Hästen skadat efter att medryttaren ridit.

N

Nickan

Förra helgen kom min häst "på vift" då medryttaren ramlade av.

Jag är inte ute efter pengar eller ngt somhellst skadestånd av denna medryttare men undrar VEM som eg ska stå för vet.kostnader och div mediciner?
Medryttaren har inte ens betalat den överenskomna månadskonstnaden för att rida hästen och idag hade hon inte ens dykt upp i stallet :( jag fick själv åka ut och mocka samt fixa fodret. Jag pratade med henne i veckan och allt var frid och fröjd och söndagar som vanligt var inga problem för hennes del...pratade även med henne mitt på dagen idag och hon skulle åka ut till honom, fast jag fick känslan av att det var ljug :crazy:. Därför jag haft koll hela dagen för att veta om hon dykt upp.
Detta gör mig besviken och grymt förbannad och jag börjar seriöst tänka i dom banorna att kräva henne på pengarna (om inte annat för den gångna månaden)

Hur gör jag? Har jag några somhellst rättigheter att kräva "medryttarpengen" utan skriftligt avtal? Och vet. kostanden mm?

Jag blir så ledsen...man kan väll inte bara "skada" en annans häst och sen gå upp i rök???


Ngn klok som kan svara?
 
eftersom du inte skrivit något kontrakt (dumt, men nu har du ju lärt dig ;)) där det står annorlunda och medryttaren inte åstadkommit skadan på hästen avsiktligt tror jag du har svårt att kräva henne på några kostnader för skadan.
 
Men den överrenskomna summan för hästen i månaden då?

Ett försök lär jag göra för för att få den, hursomhellst har hon inte skött sig idag och olycksdagen skulle hon inte ridit pga "snöstorm" men red endå. UTAN den utrustning hästen ska gå med dessutom :smirk:
 
Utan ett skrivet kontrakt kan det bli svårt ju, mitt tips är nog att prata med personen i fråga och se om det finns en förklaring till varför hon inte betalat och till varför h*n inte dök upp idag!!

Kan man inte komma ut och mocka osv. den dag man bestämt får man ju ringa ägaren och säga det.
Jag hade själv blivit RASANDE om h*n inte hört av sig alls.

Men snacka med h*n och se vad personen har att säga!!
 
om du inte skriver nåt avtal me medryttaren så bestäm iaf att h*n ska betala innan varje månad. alltså betalar man för ridningen i augusti i slutet av juli, om du fattar.
sen tycker ja du kanske borde fundera på hur stort ansvarstagande den här tjejen känner för hästen, rider ut i snöstorm, slarvig me betalningen, "glömmer hästen" det låter inte som om hon värdesätter medrytteriet särskilt mycke. och som du redan märkt slarvar hon ju me hästen.
även om du inte får några pengar så ring å fråga (skäll) :devil: henne!
själv tycker ja de e en ära att få förtroende för nåns häst.
Ringer ägaren om jag är osäker på minsta sak när det gäller hästen, e nästan lite överbeskyddande :crazy:
 
ring och skäll ut henne!
Om man är medryttare och har kommit överens om att mocka/fixa hästen en dag och sedan inte kommer, det visar att människan/medryttaren inte är ansvarsfull eller pålitlig :mad:
 
Tycker att du har all rätt att kräva pengar för den gångna månaden... eftersom det är det som är avtalat. Dessutom tycker jag du ska ta ett rejält snack med h*n angående slarvet med skötseln av hästen... sådant är totalt oacceptabelt ! Kan denne inte åka till hästen, ska h*n givetvis meddela dig detta!

När det gäller olyckan däremot tror jag inte du kan kräva några pengar, inte om skadorna uppkom av en ren olyckshändelse! Du måste isåfall kunna bevisa/påvisa att det var avsiktligt slarv, vilket tex kan göras om ryttaren har ridit utan reflexer i mörkret på en trafikerad väg eller liknande.
:crazy:

Däremot kan du ju alltid tala med personen, )och känner den sig skyldig för det som hänt), och kanske ni kan dela på självrisken eller finna en annan rimlig överenskommelse.
 
Du kan försöka kräva henne på pengar, men utan kontrakt blir det svårt.

Jag har befunnit mig i liknande situation och lärt mig av den läxan ..
Aldrig mer en medryttare utan fullständigt kontrakt.
 
Synd att du inte va min medryttare då :(

Du kanske vill flytta till Stockholm?? :D

Har tyvärr inte fått tag på henne idag heller och det här börjar kännas rätt kymigt :crazy:
Hästen skadad och hon verkar inte bry sig ett dyft :(
Tjejerna i stallet tycker jag Ska lägga hennes ridgrejjer i bilen så hon får fråga efter dom på så sätt måste hon ju kontakta mig...kan detta vara dumt att göra? :confused:
Jag vill ju gärna ha en förklaring till VARFÖR man better sig på det här sättet.
 
Fr.o.m NU blir det kontrakt mellan mig och EV medryttare :bow:

Har ju haft medryttare i alla år och har ALDRIG haft några problem :smirk: Men nu har jag minsann lärt mig en läxa må jag lova...synd bara att det var hästen som vart lidande :crazy:

Kommer nog ha svårt att lita på medryttare i fortsättningen tyvärr...synd att sånt här folk ska förstöra för bra tjejer och killar som värdesätter att dom får tillgång till en privathäst att träna och tävla med!! :mad:
 
att låsa in hennes saker i din bil eller så kan nog vara dumt och klassas som "egenmäktigt förfarande", det är ju trots allt hennes egendom. antagligen för litet för att göra rättssak av det, men helt smart är det inte ändå, även om det känns lockande att råda dig till det. det är ju effektivt i alla fall!! :devil:

vad du skulle kunna göra är att ta grejorna, lasta in i bilen och åka hem till henne och ta ett snack samtidigt som du lämpar av hennes saker - öga mot öga. det är mycket effektivare än över telefon. är hon myndig? annars - se till att föräldrarna är med också. gör klart för henne att hon inte skött sina plikter, att du är besviken på henne och att i hästvärlden sprids rykten om sådant fort från stall till stall.
 
Förstår det där med egenmäktigt förfarande vi diskuterade det i stallet idag...men den ridken är jag med på att ta i min sits :smirk:

Tyvärr vet jag inte var hon bor och hon är myndig (äldre än mig tom)
Hon kommer garanterat inte kunna få medryttare inom stockholms län om hon inte hör av sig inom kort :devil:
Jag börjar bli riktgit förbannad nu :mad:
 
Nej nej nej så tokig är jag inte :)

Men om jag ska ta in en ny medryttare (vilket jag behöver pga graviditet) så blir det kontrakt.
 
det kan väl inte vara så svårt att ta reda på? du vet väl vad hon heter, då kan du ju slå upp det på www.eniro.se eller telefonkatalogen. kan ni hjälpas åt att komma ihåg registreringsnumret på bilen går det att ta det den vägen. jag tycker inte att du ska låta henne komma undan med mindre än att du får sagt vad du tycker.
 
:idea: SMART!!

Nu blir det minst sagt lättare att hitta henne :) Tack!

Vill verkligen att hon ska veta att man inte gör på detta sättet!!
 
Nej, svårt att säga det när man inte får tag i henne :smirk:
Men nog kommer hon få veta det alltid. På ett eller annat sätt.
 
Ush, var dåligt gjort av henne. Berätta gärna vad hon sa när du fått tag i henne! testat maila eller smsa henne då?
Hur gammal är hon? :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 045
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 469
Senast: BobberiBoo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 871
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp