hästraser ni INTE gillar

Där jag stod uppstallad med islandshäst tidigare fanns ett ridgymnasium ett stenkast bort, och under en vinter fick vi hyra in oss i deras ridhus. Det funkade väl sådär - ganska många av de stora hästarna reagerade som din på våra små lurviga hästar! Har också varit med om att möta dem vid uteritt och att de stora då vägrat gå förbi våra små - de är ju lurviga monster ju!!! :laugh:
Haha ja, väldigt läskigt tydligen. En dag var minishettisen ute och kördes i vagn. Min häst stod på gången när han åkte förbi på stallplan, hon höll på att dö av skräck😅

Det är stallägarens shettis. Hon har gett upp att köra honom regelbundet för alla hästar de möter blir helt livrädda🤣
 
Haha ja, väldigt läskigt tydligen. En dag var minishettisen ute och kördes i vagn. Min häst stod på gången när han åkte förbi på stallplan, hon höll på att dö av skräck😅

Det är stallägarens shettis. Hon har gett upp att köra honom regelbundet för alla hästar de möter blir helt livrädda🤣
VAGN bakom vilken häst som helst är ju livsfarligt! Det tycker iaf mina hästar! :laugh:
 
Haha ja, väldigt läskigt tydligen. En dag var minishettisen ute och kördes i vagn. Min häst stod på gången när han åkte förbi på stallplan, hon höll på att dö av skräck😅

Det är stallägarens shettis. Hon har gett upp att köra honom regelbundet för alla hästar de möter blir helt livrädda🤣

Jag red en travare som var lugnet själv i alla andra situationer men hon blev väldigt förvånad varje gång vi mötte shettis ute. Hon gick relativt lugnt av vägen och gömde sig i en buske (med mig på ryggen) samtidigt som hon höll noga uppsikt över den där märkliga lilla varelsen! :rofl:
 
Okej då förstår jag dig bättre :)
Märkligt nog är min häst såsom du beskriver, men bara med mig. Trots sin bakgrund. Lyfter in huvudet i grimman, visar att hom behöver något osv.
Men hon är lika fin åt andra hållet med.
Jag blev hängande i stigbygeln en gång, och hon bara ställde sig tills jag lyckats krångla mig ur. Trots att det måste orsakat stress hos henne.
Hon är en appaloosa, men de gånger hon är tjurig (inte rädd eller har integritet) tror jag diagnosen är "sto" rätt och slätt 😅
Det är inte just det fetade jag tänker på. Det handlar främst om träning och ett hanteringssätt där man visar att man lyssnar på vad hästen säger. Inte vad hon ev har för genetik bakom sig.

Och jag är inte speciellt intresserad av att diskutera ditt sto överhuvudtaget. Jag ville bara flika in att mycket handlar om genetik. Här har vi stoägare ett ofantligt viktigt jobb, för ingen vill väl ha en häst i kategori tre, där man aldrig kan få full tillit av hästen?
 
Haha ja, väldigt läskigt tydligen. En dag var minishettisen ute och kördes i vagn. Min häst stod på gången när han åkte förbi på stallplan, hon höll på att dö av skräck😅

Det är stallägarens shettis. Hon har gett upp att köra honom regelbundet för alla hästar de möter blir helt livrädda🤣
För flera år sen stod jag med min dåvarande SWB (profilbilden!) i ett stall med en minishettis som kördes. SWB:n reagerade självklart med bestörtning men vi kunde utan problem rida/köra ut i skogen tillsammans om jag bara fick gå bakom vagnen, så den hela tiden åkte iväg från honom. Då klev han försiktigt efter med stora steg och spetsade öron. 😁
 
Det är inte just det fetade jag tänker på. Det handlar främst om träning och ett hanteringssätt där man visar att man lyssnar på vad hästen säger. Inte vad hon ev har för genetik bakom sig.

Och jag är inte speciellt intresserad av att diskutera ditt sto överhuvudtaget. Jag ville bara flika in att mycket handlar om genetik. Här har vi stoägare ett ofantligt viktigt jobb, för ingen vill väl ha en häst i kategori tre, där man aldrig kan få full tillit av hästen?

Jag tänker att oavsett häst kan vi som människor aldrig ta för givet att få 100 % tillit av hästen.
Den ödmjukheten måste jag ändå ha, för bådas säkerhet och hälsa.
 
För flera år sen stod jag med min dåvarande SWB (profilbilden!) i ett stall med en minishettis som kördes. SWB:n reagerade självklart med bestörtning men vi kunde utan problem rida/köra ut i skogen tillsammans om jag bara fick gå bakom vagnen, så den hela tiden åkte iväg från honom. Då klev han försiktigt efter med stora steg och spetsade öron. 😁
Det kan jag tänka mig skulle funka även för min :D
 
Jag tänker att oavsett häst kan vi som människor aldrig ta för givet att få 100 % tillit av hästen.
Den ödmjukheten måste jag ändå ha, för bådas säkerhet och hälsa.
Jag har inte skrivit något som går emot det. Jag har bara pratat om vilka egenskaper hästen föds med.
 
Vet inte om jag kan tänka på någon ras jag direkt ogillar, bara raser jag gillar mer.
Jag gillar inte när vi människor ska hålla på och envisas att avla fram osund anatomi men det är inte lika vanligt (tack o lov) bland häst raserna som hund/katt.
På rak arm kan jag väl bara komma på dom små miniatyrerna?
 
Vet inte om jag kan tänka på någon ras jag direkt ogillar, bara raser jag gillar mer.
Jag gillar inte när vi människor ska hålla på och envisas att avla fram osund anatomi men det är inte lika vanligt (tack o lov) bland häst raserna som hund/katt.
På rak arm kan jag väl bara komma på dom små miniatyrerna?
Utseendet på en del araber nuförtiden känns inte helt hälsosamt - de ser ut som sjöhästar! :(
 
Utseendet på en del araber nuförtiden känns inte helt hälsosamt - de ser ut som sjöhästar! :(
Vilket sammanträffande att jag just nu sitter och gör ett arbete om just detta i etiken.
Så synd att man inte kan lägga in flera bilder i samma inlägg... men..
Jag gissar att de flesta har sett bilden nedan, den framställs som en karikatyr av arabhästen

1673294443162.png
 
Vad skulle du säga om jag säger att bilden nedan är på samma häst?

1673294506721.png

Notera att han ändå har näsborrarna hyffsat uppblåsta här, och jämför det med nästa bild...
 
1673294543705.png


Samma häst igen.
Här ser man hur extremt enorma hans näsborrar är. Tänk om man skulle få till en bild i profil när han gör sådär med dem. Hur extremt skulle inte det se ut??

Rent skelettmässigt så är han med andra ord antagligen inte speciellt extrem alls.

Det finns exempel på hästar som är mer extrema än vad han är, absolut. Men det är inte normen. Och oftast är det en stor jibbah snarare än dish som ger dem det utseendet. I kombination med enorma näsborrar så kan det verkligen se helt sjukt ut på bild.
 
hej jag är lite nyfiken på hästraser ni INTE tycker om/skulle köpa. själv tycker jag om de flesta hästar men tycker att vissa kallblod tex tinkers har för mycket man och hovskägg och de är lite för tunga typ. men de är fina. jag skulle heller inte vilja köpa en för hög häst (inte nån speciell ras) för det skulle göra svinont att trilla av. och jag skulle typ inte nå att borsta och sånt. men skriv några raser ni har svårt för och gärna varför :)
Jag gillar inte halvblod. De är klumpiga och tråkiga. Däremot gillar jag fjordingar. De känns inte klumpiga- kanske för att de är så små och kompakta. Engelska fullblod gillar jag också.
 
Samma här. MYCKET hållbar häst. Inte behövt spruta led t ex en enda gång.
Ja, min swb har genom åren varit oerhört hållbar, gått t.o.m 120 km distans med placering, över 2000 godkända kilometer. Aldrig sprutad i led, fick en illa sparkskada för ett par år sedan men kom tillbaka efter den. Nu vid 19 års ålder trappar han ner på distanstävlingar och jag har bytt inriktning mot WE istället. Kommer dock troligtvis inte köpa swb igen då jag blivit fast i distansen och där finns raser som är bättre lämpade.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 898
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 131
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
958
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp