Hållbarhet och ålder vid inridning, träning och tävling (utbruten Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Jag tycker inte om att lyssna på saker. Jag läser hellre vetenskapliga artiklar. Pod som medium är inte min grejj alls.
Jag kan delvis hålla med, för många är pladdriga och tröttsamma att lyssna på. Mitt tips är att lyssna när man mockar, stryker eller rensar ogräs. Man kan stänga av om man inte orkar med flamset eller självgodheten ;).

Spånar lite vidare, vid vilken tid i livet är det viktigast/mest gynnsamt för hästen att gå i kuperad terräng för att bygga en stark och hållbar häst? Om man t.ex. har relativt platta hagar hemma, ska man satsa på att skicka iväg dom till kuperat sommarbete som föl, åring eller tvååring...? Och kommer detta gynna hästen även när den rids in som t.ex. fyraåring, eller behöver man underhålla kontinuerligt med exponering för kuperade ytor?

Kan inte minnas jag sett forskning kring just detta, men någon annan kanske har?

Ja, men det blir ju så när man inte lär dem balans först och sen stärker dem i den. Med ev strypt gång. Framför allt inte jaga runt i obalans i övertempo.
Man får inte glömma att det inte behöver se ut som/likna det färdiga resultatet när man börjar.
Lite för ofta vill folk vara för nära det ideala från start. Och skiljer inte på tävlingsridning och träningsridning tillräckligt.

Hur många är bra på lateral balans/balans i sidled? Hur många vet hur man kan påverka hästens balans i manken med en signal?
Då blir det oerhört mkt lättare att påverka balansen framåt/bakåt, alltså bärighet. Och lösgjordheten kommer pga av balansen.
Jag har tagit till mig av denna insikt ni Noir jag rider min treåring. Hon får ja huvudet precis där hon vill och det ser i ärlighetens namn inte särskilt snofsigt ut.

Jag bryr mig inte om att jag "borde" ha kontakt i munnen just nu, utan tänker att det löser sig längre fram.

Jag vill bara störa henne så lite jag bara kan och låta henne hitta balansen själv.

Men det ser väldigt oproffsigt ut.

Jag har tagit till mig av denna insikt ni Noir jag rider min treåring. Hon får ja huvudet precis där hon vill och det ser i ärlighetens namn inte särskilt snofsigt ut.

Jag bryr mig inte om att jag "borde" ha kontakt i munnen just nu, utan tänker att det löser sig längre fram.

Jag vill bara störa henne så lite jag bara kan och låta henne hitta balansen själv.

Men det ser väldigt oproffsigt ut.
Hoppsan så konstigt det blev. Nåväl.

Min poäng är att jag inser att jag 1) är amatör och 2) har ändå lite sunt förnuft.

Hästen använder sin hals mycket för att hitta sin balans och det är därför jag låter den "vara".

Egentligen är jag mest väldigt inspirerad av att rida med kroppen och mindre med armar och ben.

Tex rider jag bara i trav med hjälp av röstkommandon och likadant gör jag när jag vill sakta ned.

Rätt eller fel?

Jag säger som Habina, lyssna själv! 😊
Jag tycker inte att de säger något revolutionerande, men som jag skrev ovan saknar jag andra infallsvinklar i diskussionen. Och jag skulle inte dra samma slutsats om min egen situation som Habina gjort om sin, just eftersom jag även väger in andra studier och erfarenheter. Bara för att man lyssnar på en pod och håller med om delar behöver man inte tycka att den är allomfattande. Den kan vara värd att lyssna på ändå, om inte annat så för att få en annan vinkel på något.

Habina har flera gånger nämnt att hon vill vänta med TÄVLING tills hästen är 7. Fio(?) var väl lite inne på nivån på tävling, och det enda vi vet om Habina är ju att hon vill rida fjord-SM. Då får man väl anta att hon menar att det vid det tillfället kommer att ställas krav på hästen? Att den ska kunna prestera på toppen av sin förmåga? Habina, rätta mig eller förklara gärna här om jag är fel ute. Då är det inte orimligt att vänta tills hästen är 7, tycker jag.

Själv säger jag att jag inte tävlar längre, men det hindrar mig inte att hoppa in i vårt div 4-lag när det saknas ryttare. Även om hästarna inte tränas för tävling längre så kan de skutta runt 50-60 cm eller springa runt en LC/LB utan att förta sig. Är det tävling? Ja! Krävs en orimlig ansträngning som riskerar att skada hästen? Nej, inte ens för en 5-åring, förutsatt att den kommit dit i sin utbildning.

Jag tänker att när det gäller unga hästar får man alltid vara beredd att ändra planen utifrån dagsläget. Där behöver man också känna sig själv i tävlingsmomentet. Vet man med sig att man kommer kräva prestation oavsett dagsform så är det ju bättre att vänta med en ung häst, tex tills den är 7. Jag är inte sådan, men är å andra sidan långsam av mig. Första gången jag åkte på p&j med en av mina hästar nöjde jag mig med att rida på framridningen. Det räckte för den hästen den gången, jag red inte ens in på banan. Men målet var ju då att komma iväg, lasta ur, sadla, sitta upp osv i en ny miljö med en massa hästar omkring. Jag tycker inte att sådant är orimligt att göra långt innan 7 års ålder, men man måste hela tiden se till respektive häst/ryttare och deras förutsättningar.

Planen (som ju sällan verkar bli som man tänkt) är att börja sitta in honom på hösten som fyraåring. Alltså ungefär följa det schema som jag fick från Charlie Lindberg för 17 år sen, men att allt skjuts två år framåt. Många lugna pass ut i skog och mark för att hitta balansen med ryttare. Korta pass på ridbanan med tydliga övningar som stärker.

Sen vad hästen vill, det kan såklart vara nåt helt annat. Det stora målet dvs fjordhäst-SM innebär LA dressyr, men då tänker jag att vi tävlat några år för att få rutin först också. Så säg LC när han är sju? Kanske.

Spånar lite vidare, vid vilken tid i livet är det viktigast/mest gynnsamt för hästen att gå i kuperad terräng för att bygga en stark och hållbar häst? Om man t.ex. har relativt platta hagar hemma, ska man satsa på att skicka iväg dom till kuperat sommarbete som föl, åring eller tvååring...? Och kommer detta gynna hästen även när den rids in som t.ex. fyraåring, eller behöver man underhålla kontinuerligt med exponering för kuperade ytor?

Kan inte minnas jag sett forskning kring just detta, men någon annan kanske har?

Jag har sett/hört "någonstans" att den viktigaste perioden för att stärka senor och ligament är upp till 2 års ålder, men jag tänker att det bör vara gynnsamt i hela hästens liv att den går så att den får gott om naturlig rörelse. Personligen valde jag att skicka iväg mitt nu 2-åriga sto till unghästflock direkt efter avvänjningen och hon kommer gå kvar där tills hösten hon är 3, dvs i praktiken 3½. Den gruppen ungston går i ett stort naturreservat med naturbete hela sommaren (början på maj till slutet på september) och på lösdrift i mer normalstora hagar vintertid.

Vill minnas att det för några år sedan påbörjades någon typ av försök med ungston av swb-härstamning att få gå på lösdrift i Brösarps backar i skåne tillsammans med de islandshästar som brukar gå där, men vet inte exakt vad försöket gick ut på eller vad resultatet blev.

Jag har sett/hört "någonstans" att den viktigaste perioden för att stärka senor och ligament är upp till 2 års ålder, men jag tänker att det bör vara gynnsamt i hela hästens liv att den går så att den får gott om naturlig rörelse. Personligen valde jag att skicka iväg mitt nu 2-åriga sto till unghästflock direkt efter avvänjningen och hon kommer gå kvar där tills hösten hon är 3, dvs i praktiken 3½. Den gruppen ungston går i ett stort naturreservat med naturbete hela sommaren (början på maj till slutet på september) och på lösdrift i mer normalstora hagar vintertid.

Vill minnas att det för några år sedan påbörjades någon typ av försök med ungston av swb-härstamning att få gå på lösdrift i Brösarps backar i skåne tillsammans med de islandshästar som brukar gå där, men vet inte exakt vad försöket gick ut på eller vad resultatet blev.

https://hasteniskane.se/elementor-1956/ Här kan man läsa om projektet. Hade gärna köpt en häst som fått växa upp så!

Planen (som ju sällan verkar bli som man tänkt) är att börja sitta in honom på hösten som fyraåring. Alltså ungefär följa det schema som jag fick från Charlie Lindberg för 17 år sen, men att allt skjuts två år framåt. Många lugna pass ut i skog och mark för att hitta balansen med ryttare. Korta pass på ridbanan med tydliga övningar som stärker.

Sen vad hästen vill, det kan såklart vara nåt helt annat. Det stora målet dvs fjordhäst-SM innebär LA dressyr, men då tänker jag att vi tävlat några år för att få rutin först också. Så säg LC när han är sju? Kanske.
Det känns väl vettigt! Förstår inte motståndet mot detta upplägg. 😅

https://hasteniskane.se/elementor-1956/ Här kan man läsa om projektet. Hade gärna köpt en häst som fått växa upp så!
Tack, där var det ju ja! :) Jag har en häst som växer upp så - dock inte i Brösarps backar, utan i ett naturreservat en bit därifrån. Och jag håller med dig - jag skulle till och med ha svårt att tänka mig att köpa en häst som INTE vuxit upp så eller liknande. Den fysiska utveckling en häst får av att växa upp i flock på stora ytor går ju liksom inte att ersätta med något annat.

Det känns väl vettigt! Förstår inte motståndet mot detta upplägg. 😅
Motståndet här i tråden har väl varit mot att vänta till 7 år med uppsutten belastning och/eller att vänta till 7 år med tävling.

Personligen kan jag dock tycka att det upplägg som @Habina beskriver känns väldigt långsamt. LC är inte svårt och inte särskilt krävande för hästen, det tycker jag att alla inridna hästar bör klara ganska lätt och att det inte ska behöva ta 2½ - 3 år att få en häst färdig för LC (om nu LA så småningom är målet).

Jag önskar att inkörning fortfarande skulle vara en naturlig del av utbildningen. Det innebär både fysisk rörelse men också jätteviktiga moment som kunna stå still, sitta fast, klara av trafik och andra situationer.
Jag ser mkt positivt i att en häst är inkörd vad gäller just det att de måste vara mer hanterade och trygga i olika lägen än vad vissa tycker ridhästar behöver. Och det ger ju inom vissa raser som ska köras en avel med fokus på trygg, pratbar häst.
Om man sen dessutom drar tungt måste de ju också lära sig att inte lösa stress/olika situationer med explosioner, fart och kast. De måste vara kvar en längre stund i att lösa saker lugnt.
Sen absolut - det ger kanske inte direkt de kvaliteter man vill åt i en dressyrhäst/vissa andra ridgrenar där man vill åt böjning i kroppen eller särskilt mycket möjlighet att lära in lateral balans etc.

Det där kan jag inte ge något exakt svar på iom vet inte. Hade ju själv velat ha det kontinuerligt från start.
Har en vän som jobbar mkt på ett stuteri dit folk ka skicka på föl/unghästbete i gigantiska kuperade hagar. Dealen är då att man är med på hans träningar med föl och unghästar avsuttet i skogen. Långa rundor i rejält terräng med pauser och träna uppbindning i ute i skogen i flock när de är lite naturligt trötta. Brukar bli odramatiska inridningar på dem. Och det blir hästar som har koll på benen. Har förut varit mycket vanliga hobbyhästar. Men jag har tipsat professionella dressyrryttare om att lämna dit för förberedning och inridning. Jättenöjda och har fortsatt skicka dit!

Om man benämner starten också så kan det vara ett bra tips att ta ut en BRA kiropraktor till fölet. En som har erfarenhet av att behandla just föl. Ofta har föl låsningar efter att både legat som de gör i magen och sedan komprimeras under födseln. Man kan då även om fölet inte är ett extremfall få en jämnare tillväxt om det inte har låsningar som påverkar.
Sambon/kiro för ekipage jobbar mycket med de största uppfödarna i DK. Han rätt många föl per säsong, även ägda av veterinärer som sett skillnad genom åren och nu alltid tar honom till alla föl.
Vissa som får föl med felaktig benställning och tar ut hovslagare. Och det är så klart kanon! Men att kombinera brukar ge bäst resultat.
Jag och sambo skulle vara i samma stall en dag nyligen. Jag blev färdig före och passade på att kolla på föl jag rekommenderat att han skulle se över iom att de inte visste att man kunde behandla föl kiropraktiskt. Den föddes under dramatiska former och hade väldigt inkorrekta ben. Deras hovis är fantastisk(!) och har gjort underverk. Men den hade fortfarande en hel del skevheter. När sambo fixat var det snudd på bra och den travade av helsike. Den har knappt travat innan.
Givetvis ska det vara en välutbildad, legitimerad och rutinerad kiro iom att det är annorlunda med föl på många sätt. Och är det ett föl med problem: givetvis i samrådan med veterinär!

Det där kan jag inte ge något exakt svar på iom vet inte. Hade ju själv velat ha det kontinuerligt från start.
Har en vän som jobbar mkt på ett stuteri dit folk ka skicka på föl/unghästbete i gigantiska kuperade hagar. Dealen är då att man är med på hans träningar med föl och unghästar avsuttet i skogen. Långa rundor i rejält terräng med pauser och träna uppbindning i ute i skogen i flock när de är lite naturligt trötta. Brukar bli odramatiska inridningar på dem. Och det blir hästar som har koll på benen. Har förut varit mycket vanliga hobbyhästar. Men jag har tipsat professionella dressyrryttare om att lämna dit för förberedning och inridning. Jättenöjda och har fortsatt skicka dit!

Om man benämner starten också så kan det vara ett bra tips att ta ut en BRA kiropraktor till fölet. En som har erfarenhet av att behandla just föl. Ofta har föl låsningar efter att både legat som de gör i magen och sedan komprimeras under födseln. Man kan då även om fölet inte är ett extremfall få en jämnare tillväxt om det inte har låsningar som påverkar.
Sambon/kiro för ekipage jobbar mycket med de största uppfödarna i DK. Han rätt många föl per säsong, även ägda av veterinärer som sett skillnad genom åren och nu alltid tar honom till alla föl.
Vissa som får föl med felaktig benställning och tar ut hovslagare. Och det är så klart kanon! Men att kombinera brukar ge bäst resultat.
Jag och sambo skulle vara i samma stall en dag nyligen. Jag blev färdig före och passade på att kolla på föl jag rekommenderat att han skulle se över iom att de inte visste att man kunde behandla föl kiropraktiskt. Den föddes under dramatiska former och hade väldigt inkorrekta ben. Deras hovis är fantastisk(!) och har gjort underverk. Men den hade fortfarande en hel del skevheter. När sambo fixat var det snudd på bra och den travade av helsike. Den har knappt travat innan.
Givetvis ska det vara en välutbildad, legitimerad och rutinerad kiro iom att det är annorlunda med föl på många sätt. Och är det ett föl med problem: givetvis i samrådan med veterinär!
Kan tillägga att fölen så klart inte är ute långa rundor. Trötthjärna.. 😅

Ja, det med kiropraktor är också jättebra input, jag har alltid ut en kiro som behandlar både sto och föl inom de första veckorna efter födseln. Och brukar följa upp med koll minimum 1-2 gånger i året fram tills inridning.

Såklart hade man helst velat ha alla hästar kontinuerligt i kuperade hagar, men i praktiken så är det ju inte alltid möjligt... Tänker t.ex. på min fyraåring som gick på riktigt kuperat (och stenigt) bete som föl, sedan på lösdrift med sin mamma i en stor hage med lite backe (det är ju också en fråga vad för terräng man benämner som "kuperad"?) tills han var drygt ett år, sedan på sommarbete i en ravindal med riktigt branta backar, en period på ett platt bete på hösten och sedan på en annan lagom kuperad lösdrift tills han blev 2... Då låter det ju bra om det är som @Roheryn skriver att tiden innan 2 år är den viktigaste. :)

@sorbifolia

Jag tycker det är kanon att låta dem gå i kuperad hage etc. Men jag tänker ändå att man kan behöva lära vissa balans i dressyren/ridning etc iom att det är en annan typ av balans. Mycket också främst i sidled.
Men även IOM att iaf jag vill inte att de håller balansen med halsen alltid i ridningen. Jag vill att de ska lära sig niga, lägga balansen i manken och vara lösgjorda i halsen. När jag rider dressyr/i enkel och planare terräng.

Motståndet här i tråden har väl varit mot att vänta till 7 år med uppsutten belastning och/eller att vänta till 7 år med tävling.

Personligen kan jag dock tycka att det upplägg som @Habina beskriver känns väldigt långsamt. LC är inte svårt och inte särskilt krävande för hästen, det tycker jag att alla inridna hästar bör klara ganska lätt och att det inte ska behöva ta 2½ - 3 år att få en häst färdig för LC (om nu LA så småningom är målet).
Men vad kommer det ifrån? Ingen har sagt att man ska börja rida när hästen är 7 år. Vad är det för fel med att vänta tills hästen är 7 år när man börjar tävla. Många proffsryttare i dressyr gör det? Dom rider inte unghästtävlingarna alls utan väntar tills dom kan gå lilla rundan. Nu väntar dom väl inte med det för att dom tänker hållbarhet iof 😅

Jag tänker att det ena inte utesluter det andra. Tids nog blir det ridhäst av de flesta hästar.

I mitt fall så har vi gjort kanske 15-20 uppsittningar totalt.
Jag jämförde var vi befinner oss med en häst som nyligen visats som treåring i Tyskland. Den hästen påbörjades inridning samtidigt som min (av professionella).
Nu ser den hästen helt fantastisk ut under ryttare, den bär sig och rör sig som jag skulle tänka mig att min gör om ett år, minst.

Så de har definitivt inte gjort så få uppsittningar som jag, och de har framför allt ridit på ett annat sätt.

Jag tänker att det ena inte utesluter det andra. Tids nog blir det ridhäst av de flesta hästar.
I mitt fall så har vi gjort kanske 15-20 uppsittningar totalt.
Jag jämförde var vi befinner oss med en häst som nyligen visats som treåring i Tyskland. Den hästen påbörjades inridning samtidigt som min (av professionella).
Nu ser den hästen helt fantastisk ut under ryttare, den bär sig och rör sig som jag skulle tänka mig att min gör om ett år, minst.

Så de har definitivt inte gjort så få uppsittningar som jag, och de har framför allt ridit på ett annat sätt.

Jag hoppas den hästen håller.
Ja, de flesta friska hästar tål ju en normal inridning av privatperson utan att gå sönder. Och kan vidareutbildas sen.
Jag vet folk som rider in så, utan formkrav och det funkar fint.

Sen finns det såna som rider in med för tuffa formkrav. Där det mer bara handlar om dra ihop. Och såna som rider lite väl mkt/brutalt.

Men det behöver inte vara så att man ridit så mkt.
Jag förbereder för hand. De som utbildat mig gör detsamma. Vet att många av deras hästar är extremt balanserade och går i trevlig form fort. För att de gjort jobbet för hand innan. Samma med de jag jobbat med. Man jobbar inte länge eller ofta.
Många tror att det måste ta tid att uppsuttet hitta balans. Det behöver inte ta så mkt tid som det ofta gör OM man förbereder väl för hand. Och det handlar absolut inte om att rida med kraft och i spänning! Man lär dem hjälperna och hjälper för balansering avsuttet. De lär sig fort med tydlig tränare och bra system för just balans (och lösgjordhet).
Jag gör det också i töm. Men jag har andra hjälper även där. Tar jag i innertöm flyttar hästen balansen i manken utåt och lägger mer vikt på ytter bak i galopp tex. Lätt att få dem att adliga ramla framåt i obalans då.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?