Hästmänniskor HJÄLP

B

**BORTTAGEN**

Har en häst inhyrd i ett större stall. Nu till saken finns här en människa som inte kan mycket, vi andra försöker ge snälla råd. OBS gäller sådana väsentliga saker som att hästen behöver foder, vitamineroch mineraler samt motion etc alltså inte kritik eller elaka saker. Människan lyssnar inte. Nu till mitt dilemma, denna person har senaste tiden mailat, ringt andra hästfolk för att få vara fodervärd åt ytterligare en häst(hon har ringt seriösa uppfödare) En av dessa hörde av sig till mig för att fråga vad detta var för människa. Detta pga att han anade "ugglor i mossen" Jag kunde inte ljuga vederbörande rätt upp i ansiktet och säga att denna "stallkompis"är duktig på hästar, men ville inte heller snacka skit. Uttryckte mig på följande vis"Jag skulle inte låna ut häst åt henne" rätt eller fel vad tycker ni??? Till saken hör att denna stallkompis är väldigt verbal, pratar man dock mer med henne märker man att hon inte kan mycket. Till saken hör att folk tror att vi är väldigt bra vänner. När hon sedan bestämmer saker med "nya"hästbekant och sedan ej fullföljer dessa drabbas ju även jag av ryktet att vara opålitlig :bump:. HUr göra???
 
Klart att du gjorde rätt!
Tänk istället vad som kunnat hända om du inte berättat detta för henne.

Hur gammal är hon? Är det hon eller hennes föräldrar som har ansvaret för hästen? Är det hon, så tycker jag att du dessutom ska säja till henne precis vad du tycker och att hon inte ens skulle börja tänka på att skaffa häst innan hon skaffat all kunskap. Är det hennes föräldrar så ska du berätta för dem.
Annars kan du ju smyga till hästen lite extra mat :rofl:
Hlsn Elisabet :bump:
 
jag tycker du har gjort rätt. jämför med att söka jobb o nya jobbet kollar referenser från chefen på gamla jobbet!
 
Helt klart RÄTT gjort av dig, uppfödaren ville ju ha din åsikt om det hela & då är det mest rätta att vara 100% ärlig.

Tänk om hon sen fått tillbaks en häste i dåligt skick & du sagt att personen i fråga är "super duktig".....hade jag varit uppfödare hade jag blivit ordentligt arg.

Det är ju för hästens bästa i slutändan :)
 
Jadu, det värsta är att det är en vuxen människa och som jag skrev tidigare väldigt duktig på att prata och skriva. Efter vad jag fått höra "ryktesvägen"har hon ett flertal gånger nästan köpt häst=bokat tid med säljaren och sedan inte dykt upp. Där har alltså säljaren stått i stallet och väntat och väntat. Som ni förstår känns även detta "pinsamt"när folk undrar vem hon egentligen är och vad hon håller på med. :banana:
 
Usch då, hon är "en såndär människa" :mad:. En såndär människa har väl egentligen dåligt självförtroende lr så är de bara dumma :o som babblar på som om de visste allt. Jag har varit med om liknande människor förut, alla i stallet tyckte likadant som mig. Man blir helt matt av "sånna där" :crazy:. Som tur var så flyttade hon med sin pålle :D. Fast inte särskilt lyckat för hästen. :(

Hlsn Elisabet :bump:
 
Jag tycker att du gjorde helt rätt! Tänk bara tanken på hur ägaren till hästen skulle känna om en fodervärd lämnade tillbaka en undernärd och mager häst! Inte trevligt! Stå på dig!! :)

MVH/ Zanna :rofl:
 
Men kära nån!
Alla måste ju få möjlighet att lära sig.

Varför inte istället prata med människan och säga att det kanske vore lämligare att hon blev medryttare eller halvfodervärd istället eftersom hon än så länge kanske inte har kunskapen för att ha egen häst.

Jag blir så trött på folk som pratar bakom ryggen, och i det här fallet säger till en hästägare att hon inte ska låna ut sin häst.

Vad säger ditt egna samvete? Man kunde ju misstänka att det inte känns riktigt rent eftersom du ställer frågan här ... :devil:
 
Jovisst
Men samtidigt så har ju människan vi pratar om redan en häst, och borde väl i första hand lära sig att sköta DEN innan hon tar hem en till?

Jag tycker att skaparen av tråden gjorde rätt då uppfödaren ifråga frågade om hennes åsikt. Tycker man inte att personen ifråga är kapabel att korrekt sköta en häst, då ska man inte ljuga för att vara snäll.
Enligt mig då.
 
Jodå jag /vi i stallet är fullständigt medvetna om att alla måste få chansen att lära sig. Men som jag skrev iförsta mailet vi har kommit med "snälla"råd och tips EJ KRITIK ELLER SKITSNACK bakom ryggen. Men när människan INTE lyssnar och tar till sig råden. Detta är sådana små väsentliga råd som bla hästarna behöver vitaminer, mineraler gärna betfor på vintern. Nejdå då blöter människan havren hon ger hästen.Vi har påpekat att man måste slänga snörena från halm och höbalar i sopsäcken annars riskerar man att någon häst får i sig dessa, människan släpper dessa vid balarna. Vi har försiktigt påpekat att hon bör laga alternativt ta bort bensnörena på täcket då dessa är sönder och alltså hänger och slänger lösa, struntar fullständigt i detta. Hästen ifråga är ganska "stissig"troligen pga att hon endast rids1-2gånger i veckan, tidigare hos förra ägare reds och tävlades denna häst=van vid mycket och regelbunden motion. Vi har försiktigt påpekat att hon nog behöver mer motion har även erbjudit henne att deltaga på "våra"lektioner(obs ing proffslektioner allt från nybörjare deltar)Det som jag även skrev är att hon nu ringer runt till folk och vill "låna"ytterligare häst, men när man inte klarar av en som är vuxen hur skall man då klara av en unghäst????Jag skulle mycket väl kunna förstå om hon hade tid med sin ena häst men när man låter den stå i fem dagar för att sedan(detta är elakt skrivit)komma ut och rida "skiten"av den i ridhuset på lördagen och sedan låta den stå igen, då kan jag INTE rekommendera någon att lämna ytterligare häst till henne och i synnerhet inte en unghäst eller dräktigt sto. :bump:
 
Vill göra ett litet tillägg, vi andra har även erbjudit oss att hjälpa till att skaffa en medryttare/skötare åt hästen. Detta så att den sköts och rids mer regelbundet. Samt att det jag tycker är jobbigt är att jag själv "drabbas" när hon mailar folk som hon bestämmer med att hon skall "köpa"häst av, som jag skrev har det alltså hänt att dessa stått i stallet och väntat och väntat och tjej :devil:en ifråga har inte dykt upp. När hon mailat dessa människor har hon ALLTSÅ talat om att vi känner varandra, detta innebär alltså att även jag drabbas när hon EJ sköter sig.
 
Jodå känner igen mig i skaparen av tråden. Har själv råkat ut för liknande saker som de hon/han skriver. Hade nog handlat likadant samt ibland får man lov att inse att vissa okunniga människor INTE äär ödmjuka nog att ta välmenande råd/tips. Personligen är jag av den uppfattningen att det alltid är bra att lyssna på de som kan mer eller kan mer om vissa saker, alltid kan man lära sig något nytt. Angående att få förfrågan om någon, har själv råkat ut för detta, svarade liknande som :love: "jag skulle inte låna ut min häst dit"På detta sätt har man inte sagt för mycket alternativt kan tolkas som snackat skit, men samtoidigt har man framfört sin åsikt. mvh Solitza
 
Du gorde helt rätt även om man gärna vill vara snäll mot folk så måste hästarnas bästa alltid ha förtur.

Ett dräktigt sto tillexempel måste ha god omvårdnad annars kan ju fölets liv vara i farozonen.
 
Hm... Får man fråga om du har exempel på vad för fel tjejen gör med sin häst? Vissa anser ju att det är djurplågeri om hästen inte har täcke när det är minusgrader och såna saker. Ni verkar vara schyssta människor, men jag undrar bara.
 
Hm... Får man fråga om du har exempel på vad för fel tjejen gör med sin häst? Vissa anser ju att det är djurplågeri om hästen inte har täcke när det är minusgrader och såna saker. Ni verkar vara schyssta människor, men jag undrar bara.

OBS gäller sådana väsentliga saker som att hästen behöver foder, vitamineroch mineraler samt motion etc alltså inte kritik eller elaka saker. Människan lyssnar inte.

Så stod det i första inlägget och det är inte till att jämföra med täcka sina häster :confused:.
 
Man ska inte ljuga för att vara snäll men man skall inte heller prata bakom ryggen!
 

Liknande trådar

Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 640
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 205
Senast: Lobelia
·
V
Hästmänniskan Ja, är du en riktig hästmänniska? :) *Du planerar din graviditet enligt tävlinssäsongen, så att åttonde och nionde månaden infaller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 089
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Skulle behöva lite tips från er. Jag brukar ta emot lite hästar på in-/tillridning och försäljning i liten skala obs har inget företag...
2
Svar
24
· Visningar
3 080
Senast: Wild Rein
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp