Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Jag tror att du har svaret i att du ligger för lågt i protein vid tung träning. Prova fokusera på att nå ditt proteinmål i första hand och se om hungern minskar av det. Hur ser dina kostvanor ut? Vad äter du för typ av mat? Du säger att du varken gillar kolhydrater eller får i dig tillräckligt med protein?

Jag tror att du har svaret i att du ligger för lågt i protein vid tung träning. Prova fokusera på att nå ditt proteinmål i första hand och se om hungern minskar av det. Hur ser dina kostvanor ut? Vad äter du för typ av mat? Du säger att du varken gillar kolhydrater eller får i dig tillräckligt med protein?
Tänker nog också att det kan vara så efter lite funderande. Kostvanorna just nu är väl typiska för en småbarnsförälder som behöver fixa mat fort (men vi käkar mycket kyckling i olika former). Vissa veckor känns det dock som att vi lever på kött och bröd. I närtid vill jag nog 1. (Som du säger: nå mitt proteinmål dagligen.) Samt 2.) Hitta en protein-& fiberrik "standardlunch" samt frukost. För min del spelar det inte någon större roll om jag äter samma sak till lunch och frukost varje dag om kvällsmaten kan varieras. Det viktiga är att ha någon go-to mat som är relativt snabblagad och mättande med högt protein-& fiberinnehåll. Tror att jag kanske kommer åt snacksandet på det viset med.

(En klassisk Nordthor är förresten att riva av ett ordentligt gympass strax innan jobbet med en macka & kaffe frukost som bas, sen inte hinna äta något efter träningen, åka till jobbet och därefter peta i mig whatever comes my way...)

Tipsar om hur jag äter trots att du inte frågat :D

Frukost. Rostar hasselnötter som jag hackar och blandar dem i en burk med linfrö och chiafrö.
Käkar mild kvarg vanilj eller hallon från arla och rör ner fröblandning där. Jag trycker i mig snabbt för jag hatar när chiafrön blir slemmiga.

Jag käkar kreatin

Efter träningspasset tycker jag du ska blanda en proteindrink och hälla i dig. Jag blandar mina i vatten istället för mjölk pga godare samt lägre kalori.

Lunch. Gör en stor sallad. Tomat, gurka, paprika, majs, avokado, en påse strimlat kål och morötter, svarta bönor, fetaost.

Dressing. En msk majonnäs sambal olek, vitlök flingsalt svartpeppar. Äter detta med cirka 5-10 nacho chips

Enkel middag: stek vitlök, en burk avsköljda limabönor. Mosa limabönor. Blanda ner 1 eller fler ägg, salt peppar sambal olek. Ner med en hackad tomat precis innan du äter för lite krisp och fräsh-het

Tipsar om hur jag äter trots att du inte frågat :D

Frukost. Rostar hasselnötter som jag hackar och blandar dem i en burk med linfrö och chiafrö.
Käkar mild kvarg vanilj eller hallon från arla och rör ner fröblandning där. Jag trycker i mig snabbt för jag hatar när chiafrön blir slemmiga.

Jag käkar kreatin

Efter träningspasset tycker jag du ska blanda en proteindrink och hälla i dig. Jag blandar mina i vatten istället för mjölk pga godare samt lägre kalori.

Lunch. Gör en stor sallad. Tomat, gurka, paprika, majs, avokado, en påse strimlat kål och morötter, svarta bönor, fetaost.

Dressing. En msk majonnäs sambal olek, vitlök flingsalt svartpeppar. Äter detta med cirka 5-10 nacho chips

Enkel middag: stek vitlök, en burk avsköljda limabönor. Mosa limabönor. Blanda ner 1 eller fler ägg, salt peppar sambal olek. Ner med en hackad tomat precis innan du äter för lite krisp och fräsh-het
Tack för tips! :love:

Andra dagen med koll på vad jag äter. Svinhungrig och har ägglossning (stackars familjen). Har cirka 470 kcal kvar detta dygnet så jag lär absolut gå över gränsen idag. Igår däremot var jag långt ifrån mitt dagliga behov. Gemensam nämnare för dessa två dagar är väl att jag inte ens är i närheten av att käka den mängden protein jag "borde" med träningen och allt. Så svårt att få i sig de mängderna (bör ligga på 130-135).

Tänker att detta inte måste bli så strikt här i början. Hoppas att när jag har ett mer jämnt och balanserat intag varje dygn så kommer det inte svänga upp och ned såhär. Men en småätare är jag, av rang och jag håller mig inte mätt på mina huvudmål särskilt länge så mycket har jag kommit fram till på väldigt kort tid.
Jag äter i princip bara protein och orkar inte äta tillräckligt med kcal om jag bara äter det. Men det betyder ju typ kycklingfilé, kvarg, 0% fett grekisk yogurt, mini-keso och äggvitor. Skittrist och deppigt, jag vill helst bara äta kolhydrater. 😅 Bytte till det för ca tre veckor sedan och droppade mina sista 2.5 kg efter att ha stått still i 3 månader.

Tror förresten att jag får ge mig när det gäller proteintillskott med. Nu är vi dessutom på resande fot så det är nog smidigt med en shake då och då.
Om man inte tränar extremt tungt (typ styrkelyftare eller ska deffa inför tävling) så räcker det gott med mjölk eller yoghurt istället för att lägga dyra pengar på proteinpulver. Det är ju inte så länge sen du skrev om att du äter snacks på kvällarna (fullt rimligt om du inte äter tillräckligt mycket dagtid) det kanske faktiskt räcker med att bara ta bort det och tänka efter med maten om du dessutom tränar tungt.

Om man inte tränar extremt tungt (typ styrkelyftare eller ska deffa inför tävling) så räcker det gott med mjölk eller yoghurt istället för att lägga dyra pengar på proteinpulver. Det är ju inte så länge sen du skrev om att du äter snacks på kvällarna (fullt rimligt om du inte äter tillräckligt mycket dagtid) det kanske faktiskt räcker med att bara ta bort det och tänka efter med maten om du dessutom tränar tungt.
Tänkte mest under resan här så att jag slipper sitta och veva i mig endast typ Makrill och tetrabönor :p. Campar och har ej tillgång till kyl.

Jag äter i princip bara protein och orkar inte äta tillräckligt med kcal om jag bara äter det. Men det betyder ju typ kycklingfilé, kvarg, 0% fett grekisk yogurt, mini-keso och äggvitor. Skittrist och deppigt, jag vill helst bara äta kolhydrater. 😅 Bytte till det för ca tre veckor sedan och droppade mina sista 2.5 kg efter att ha stått still i 3 månader.
Är inte beredd att dumpa kolhydraterna helt. Vill nog mest få bättre matrutiner, och få i mig mer protein. Sluta snacksa så ofta. Har en väl inkörd träningsrutin så börjar jag sköta maten med kanske det blir riktigt toppen. Postade min startbild för detta projektet i träningstråden. Men den kanske hellre skulle ha varit här... (Lite allmän ursäkt för bildspam.)
20260625_113105.webp

Lyckades gå ner lite till. Men, var på utbildning ett par dagar nu i veckan och det blev ett väldigt mycket större matintag (bra mat! Men väldigt mycket tyngre mat än jag brukar äta och även mycket större volym) vilket gjorde att jag lade på mig ca 2kg. Det mesta - inte allt! - är väl vätska och jag har lyckats tappa ca 0,5kg av det hittills genom att återgå till mitt mer normala ätande (inkl glass i värmen). Men men, jag hade på känn att det skulle bli så, det är okej även om det känns sådär.

Jag lärde mig dock en sak: jag mår verkligen inte bra av att äta på det sättet. Min kropp slog bakut - jag mådde riktigt dåligt, illamående osv, och det hänger fortfarande i lite grann. Jag var fortfarande mätt när det var dags för nästa mål, liksom. Det är inte värt att må skräp i flera dagar. Det handlar inte om viktuppgången utan om hur jag mår fysiskt, vill jag tillägga.
I fortsättningen kommer jag att tacka nej när jag känner att jag egentligen inte är hungrig - även om det är gott och även om alla runt mig kommer att ha synpunkter på "att jag inte äter". Det är en stor ångesttrigger för mig att folk envisas med att kommentera hur/vad/hur mycket jag äter (oavsett åt vilket håll. Alla kommentarer, utom en uppriktigt nyfiken fråga om vad det är för gott som jag äter. Jag har absolut ingen ätstörning men kommentarer gör att jag ofta tycker att det är jobbigt att äta med andra.). Jag ska lyssna på min kropp, inte på vad andra tycker.

En liten no scale-victory: jag är just nu ute och promenerar iklädd ett par korta löparshorts pga värmen, och känner mig helt bekväm även när jag möter folk. Det känns bra!

Senast ändrad:
Jag håller med. När man börjat träna och äta hälsosammare känner man verkligen hur sjuk man blir av onyttig mat i mängder.

Jag gillar att tråden heter hälsa och vikt och att hälsa verkligen är i fokus. Jag ska väga mig imorgon. Skulle inte bli förvånad om det blivit viktuppgång på grund av de extra godiset och kakorna i kombination med pms. Men jag bryr mig inte så mycket, för kondisen blir bättre, jag blir starkare och känner mig lättare i kroppen.

Man ska ju också komma ihåg att gå från viktuppgång till viktnedgång är en otroligt stor skillnad i kalorier per dag. Så bara att ligga still är ju bra för då har ju viktuppgången brutits

Hoppar in i den här tråden på allvar. Har försökt få in lite nyttigare vanor i lite drygt en månad. Men har precis varit på en veckas semester som innehållit bröllop, födelsedags och midsommarfirande som fått vanorna att falla.

Min största svårighet är mina småbarn som orsakar kronisk sömnbrist och nån typ av virus en gång i månaden.

Mål är styrketräning med sista repet till fail helst 3 gånger i veckan men minst 2. Minst 2 övningar per gång.

I övrigt ska jag öka fiber och protein i dieten. Inga förbud men försöker ersätta godis sug med torkad frukt och grönsaksstavar. Mina vänner är bönsallader med mycket chili, torkad passionsfrukt, mild kvarg och grönsaksstavar.

Jag tar gärna recept på gurksalladen!

Idag var det officiell invägning på 66.9kg. Tror jag startade 69kg.

Är det min gurksallad så hackar jag en gurka. En burk (liten, 70g) tonfisk eller kyckling eller tofu)
2 msk lättmajo
2 msk laoganma (crispy chili).
Rör ihop. Klart!

Alternativt:
Gurka
Risvinäger
Soya (japansk)
Gochgaru (koreanska chiliflakes)
Sesamfrön (helst rostade)

Sen toppar jag ibland med lite hackade jordnötter, rostat ris eller koriander eller vad jag känner för. Har även gurksalladen som tillbehör till ris osv.

Proteinpulver är ju lite dyrt, men det är mycket för pengarna, snabbt och enkelt. Jag tycker det är värt det! Och med det sagt så har jag nu glömt i typ två månader att vi HAR proteinpulver, så ska ta tag i att få i mig det också 😅

Proteinpulver är ju lite dyrt, men det är mycket för pengarna, snabbt och enkelt. Jag tycker det är värt det! Och med det sagt så har jag nu glömt i typ två månader att vi HAR proteinpulver, så ska ta tag i att få i mig det också 😅

Jag använder också proteinpulver och tycker det är värt. Finns en enda sort/smak som jag klarar att dricka som den är blandat med vatten så den har jag som shake. Sen använder jag vanilj i mina over night oats (får i typ 40g protein i en sån frukost) och choklad till chokladkräm på våfflor, eller gröt eller dessert 😅

Med två shakes (och lite annat proteinigt) lyckades jag få i mig hela 144 gram igår. Troligen personligt rekord.

Frukost bestående av havregröt, pumpafrön, lite agavesirap och ett ägg skulle kunna vara min nya frukost. Det är helt okej gott.

Mitt största problem denna veckan är att jag nog inte hinner gymma alls. Nu är vi iof på väg och ska cykla i två dagar men där får vi turas om att passa barn och hund så det blir liksom inte kontinuerlig träning ett par timmar under två dagar.

Men, det finns lite hopp om att detta blir riktigt bra när vi kommer hem och kan ha lite bättre rutiner.

Jag håller med. När man börjat träna och äta hälsosammare känner man verkligen hur sjuk man blir av onyttig mat i mängder.

I mitt fall var det inte "onyttig" mat som ställde till det. Nu gillar jag överlag inte att kalla mat "bra" eller "dålig" (choklad är bra för mig!), men ändå. Jag äter liksom choklad och fika, nån utemat eller fryspizza etc etc även annars. Jag anpassar så att det också funkar för mig :) .
Visst, lite fika och så blev det, men största delen var faktiskt inte det. Kvarg och surdegsbröd, fisk med sallad och potatismos, sparrissoppa, en ganska moderat portion pasta med skaldjur, några bitar hårdost, några bitar godis, ett par fikabröd typ. Det var bara det att det blev en mycket större volym totalt sett, och ett högre kaloriinnehåll, än jag brukar äta. Och jag blev inte "ordentligt" hungrig mellan målen, utan bara "inte helt mätt". Ouff. Nä, min kropp var inte glad alls iaf. Två dagar var det, onsdag-torsdag i förra veckan, och idag först känner jag mig nästan som vanligt :cautious: .

Det går bra här med min extra växel inför semestern. Har hoppat ner lite på vågen till och med :) Känner verkligen att jag hittat ett hållbart sätt gällande kosten sen snart 1 år tillbaka och jag äter både gott och svälter inte mig själv.Gjorde en bildjämförelse (gjorde till och med det obekväma och la ut det på min instagram samtidigt som jag gjorde lika med min häst som jag försöker banta) och nog har det hänt saker sen i vintras! Väldigt stolt över mig själv faktiskt :) Jag tappar inte i styrka heller vilket är viktigt för mig. Jag vill inte vara smal och slapp, jag vill vara fit och stark!

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10