hästraser ni INTE gillar

Vad gäller det där med olika raser tillsammans... en vän med några arabston la märke till att de helst höll sig för sig själva. Den andra hästarna var travare och SWB, i stora hagar och endast ston. Hennes hästar formade liksom en "flock i flocken". Hennes stamsto hade vuxit upp på ett större stuteri och hade mycket bra hästspråk. De var liksom inte så intresserade av de andra hästarna.
Kallblodet jag hade kom alltid bäst överrens med andra kallblod. Han var bufflig likt en ångvält när han var på den humöret, vilket är något som passar bra ihop med just andra kallblod.
Andra hästar var han inte så intresserad av när han gick i flock där det fanns andra kallblod.
 
Nja, även om det absolut finns dressyr- hopp- western- osv inriktade stall så är det ju i huvudsak kopplade till en gren. Jag har aldrig sett något dressyrstall där enbart halvblod är tillåtna, eller westernstall där man bara accepterar quarterhästar. Jag förstår att man kanske har ett visst grentema på anläggningen av praktiska skäl och att ett islandsstall där man fokuserar väldigt tydligt på gångartssporten kanske inte är jätteintresserade av att ha en massa hoppryttare som vill motionsrida på deras ovalbanor osv. Men det här med att säga att du måste ha en häst av rasen X för att vara välkommen här oavsett vilken gren du håller på med, det har jag lite svårt att förstå faktiskt. Man kan ju göra mer än bara gångartstävla med en islänning.

Fast det är väldigt få hästar som vuxna rider förutom islänningar som har samma storlek och kroppsspråk.

Jag förstår att många islandsstall enbart tar in islänningar. Det blir lugnare i flocken och anläggningen är byggd för deras storlek. Allt från stängselhöjd till utfodringar.

Jag kommer själv inte längre ta in hästar som skiljer sig alltför mycket från mina egna grabbar i kropp och knopp. Det blir bara jobbigt för alla inblandade, inklusive hästarna.

Det är för hästarnas skull man drar en sån gräns, det handlar inte om "du får inte vara med i klubben".
 
Fast det är väldigt få hästar som vuxna rider förutom islänningar som har samma storlek och kroppsspråk.

Jag förstår att många islandsstall enbart tar in islänningar. Det blir lugnare i flocken och anläggningen är byggd för deras storlek. Allt från stängselhöjd till utfodringar.
Jag vet en hel del vuxna som rider D-ponny, så att det skulle vara extremt ovanligt med vuxna på ponny tycker jag inte.
 
Vad gäller det där med olika raser tillsammans... en vän med några arabston la märke till att de helst höll sig för sig själva. Den andra hästarna var travare och SWB, i stora hagar och endast ston. Hennes hästar formade liksom en "flock i flocken". Hennes stamsto hade vuxit upp på ett större stuteri och hade mycket bra hästspråk. De var liksom inte så intresserade av de andra hästarna.
Jag tycker sånt märks rätt tydligt faktiskt. När jag tog emot arabston för betäckning så hade jag alla betäckningsston i en flock. In och ut med en ny individ minst en gång i veckan under sommaren. NOLL skador på någon av hästarna.

Likadant nu, min gick i blandflock och täcken gick åt oftare än jag bytte underkläder. Nu går hon med bara araber och vipps, inga trasiga täcken alls.

Det verkar verkligen som att de pratar olika språk.
 
Jag vet en hel del vuxna som rider D-ponny, så att det skulle vara extremt ovanligt med vuxna på ponny tycker jag inte.
Stallet jag står i är öppet för ponnier, men under de nästan nio år jag stått för har ingen varit intresserad. Finns ändå ridhus i grannstallet och ligger nära större stad.
 
Jag vet en hel del vuxna som rider D-ponny, så att det skulle vara extremt ovanligt med vuxna på ponny tycker jag inte.

Ja, jag med, men min D-ponny är inte lik en islänning. Han har högre foderbehov och pratar annorlunda.

Det skulle nog bli bråkigt kaos om han släpptes in i en islandsflock.
 
Fast de flesta av oss ägnar oss åt gångartsridning i någon utsträckning och på just islandshäst, det hänger liksom ihop.
Fast frågan är ju om det är rasen man vill vara homogen med eller om det är grenen. Man kan ju fråga sig om vissa av stallen hade tyckt det var okej att ta in en islandshäst som tävlas i hoppning/dressyr och inte alls gångarttränas öht, om man nu försöker hävda att det är gångartsfokuset som gör att man bara har islänningar.
 
Jag tycker sånt märks rätt tydligt faktiskt. När jag tog emot arabston för betäckning så hade jag alla betäckningsston i en flock. In och ut med en ny individ minst en gång i veckan under sommaren. NOLL skador på någon av hästarna.

Likadant nu, min gick i blandflock och täcken gick åt oftare än jag bytte underkläder. Nu går hon med bara araber och vipps, inga trasiga täcken alls.

Det verkar verkligen som att de pratar olika språk.

Det gör dom, för dom snackar med kroppen :). Olika kroppar = olika dialekter. Och så klart det kulturella arvet ovanpå det, det dom lär sig av mamma och flock när dom är unga.
 
Ja islandshästar har ett lite annorlunda språk mot många andra raser. Mina två islandsston går ihop med vår c ponny. Islänningarna håller ihop, står gärna tätt ihop och vilar. Ponnyn ca 10 meter ifrån. Ponnyn får vara med på nåder. Det har tagit lång tid för dem att acceptera henne i flocken och vi har fått sära på dem ett par gånger och sen släppa ihop på nytt efter ett par månader då de börjat slåss.

Själv har jag bara stått i ett specifikt islandshäst stall en gång. Annars har det alltid varit en mix av raser. Enda fördelen med bara islandshästar är ju storleken. De är väldigt chill att hantera mot hur vissa storhästar kan vara.
 
Fast frågan är ju om det är rasen man vill vara homogen med eller om det är grenen. Man kan ju fråga sig om vissa av stallen hade tyckt det var okej att ta in en islandshäst som tävlas i hoppning/dressyr och inte alls gångarttränas öht, om man nu försöker hävda att det är gångartsfokuset som gör att man bara har islänningar.
Det är såklart olika i olika stall, sen är det ju väldigt ovanligt med islandshästar som tävlas i hoppning eller dressyr, så tänker att det inte spelar någon roll. Men ärligt fattar jag inte vilken poäng du vill göra?
 
Det är såklart olika i olika stall, sen är det ju väldigt ovanligt med islandshästar som tävlas i hoppning eller dressyr, så tänker att det inte spelar någon roll. Men ärligt fattar jag inte vilken poäng du vill göra?
Vaddå poäng? En annan användare tog upp ämnet med rasspecifika stall i h*ns område och jag spann vidare på vad det skulle kunna bero på. Vill du inte diskutera är det ju bara att sluta svara :confused:
 
Det gör dom, för dom snackar med kroppen :). Olika kroppar = olika dialekter. Och så klart det kulturella arvet ovanpå det, det dom lär sig av mamma och flock när dom är unga.
Jo, men araber kan som bekant se väldigt olika ut. Jag hade alla modeller och alla storlekar samtidigt hos mig. Långa ben, korta ben. Korta ryggar, långa ryggar. Nätta och eleganta, runda köttbullar osv osv.

Hade hästar på mellan 142-160 och alla möjliga typer.
 
Vaddå poäng? En annan användare tog upp ämnet med rasspecifika stall i h*ns område och jag spann vidare på vad det skulle kunna bero på. Vill du inte diskutera är det ju bara att sluta svara :confused:
Uppenbarligen vill jag diskutera, men tycker att du försöka göra skillnad på saker som egentligen inte går att skilja på, islandhästar och gångartsridning. Och som jag skrev, det beror nog på. Islandsstallägare är olika och har olika krav, precis som på andra anläggningar. Det är liksom ingen likriktad sekt vi pratar om 🤷🏻‍♀️
 
Jag har haft föl som har fötts tama och med full tillit till människor. Så mja. Det är nog i allra högsta grad genetiskt. Och de som fötts helt livrädda för människor också för den delen...

Nej alla hästar är inte buffliga vid intag. Jag hatar buffliga hästar. En häst ska aldrig vara bufflig. Det går säkert att träna bort på många av dem, men jag vill inte mer än att tänka "usch, det där var inte behagligt" så ska hästen känna av det och sluta.

Vad menar du med bufflig?
För mig är en bufflig häst "på" utan att vara fysisk. Kanske går om en utan att gå på en när man leder, eller står väldigt nära en.
Jag skrev inte att alla hästar är buffliga vid intag. Jag skrev att det handlar om situation. Men i dom stall jag varit i har intag av hungriga hästar (under vinterhalvåret när hagen är trist) nästan alltid inkluderat det som jag definierade som bufflig.

Tillit, som jag skrev, tycker jag ändå ligger i människans ansvar att upprätthålla och vårda. Från människans håll är det ju lätt förstöra hästens tillit till en.

Jag har hanterat mycket hästar som farit illa, så jag kanske är färgad av det. Men det har lärt mig att älska alla slags hästar och att ge dom tid.
Så jag har i princip noll "krav" om jag tittar på häst :)
 
Jo, men araber kan som bekant se väldigt olika ut. Jag hade alla modeller och alla storlekar samtidigt hos mig. Långa ben, korta ben. Korta ryggar, långa ryggar. Nätta och eleganta, runda köttbullar osv osv.

Hade hästar på mellan 142-160 och alla möjliga typer.

Fast dom har ändå "det där". Det där som gör att dom går som en arab, lyfter huvudet som en arab, tittar som en arab.

Man kanske kan jämföra med om man tar mänskliga kulturer (med viss försiktighet, jag menar alltså KULTUR nu): tre personer som är lika långa och väger samma. För tankeexperimentets skull så sätter vi på dom en heltäckande gimpsuit också så att man inte kan fuska, och så får de tre personerna berätta varsin historia men vi får inte höra ljudet. Kommer en japan, en italienare, och en svensk att använda sitt kroppsspråk på samma sätt? Eller kommer det vara rätt så lätt att se vem som är varsifrån när det börjar viftas eller inte viftas?
 
Nja, även om det absolut finns dressyr- hopp- western- osv inriktade stall så är det ju i huvudsak kopplade till en gren. Jag har aldrig sett något dressyrstall där enbart halvblod är tillåtna, eller westernstall där man bara accepterar quarterhästar. Jag förstår att man kanske har ett visst grentema på anläggningen av praktiska skäl och att ett islandsstall där man fokuserar väldigt tydligt på gångartssporten kanske inte är jätteintresserade av att ha en massa hoppryttare som vill motionsrida på deras ovalbanor osv. Men det här med att säga att du måste ha en häst av rasen X för att vara välkommen här oavsett vilken gren du håller på med, det har jag lite svårt att förstå faktiskt. Man kan ju göra mer än bara gångartstävla med en islänning.
Det jag försökte säga är att för oss är liksom rasen och grenen samma sak, eftersom man måste ha en registrerad islandshäst för att få tävla i officiella gångartsgrenar (om de alls tävlar). Och visst kan man rida andra grenar med en islandshäst, men de flesta tränar o tävlar gångarter. Varför är det så provocerande att en stallägare väljer att enbart ta in islandshästar?
 
Det jag försökte säga är att för oss är liksom rasen och grenen samma sak, eftersom man måste ha en registrerad islandshäst för att få tävla i officiella gångartsgrenar (om de alls tävlar). Och visst kan man rida andra grenar med en islandshäst, men de flesta tränar o tävlar gångarter. Varför är det så provocerande att en stallägare väljer att enbart ta in islandshästar?
Det är inte provocerande, jag är nyfiken på fenomenet eftersom det bara verkar vara islandsvärlden där man har just rasspecifika stall.
 
Det är inte provocerande, jag är nyfiken på fenomenet eftersom det bara verkar vara islandsvärlden där man har just rasspecifika stall.
Fast det är ju speciellt iom att ras i det här fallet det hör ihop med vad man tränar/tävlar. Det blir ju saksamma som med ett dressyr- eller travstall.
 
Fast det är ju speciellt iom att ras i det här fallet det hör ihop med vad man tränar/tävlar. Det blir ju saksamma som med ett dressyr- eller travstall.
Nä, jag har t ex stått i travstall med ridhästar men blivit nekad att hyra eget stall, sköta mina egna hästar i en egen hage för att det fanns islänningar på gården. De ville inte ha in några andra raser, ens när det inte ens var tillsammans med deras hästar. Inget de kunde kläcka ur sig heller när jag var dit och tittade utan jag fick åka dit igen och fråga om besked som aldrig kom. :cautious: Travfolk är betydligt trevligare och bättre att ha att göra med.
 
Nä, jag har t ex stått i travstall med ridhästar men blivit nekad att hyra eget stall, sköta mina egna hästar i en egen hage för att det fanns islänningar på gården. De ville inte ha in några andra raser, ens när det inte ens var tillsammans med deras hästar. Inget de kunde kläcka ur sig heller när jag var dit och tittade utan jag fick åka dit igen och fråga om besked som aldrig kom. :cautious: Travfolk är betydligt trevligare och bättre att ha att göra med.
Det kan ju vara olika i olika stall, men det inser du kanske? Människor är olika trevliga, det har inget med ras att göra. I vårt stall, som jag nämnt flera gånger, så är hästar av samma storlek välkomna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 411
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 732
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 283
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Roliga saker som barn säger
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp