Hållbarhet köttfärs - igen

Ja.
Jag vet inte ens om jag borde skämmas :angel: För mig var det självklart, hade jag kunnat så hade jag högtryckstvättat hela tarmen...
Det är ju hur roligt som helst :rofl:

Vem var det som hade mask? Jag undvek som sagt den tråden så snart jag fått klart för mig vad den handlade om.
 
För att svara på ursprungsfrågan då ;)...

Tillagad mat är ju lite mer stabil än rå, generellt sett. Så om du har +1 i kylen och du var hel och ren när du tillagade den så skulle jag vara hyfsat 'large' med hållbarheten :).

Nyckelordet här är helt klart din tillagning och framförallt nerkylning när köttfärsen tillagades. Tumregeln är: ner under 10 grader inom tre timmar! Därefter ska maten såklart förvaras i en kyl som håller en temperatur under fem grader :).
....


Men... å andra sidan har jag själv varit sängliggande/toaletthukande/toalettsittandes sedan i fredags natt pga. butikslagade enchiladas som värmes upp i ugnen i 12 min på 200 grader och åts så fort jag kom hem från affären. Man kan aldrig vara säker på något här i världen :D.
 
Annan tumregel som är bra att ha i bakhuvudet:

Maträtt tillagat under hygieniska former som blivit ordentligt uppvärmd och därefter nerkyld f(ort och rätt) och förvarat på kyl vid en temperatur på 5 grader brukar man säga att den kan räknas som att den har en (trygg) hållbarhet på 4 dagar. Detta beror på att de allra farligaste rackarna (läs: de dödliga) inte har tid till att formera sig tillräckligt förrän på dag 5, förutsatt att alla andra parametrar klaffat såklart.

/Hagel (som för tillfället på jobbet, bland mycket annat, försöker undervisa hållbarhetsanalysering för diverse storkök :D)
 
:love:

Känner en viss hybris växa inombords :D.
Och det tog bannemig till sista sidan innan jag fick svar på frågorna! :mad: :D fast å andra sidan var det rätt kul att påminnas om masktråden :D har fått för mig att jag satt i sambons gamla lägenhet och läste den så 2011 är nog inte helt fel. Möjligen tidigt 2012 kan jag tänka mig.
 
Min sambo berättade att en jobbarkompis slevade i sig köttfärssås som stått framme på spisen i ett dygn. Han blev inte sjuk men det är inget jag skulle rekommendera :wtf:

Varning för halv-off-topic-inlägg som bara går ut på att få predika lite :D :

När man tänker efter så är det faktiskt rätt logiskt det här med varför kollegan inte borde ha slevat i sig såsen :).

Vad vill (läs: "vill" som beskrivande uttryck eftersom bakterier inte har en vilja) matbakterierna helst? Jo, de vill sprida sig och bli fler precis som människan.

Vi har 37 grader i kroppen sisådär och vår kropp är en gosig och gunstig miljö för bacilluskerna också, eftersom de som klarat sig bäst genom evolutionen är dem som anpassat sig mest effektivt. Med andra ord så formerar bakterierna sig allra bäst i en miljö som liknar detta :).

Man brukar säga att den kritiska zonen ligger mellan 65 och 5 grader. Detta beror på att man dels dödar vid uppvärmning och dels drar ner på växthastigheten vid låga temperaturer. Så om du utplånar de flesta först och sedan snabbt stoppar möjligheten för formering så har du vunnit kriget :).

Rumstemperatur är rena bakteriefabriken :D. De har det supermysigt och blir fler och fler, tills kollegan sätter tänderna i dem ;). Men antagligen hade hen tur med råvarorna den gången samt att han antagligen varit renlig i processen. För om det inte är något som kan växa från början, så är det ju inte så många som kan göra henom sjuk dagen efter heller :).
 
Annan tumregel som är bra att ha i bakhuvudet:

Maträtt tillagat under hygieniska former som blivit ordentligt uppvärmd och därefter nerkyld f(ort och rätt) och förvarat på kyl vid en temperatur på 5 grader brukar man säga att den kan räknas som att den har en (trygg) hållbarhet på 4 dagar. Detta beror på att de allra farligaste rackarna (läs: de dödliga) inte har tid till att formera sig tillräckligt förrän på dag 5, förutsatt att alla andra parametrar klaffat såklart.

/Hagel (som för tillfället på jobbet, bland mycket annat, försöker undervisa hållbarhetsanalysering för diverse storkök :D)
Alltså, jag hörde de mest hysteriska goda råd för livsmedelshantering i hemmet som jag ens kan tänka mig, på radio häromåret. Man skulle, i händelse av tex överbliven tillagad köttfärssås, omedelbart breda ut såsen i ett tunt lager i ett lämpligt kärl, samt sänka ned detta kärl i kallt vatten för snabbast möjliga nedkylning. Därefter skulle maten omedelbart paketeras och ställas i kylen eller frysen beroende på ens vidare planer för maten ifråga.

Jag skulle känna mig som ett dåligt skämt om jag höll på så hemma, och dessutom skulle jag ju behöva avsätta en massa tid bara för att kyla maten samt paketera den i exakt rätta ögonblicket.

Jag kommer inte ens avlägset i närheten av den hygiennivån, och ändå har ingen i min familj någonsin fått matförgiftning av något vi har ätit hemma. (Knappt av något annat heller, senast det hände mig var i Jerusalem för över 25 år sedan.)

Att man har hårdare regler i storkök förstår jag, och protesterar inte emot. Men hemma får man ju vara realistisk.
 
Senast ändrad:
Alltså, jag hörde de mest hysteriska goda råd för livsmedelshantering i hemmet som jag ens kan tänka mig, på radio häromåret. Man skulle, i händelse av tex överbliven tillagad köttfärssås, omedelbart breda ut såsen i ett tunt lager i ett lämpligt kärl, samt sänka ned detta kärl i kallt vatten för snabbast möjliga nedkylning. Därefter skulle maten omedelbart paketeras och ställas i kylen eller frysen beroende på ens vidare planer för maten ifråga.

Jag skulle känna mig som ett dåligt skämt om jag höll på så hemma, och dessutom skulle jag ju behöva avsätta en massa tid bara för att kyla maten samt ta paketera den i exakt rätta ögonblicket.

Jag kommer inte ens avlägset i närheten av den hygiennivån, och ändå har ingen i min familj någonsin fått matförgiftning av något vi har ätit hemma. (Knappt av något annat heller, senast det hände mig var i Jerusalem för över 25 år sedan.)

Att man har hårdare regler i storkök förstår jag, och protesterar inte emot. Men hemma får man ju vara realistisk.

Jag brukar fundera på om folk i allmänhet håller på sådär? Jag har aldrig sett någon göra på det viset men folk tycks överlag undvika matförgiftning trots allt.
 
Jag brukar fundera på om folk i allmänhet håller på sådär? Jag har aldrig sett någon göra på det viset men folk tycks överlag undvika matförgiftning trots allt.
Jag har hört att rätt många maginfluensor egentligen är matförgiftning.
Sen ligger felet inte alltid hos den enskilde individen. Inte ovanligt är att vattnet inte är helt ok.
 
När jag läser dessa trådar tycker jag att det är helt otroligt att jag överlevt såhär länge :o:D
Då kanske jag inte ska berätta den hemska historien om min gode vän som i ett års tid drack sin egen avföring... = egen brunn, eget avlopp, gammal infiltrering som inte fungerade... och ja hen blev sjuk, och sjuk, och sjuk, och ingen kunde förstå varför.
 
Då kanske jag inte ska berätta den hemska historien om min gode vän som i ett års tid drack sin egen avföring... = egen brunn, eget avlopp, gammal infiltrering som inte fungerade... och ja hen blev sjuk, och sjuk, och sjuk, och ingen kunde förstå varför.
Kanske uttryckte mig lite klantigt, det jag menade var att jag brukar försöka hålla bra standard med att kyla ned fort, kolla datum etc etc men att jag mest använder mig av lukt och smak för att avgöra om någonting är dåligt eller ej. Har i princip aldrig varit riktigt magsjuk eller blivit matförgiftad någonsin. Har inte spytt på två-tre år förutom en gång i somras men det hade med överdriven alkoholkonsumtion att göra :o

Hade jag konstant blivit sjuk som din vän hade jag nog försökt kolla upp vad som faktiskt var fel och sen även hyfsat ofta kollat vattenstatusen med tanke på egen brunn!
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 299
Senast: Enya
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 853
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 123
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 868
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp