Hästtjuvarna identifierade

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det är jävligt synd att det inte går att staffa folk under 15år!
Dessa tjejer skulle haft fängelse + fått betala skadestånd o.s.v till kvinnan som ägde hästen.
Föräldrarna skulle blivit av med vårdnaden om dessa tjejer för uppenbarligen är dom inga bra föräldrar!

Du är ju inte sann!! :mad: Hur kan man förespråka FÄNGELSESTRAFF för BARN!? Och att föräldrarna skulle blivit av med vårdnaden? Bara för att de inte lyckades fullt ut att lära barnen vad som är tillåtet med egna och andras saker är ju inte detsamma som att de är dåliga föräldrar, att de misslyckats här, ja, men inte bli av med vårdnaden av barnen!

Så enligt ditt resonemang så skulle även småtjejerna som var 8-9 år och jagat hästar i en hage och försökt tjuvrida en privathäst på en ridskola åxå åka i fängelse!?

Kicki :bump:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Nog fick jag smaka på björkriset ibland när jag var liten och hade haft hyss för mig, som att t.ex. gräva upp grannens potatis och kasta på deras tvätt som hängde på torklinan.. Kan inte påstå att jag tog någon skada av det.. Är det inte lite som med hästar, att tillsägelsen ska vara i proportion med förseelsen och vid rätt tidpunkt? Vad är det som säger att ett par rapp med björkriset är värre än att inte låta barnet få lördagsgodis på en månad eller dylikt? Psykisk aga kan nog vara värre och sätta djupare spår... Jag blev då iaf ingen ligist, även om jag nu har en fortkörning i registret för några år sen, annars är jag fläckfri.. :)

Att sen bara skylla på föräldrarna är väldigt naivt.. Det är fler faktorer som spelar in i ett barns uppfostran, inte minst kompisarna och hur dom beter sig..

(och nu menar jag inte att jag själv skulle ta fram något björkris på mina barn)

Så du liknar psykisk aga med att inte få lördagsgodis i princip!? Och var någonstans beskylls bara föräldrana!?

Tror du att du hade blivit en ligist om du inte fått smaka björkriset!? Och varför skulle du inte använda det på dina egna barn? Du tog ju ingen skada!

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Och som svar på din fråga, nej, de har inte gjort "dumma saker" i den bemärkelsen att det innefattar stöld, egenmäktigt förfarande eller liknande lagövereträdelser, inte heller trakasserat eller mobbat någon.

Det var väldigt intressant att höra. Hur vet du det? Har du övervakningskameror på dina barn?
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det är jävligt synd att det inte går att staffa folk under 15år!
Dessa tjejer skulle haft fängelse + fått betala skadestånd o.s.v till kvinnan som ägde hästen.
Föräldrarna skulle blivit av med vårdnaden om dessa tjejer för uppenbarligen är dom inga bra föräldrar!

Jamen vilken bra idé. Vi spärrar in alla ungar som busrider osv, medan de vuxna som tjuvrider inte får något straff alls. :idea:

Betala skadestånd för vad? Psykiskt lidande?
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det jag menade var man kanske skulle hänga upp sig mer på vad ungdjävlarna gjorde och varför och vad man kan göra så att det inte händer igen och inte på hur folk uttrycker sig.

Dom gjorde fel, och även om dom "bara" skulle busrida så är det ändå stöld. Och dom ska bli medvetna om att det var jävligt fel, obs ej genom våld, är väl bäst att förtydliga bland alla förträffliga, felfria föräldrar med helt felfria barn som finns här. Och genom att jag tycker att det är löljigt att haka upp sig på ett uttryck betyder inte att jag inte vet att man inte ska förespråka våld men det tycker jag inte att hon gjorde. Och det gör inte jag heller! Barnmisshandel är avskyvärt!!!
Men jag tycker dock att det daltas väldigt mycket med barn men främst ungdomar som egentligen vet men skiter i vad som är rätt och fel. Betyder fortfarande inte att jag tycker att som ska ha stryk....
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ett stort problem i dagens samhälle är att vi umgås för lite med våra barn. Barn idag får inte sina normer från föräldrar och andra vuxna i sin omgivning utan från TV, andra kompisar mm. Om ni visste också hur mycket av uppfostran som läggs på skolan.
En psykolog sa en gång att genomsnittstiden som genomsnittsfamiljen "samtalar" per dag är ca 10 min. Varav 5 min är rena uppmaningar eller skäll. Hur ska barnen då hinna lära sig vad som är rätt eller fel?!!
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det var väldigt intressant att höra. Hur vet du det? Har du övervakningskameror på dina barn?

Tycker du! Varför måste man ha övervakningskameror för att ha koll på det, märkligt i mina ögon! Skulle jag känna mina barn så dåligt så skulle jag bli mycket besviken på mig själv!

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det jag menade var man kanske skulle hänga upp sig mer på vad ungdjävlarna gjorde och varför och vad man kan göra så att det inte händer igen och inte på hur folk uttrycker sig.


Och det ena utesluter det andra tycker du!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Dom gjorde fel, och även om dom "bara" skulle busrida så är det ändå stöld. Och dom ska bli medvetna om att det var jävligt fel, obs ej genom våld, är väl bäst att förtydliga bland alla förträffliga, felfria föräldrar med helt felfria barn som finns här.


Så bara för att folk inte förespråkar våld som straff så är de "förträffliga, felfria föräldrar med helt felfria barn"!? :confused: Det finns väl "grader i helvetet" eller är det mesta svart eller vitt för dig!?

Att nyttja andras saker utan lov är ju en form av stöld ja, men inte i den formen avlägsna/avyttra. Så även om det är en allvarlig förseelse så bör man ju hålla isär begreppen.

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästtjuvarna identifierade

KL

Jag har gjort en del dumt i mina dagar, speciellt i ungefär den åldern som dessa tjejer är.
Ändå har jag helt fantastiska föräldrar som visst lärt mig rätt och fel och som alltid ställt upp.

Allt är inte alls bara föräldrarnas fel och att mina föräldrar skulle blivit av med vårdnaden pga saker jag gjort, är ju bara löjligt. DÅ om någonsin skulle jag gått över gränsen och blivit kriminell på riktigt vill jag lova.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Det är jävligt synd att det inte går att staffa folk under 15år!
Dessa tjejer skulle haft fängelse + fått betala skadestånd o.s.v till kvinnan som ägde hästen.
Föräldrarna skulle blivit av med vårdnaden om dessa tjejer för uppenbarligen är dom inga bra föräldrar!


Det var nog det dummaste jag någonsin läst på Buke!

Vad tror du en 15-åring får lära sig i fängelse? Och skulle alla som tar andras hästar ur hage eller tjuvrider hamna i fängelse skulle vi nog få bygga ett antal nya anstalter för alla som ska straffas för småbrott...

Tror du på fullaste allvar att en förälder kan vara 100% ansvarig för vad en tonåring tar sig till? Och vem skulle fått vårdnaden istället?

Tjejerna gjorde något jävligt dumt och hade det varit mina hästar hade jag blivit skitförbannad! Att de dessutom förnekade inför ägaren som tog dem på bar gärning och sen smet visar på att något inte står rätt till hos tjejerna, men din åsikt om straff saknar helt propotioner!
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Debatten har lämnat grundfrågan - men jag kan ge lite nyheter:

historen/ historierna bakom händelsen är lång och invecklad. För att kunna hjälpa tjejerna behövs insatser - genom att polisanmäla händelsen går det en rapport till andra instanser som har möjlighet att göra dessa insatserna. En av flickorna har varit här med sin mamma och bett om ursäkt, men polisanmälan kvarstår.

barn gör inte som du säger de gör som du gör. Om omgivningen föregår som god förebilder, och stöttar de utsatta och ser dem kan vi kanske förhindra att fler råkar illa ut. I detta fallet är tyvärr flickorna även de offer.

/ Lyn anDersson, Stall Latin
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Trevligt att höra att du som är den som är utsatt inte har samma syn på straff o hämnd som tokstollarna här.
:bow::bow:
PL
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Bra att något görs och då på rätt sätt.
En polisanmälan är ju inte enbart av ondo för den anmälda, den kan faktiskt leda till relevant hjälp.
Vi får hoppas på det för dessa flickor.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Tycker du! Varför måste man ha övervakningskameror för att ha koll på det, märkligt i mina ögon! Skulle jag känna mina barn så dåligt så skulle jag bli mycket besviken på mig själv!

