Ja, men det blir ju så när man inte lär dem balans först och sen stärker dem i den. Med ev strypt gång. Framför allt inte jaga runt i obalans i övertempo.
Man får inte glömma att det inte behöver se ut som/likna det färdiga resultatet när man börjar.
Lite för ofta vill folk vara för nära det ideala från start. Och skiljer inte på tävlingsridning och träningsridning tillräckligt.
Hur många är bra på lateral balans/balans i sidled? Hur många vet hur man kan påverka hästens balans i manken med en signal?
Då blir det oerhört mkt lättare att påverka balansen framåt/bakåt, alltså bärighet. Och lösgjordheten kommer pga av balansen.
Det fetade, och inte riktat till dig @tuaphua men om dressyrtävling och ridningen som krävs inte är bra för hästarna, varför har vi den? Jag förstår inte varför det öht ska ridas tävlingsdressyr om hästarna inte tål det i längden. Det verkar ju inte vara bra för hästarna längre, eller är det aveln som bär största ansvaret? Nu rider inte jag längre och har båda fötterna utanför dressyrvärlden så är verkligen ingen expert. Men tyckte redan för tio år sedan att det normaliserats att "spruta" här och där, gärna förebyggande. Det låter baklänges i mina öron.
Tror som tangentbordsryttare att senare träning gynnar unghästen, att slå sig för bröstet för att ens fyraåring som "bara är riden 4 månader!" redan är på tävlingsbanan är det inte. Oavsett när man rider in behöver belastningen öka gradvis och i rimlig takt, det tror jag är det viktigaste.