Hästtjuvarna identifierade

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Vet du, jag är SÄKER på att ALLA i den här tråden är överens om att det inte är ok, de friheter som dessa jäntor tog sig.
MEN, att spöa upp en unge pga att de begår fel är inte så pedagogiskt, ej heller att verbalt uttrycka sig på det sättet mot barn.

QUOTE]

Så sant! :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Om man inte menar misshandla skall man ha vett nog att inte skriva det!!!!!
Jag är förbannat less på alla som förespråkar misshandel tortyr o kroppsstraff, o sen påstår att de inte menade det bokstavligt. Fattar ni inte att detta faktiskt påverkar andra?
Hur tror ni att en lynchmob kommer igång?
PL

En till :bow:

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Jag tycker att det är hemskt att man knappt kan ha hästen i hagen eller i olåst stall utan att oroa sig för att den ska bli stulen... :(
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Alltså, hur löljigt får det bli... Ingen har väl förespråkat barnmisshandel och om ni aldrig hört uttrycket "...inte kunna sitta på en vecka" så är ni nog rätt ensamma om det. Jag kan inte på något sätt tolka det som att hon vill slå sina egna eventuella barn eller andras. Suck, har ni inte värre saker att hänga upp er på än ett vanligt förekommande uttryck? Häng upp er på ungjävlarna som försökte stjäla hästarna, och deras föräldrar och andra vuxna runt omkring dom som säkert pratar och tisslar om dom men inte lägger 2 fingrar i kors för att hjälpa till och säga ifrån när det skulle behövas.........
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ni som förfasade er över Dandyridges uppfostringsmetoder - har NI barn själv? Och i så fall har de aldrig gjort något dumt? Jag tror inte Dandyridge verkligen menade att spöa upp ungarna bokstavligt utan h*n ska få dem att förstå hur illa de uppfört sig.
håller med dig:grin:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Jag blir också arg när jag hör om dessa tjejer. Hade det varit mina hästar så hade jag antagligen gjort precis som hon i artilkeln.

Sedan kan jag inte låta bli att tänka på HUR det har kunnat bli så fel för dessa tjejer? Hoppas att de nu har fått socialens uppmärksamhet så att de kan få den hjälp de behöver för att inte fortsätta på den bana som de har startat.

Nu gick det ju "bra" för alla inblandade. Tänk vad som kunde ha hänt om de försökt sig på att rida:eek:. De kunde ju själva ha dött, hästen hade kunnat orsaka andra olyckor tex blivit påkörd, om den kommit lös.

Jag tycker främst att sådana här händelser är tragiska och undrar vart samhället är på väg. Hoppas att de får ett "straff" som ger dem insikt och att de sedan får hjälp att lära sig det som föräldrarna/samhället hitintills har misslyckats med.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Jag tycker främst att sådana här händelser är tragiska och undrar vart samhället är på väg. Hoppas att de får ett "straff" som ger dem insikt och att de sedan får hjälp att lära sig det som föräldrarna/samhället hitintills har misslyckats med.

Vet vi det, att samhället eller föräldrar har misslyckats med det?
Enligt forskning är tonåringar som mentalpatienter i hjärnan, den främre delen av pannloben växer inte ihop förrän tidigast runt 20 år, vilket innebär trots inlärning kan de ändå göra korkade saker.

Det jag invänder emot i många av inläggen är, att fördöma tilltaget är ok och det gör nog vi alla som skrivit. Men ingen av oss vet om dessa tjejer är sådana som driver vind för våg, eller om det i grunden har föräldrar som bryr sig och inte vet om detta.

Jag har barn som numera är snudd på uppväxt, de var långt ifrån några änglar. Jag som förälder var oerhört tacksam om någon såg att barnen gjorde något korkat, och meddela mig det. Om jag som förälder inte vet, hur ska jag kunna rätta till ett fel eller som i dessa fall kunna tillrätta visa barnen.
Jag är av den åsikten också, det är jättebra att även andra vuxna säger ifrån. I dessa fall vet jag genom andra, att våra barn faktiskt tog dessa tillrättavisningar väldigt bra och accepterat tillsägelsen samt bett om ursäkt.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Fast jag skrev hitintills....

Du menar väl inte att alla ungdomar under 20 år är som mentalpatienter i hjärnan???

Det absolut största majoriteten av ungdomar gör inte saker som att stjäla hästar eller liknande saker. Visst har väl alla i sin ugdom gjort inte helt genomtänkta saker, men jag och mina kompisar gjorde iallafall aldrig något som kom i närheten av att stjäla någons häst eller liknande.

Jag säger inte att de måste ha dåliga föräldrar. Jag vet flera bra föräldrar som ändå har haft ungdomar med problem av olika orsaker. Men man måste väl ändå se det som någon form av misslyckande om ens barn gör liknande saker??? Det skulle i allafall jag göra om det vore min dotter och jag skulle vara tacksam om vi/jag kunde få relevant hjälp/stöd.

Jag tycker faktiskt synd om dessa tjejer och oroas för hur de ska bli senare i livet. Kanske är det just en sådan här sak med polisen/soc mm som kan få dem på rätt körl. Det är i allafall vad jag hoppas på.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Du kanske inte är medveten om att aga/misshandel förekommer forvarande trots att det varit olagligt i många år.
Ju fler som gapar om att barnen skall ha stryk dess mer stöd känner de misshandlande föräldrarna.
Jag ser inte barnmisshandel som något löjligt.
PL
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Fråga då dina föräldrar om de kände sig misslyckade, jag är bestämt övertygad om att även du har gjort korkade saker.

Misslyckad som förälder ska man vara eller känna sig, den dagen man struntar i vad barnen gör. Då är man misslyckad.

Du menar väl inte att alla ungdomar under 20 år är som mentalpatienter i hjärnan???

Nej jag menar inte det, men forskare anser mycket av hjärnverksamheten hos en tonåring under 20 år kan jämställas med det. Empatin har inte vuxit till sig förrän då.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Nog fick jag smaka på björkriset ibland när jag var liten och hade haft hyss för mig, som att t.ex. gräva upp grannens potatis och kasta på deras tvätt som hängde på torklinan.. Kan inte påstå att jag tog någon skada av det.. Är det inte lite som med hästar, att tillsägelsen ska vara i proportion med förseelsen och vid rätt tidpunkt? Vad är det som säger att ett par rapp med björkriset är värre än att inte låta barnet få lördagsgodis på en månad eller dylikt? Psykisk aga kan nog vara värre och sätta djupare spår... Jag blev då iaf ingen ligist, även om jag nu har en fortkörning i registret för några år sen, annars är jag fläckfri.. :)

Att sen bara skylla på föräldrarna är väldigt naivt.. Det är fler faktorer som spelar in i ett barns uppfostran, inte minst kompisarna och hur dom beter sig..

(och nu menar jag inte att jag själv skulle ta fram något björkris på mina barn)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Fråga då dina föräldrar om de kände sig misslyckade, jag är bestämt övertygad om att även du har gjort korkade saker.
Misslyckad som förälder ska man vara eller känna sig, den dagen man struntar i vad barnen gör. Då är man misslyckad.

Nej jag menar inte det, men forskare anser mycket av hjärnverksamheten hos en tonåring under 20 år kan jämställas med det. Empatin har inte vuxit till sig förrän då.

Fas jag skrev faktiskt att vi/jag gjode dumma saker, MEN att det inte kom i närheten av att stjäla en häst. Jag vet att mina föräldrar många, många gånger har känt sig misslyckade pga av helt andra saker. Jag är även böjd att håll med dem:crazy:.

I grund och botten tycker vi nog ganska lika du och jag.

Även om empati inte är färdigväxt så innebär det ju inte att "alla" under 20 år är i helt avsaknad av empati.

Jag arbetar med ungdomar i den här åldern och vet hur kaotiskt/jobbigt många har det (inte alla) och hur många ungdomar det faktiskt finns som har föräldrar som inte bryr sig eller har förmågan att bry sig på rätt sätt. De absolut flesta undomar jag träffat som gör saker likande den i artiklen har antingen haft någon form av bokstavskombination (ADHD ellr liknande), en jobbig/kaotisk uppväxt eller föräldrar som har curlat dem in absurdum. Eller flera av dessa.

Detta är mina erfarenheter och ingen framforskad fakt.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Visst menar vi lika, jag tror att de flesta i tråden är av samma åsikt.

Vad jag däremot inte tror, är att dessa tjejer hade för avsikt att stjäla hästen men väl tjuvrida. Oavsett är handlingen en sådan som även skulle reta gallfeber på mig, eftersom man med kunskapen i bakfickan även inser hur farlig situationen kan bli. Dessa ungar har inte skänkt konsekvensen en tanke, och inte skänkt en tanke åt att alla hästar faktiskt inte är ridbara även om de har fyra ben, huvud och en svans.

Det är vad dessa tjejer måste få lära sig, fast det lär man dem inte genom hot mm. Samtal, gärna med förälder och drabbad hästägare, som kan ge sin syn på saken. Skulle föräldrarna vara den försvarande typen, är det ju lämpligt med en bisittare som kan hålla i sär sak och person.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästtjuvarna identifierade

OT.

Vi drabbades av tjuvridande ungdomar i vårt stall, jo vi fick tag på dem också. De fick sen vara med och hjälpa till i stallet som en form av straff, på det sättet fick de insyn i hur saker och ting funkar. Min erfarenhet är den, att unga människor tar till sig bättre när de lär sig praktiskt än genom verbal teori.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det är jävligt synd att det inte går att staffa folk under 15år!
Dessa tjejer skulle haft fängelse + fått betala skadestånd o.s.v till kvinnan som ägde hästen.
Föräldrarna skulle blivit av med vårdnaden om dessa tjejer för uppenbarligen är dom inga bra föräldrar!
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Äntligen ett alternativ till alla olika svar och inlägg.
Låt de jobba och få vara med och se vad det krävs att ta hand om dessa ståtliga djur.
Jag kan inte låta bli att tänka på min egen uppväxt som kunde ha gått käpprätt åt h_vete om jag inte haft kärleken till djuren.
Jag kunde gå att drömma om att få rädda den där hästen som ingen brydde sig om eller få chansen att rädda en stackars hund ur något hemskt öde. Alltså ständigt olika tankar som man i vuxen ålder ser att det handlade om att rädda sig själv.

Det tjejerna gjorde var totalt galet och oansvarigt men det är inte så svårt att hamna snett i vårt samhälle. För 20 år sedan när jag var 15 så fanns inte de influenser som faktiskt finns nu.
Gränser åt alla håll har suddats ut i vårt samhälle det har väll alla märkt av. Liv värderas inte lika högt och det ÄR svårare att uppfostra barn idag än förr. Inte minst med STÅ PÅ DIG attityden som genomsyrar hela världen på både gott och ont.

Att vara förälder, yrkesverksam, fru/man,vän och dessutom mycket bra på alla dessa punkter kräver både sin kvinna eller man. Det är så många av dagens vuxna som har ett stort ok att dra och allt för många går in i den berömda väggen. Vi lever inte heller som förr där andra vuxna finns runt våra barn och kan hjälpa till. Vi har tagit bort möjligheterna för barnen att ta vägen någonstans efter skola eller ett dåligt hem. Det finns så många alternativ till varför dessa tjejer gjorde som de gjorde, men det som bevisligen i nästan alla länder visat sig fungera bäst är olika former av samhällstjänst. Låt tjejerna få jobba av sitt straff, låt dem få vara nära djuren som de faktiskt verkar tycka hemskt mycket om, så mycket att de var beredda på att stjäla, lär dem genom ansvar vad som är rätt och fel.

Mie
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det är jävligt synd att det inte går att staffa folk under 15år!
Dessa tjejer skulle haft fängelse + fått betala skadestånd o.s.v till kvinnan som ägde hästen.
Föräldrarna skulle blivit av med vårdnaden om dessa tjejer för uppenbarligen är dom inga bra föräldrar!
Ja fängelsestraff för barn är säkert skitbra för att stoppa vidare kriminalitet.
Försök till tjuvridning lär väl knappast ge fängelse ens för vuxna.
Det finns tydligen gott om tokstollar som försöker bjuda över varandra i straffskalan.
PL
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Alltså, hur löljigt får det bli... Ingen har väl förespråkat barnmisshandel och om ni aldrig hört uttrycket "...inte kunna sitta på en vecka" så är ni nog rätt ensamma om det. Jag kan inte på något sätt tolka det som att hon vill slå sina egna eventuella barn eller andras. Suck, har ni inte värre saker att hänga upp er på än ett vanligt förekommande uttryck? Häng upp er på ungjävlarna som försökte stjäla hästarna, och deras föräldrar och andra vuxna runt omkring dom som säkert pratar och tisslar om dom men inte lägger 2 fingrar i kors för att hjälpa till och säga ifrån när det skulle behövas.........


Och ändå ids du hänga upp dig på det löjliga!? :angel: Vanligt förekommande utryck, javisst, men det innebär ju att man ändå får tänka på vad man säger/skriver oavsett.

Är väl ingen som inte "hängt" upp sig på barnens handling i sig här, eller!? Klart att de har begått en mycket felaktig handling, är väl alla eniga om! Samt att jag tror som Boj att de inte tänkte stjäla hästarna i ordets rätta bemärlese utan tjuvrida, något som ju inte heller på långa vägar är ok!

Kicki :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några...
45 46 47
Svar
923
· Visningar
40 558
Senast: Mistimed
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Har man vunnit dressyrtävlingen i Stockholms International Horseshow fem gånger, varav tre i rad, har man förstås högt ställda...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Att fotografera hästar är knepigt. Det är sällan de står stilla och poserar tills bilden är tagen. Så Johanna Sarkar, 14-årig...
Svar
1
· Visningar
762
Senast: Kellog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp