Bukefalos 28 år!

hästraser ni INTE gillar

Det här med islandspecifika stall har jag också sett några gånger. Jag har nog genom åren sett ett 10-tal annonser om stallplats där det anges att enbart islänningar är välkomna, oavsett om det varit lösdrift eller box. Inte ens ponnyer i samma storlek har varit välkomna utan enbart islänningar med motiveringen att hästar av andra raser kan sabba den "fina flockdynamiken" eller att man vill behålla en trevlig och likriktad sammanhållning i stallet (bland ägarna), som om folk som rider andra raser skulle vara party poopers som förstör stämningen.
 
Och travstall gör samma - men det är en helt annan sak? Men om du absolut vill stå i ett islandsstall så är kanske det enklaste att skaffa en islandshäst 🤷🏻‍♀️ Eller flytta till mina trakter, vi har plats över och välkomnar hästar i samma storlek som en islandshäst.
Travstall på travbanen har også åpent for andre hester, men folk velger jo de vekk ettersom de ikke er interessert i trav. Jeg er ikke interessert i islandshest eller islandshest stall, jeg vil bare ha tilgang til å ha hest på utegang.
 
Jag är ingen kallblodsmänniska. Jag vill hellre ha hästar som fladdrar runt än manglar på kort beskrivet. Sen finns det ju som många skrivit tidigare hästar som passar bättre eller sämre för det man vill göra med hästen, men oavsett det kommer jag aldrig skaffa ett kallblod.
 
Det här med islandspecifika stall har jag också sett några gånger. Jag har nog genom åren sett ett 10-tal annonser om stallplats där det anges att enbart islänningar är välkomna, oavsett om det varit lösdrift eller box. Inte ens ponnyer i samma storlek har varit välkomna utan enbart islänningar med motiveringen att hästar av andra raser kan sabba den "fina flockdynamiken" eller att man vill behålla en trevlig och likriktad sammanhållning i stallet (bland ägarna), som om folk som rider andra raser skulle vara party poopers som förstör stämningen.
Kan nog vara både och, sen är det som sagt ovanligt att andra är intresserade av att stå ihop med bara islänningar.
 
Travstall på travbanen har også åpent for andre hester, men folk velger jo de vekk ettersom de ikke er interessert i trav. Jeg er ikke interessert i islandshest eller islandshest stall, jeg vil bare ha tilgang til å ha hest på utegang.
Som sagt, det finns Islandsställen som är öppna för andra raser, men uppenbarligen inte just där du bor.
 
Jag är ingen kallblodsmänniska. Jag vill hellre ha hästar som fladdrar runt än manglar på kort beskrivet. Sen finns det ju som många skrivit tidigare hästar som passar bättre eller sämre för det man vill göra med hästen, men oavsett det kommer jag aldrig skaffa ett kallblod.

Jag ser inte fladdrighet som rasspecifikt, det är individuellt.
Jag har ridit en fladdrig ardennervalack där jag höll på att fara i diket ett antal gånger på varje ridtur
Jag har ridit flera nordsvenskar och fjordingar på ridskola som varit mer fladdriga än de två fullbloden på ridskolan...
Jag har ridit araber, som jag fick låta skänklarna trycka som jag vet inte vad, för att få dem att öka tempot...
Jag har även ridutbildat flertalet ridtravare, där det varit både fladder och "gamla kor".... :D
 
Spontant skulle jag säga att jag nog har ganska många raser jag inte skulle kunna tänka mig att äga, eller gillar mindre.. Varmblodstravare, fullblod (galoppörer), araber och andra mer "slimmade" hästraser. Här kan även slankare modeller av SWB och liknande även falla in. Den hästmodellen har jag aldrig funnit tilltalande. Gillar mer "stadiga" hästar, allt ifrån ardenner och nordsvenskar till biffigare dressyrhästar liksom.

Du är jag, fast precis tvärtom :D Jag gjorde det mesta av min ridning när jag var ung på ett turridningsställe där dom hade allt från araber till div ponnykorsningar till stora tunga hästar. Jag red i stort sett alla och lärde mig att jag gillar små lätta kvicka hästar. Har haft araber under hela min hästägartid, skulle jag skaffa något annat skulle det vara ett nätt och lätt halvblod eller korsning.

Skönt att vi är alla olika :love:
 
Jag upplever många araber som mycket intelligenta. Men jag upplever också att de är lite för känsliga för många människor. Och då kan det pga av att människan inte är känslig och snabb nog bli stressat och en mental krock liksom där människan upplever hästen som korkad och spattig. Den svarar egentligen bara på människans lite för stora, för många och kanske motstridiga signaler alt brist på förmåga att läsa in.

Min sambo är ju kiro för ekipage och anses vara en sådan som kan få även känsliga, bökiga hästar lugna och samarbetsvilliga under den korta tid han har med varje häst. Han har dock ofta haft svårt för araber(mentalt själv alltså.. inte gillat dem). Efter att vi snackat om det har han fått en helt annan syn på dem och tycker nu ofta om dem och får bättre kontakt med dem.
Sånt ser jag rätt ofta med araber.
Men ja, tyvärr finns ju också en del utställningsfolk som avlar på endast utseende och inte behandlar hästarna som hästar. Så där kan det ju tyvärr bli lite trist mentalt. Men där är det ändå tur att de är lite mindre i strl och känsligare. Ett halvblod som behandlats så hade nog varit betydligt farligare.
Alltså jag jämför ju araben med en akhal teké.
Kanske är det som @SiZo sa mer will to please i araben som jag inte gillar :angel: :rofl:
 
Jag ser inte fladdrighet som rasspecifikt, det är individuellt.
Jag har ridit en fladdrig ardennervalack där jag höll på att fara i diket ett antal gånger på varje ridtur
Jag har ridit flera nordsvenskar och fjordingar på ridskola som varit mer fladdriga än de två fullbloden på ridskolan...
Jag har ridit araber, som jag fick låta skänklarna trycka som jag vet inte vad, för att få dem att öka tempot...
Jag har även ridutbildat flertalet ridtravare, där det varit både fladder och "gamla kor".... :D
Visst finns det ett mått individualitet, men det jag försöker beskriva är ändå rätt så rasbundet. Jag har träffat känsliga ardennrar, men inte det som jag menar här. Och de flesta är mer sorten som går rakt på/över än gör snabba skutt åt sidan. SWB har jag haft som drar åt båda håll. Det jag pratar om är ett grundtemperament, inte om hästen är död för skänkeln, det kan absolut alla hästar vara! Kallblodstemperamentet passar helt enkelt inte mig och min personlighet, sen har jag träffat jättetrevliga kallblod som individer, men det är inte det jag menar.
 
Det finns ingen ras jag tänker att jag ogillar men jag trivs inte så bra med att rida på stora hästar, då jag inte är så stor själv, så stora halvblod eller breda kallblod gick bort när jag letade häst. Nu äger jag ett litet kallblod en islandshäst så det tycker jag såklart är den allra bästa roligaste och sötaste rasen ❤️
 
Ogillar generellt raser där man avlar på färg/utseende. Miniatyrhästar framför allt.

4sg91gvtmp781.jpg



Araber och fullblod har jag inte mött så jättemånga av, ridit någon enstaka. Bland annat en lite äldre arabhingst. Min upplevelse är att det är hästar som har intresse av att försöka tydligt kommunicera med människor, kan vara lite jobbigt om hästen tycker att man är en trög människoapa, men man kan få till väldigt bra samarbete också.

Jag uppskattar verkligen kommunikationsförsöken dock, tror det är medfött, som hund vs varg, där hundar har medfött intresse av att kommunicera med människa.
 
Jag har inte träffat en enda häst i hela mitt liv som jag inte tyckt om, men nu har jag welsh cobbar och skulle inte köpa något annat just nu.

Överlag vill jag ha något vaket men klokt och inte för stort. Exakt som en welsh cob alltså. :D
 
Alltså jag jämför ju araben med en akhal teké.
Kanske är det som @SiZo sa mer will to please i araben som jag inte gillar :angel: :rofl:

Nu är vi ju långt bort från det men en arab var tvungen att lita på sina människor för att dela tält med dem under en sandstorm. De hästar som vägrade dog, dvs deras gener fördes inte vidare.

En bra arab är villig att dö för sin ryttare... men slåss hellre tillsammans med denne för att överleva. Det är ingen slump att beduinerna hade världens bästa lätta kavalleri. Efter slaget vid Poitiers 732 beordrade Karl Martel att de överlevande arabhästarna skulle fångas in för att användas i avel. Han hade sett hur överlägsna beduinerna var pga sina hästar och ville förbättra de egna hästraserna.
 
Nu är vi ju långt bort från det men en arab var tvungen att lita på sina människor för att dela tält med dem under en sandstorm. De hästar som vägrade dog, dvs deras gener fördes inte vidare.

En bra arab är villig att dö för sin ryttare... men slåss hellre tillsammans med denne för att överleva. Det är ingen slump att beduinerna hade världens bästa lätta kavalleri. Efter slaget vid Poitiers 732 beordrade Karl Martel att de överlevande arabhästarna skulle fångas in för att användas i avel. Han hade sett hur överlägsna beduinerna var pga sina hästar och ville förbättra de egna hästraserna.
Akhal tekén är ju också en ökenhäst, och de beduinerna hade också sina hästar i tälten. De är också strikta enmanshästar, för det är trist att bli av med sin här i öken.

Hästarna skulle gärna vara med och slåss, därav så lätta i fram. De ska också vara självständiga och kunna fatta egna beslut.

Många gånger har man trott det handlat om araber, men istället varit turkomaner/akhal tekér.
 
Akhal tekén är ju också en ökenhäst, och de beduinerna hade också sina hästar i tälten. De är också strikta enmanshästar, för det är trist att bli av med sin här i öken.

Hästarna skulle gärna vara med och slåss, därav så lätta i fram. De ska också vara självständiga och kunna fatta egna beslut.

Många gånger har man trott det handlat om araber, men istället varit turkomaner/akhal tekér.

Jag vet att raserna historiskt blandats ihop (tex flera av hästarna som la grunden till det engelska fullblodet). Inget är dock vackrare än en arab ;)
 
Det här med islandspecifika stall har jag också sett några gånger. Jag har nog genom åren sett ett 10-tal annonser om stallplats där det anges att enbart islänningar är välkomna, oavsett om det varit lösdrift eller box. Inte ens ponnyer i samma storlek har varit välkomna utan enbart islänningar med motiveringen att hästar av andra raser kan sabba den "fina flockdynamiken" eller att man vill behålla en trevlig och likriktad sammanhållning i stallet (bland ägarna), som om folk som rider andra raser skulle vara party poopers som förstör stämningen.

Lustigt, i ett stall jag stod så gick alla fyra hästar i samma flock och allt var harmoniskt. En islänning. Sen kom det en islänning till och då fick vi dela på flocken för de två islänningarna slutade inte slåss med varandra. Så det där med att islänningar är så bra på att gå i flock stämmer verkligen inte alltid.
 
Lustigt, i ett stall jag stod så gick alla fyra hästar i samma flock och allt var harmoniskt. En islänning. Sen kom det en islänning till och då fick vi dela på flocken för de två islänningarna slutade inte slåss med varandra. Så det där med att islänningar är så bra på att gå i flock stämmer verkligen inte alltid.
Men det är väl självklart att alla islänningar inte är bra i flock eller att alla islänningar går ihop? Det är ju fortfarande hästar vi pratar om.
 
Det här med islandspecifika stall har jag också sett några gånger. Jag har nog genom åren sett ett 10-tal annonser om stallplats där det anges att enbart islänningar är välkomna, oavsett om det varit lösdrift eller box. Inte ens ponnyer i samma storlek har varit välkomna utan enbart islänningar med motiveringen att hästar av andra raser kan sabba den "fina flockdynamiken" eller att man vill behålla en trevlig och likriktad sammanhållning i stallet (bland ägarna), som om folk som rider andra raser skulle vara party poopers som förstör stämningen.

Jag upplever att det var vanligare förr med islandsspecifika stall. Nu vet jag faktiskt inte ett enda.

Min personliga upplevelse är att islandshäst-folk överlag är mer öppna i sinnet för övriga inriktningar än tvärt om. Men så har ridningen gått mer framåt och numera rider alla dressyr på ett helt annat sätt mot hur man red sin islänning förr.

Jag gillar enkelheten i islandshästvärlden. Dvs less is more ang hjälptyglar, benskydd, täcken osv. Inte att man ska låta sin häst gå otäckad bara för att. Utan mer att man klipper hästen så mycket som behövs, i stället för att helklippa bara för ”man ska” osv.
Min dotter rider och tävlar ponny. Helt annat i den kretsen.
 
Jag har aldrig brytt mig om ras. Har en appaloosa med ett j*vla humör och lustig uppsyn som jag som barn förmodligen hade tyckt var världens läskigaste och minst bildsköna häst. Älskar den skrutthästen. Har också älskat gigantiska swb ridtravare, tröga welsh-ponnys och allt däremellan.
Engelskt fullblod kommer jag kanske inte välja spontant igen, men det är mest mitt egna fel 😅 Hade alldeles för avslappnad attityd för den typen av häst, kramade om fel tygel och det kostade mig en hjärnskakning 😅
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 541
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
35
· Visningar
4 237
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 350
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp