Bukefalos 28 år!

Hållbarhet köttfärs - igen

Eller hur :D

Jag glömmer rätt ofta mat framme ett dygn eller så....:angel:
Äter glatt av allt som inte luktar konstigt.

Senast jag var magsjuk var nog 1982 i Algarve?
Så extrem är jag inte att jag låter mat stå framme så länge, däremot tills maten är sval och sedan ställer jag in den i kylen. Har efter att ha följt dessa trådar förstått att man inte ska låta maten svalna innan jag ställer in den i kylen, men så har jag lärt mig och det sitter liksom i ryggraden att göra så..
 
Jag har hört att rätt många maginfluensor egentligen är matförgiftning.
Sen ligger felet inte alltid hos den enskilde individen. Inte ovanligt är att vattnet inte är helt ok.

Jag har aldrig haft magsjuka heller :p Min dotter hade någon sorts kräksjuka vintern 2012. Det är senast hon drabbades av någon sådan åkomma under mitt tak.
Tror att mina föräldrar haft magsjuka typ en gång var de senaste 20 åren så det är inget större besvär där heller.
 
Kanske uttryckte mig lite klantigt, det jag menade var att jag brukar försöka hålla bra standard med att kyla ned fort, kolla datum etc etc men att jag mest använder mig av lukt och smak för att avgöra om någonting är dåligt eller ej. Har i princip aldrig varit riktigt magsjuk eller blivit matförgiftad någonsin. Har inte spytt på två-tre år förutom en gång i somras men det hade med överdriven alkoholkonsumtion att göra :o

Hade jag konstant blivit sjuk som din vän hade jag nog försökt kolla upp vad som faktiskt var fel och sen även hyfsat ofta kollat vattenstatusen med tanke på egen brunn!
Jag förstod i och för sig det. Men kunde inte avhålla mig från att berätta min historia ändå. Vad det gäller min vän så var huset hyrt och hen hade inte så bra grepp av den typen av praktikaliteter. Hen kom från ett vanligt villasamhälle där allt är superkommunalt. Och det ringde ingen klocka för de på VC heller.
 
Inget undgår mina antenner ;) ;).
Och när vi nu har dig på tråden :angel: så har jag en fråga. Jag har fått höra att urin är sterilt. Så det jag undrar, är att om man kissar i ett sterilt kärl, och låter det stå framme, vad händer då? Hur länge är det sterilt?
 
Jag undrar varför du undrar:D
Som sagt, jag är grymt nyfiken av mig :D

Jag har hört historier om hur sönderskuren man var på benen när man gått en hel dag i betfälten (vass blast), och att de fick rådet att kissa på såren, vilket dom gjorde innan de gick hem. Det byggde på att urin skulle sterilisera såren.
 
Det stämmer att urin är sterilt, men så fort det lämnar kroppen blir det ju o-sterilt. Men om man skulle installera ett sterilt rör direkt från urinblåsan (är det det som kallas kateter :angel: ) till ett slutet sterilt kärl, ja då är det sterilt.

(Gick in i denna tråd enbart för jag antog att Hagel skulle dyka upp, och jag råkar veta att hon drabbats av matförgiftning väldigt nyligen och ville veta vad det hade berott på :D )
 
Det stämmer att urin är sterilt, men så fort det lämnar kroppen blir det ju o-sterilt. Men om man skulle installera ett sterilt rör direkt från urinblåsan (är det det som kallas kateter :angel: ) till ett slutet sterilt kärl, ja då är det sterilt.

(Gick in i denna tråd enbart för jag antog att Hagel skulle dyka upp, och jag råkar veta att hon drabbats av matförgiftning väldigt nyligen och ville veta vad det hade berott på :D )
Jag undrar dels om det var en bra strategi att kissa på såren, och dels varför urinen blir o-steril så fort den kommer ut ur blåsan. Om man öppnar en steril kompress utan att röra vid den, blir den o-steril då?
Jag antar att det finns fina saker i urinen som bakterier gillar, men bakterierna måste ta sig dit först.
 
Jag undrar dels om det var en bra strategi att kissa på såren, och dels varför urinen blir o-steril så fort den kommer ut ur blåsan. Om man öppnar en steril kompress utan att röra vid den, blir den o-steril då?
Jag antar att det finns fina saker i urinen som bakterier gillar, men bakterierna måste ta sig dit först.

Det där med att kissa på sår vet jag inget om, mer än att jag hört talas om det som en "urban myth" eller nått. Men har man inte vatten att tillgå att skölja med, då är kanske urin det bästa.

Huden är ju inte steril, och det blir svårt för uinet att lämna kroppen utan att nudda någon hud/slemhinna/mynningen på urinröret etc där det finns bakterier. Luften är inte heller steril. Japp en kompress blir osteril så fort den öppnas och kommer i kontakt med luft.
 
Det där med att kissa på sår vet jag inget om, mer än att jag hört talas om det som en "urban myth" eller nått. Men har man inte vatten att tillgå att skölja med, då är kanske urin det bästa.

Huden är ju inte steril, och det blir svårt för uinet att lämna kroppen utan att nudda någon hud/slemhinna/mynningen på urinröret etc där det finns bakterier. Luften är inte heller steril. Japp en kompress blir osteril så fort den öppnas och kommer i kontakt med luft.
Det där med att kissa på sår finns belagt i äldre etnologiskt material, så om man förutsätter att sagesmännen vet vad de talar om, då stämmer det.

Tack då vet jag lite mer om sterilt/osterilt :)
Inser att jag hade fel om en del
 
Summering måndag:

* jag är inte magsjuk. Plåtmagen har som vanligt stått mig bi. Frysta hallon är det enda som slagit ut den en gång för många år sedan men det äter jag fortfarande varje morgon, sedan dess har det gått bra.

* @hagel imponerade igen - tack! :bow: Dock med något kantstött trovärdighet efter spoilern :D (Hoppas du mår bättre nu)

* jag kommer aldrig att blir klar över hur urin kom upp i en tråd om livsmedelshygien. Urin! Livsmedel! Jag vill nog inte veta heller :sneaky:
 
Luften är inte heller steril. Japp en kompress blir osteril så fort den öppnas och kommer i kontakt med luft.

Alltså, när man öppnar instrument o dyl i en operationssal så kommer de ju ut i luften. Ändå används instrumenten inne i kroppen. Likaså kompresser som är sterilförpackade.
Så de blir ju inte förorenade så på en gång liksom.
 
Alltså, när man öppnar instrument o dyl i en operationssal så kommer de ju ut i luften. Ändå används instrumenten inne i kroppen. Likaså kompresser som är sterilförpackade.
Så de blir ju inte förorenade så på en gång liksom.
Sen händer det ju att det kommer in bakterier i kroppen vid operationer.
Pratade med en person som skulle göra en liten titthålsoperation i handleden, in kom bakterier och jag tror han sa att han var uppe i över 30 operationer efteråt för att fixa det, ärr över hela underarmen och kommer aldrig att återfå full funktion igen.

Så, nu lämnar jag över till någon som faktiskt kan något för att förklara mina skräckhistorier!
 
Sen händer det ju att det kommer in bakterier i kroppen vid operationer.
Pratade med en person som skulle göra en liten titthålsoperation i handleden, in kom bakterier och jag tror han sa att han var uppe i över 30 operationer efteråt för att fixa det, ärr över hela underarmen och kommer aldrig att återfå full funktion igen.

Så, nu lämnar jag över till någon som faktiskt kan något för att förklara mina skräckhistorier!
Fy så vidrigt! :eek:
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 143
Senast: Enya
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 802
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 089
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 863
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp