Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Ja, det är ju verkligen så! De 4kg jag fick ner förra året var ju över 6mpnader, och jag hittade en rimlig nivå på fika. Nu har jag behållit vanorna med mellanmålen, men sötsakerna är för många helt enkelt.

Är så svårt när jag samtidigt är så galet less på all vikthets överallt, vill på ett sätt bara sluta i det och ”gilla mig själv”. Men det är ju det där med mina favoritponnys 😍 Ridskolan har inte satt stopp, men jag känner själv att jag vill väga lite mindre för att inte få dåligt samvete när jag rider dem..
Jag tycker att du tänker rimligt. Jag bryr mig inte jättemycket om vad andra anser om mig, men nu när jag har gått ner 7 kg så känner jag mig friskare, kläderna sitter bekvämare, kroppen känns bekvämare osv. Sen kan vi lägga till utseende på listan också, men det är inte alls det viktigaste. Nu är jag inte en aktiv ryttare längre men det hade absolut varit ytterligare en viktig faktor i hur mycket jag skulle vilja säga. Jag tror jag just nu är strax under "övervikt" enligt bmi och är hyfsat nöjd egentligen, men vill ner några kg till för att ha lite marginal.

Nu känner jag mer att jag vill bygga lite muskler istället för att gå ner mer i vikt egentligen, det skulle nog få mig att må bättre. Men en sak åt gången! 😊

Här går det neråt på vågen även om jag inte riktigt vill det... Hela jag har blivit slapp, men det jag tänker är att jag får börja med enkel träning (hemma?), jag prommenerar varje dag, men det stärker ju inte riktigt kroppen direkt. Så tips på vad ni som tränar började med, och om ni tränar hemma, vad gör ni då?

Tänkte att börjar jag träna NÅGOT så kanske hungern kommer igång med, till någon positiv spiral?
Hitta någon enkel hemmaträningsapp. Jag kör Haag (starkare) gillar den men är rätt dyr. Alla pass är follow along så man kan bara plugga i lurarna och köra, eller så kör man på egen hand där upplägget går att lägga in i telefon eller klocka(finns klocka i appen också). Jag är som du, kan totalt tappa aptiten och gå länge utan att äta och blir snarare illamående än hungrig när jag är i sorg/chock/inte på banan, det slutar tyvärr inte med illamående utan jag har väldigt lätt för att kräkas upp det jag får i mig också vilket gör spiralen ännu sämre. Har haft ett tufft år (går inte att jämföra med ditt dock) och ofrivilligt men ganska välbehövligt gått ner 10 kg.
För mig funkar precis det du skriver, försöka röra på mig så kommer aptiten igång lite igen, för äta måste man ju. Känns som jag lyckats vända det lite nu. Känner igen den där känslan av ”slapphet” ffa när man är van vid att kanske ha ngt kilo extra, rumpans vaddering är liksom borta 🤣

Fina med att väga sig efter en vecka med massor av mat, ingen rörelse och festmiddag kvällen innan, är att första kilot efter toppnotering försvinner jättefort. Vätskevikt, yay :angel:

Mer hälsosamt ätande den här veckan so far, skönt i kroppen och gott.
Idag tog jag dock "steamed vegetables and rice" till lunch, och ja.. Hade hoppats på lite mer grönsaker än några haricot verts, sockerärtor och gurka?
Var hungrig när jag gick därifrån...

Profeel chokladpudding med 10-15g spraygrädde räddar dagen som vanligt! 185kcal, hunger, söt- och chokladsug tillfredställt.

Dyker in i tråden. Måste göra en förändring.

Drog knät i slutet av januari och har varit mer eller mindre rörelsehindrad sedan dess vilket syns på vågen och i spegeln ;). MEN i helgen gick jag faktiskt 4 km för första gången utan att vara totalt paj efteråt så nu finns det ändå lite mer rättvisa förutsättningar att skärpa till sig. Jag har gått upp ca fem kilo efter olyckan och hade redan innan några kilo mer än önskat. Sen har jag absolut ingen önskan att bli "smal" men det vore ju kul om kläderna sitter lite bättre :).

Strategin är främst att röra lite på mig och inte moffa i mig chips och vin på vardagkvällarna, tror ändå jag kommer en liten bit på det. Denna veckan har jag dock varit ganska peppad så har tänkt mig för med maten också.

Efter en intensiv period är det dags att ta tag i konditionen samt styrketräningen.
Efter ett svettigt pass på trötta ben med ett hurtigt sällskap och en ännu hurtigare hund så är det konstaterat att konditionen har stor förbättringspotential.
Joggning på 2,65 km och en ej alltför imponerande medelhastighet på hisnande 8,03/km

Jag stör mig på mig själv. Mat och godis är verkligen det jag uppskattar mest med livet. Och jag har förtvivlat svårt med lagom.
Jag är som ett stort svart hål som bara vill ha mer.
Jag vet inte hur jag ska bryta den känslan.
En helg till med för mycket av allt.
Det är en himla tur att det veckoslut och inte hela veckor. Och att jag rör mig mycket.
Den här veckan blev det fem joggingpass och totalt 42 km. Och 21300 steg i snitt/dag.
Nya löparskor anlände och de kändes bra när jag provade dom 2 km idag.
IMG_9988.webp

Jag är lite pre-mens-mullig och svärmors våg säger att jag väger 70 kilo (vilket bara är två kilo från vad jag vägde som höggravid). Min egen våg säger 65 vilket jag hoppas är mer rimligt. Men jag måste ändå ha lagt på mig lite muskel-kilon sedan jag började träna med tyngre vikter. (Hade knappt satt min fot i ett gym när jag körde igång i januari 2025 även om jag tränade mycket innan dess.) Well well, nya tider.

Jag stör mig på mig själv. Mat och godis är verkligen det jag uppskattar mest med livet. Och jag har förtvivlat svårt med lagom.
Jag är som ett stort svart hål som bara vill ha mer.
Jag vet inte hur jag ska bryta den känslan.
En helg till med för mycket av allt.
Det är en himla tur att det veckoslut och inte hela veckor. Och att jag rör mig mycket.
Den här veckan blev det fem joggingpass och totalt 42 km. Och 21300 steg i snitt/dag.
Nya löparskor anlände och de kändes bra när jag provade dom 2 km idag.
Visa bifogad fil 185110
Tänker att det kan finnas flera anledningar till den känslan. Kan det vara så att du faktiskt inte äter tillräckligt till exempel, att du kanske inte får i dig nog med näring för din aktivitetsnivå?

Om du nu vet att du får i dig tillräckligt, kan det vara vilken slags mat du äter, det vill säga kanske inte tillräckligt mycket av sådant som gör att det produceras mättnadshormon?
Mat som ger mer mättnadshormoner är generellt sådant som färdas långt i matsmältningssystemet till biten där det sitter mycket L-celler som frisätter GLP-1 (mättnadshormonet som viktminskningsmediciner efterliknar) och annat. Mat som grönsaker och oprocessad mat i allmänhet. Så i ditt läge hade jag nog maxat den sortens mat, både grova grönsaker som olika typer av kål samt grönsaker i allmänhet, baljväxter är också bra. Även protein och nyttiga fetter hade jag försökt få till mycket av, så säger inte att man behöver äta enbart vegetariskt utan oprocessade animaliska produkter går också bra men poängen är att det inte bara handlar om näringsinnehåll utan också om att nå cellerna som frigör mest mättnadshormon.

Vill man utöver det hålla lågt insulin för att få till bättre insulinkänslighet så går kolhydratrika livsmedel som bröd och ris och annat spannmål bort tills man fått stabilt blodsocker. Men eftersom du är såpass fysiskt aktiv vet jag inte om du bör ta bort kolhydrater, det kan ju vara en väldigt dålig idé. Däremot, om du inte redan äter en kost som maxar mättnadshormon hade jag kollat lite på det i din situation. Fast äter du för lite i allmänhet (om inte i kalorier så åtminstone i näringsinnehåll) är det väl snarare det som är steg ett att se över.

Bara spontana tankar, bortse från det om det inte känns relevant.

Tänker att det kan finnas flera anledningar till den känslan. Kan det vara så att du faktiskt inte äter tillräckligt till exempel, att du kanske inte får i dig nog med näring för din aktivitetsnivå?

Om du nu vet att du får i dig tillräckligt, kan det vara vilken slags mat du äter, det vill säga kanske inte tillräckligt mycket av sådant som gör att det produceras mättnadshormon?
Mat som ger mer mättnadshormoner är generellt sådant som färdas långt i matsmältningssystemet till biten där det sitter mycket L-celler som frisätter GLP-1 (mättnadshormonet som viktminskningsmediciner efterliknar) och annat. Mat som grönsaker och oprocessad mat i allmänhet. Så i ditt läge hade jag nog maxat den sortens mat, både grova grönsaker som olika typer av kål samt grönsaker i allmänhet, baljväxter är också bra. Även protein och nyttiga fetter hade jag försökt få till mycket av, så säger inte att man behöver äta enbart vegetariskt utan oprocessade animaliska produkter går också bra men poängen är att det inte bara handlar om näringsinnehåll utan också om att nå cellerna som frigör mest mättnadshormon.

Vill man utöver det hålla lågt insulin för att få till bättre insulinkänslighet så går kolhydratrika livsmedel som bröd och ris och annat spannmål bort tills man fått stabilt blodsocker. Men eftersom du är såpass fysiskt aktiv vet jag inte om du bör ta bort kolhydrater, det kan ju vara en väldigt dålig idé. Däremot, om du inte redan äter en kost som maxar mättnadshormon hade jag kollat lite på det i din situation. Fast äter du för lite i allmänhet (om inte i kalorier så åtminstone i näringsinnehåll) är det väl snarare det som är steg ett att se över.

Tack för tankar.
Kolhydrater kommer jag aldrig plocka bort. Dels för att jag inte vill men också för att jag har testat och min kropp mår verkligen inte bra av det.
Äter fisk och fågel men inte annat kött. Det kommer inte heller ändras.
Sallad och grönsaker äter jag alltid mkt av.
Möjligen att jag ligger lite lågt i protein vissa dager men problemet är liksom inte suget i sig utan att goda saker tillför mig en meningsfull känsla.
Den tror jag är mer mental än fysisk.
Jag kan tex vara mätt och längta till att maten sjunker så att jag kan äta ngt mer.

Tack för tankar.
Kolhydrater kommer jag aldrig plocka bort. Dels för att jag inte vill men också för att jag har testat och min kropp mår verkligen inte bra av det.
Äter fisk och fågel men inte annat kött. Det kommer inte heller ändras.
Sallad och grönsaker äter jag alltid mkt av.
Möjligen att jag ligger lite lågt i protein vissa dager men problemet är liksom inte suget i sig utan att goda saker tillför mig en meningsfull känsla.
Den tror jag är mer mental än fysisk.
Jag kan tex vara mätt och längta till att maten sjunker så att jag kan äta ngt mer.
Låter ju som att du gör allt rätt redan för att ge kroppen de bästa förutsättningarna, utom då möjligtvis tillräckligt med protein, så du kan säkert ha rätt i att det är mer mentalt.

Har apropå detta funderat lite på hormoner själv, men eftersom jag försöker gå upp bland annat som ett led i att minska risken för benskörhet så har jag kanske tänkt mer på exempelvis GLP-2.

Sedan har jag funderat en del på var exakt jag bör lägga min minimivikt utifrån just risken för exempelvis benskörhet, inte orkat kolla supernoga på detta än eftersom jag har en bra bit kvar och det verkar inte heller finnas någon belagd nedre gräns men hittat en del som tyder på att det optimala skulle kunna ligga över bmi 22,5 eller runt 23. Det betyder isåfall att jag borde upp lite högre än vad jag urpsrungligen kanske hade tänkt som en slags nedre gräns. Men jag tror inte riktigt på att gå upp allt det i år utan att göra det över längre tid och särskilt med styrketräning parallellt vilket jag haft svårt att få till bra och tillräckligt regelbundet hittills.

Låter ju som att du gör allt rätt redan för att ge kroppen de bästa förutsättningarna, utom då möjligtvis tillräckligt med protein, så du kan säkert ha rätt i att det är mer mentalt.
Jag ska tänka på det du skriver, väldigt bra inlägg. Tack för att du tog dig tid!

• Gilla
Reactions: Mkb

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund