Hästen skadat efter att medryttaren ridit.

Fast det beror väl på, jag hade funderingar på att skriva in i kontraktet att om något skulle hända hästen under ridturen så står medryttaren för kostnaden.
Däremot är jag skyldig enligt kontrakt att ha min häst försäkrad och även nyttja försäkringen i alla lägen, trots att det inte var jag som red hästen .
Ev medicin kan man kanske dela på eller så står ägaren/ jag för den.
Jag skulle inte bli medryttare hos dig. Jag skulle kunna betala en del om det hänt hästen något men inte hälften(om man inte är delfodervärd.
Det kan bli hur dyrt som hälst, hästar kan gå omkull i skritt på långa tyglar på en rak väg, den får ett litet sår som blir infekterat, sen har hästen snett bäcken vilket ägaren skyller på det. Med dom omfattande behadnlignarn asom sätts in kan det bli svindyrt! Visste det är skräcksenariot och hästen ska ha en halvpuckad ägare, men jag skulle inte skriva på det kontraktet!
 
jag har i mitt delfodervärdskontrakt jag skrivit klausulen:

"hästägaren står för alla veterinärvårdskostnader så länge inte skadorna/sjukdomen har uppkommit på grund av vårdslöst eller avsiktligt förfarande av fodervärden"

jag tycker det är en bra formulering, och ingen av mina fodervärdar/medryttare/hästlånare har hittills klagat på detta. sen har iofs mina hästar varit hela (peppar peppar) också. :)
 
Hm formulerade mig ganska klumpigt.

Tyvärr har jag råkat ut för en medryttare som red tokigt och hästen skadade sig. Medryttaren betalade ingenting ( erbjöd sig inte heller )
Där stod jag med en skadad häst och veterinär räkningar.

Och om du läser noga så skrev jag även att ägaren skall vara skyldig att hålla sin häst försäkrad och även nyttja försäkringen i alla lägen
( även när medryttaren gör något )
Alltså blir kostanden för medryttaren självrisken och även där kan man ha ett tak på hur mycket medryttaren får betala .

Olyckor händer lätt, men man betalar ju för det man har sönder eller hur? ( inom rimliga gränser )

Så som moiran beskrev är bra, men det är :devil: svårt att bevisa att medryttaren varit oförsiktig m.m

Det är jätte svårt att få till ett bra kontrakt som alla är nöjda med.
Och som tur är har jag ett halvår på mig att få till ett :smirk:

En medryttare som INTE vill skriva kontrakt med mig får leta sig efter en annan häst att rida.
 
en liten uppdatering :smirk:

Tjejen i fråga lämnade nu i Onsdags ett meddelande på mitt mobilsvar (hon ringde så sent att jag låg och sov)
Jag hade då tidigare på kvällen ringt hem till henne och pratat med hennes sambo, undrade då bara så inte hon hade vart med om ngn olycka och det var därför hon inte gick och nå, sambon vart dock förvånad :confused: och skulle be henne ringa mig vilket hon då gjorde (på en tid då hon visste att jag garanterat inte skulle svara)
Hon sa att jag skulle ringa henne...som om jag inte gjort det? :mad:

Har nu i 2 dgr försökt nå henne...utan resultat.

Vad sjutton ska jag göra?? Ringa hem till sambon IGEN men denna gång berätta för honom varför jag gärna vill få tag i henne?? Låta allt rinna ut sanden?

Känner mig så lurad både känslomässigt och ekonomiskt (minsta jag bryr mig om) känner bara att en förklaring kunde vara på sin plats :crazy:
 
ring igen. i värsta fall till sambon, och lämna en telefontid då hon ska ringa dig. typ "lördag mellan 15-16", eller någon annan tid då han tror sig veta att hon är hemma. låt det inte rinna ut i sanden. du är värd en förklaring, och folk som hon bör få veta att det inte går att fly, att man faktiskt får lov att ta sitt ansvar ibland. ekonomisk ersättning tror jag dock att du kan se dig i månen om. men en förklaring ska du ha.
 
Tycker nog att du kan ringa till sambon nu och förklara.

Säg bara att du gärna vill ha en förklaring, varför ?

Tycker inte du skall låta det rinna ut i sanden.

Är man vuxen skall man stå för sina handlingar .
 
Ja jag får nog inte ge upp...känns bara så hopplöst :crazy:

Blir nog till att ringa sambon, verkar ju vara då hon blir lite nervös och måste ta sitt ansvar :devil:

Ska man uppföra sig såhär när man är 25?
 
Nu har jag en självrisk på 1200kr och sen bandage som inte försäkringen täcker, nån resa till klinik(+hyra av transport), ett snett bäcken kanske kräer en kiropraktor som inte försärkringen täcker(min kompis häst fick det av att han gick omkull när han skrittade på en asfaltsväg, snubblade till och tappade balansen)

Så jag skulle inte skriva under, med tak kanske. Morians kontrakt skulle jag skrivit under, för har jag varit vårdslös så är det klart jag betalar (om jag red sansat men tex hästen slår i en bom vid hoppning och blir halt så kanske man kan dela, men jag däremot ridit på olämpligt ställe=betala allt).
 
Sen kan det ju vara lätt att ljuga om vad som "egentligen hände"

Medryttaren kan rida vårdslöst och när olyckan skett kanske inte sanningen kommer fram utan det sägs tex som du skriver att hästen snubblade :smirk:
 
för har jag varit vårdslös så är det klart jag betalar

Fast det är som ett muntligt avtal och sådant kontrakt håller aldrig, tyvärr.

Så klart att de flesta säger precis så, men hur många säger sedan att det var de som orsakat olyckan genom att vara vårdslös.
Finns oärliga medryttare lika som det finns oärliga ägare !

Jag försöker bara förklara hur SVÅRT det är att att få till ett kontrakt som verkligen täcker alla ev problem som kan uppstå.

Visst hästen kan halka ( precis som du skrev ) men det kan lika gärna vara så att medryttaren travade eller galopperade på helt fel ställe = oförsiktigt och oaktsam !

Jag tycker det är jätte svårt, det är inte kul att vara ägare och få betala för att någon annan varit oaktsam lika som så är det inte kul att vara medryttare och tvingas betala för något som redan fanns ( Ägare som luras )
 
Åh du förstår vad jag menar :)

Det är ett riktigt h-vette att få till ett bra avtal.
Något som är viktigt är att man känner stort förtroende mellan varandra ( ägare och medryttare )
För ett kontrakt som täcker allt och alla problem är omöjligt.
Iaf när det handlar om levande varelser :smirk:
 
Det är omöjligt at få till bra avtal. Men jag som medryttare skulle inte riksera att få betala massa, då letar jag helldre efter en annan häst.
Det är också därför jag inte har någon medryttare på min egen häst.
 
Jaja.

Jag vill kunna ha en medryttare och samtidigt inte behöva vara rädd för att en dag få stå med höga veterinär kostander och en medryttare som gått upp i rök.
 
nä. avtalet är mest för att jag och medryttaren/delfodervärden ska vara överens från början hur situationer ska hanteras. genom att skriva så där vet hon att om något råkar hända så ska hon inte vara rädd att ta kontakt med mig, eftersom jag bekostar eventuell veterinärvård. samtidigt sätter jag pressen på henne att sköta sig, annars blir hon betalningsansvarig. så det är mest för att vi ska känna att vi är överens från början, så vi slipper fundera över hur det ska skötas om det händer.
 
Precis :bow: Vi strävar efter samma :)

Nu står tex jag med kostnaderna efter min medryttare som gått upp i rök.

Hon hade iofs skrittat (enligt henne) MEN inte använt den utrustningen som hon skulle....
 
Det har du helt rätt i .

Tror att många är mer nogranna och sköter hästen bättre
när dom har lite press från ett kontrakt ( så som du beskriver ).

Ja du man får helt enkelt pussla ihop ett avtal som båda
parter är nöjda med :smirk:
 
Det var nog inte riktigt så hon menade :smirk:

Men en 13-åring kan nästan ha "rätt" att uppföra sig på detta sättet pga att H*n inte vet bättre...en 25 åring VET bättre, förstår du? :confused: ;)
 
Försök få tag på henne!
FÖrsööök verkigen med ALLT.
men funkar inte det så låt det rinna ur sanden
 
Men en 13-åring kan nästan ha "rätt" att uppföra sig på detta sättet pga att H*n inte vet bättre.

Men hallå, nu tycker jag att du drar alla under en och samma kam :crazy: .
Okej, det finns många "galna" tonåringar men varför ska vi ordentliga bli "ratade" för det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 045
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 476
Senast: BobberiBoo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 871
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp