Jag säger som Habina, lyssna själv!

Jag tycker inte att de säger något revolutionerande, men som jag skrev ovan saknar jag andra infallsvinklar i diskussionen. Och jag skulle inte dra samma slutsats om min egen situation som Habina gjort om sin, just eftersom jag även väger in andra studier och erfarenheter. Bara för att man lyssnar på en pod och håller med om delar behöver man inte tycka att den är allomfattande. Den kan vara värd att lyssna på ändå, om inte annat så för att få en annan vinkel på något.
Habina har flera gånger nämnt att hon vill vänta med TÄVLING tills hästen är 7. Fio(?) var väl lite inne på nivån på tävling, och det enda vi vet om Habina är ju att hon vill rida fjord-SM. Då får man väl anta att hon menar att det vid det tillfället kommer att ställas krav på hästen? Att den ska kunna prestera på toppen av sin förmåga? Habina, rätta mig eller förklara gärna här om jag är fel ute. Då är det inte orimligt att vänta tills hästen är 7, tycker jag.
Själv säger jag att jag inte tävlar längre, men det hindrar mig inte att hoppa in i vårt div 4-lag när det saknas ryttare. Även om hästarna inte tränas för tävling längre så kan de skutta runt 50-60 cm eller springa runt en LC/LB utan att förta sig. Är det tävling? Ja! Krävs en orimlig ansträngning som riskerar att skada hästen? Nej, inte ens för en 5-åring, förutsatt att den kommit dit i sin utbildning.
Jag tänker att när det gäller unga hästar får man alltid vara beredd att ändra planen utifrån dagsläget. Där behöver man också känna sig själv i tävlingsmomentet. Vet man med sig att man kommer kräva prestation oavsett dagsform så är det ju bättre att vänta med en ung häst, tex tills den är 7. Jag är inte sådan, men är å andra sidan långsam av mig. Första gången jag åkte på p&j med en av mina hästar nöjde jag mig med att rida på framridningen. Det räckte för den hästen den gången, jag red inte ens in på banan. Men målet var ju då att komma iväg, lasta ur, sadla, sitta upp osv i en ny miljö med en massa hästar omkring. Jag tycker inte att sådant är orimligt att göra långt innan 7 års ålder, men man måste hela tiden se till respektive häst/ryttare och deras förutsättningar.