Kicki :laugh:

Ja för barn är barn och det vore väldigt unikt om du visste precis allt de gör.
Tror du verkligen de berättar ALLT (Dvs alla "busgrejer"/fel) de gör för dig?

Jag kan med säkerhet säga att ingen av mobbarnas föräldrar när jag gick i skolan hade en aning om att deras barn mobbade.
Och det är inga dåliga föräldrar!
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Debatten har lämnat grundfrågan - men jag kan ge lite nyheter:

historen/ historierna bakom händelsen är lång och invecklad. För att kunna hjälpa tjejerna behövs insatser - genom att polisanmäla händelsen går det en rapport till andra instanser som har möjlighet att göra dessa insatserna. En av flickorna har varit här med sin mamma och bett om ursäkt, men polisanmälan kvarstår.
Vad bra att mamman och flickan varit och bett om ursäkt! Hoppas den andra gör likadant.
Det är också mkt bra att polisen blir inkopplad direkt. Polisen har ofta stor vana att (oftast mer än föräldrar) att hantera tonårsproblematik. Det är en tydlig markering från samhället sida och behöver inte betyda något negativt. Utan det handlar om ett förebyggande arbete. Soc kommer troligtvis att följa upp det här och ofta har de kompetenta socialsekreterare som är vana att bemöta ungdomar. Föräldrar ska se det som en hjälp och ett stöd.
För problemet med tonåringar kan komma som en chock för vissa föräldrar. Efter den jobbiga småbarnstiden infinner sig oftast några år av lugn mellan ca 7-12, varpå man kanske lutar sig tillbaks lite för mkt och inte har full koll på allt. Det normalt snusförnuftiga barnet man hade kan på ganska kort tid förvandlas till att bli riktigt "urblåst" med resonemang så man håller på att ramla av stolen!! Då gäller det att hoppas på att den grund man förhoppningsvis la, ändå finns där nergrävd någonstans i form av vissa spärrar. Dessutom får man glömma soffan på kvällen och idelingen ringa, kolla, störa, sätta upp regler för hemkomst eller åka och hämta osv. Kontakten med barnets kompisars föräldrar är av ovärdelig vikt. För hur många föräldrar har inte hört: "Alla andra får..." Sen just i den åldern får ofta tjejerna mkt nya kompisar, de rör sig i mkt större kompisgäng och det är omöjligt som förälder att ha koll på alla . Man kan ringa kommunen och be att få hjälp av konsultenter för att komma på stödsamtal om man tycker att sin tonåring börjar spåra ur.

barn gör inte som du säger de gör som du gör. Om omgivningen föregår som god förebilder, och stöttar de utsatta och ser dem kan vi kanske förhindra att fler råkar illa ut. I detta fallet är tyvärr flickorna även de offer.

/ Lyn anDersson, Stall Latin
Eftersom flickan och mamman varit där tror jag inte att hon kommer att göra om just det här iallafall. Ett annat bra initiativ av Boj var ju att låta tjejerna komma och jobba i stallet. Det kan ju vara ett förslag till soc. Det kanske kunde bli deras räddning, vem vet.
 
Sv: Hästtjuvarna identifierade

Ja för barn är barn och det vore väldigt unikt om du visste precis allt de gör.
Tror du verkligen de berättar ALLT (Dvs alla "busgrejer"/fel) de gör för dig?

Vem har pratat om allt de gör!? Om du läser det inlägg jag skrev ordentligt så ser du vad det var för saker jag pratade om!

Kicki :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några...
45 46 47
Svar
923
· Visningar
40 557
Senast: Mistimed
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Har man vunnit dressyrtävlingen i Stockholms International Horseshow fem gånger, varav tre i rad, har man förstås högt ställda...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NSK) Att fotografera hästar är knepigt. Det är sällan de står stilla och poserar tills bilden är tagen. Så Johanna Sarkar, 14-årig...
Svar
1
· Visningar
761
Senast: Kellog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp