Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Verkar vara vanligt med typ 2kg viktuppgång (beror väl på hur mycket musklar man har osv), men verkar heller inte så ovanligt att inte märka någon skillnad. Så det är väl ganska mycket från person till person det med :)
Om inget annat ändras i kost/motion men vikten går upp när man börjar med kreatin så kan man nog anta att det var kreatinet.

Jag ska iaf försöka vara lite snäll med mig själv första två månaderna, alltså försöka att inte panika om jag rör mig och äter bättre men det händer mindre på vågen än jag tycker det borde :angel:

Går inget vidare här :( Konditionsprojektet löper på enligt plan, men jag har inte energi eller motivation att minska på sockret utan har snarare ökat i veckan. Har liksom svårt att ta mig genom arbetsdagen för att jag är så låg på energi och köper då godis vilket ibland hjälper och ibland inte.

Har blivit bättre på mellanmålsplaneringen, men just fika och sötare kvällsmat är svårt att begränsa.

Nu har jag gått upp 0,5kg och känner mig svullen, så hoppas det ska vara motivation nog att vända trenden och stabilisera vikt och energi iaf.

Är dock nöjd och stolt över att jag hållit planen med jogging/pw :) Keep on going helt enkelt.

Har ätit för mycket under helgen. Typiskt när jag är stressad och inte mår bra.
Men i går blev det 15 km i löparskorna och idag 11 km. Totalt har jag kommit upp i 50 mil i år.
IMG_9407.webp

Kreatinet har definitivt spökat lite i min hjärna. Känner mig lite svullen och det har gått åt fel håll på vågen.

Men nu verkar jag ha nått toppen, och börjat gå sakta neråt istället. Dessutom var jag på gymmet idag, efter 2.5 veckors gym uppehåll och och 3 veckor på kreatin.
Rev av typ ÅTTA personbästa. Väldigt häftig känsla! Så det får vara värt det, jag vill verkligen behålla styrkan nu när jag ändå hoppas springa mer.

Kanske ett uppehåll i sommar när jag ändå har gym-uppehåll och se vad som händer. Så kan jag ta med mig det till nästa gång med kreatin i såna fall.
Good stuff!

Ligger stadigt på -7 kg ner nu. Har gått ungefär ett kilo i månaden. Jag hoppas det fortsätter i samma takt till sommaren, kommer automatiskt röra mig mer så borde gå fint! Jag har plockat fram flera par byxor som varit för små, det känns kul! Har behövt lägga bort mitt största par, dom har helt enkelt blivit för stora. Har 5 kg kvar till mitt mål, men 3 kg till är också klart godkänt. Det svåra börjar sen, att hålla vikten... 😅

Jahopp, så var det med min balans :cautious: . Jobba långa, sena pass i kombination med trött, lite ångest och fika på jobbet var tydligen sådär - lite för många kakor den här veckan.. Nya tag till helgen!

Vardagar är som vanligt inget bekymmer.
Joggat mån, ons och idag. Go känsla att göra det innan jobbet. Dels för att man får en go känsla i kroppen men också för att det är skönt att ha det gjort eftersom man ofta är trött efter jobbet.

Går mot strömmen lite och vill gå upp minst 6-7 kg i år, eventuellt mer. Lyckades gå upp från undervikt redan förra året men ligger i nedre spannet så det krävs väldigt lite för att trilla ned på en potentiellt hälsofarlig vikt. Eftersom jag har perioder av sämre aptit eller av att inte få till rutinerna kring att äta och så vidare så vill jag också krasst ha en buffert. Det skulle kännas lite bättre att rasa ned från normalvikt till en lägre normalvikt än från normalvikt tillbaka till undervikt. Kroppen tar så mycket stryk av det. Det vore inte kul att se heller.

Har ingen större brådska, går jag upp för fort lär allt vara rent fett och jag vill snarare bygga muskelmassa. Samtidigt skulle det väl inte skada med lite högre fettprocent heller, till en viss gräns.

Kommer förhoppningsvis lyckas träna mycket mer regelbundet än vad jag fick till förra året, satsar på tätare och kortare pass för att bara få igång en rutin till att börja med.
Inte alls lyckats träna lika regelbundet som jag velat men gått upp 2-3 kilo så det går långsamt åt rätt håll åtminstone. Lägger in påminnelser på telefonen och får även mycket hjälp med maten från andra vilket gör det 100 ggr lättare, själv har jag annars ganska lätt för att hoppa över måltider om det hinner bli sent eller för att jag är trött och så vidare. Också hittat sättet att få till den rätta konsistensen på frukostgröten så slänger i princip aldrig sista tredjedelen längre vilket kunde hända då och då tidigare.

Jahopp, så var det med min balans :cautious: . Jobba långa, sena pass i kombination med trött, lite ångest och fika på jobbet var tydligen sådär - lite för många kakor den här veckan.. Nya tag till helgen!

Eh, nej. Jag brukar inte känsloäta men med facit i hand så är det nog vad jag gjort idag, känner jag. Även bortsett från ätandet så har jag kännt mig off idag, en känsla som hängde i kroppen även på gymmet (brukar annars kunna få negativa känslor att släppa ut kroppen med lite rörelse, men idag ville det inte). Det känns skräp på alla plan, men försöker att inte slå på mig själv.

Istället drar jag ett djupt andetag, äter den tilltänkta middagen ändå och börjar om på riktigt imorgon. Det får bli en reset.

Börjat nytt jobb på halvtid, det har gått bra att hålla kalorigränsen men jag har lagt på en del vattenvikt, förmodligen för att jag kört slut på musklerna varje dag 😅.

Men det är skönt att få lite riktig vardagsmotion igen (butiksjobb).

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat