skulle inte få rida där ens 🤣
Då får du väl fundera över om du ska rida överhuvudtaget?
Och ska du det förstår jag att utbudet är mycket begränsat en stor viktbärande billig och trygg häst , gärna av halvblodsmodell?
 
Jag tror att du eventuellt har en lite nostalgisk bild av hur det var förr. Dels har priserna gått upp rent allmänt i samhället, dels tror jag kanske inte att bra hästar nånsin varit billiga. Men allt är ju relativt + subjektivt. Du tar din första häst, en travare, som exempel. Som några har nämnt går det fortfarande att hitta sådana ganska billigt, men jag fick för mig att du inte ville ha en sån?

Vissa raser tror jag faktiskt har stigit i status och pris på ett sätt som är gynnsamt för rasen. Nån får gärna säga emot mig här, men visst har t.ex fjordhästens status höjts litegrann? Jag förstår att det fortfarande inte är en lönsam affär att föda upp fjordhäst, men min bild är att en välriden fjording kostar mer nu än för 15 år sen, även om man tar med i beräkningen att allt har blivit dyrare. Det är väl i så fall bra.
Jo då, även Ardenner och Nordsvensk Brukshäst har ökat i pris.

Men oavsett ras, så tar det ju till 3-4 års ålder innan hästen är så att säga grundtränad, och det är först vid 6-7 som hästen är mer "färdig".

Det är tid som måste läggas ner av "någon", och ibland tjänster som man köper in.
 
Det är just den typen av häst jag eftersöker enkla halvblod. Kanske därför jag rider en häst som är hoppigare än jag skulle vilja, den typen av häst jag söker finns inte.
Vill du ha en sådan där lugn trygg häst, så välj en annan ras/rasblandning för att få en lägre inköpskostnad helt enkelt.

Det finns ju massor med mer rimligt prissatta "bussiga" hästar, som inte har ett pass som det står SWB på.
 
TS, köp ett föl/unghäst. Ha den i stora hagar med andra hästar, kan du inte utbilda själv så skicka bort den och sedan när du börjar rida själv så rid ut i skog och mark, vänj den vid trafik, åk på träningar, rid för olika tränare i olika discipliner, ge den en god miljöträning och hantera den konsekvent så den vet vad du förväntar dig av den. Då har du en trygg och snäll häst som du sedan kan sälja billigt så andra får glädje av den.

Inte? Det är ju vad du förväntar dig att andra ska göra för dig? O_o
 
Jag hade en bombsäker häst , men han krävde en rutinerad ryttare för han var het som en kastrull. Var dock aldrig tittig, gick fram överallt, helt trafiksäker, men var du obalanserad eller höll för hårt i munnen så gick det väldigt fort... Han var dessutom halvblod, tävlat höga klasser samt billig. Men han var 18 år då jag köpte honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 347
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
851
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 359
Senast: grodan21
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp