Hästen skadat efter att medryttaren ridit.

Men det är mer okej att en 13å ring beter sig så än at en 25åring gör det.
Men som tur är är det ett fåtal 13åringar som gör det. Nästan alla är vettiga, men man kan inte kräva samma ansvar från en 13 åring.
 
Kommer INTE låta detta rinna ut i sanden :smirk:

Hon har fått det rätt hett om öronen nu, med en arg sambo...dessutom visade det sig att jag känner en av hennes arbetskamrater... :D

Återkommer med mer info snart :)
 
Ja det där kan diskuteras i onändlighet...

ALLA ni förståndiga 13-åringar behöver inte TA ÅT ER..OKEJ?

Men nog förstår du vad jag menar? :)
 
Jaha.. men då betyder det att jag måste ta åt mig ju.

hehe :p

Skojja bara.. :rofl:
 
Du har fått svar men jag vill ändå vara med och svara! :smirk:

Min islandshäst är utlånad åt en 12 årig tjej. Hon dyrkar min häst och är super rädd om honom. Jag vet att jag kan känna mig 110% lugn. Hon har fullt ansvar för hästen (hennes storasyster har egen häst i samma stall och hennes mamma lägger stor vikt och mkt. tid på dom i stallet).

Men en gång hade jag en 14 årig fodervärd på samma häst. Jag lånade ut en rätt så vältränad häst (efter Ellen Ofstads träningsmetod). Han var inte det minsta svår att träna, tog bettet ur handen nästan och var mjuk i munnen att rida osv.
Det blir lite märkliga omständigheter runt hästen, jag tycker det verkar skumt och säger upp avtalet. (Bla. efter att hon ringt och sagt at than är svårfångad i hagen. Jag åker ut och tittar, hon går in i hagen och min häst får syn på henne. Han vänder och går direkt, jag följer tätt efter henne och går om henne, ropar hans namn och han tittar bak mot mig, får syn på mig och vänder och kommer fram till mig...)

Hem får jag en häst som inte tar bettet när jag vill tränsa, är hård som granit i munnen och inte alls tycker det är roligt att umgås med människor. :mad:

Jag har även varit med om en halvfodervärd som innan vi kom överens om halvfodervärdsskap frågar om hon (mamman) i framtiden får köpa hästen. Hon säger ingen exakt tid för det tänkta köpet.
De är H.fodervärdar i en månad, får ha hästen nästan som egen osv. En dag ringer hon bara och säger att om de inte får köpa hästen NU så vägrar hon att fortsätta vara fodervärd! HOn vägrade betala mer än 10.000:- för hästen och då skulle hovslagarens kostnad (som varit där en vecka tidigare på DERAS begäran) dras av från köpesumman, hon skulle ha en sadel med på köpet samt ett träns, de stal mina svindyra kandartyglar i läder och gud vet vad mer de plockade på sig! Hon var helt oresonlig och skulle när jag inte ville sälja hästen (fick väldigt dåliga vibbar av henne pga. detta ändrade sätt) hämnas på alla de sätt hon kunde. Jag fick inte ha kvar boxen jag stog i för det var hennes (det fick jag inte veta när jag flyttade dit och jag flyttade dit pga. att hon skulle kunna ha hästen i ett stall där hon kände andra men också för att det var det närmsta stallet från där jag bodde). Hon skulle ta ut allt spån ur boxen för det hade hon betalat (en överennskomelse vi hade, hon betalade spånet och jag havren)... Hon spred ut en massa lögner i stallet och de började ljuga ihop historier om att jag jagat min förra häst ner för ett stup så den bröt benet (den gick omkull i hagen när den bråkade/busade (vet ej vilket) med min andra häst och slet sönder senor och ligament i ena bogen). Sedan började hon sprida ut att jag troligast inte ens ägde hästen och att jag försökte sälja en stulen häst till henne! Helt galen. Jag flyttade från det stallet efter en månad till! Detta med att om hon inte fick köpa hästen omedelbart kom nån dag före eller efter julafton. Gissa om min jul/nyår var rolig då? Hon var vuxen, hade barn och man!


Så åldern har inte betydelse, det är hur mogen och ansvarsfull man är. :smirk:
 
Vilken otäck människa!!! Jag reagerar på den där mamman som var så sniken och bara verkade vara elak!
Jag hoppas att du inte behövde sälja hästen till slut?! Jag skulle aldrig kunna sova om nätterna om jag visste att min häst var i händerna på en sådan. :(
 
Kan man på ngt sätt svartlista ev personer som INTE ska få vara medryttare.

Har nu fått otrevliga meddelanden på mitt mobilsvar och är rätt less...vill inte att fler ska behöva utstå samma som jag gjort :crazy:
 
tja, det finns väl bara djungeltrummorna att tillgå. har du fortfarande inte fått tag i henne så att du kan snacka med henne?
 
Har du fått tag i henne nu eller?

Är det hon som ringt på ditt mobilsvar o skickat otrevliga mess eller?
 
Ja precis, det är hon.

Har nu fått tag på henne och som jag misstänkte så tänker hon inte betala :smirk: (inte ens för tiden hon ridit) ok fine...men hon kunde väll ha frågat hur hästen mådde?? Men nene...

Less på det här nu :(
 
Vad sa hon då när du pratade med henne då?
Har du sagt att hon får sluta eller?

Berätta mer *nyfiken*
 
Hon sa att anledningen till att hon inte hört av sig eller svarat i telefonen var att hon var barnslig (nähä? :smirk:) och att "jobbiga samtal" inte va "hennes grej", jag sa då till henne att har man satt sig i sitsen får man tåla den samt att vi alla måste ta tag i saker och ting här i livet :smirk:

Hon ville själv inte fortsätta och slyllde på annat folk i stallet som tydligen inte varit trevliga :eek:
Har nu pratat med hela ligan i stallet och INGEN har ens träffat henne ( vi är totalt 4 inackorderingar där som kommer dagtid)

Efter att ha varit trevlig en stund och hon började anklaga mig för att hon inte får rida (hon som "orsakade" olyckan) vart jag redigt förbannad :o och talade om ett och annat för henne.
Grejjen är ju den att hade hon hört av sig första dagen hade detta aldrig behövt hända :( men hon förstår inte det...

Det är dock inte över än...återkommer :D
 
Men hon verkar ju vara helt.... :devil:

Hur länge red hon din häst då?

Väntar på fortsättning.

Varför ska du snacka med henne igen för då? :o
 
Hon har nog stora problem..
man uppför sig inte så.. :angel:
:devil:
 
Det är därför kontrakt är så bra.
MÅNGA som skaffar sig en medhjälpare UTAN att skriva ett kontrakt.
Jag skriver ALLTID ett kontrakt där det står klart och tydligt vad som gäller för medryttaren

Det brukar se ut som följande:

Där det står att oaktsamhet och försummlighet av både häst och saker orsakad av medryttaren ska den ersätta den skadan som därigenom uppkommit!

1 månads uppsägningstid gäller BÅDA parterna!

summan som nu medryttaren betalar ska vara betald SENAST 1:a bankdagen i varje månad!

Om hästen skadar sig under medryttarens vård ska medryttaren betala 50% av de kostnaderna och om försäkringen går in så ska den betala hela självrisken! Ägaren står så klart för de andra=)

Om jag lånar en bil av min kompis och inte med flit krockar den anser jag att det är självklart att JAG betalar självrisken.
Samma sak gäller häst

Och att medryttaren ska följa de regler som finns i stallet man står i
komma ut de dagar amn kommit överräns om

Sen står det att vad medryttaren får använda hästen till och att egen utrustning får användas på hästen OM ägaren godkänner det=)

På detta vist slipper man allt min medryttare får ALLTID kvitto på så sätt kan hon inte säga att hon redan betalat fasten hon inte gjort det.
Jag skickar ut en räkning varje månad som ska vara betald senast den 1:a bankdagen som sagt.
På detta vis kan både jag och min medryttare känna sig trygga.
 
Om hästen skadar sig under medryttarens vård ska medryttaren betala 50% av de kostnaderna och om försäkringen går in så ska den betala hela självrisken! Ägaren står så klart för de andra=)

Ditt kontrakt kan tyckas nog så klart, men jag skulle aldrig skriva under något liknande. Förutom att det kan bli tjafs om tolkningen så skulle jag aldrig förbinda mig att betala om jag inte kan kontrollera pengarnas användning. Det kan uppstå situationer när ägaren bestämmer sig för att försöka få hästen frisk i stället för avlivning brara för att h*n slipper att lägga ut pengar. Att medryttaren får stå för en dyr behandling för att sedan bli "avskedad", att skadan sker pga hur hästen är (t. ex blir rädd och skenar) och att det mest är otur att detta skedde under medryttarens ridtur. Många skador är dessutom följdfel, hästen är snubblig för a den har ont någonsstans, får ett sår som blir infekterat (kanske pga ägarens slarv med skötsel), och behöver dyrbara veterinärbesök.
 
Var medryttare i Malmö på ett fint halvblod. Vi var då två medryttare som hade hästen tvådagar var i veckan, då ägaren var gravid..

Detta slutade med att tjejen som var där mån och tisd, slarvade med rykt och mockning..

Nästagång så stog hästen i boxen med två stora sår på benen, som skulle ha sytts men hon hade inte ens kontaktat ägaren.. Detta slutade med att ägaren och jag fick dela den kostnaden, för tjejen var försvunnen och gick ej att få tag på..

Men jag rider denna underbara pålle än i dag när ägaren ej kan eller skall på semester vi vart goda vänner...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 045
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 472
Senast: BobberiBoo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 871
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp