Bukefalos 28 år!

Hållbarhet köttfärs - igen

Det beror på. Kylde du maten direkt efter tillagning eller fick den svalna i rumstemperatur? Om du kylde direkt så borde det inte vara någon fara.

Min sambo berättade att en jobbarkompis slevade i sig köttfärssås som stått framme på spisen i ett dygn. Han blev inte sjuk men det är inget jag skulle rekommendera :wtf:
Äh, det gör jag ofta. Lagar mat sent på kvällen och är ofta tankspridd på morgonen så det kommer inte in i kylen för än efter ett dygn. Än har jag inte blivit matförgiftad! Luktar/smakar och litar på mina sinnen.
 
Annan tumregel som är bra att ha i bakhuvudet:

Maträtt tillagat under hygieniska former som blivit ordentligt uppvärmd och därefter nerkyld f(ort och rätt) och förvarat på kyl vid en temperatur på 5 grader brukar man säga att den kan räknas som att den har en (trygg) hållbarhet på 4 dagar. Detta beror på att de allra farligaste rackarna (läs: de dödliga) inte har tid till att formera sig tillräckligt förrän på dag 5, förutsatt att alla andra parametrar klaffat såklart.

/Hagel (som för tillfället på jobbet, bland mycket annat, försöker undervisa hållbarhetsanalysering för diverse storkök :D)
Jag borde vara SÅ död! :D
 
Och när vi nu har dig på tråden :angel: så har jag en fråga. Jag har fått höra att urin är sterilt. Så det jag undrar, är att om man kissar i ett sterilt kärl, och låter det stå framme, vad händer då? Hur länge är det sterilt?

Urin är, mig veterligen, inte sterilt.
 
Och när vi nu har dig på tråden :angel: så har jag en fråga. Jag har fått höra att urin är sterilt. Så det jag undrar, är att om man kissar i ett sterilt kärl, och låter det stå framme, vad händer då? Hur länge är det sterilt?

:rofl:

Gillar din helt naturliga 'mat --> kiss' association :D

Nej, urin är inte sterilt :). Människokroppen och dess beståndsdelar är ju biolgiskt material och det är ett "motsatsord" till sterilt kunde man kanske nästan säga :). En frisk person har ju dock normalt sett en ren urin.

Så urin är rent, men inte sterilt :).
 
:rofl:

Gillar din helt naturliga 'mat --> kiss' association :D

Nej, urin är inte sterilt :). Människokroppen och dess beståndsdelar är ju biolgiskt material och det är ett "motsatsord" till sterilt kunde man kanske nästan säga :). En frisk person har ju dock normalt sett en ren urin.

Så urin är rent, men inte sterilt :).

Kontentan är allstå att @Tass tryggt kan kissa på maten innan servering så länge hen inte har UVI, men kan räkna med att det kan innebära en extra krydd-touch för smaken ;).
 
Äh, det gör jag ofta. Lagar mat sent på kvällen och är ofta tankspridd på morgonen så det kommer inte in i kylen för än efter ett dygn. Än har jag inte blivit matförgiftad! Luktar/smakar och litar på mina sinnen.
Men, dina odrägliga jyckar - har inte de stora tabberaset då?
 
Alltså, när man öppnar instrument o dyl i en operationssal så kommer de ju ut i luften. Ändå används instrumenten inne i kroppen. Likaså kompresser som är sterilförpackade.
Så de blir ju inte förorenade så på en gång liksom.

Hur menar du att man annars skulle göra? Man måste ju öppna något innan man använder det. Men det innebär inte att man öppnar sterila kompresser och förvarar i ett skåp och sedan påstår att de är sterila.
 
Kontentan är allstå att @Tass tryggt kan kissa på maten innan servering så länge hen inte har UVI, men kan räkna med att det kan innebära en extra krydd-touch för smaken ;).
Ok jag ska hålla det i minnet :up:
(och varför kom jag nu att tänka på "naturläkare" som smakar på patientens urin :confused:)
 
Nähä? Vilka mesar. Skulle katter aldrig göra :devil:
Heh.. Därför skaffar man katt som inte ens äter köttfärs och än mindre lagad! :D

Mamma har, på tal om djur, en hund som är extremt tokig i socker. Såpass att hundskrället slickade rent sockerskålen när jag skulle sockra julgranens vatten :mad: Hunden stod vid ett tillfälle på bordet och tog för sig av godisskålen någon lämnat där för en kort stund. Schäfer dessutom. Inte den lilla jycken direkt.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 145
Senast: Enya
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 802
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 090
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 868
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp