Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Alltså hjälp vad svårt det är att hålla koll på intaget när man är bortbjuden! Svårt, nästan omöjligt. Behöver släppa sargen fram till söndag nu. Känns läskigt men under de veckor jag haft koll på vad jag äter har jag ändå fått en viss medvetenhet. Kanske hjälper. Blir iaf ett spännande test de kommande dagarna. Tar tag i det hela igen på söndag när jag är tillbaka på jobbet.

Är också lite rädd för att kroppen liksom ska lägga sig i svält när jag är på underskott och på så vis förbränna mindre. Så jag tröstar mig lite med att lite "flippdagar" gör mig gott. Tänker också att en skärpning i vardagen är bättre än ingen skärpning alls och så kan helg få vara helg.

Alltså hjälp vad svårt det är att hålla koll på intaget när man är bortbjuden! Svårt, nästan omöjligt. Behöver släppa sargen fram till söndag nu. Känns läskigt men under de veckor jag haft koll på vad jag äter har jag ändå fått en viss medvetenhet. Kanske hjälper. Blir iaf ett spännande test de kommande dagarna. Tar tag i det hela igen på söndag när jag är tillbaka på jobbet.

Är också lite rädd för att kroppen liksom ska lägga sig i svält när jag är på underskott och på så vis förbränna mindre. Så jag tröstar mig lite med att lite "flippdagar" gör mig gott. Tänker också att en skärpning i vardagen är bättre än ingen skärpning alls och så kan helg få vara helg.
Är det inte en myt med svältläge?

Hade ny lägstavikt i morse igen, sa till en kompis att "har jag mask i magen eller vad" 😂
Totalt nedgång 7.4kg. Gör mitt bästa för att stoppa det, men det går väl inte jättebra uppenbarligen 🤓

Vet ej! Ur ett överlevnadsperspektiv låter det rimligt. (Och som sjukvårdspersonal borde jag ha bättre koll :cautious:.) Men jag hoppas att du har rätt!
Verkar som att det är en myt, om underskottet är större än förbränningen så går man ner oavsett, men att underskott kan påverka hur mycket man bränner genom att man går ner i vikt och därmed förbränner mindre kcal, man kan också bli tröttare och röra sig mindre på underskott. Har själv aldrig varit med om något svältläge där jag slutade gå ner i vikt, även när jag var ätstörd och vägde 48 kg.

Verkar som att det är en myt, om underskottet är större än förbränningen så går man ner oavsett, men att underskott kan påverka hur mycket man bränner genom att man går ner i vikt och därmed förbränner mindre kcal, man kan också bli tröttare och röra sig mindre på underskott. Har själv aldrig varit med om något svältläge där jag slutade gå ner i vikt, även när jag var ätstörd och vägde 48 kg.
Läste på lite nu angående detta som tydligen benämns "metabol adaption". Det verkar inte helt och hållet vara en myt med det är mycket som spelar in och lite mer komplicerat än bara att kroppen slutar förbränna för att man går på kaloriunderskott. Ändå intressant att vi kom att prata om det för det var himla intressant läsning!

Läste på lite nu angående detta som tydligen benämns "metabol adaption". Det verkar inte helt och hållet vara en myt med det är mycket som spelar in och lite mer komplicerat än bara att kroppen slutar förbränna för att man går på kaloriunderskott. Ändå intressant att vi kom att prata om det för det var himla intressant läsning!
Ja det verkar ju vara att förbränningen kan minska, men att om man är på underskott så går man ner oavsett även om det är lite långsammare än innan. Annars hade ju folk inte svultit ihjäl.

Ja det verkar ju vara att förbränningen kan minska, men att om man är på underskott så går man ner oavsett även om det är lite långsammare än innan. Annars hade ju folk inte svultit ihjäl.
Exakt. Men det kunde tydligen till viss del kompenseras med styrketräning och tillräckligt proteinintag. (Mao kanske jag personligen inte behöver vara orolig för att min förbränning får spunk när jag inte går på ett så värst kraftigt underskott och dessutom helt bryter det någon gång per vecka.) Så både bra och inte bra att inte räkna kalorier alla dagar.

Phew. Då var denna helgen över. Ska faktiskt bli skönt att återgå till matrutinerna imorgon. Det var inte så påfrestande att släppa räknandet helt som jag trodde. Men Ska som sagt bli skönt att få lite koll igen. Borta bra men hemma bäst osv.

Har varit i väg tre dagar.
Vilade från löpningen två dagar. Brukar springa när jag är hos den kompisen men det passade bra med vila efter 36 mil på 36 pass de senaste 37 dagarna.
Ätit mycket mat, lite chips och druckit några cider. Men stör mig på att jag typ ser gravid ut och känner mig som en flodhäst efter tre dagar.
Joggade 4 km nu när jag kom hem men av de lätta benen jag har haft fanns inget.
Men kvällstid är inte heller min tid att motionera.
Så jag hoppas att det är vätska min kropp har samlat på sig och att morgonpasset i morgon känns bättre.

I dag känns det mycket bättre. En mil med bra känsla och i för mig bra tempo.
Sen lite intervaller. 90-90, 60-60, 30-30 X 2. Jobbigare än vad jag trodde.😅
Ätit äggröra på tre ägg plus en kycklingkorv.
IMG_1253.webp

Här är vågen tillbaka på 53,4kg. Jag har fått i mig lite mycket kcal + salt vissa dagar, så först gick det uppåt lite till. Men sedan släppte det och en hel del vätska droppade bort igen (för ja, den här svängen tror jag är mycket vätska, både upp och ner).

Den här veckan har jag inte hunnit träna såsom jag skulle vilja och brukar. Det har blivit ett litet pass på crosstrainern på kvällen, under timmen, pga gymmets sommaröppettider som inte riktigt matchar den här veckans arbetstider. Men men, det är vad det är. Om jag räknat rätt så ska resten av veckorna med de öppettiderna funka bättre för mig. I onsdags blev det en vilodag pga mådde skräp och kroppen behövde återhämtningen.

Vätskeintaget är on point, villket känns bra eftersom det är något som jag verkligen behöver tänka på.

Vi har varit på camping med barnen vilket inneburit sämre kostvanor. Blev väldigt dålig i magen och hade just tänkt börja predika i tråden vilken skillnad det blev när jag minskade på fiberintaget. Det var magsjuka.... :grin: nu är familjen friska igen och idag ska jag upp på hästen igen och tillbaka in i rutinerna.

Efter två dagar av oreggad mat är jag på banan igen. Har även upplevt chocken över hur mycket kalorier pasta innehåller :laugh:. För mig som knappt ens gillar pasta kan jag bara pusta ut och typ skippa det helt. Det är verkligen inte värt det. Ska jag lyxa slår jag väl till med hembakat bröd eller lantchips :angel:. Tänkte räkna på maten fram till semestern som börjar nästa vecka men jag tror fasiken att jag fortsätter. Det är inte så jobbig (som jag konstaterat tidigare). Svårast är absolut när det ska ätas "blandmat" (typ grytor etc) eller man är bortbjuden. Fortsätter med mål på 5-6 reggade dagar per vecka.

Inne på min fjärde och sista semestervecka och vikten har stått stilla så det är jag väldigt nöjd med :) Har en bra grund med maten att stå på men har ju blivit lite mer gott och mindre med träning under ledigheten men har ändå haft balans uppenbarligen.

Inne på min fjärde och sista semestervecka och vikten har stått stilla så det är jag väldigt nöjd med :) Har en bra grund med maten att stå på men har ju blivit lite mer gott och mindre med träning under ledigheten men har ändå haft balans uppenbarligen.
Skönt! Längtar till jag är där! Räknar du på vad du äter eller du bara vet nu pga bra rutiner?

Efter två dagar av oreggad mat är jag på banan igen. Har även upplevt chocken över hur mycket kalorier pasta innehåller :laugh:. För mig som knappt ens gillar pasta kan jag bara pusta ut och typ skippa det helt. Det är verkligen inte värt det. Ska jag lyxa slår jag väl till med hembakat bröd eller lantchips :angel:. Tänkte räkna på maten fram till semestern som börjar nästa vecka men jag tror fasiken att jag fortsätter. Det är inte så jobbig (som jag konstaterat tidigare). Svårast är absolut när det ska ätas "blandmat" (typ grytor etc) eller man är bortbjuden. Fortsätter med mål på 5-6 reggade dagar per vecka.
Potatis är så mycket bättre! Även om jag ibland kan sakna en riktigt god pasta. 😅

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat