Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Veckan som var ballade det ur rätt ordentligt med både mat och annat.
Joggade mindre mängd.
Var otroligt sliten.
Nu får det vara nog och tillbaka till ordningen.
Joggade tidigt i morse.
IMG_1627.webp

Jag har tagit tag i en länge uppskjuten åtstramning av ätandet. Jag kallar det för min "efter-semestern-diet". Tyvärr talar vi om de senaste tre årens sammanlagda semestrar. Det skulle vara bra att gå ner 5-6 kilo.

Jag drog i handbromsen i måndags, och jag märker redan den trevliga effekten att allting smakar bättre när jag äter mindre.

Två veckors vila från gymmet pga en förkylning som primärt satte sig i lungorna och stämbanden. Vikten ligger kvar där den gjorde sist jag skrev, precis innan det blev vila, så det är ju positivt iaf. Förkylningen är betydligt bättre, lite torr i halsen fortfarande. Planen är att testa att plocka upp träningen, lite försiktigt, igen på måndag och se hur det känns.

Jag har roat mig med att väga mig varje morgon nu den här veckan. Vikten hoppar omkring inom ett spann på ca två kilo. Det visste jag i förväg, så det är inget som bekymrar mig. Att gå ner i vikt är väl att få ett spann som puttats nedåt, sas. Men tråkigt nog låg min första dags vägning lågt inom spannet. Jag hoppades ju att det var toppen av spannet...

Jag fortsätter att logga maten. 1900 kalorier per dag/dygn och 130-135 g protein. Har 1-2 dagar per vecka då jag inte mäter men upplever att jag ändå ligger på lite broms när det gäller snacks-intag (men jag får I mig något gott varje dag :angel:). Upptäckte att jag nog kommer att få kämpa lite för att komma upp I 1900 nu när jag börjat jobba igen. Det är ju liksom inte så mycket utrymme för småätande under arbetspassen. (Får bara vara noga med att få I mig vatten för igår drack jag bara kaffe, och det kändes!) Nu går jag på två nätter och det blir intressant. Sist jag loggade vad jag åt (flera år sedan) låg jag ibland på så lite som 600 kalorier per dygn när jag jobbade natt (ofrivilligt). Tror och hoppas att jag har ett vettigare upplägg nu.

Jag är igång med projektet att komma igång igen efter min förkylning. I måndags och igår körde jag 45min på stair mastern, idag blev det 1h. Jag känner mig klen och ur form :cautious: , men ska ge mig själv lite tid och trappa upp nu. Det känns bra att hitta tillbaka till rutinerna med träning och motion iaf!

De senaste två dagarna har varit extremt tuffa när det gäller att hålla sig inom kalori-målet. Har mensen beräknad till om tre dagar och jag är så sjukt hungrig och sugen på allt hela tiden! Genomsnittet ligger dock under 1900 fortfarande och detta är nog första veckan på länge som jag inte har en dag då jag inte räknar på det jag äter alls.

Oavsett så har detta projektet gått oväntat bra hittills. Jag sparar pengar på att inte alltid handla innan jobbet, jag har koll på proteinintaget, snacksandet har fortsatt fast i mycket mindre skala, jag har gått ned lite i vikt och midjemåttet har minskat.

Läskig grej som jag upptäckt är dock att jag har typ en krater i mitt ena lår. När jag tappar i vikt så blir låren och magen mindre i första hand. Pga det så avslöjades denna krater som nog är ett resultat av min dunderkrasch på cykel i maj. Tydligen kunde större hematom bilda, typ hål, i efterförloppet. Inget jag hade koll på förut men nu vet jag.

Minus 9.1...
NU är det färdigvandrat, äter helt fritt i helgen och from måndag ska jag börja träna igen och tracka proteinmängd osv. Slut på slarvet.
Du får passa dig lite @pepp jag är som du, kan liksom tappa hungern helt. Och nästan bli lite konstant illamående av energibrist vilket gör aptiten ännu sämre. Kanske ska du inte tracka något alls just nu utan bara äta fritt vad du är sugen på? Och när du vill/kan om det är svårt att få i sig tillräckligt stora portioner när man borde. Bara för att få igång systemet lite? Energibrist bygger inga muskler oavsett om man får i sig rätt mängd protein och du får inte heller glömma att din kropp varit utsatt för ganska stor stress och också en ganska komplicerad fraktur senaste åren. Var snäll mot den och dig själv!

Du får passa dig lite @pepp jag är som du, kan liksom tappa hungern helt. Och nästan bli lite konstant illamående av energibrist vilket gör aptiten ännu sämre. Kanske ska du inte tracka något alls just nu utan bara äta fritt vad du är sugen på? Och när du vill/kan om det är svårt att få i sig tillräckligt stora portioner när man borde. Bara för att få igång systemet lite? Energibrist bygger inga muskler oavsett om man får i sig rätt mängd protein och du får inte heller glömma att din kropp varit utsatt för ganska stor stress och också en ganska komplicerad fraktur senaste åren. Var snäll mot den och dig själv!

Just proteinet vill jag tracka för att det känns som att styrketräningen går bättre då (placebo eller ej, who knows 😁) i övrigt kommer jag inte vara så nitisk! ❤️

Nu är jag så jävla trött på kyckling! (Igen :cautious:.) Hade jag kunnat ändra till skaldjur som protein hade jag gjort det. Men det känns lite omständigt att skala kräftor/räkor inför varje måltid :p. Någon som sitter på ett riktigt toppenrecept på typ vit fisk av något slag?

Jag verkar gå ned i vikt fortfarande. Det är ändå trevligt (så länge jag också blir starkare I min träning). Men när jag nått 65 kg vill jag inte tappa mer. Är strax under 66 nu så det gäller att vara lite observant.

Nu är jag så jävla trött på kyckling! (Igen :cautious:.) Hade jag kunnat ändra till skaldjur som protein hade jag gjort det. Men det känns lite omständigt att skala kräftor/räkor inför varje måltid :p. Någon som sitter på ett riktigt toppenrecept på typ vit fisk av något slag?

Jag verkar gå ned i vikt fortfarande. Det är ändå trevligt (så länge jag också blir starkare I min träning). Men när jag nått 65 kg vill jag inte tappa mer. Är strax under 66 nu så det gäller att vara lite observant.

Lättrimmad torsk med tex en skvätt rödvinssås och ugnsstekta blandade grönsaker är ju supergott tex!
Eller med en kall örtsås på gräddfil eller kvarg.

Här spårade det ordentligt förra + denna vecka. Mycket mycket ångest och känslor av maktlöshet och otillräcklighet, det har varit tufft mentalt helt enkelt.
Jag har normalt sett inte problem med känsloätande, brukar kunna ha en massa i skafferiet/frysen utan minsta problem (har liksom haft choklad i månader i skafferiet nu. Och annat. Det ligger där. Två stora vita Toblerone ligger där sedan i våras - ska bli cookies i vinter!). Nu tog ångesten en ny vändning och bestämde att mat/godis/mackor/fika är lugnande och jag tänkte inte utan hängde på eftersom lugn kändes skönt i trötta mig de dagar som jag mått så pass kasst att jag inte orkat träna efter jobbet (och alltså inte kunnat få lugn i kroppen med hjälp av det). Inte hetsätning, men för mig ett stort överätande där jag ätit delvis för att det känts bra. Jag landade igen härom kvällen och kände att "nah, nu känns det faktiskt inte bra längre", och nu är det tillbaka till normalt som gäller. Tillfällig grej men jag ska vara uppmärksam på det framöver. Jag äter choklad, fika och annat och det är bra för mig - men jag vill äta det för att jag njuter av det, ingenting annat.

Så. Upp ett par-tre kg och det känns ju kasst. Men träningstightsen sitter fortfarande bra och jag känner mig bekväm i dem. De extra kilona känns som att de fördelat sig jämnt över magen, vilket jag är tacksam för. Nu ska de väck igen framöver. Det är okej. Tillfälligt avbrott.

Jag har långhelg och ska fokusera på återhämtning, sånt som jag mår bra av och försöka att koppla av. Nu på morgonen har jag fuldansat i köket med min latte! :laugh:

Avslutar med lite pepp till den som behöver (mer fokus på hälsa och mående än vikt) : Det är okej att inte ha stenkoll på allt hela tiden. Det är ett farthinder, inte en avgrund, och du grejar det! You got this! Häng på en fuldans till hög musik och kom ihåg - du är toppen! :heart

Jag har mina sista två kilon kvar, de sitter fast tror jag. Jag vet att lösningen är minskat kaloriintag och ökad aktivitet men jag har svårt att få ork till promenaderna nu efter två månaders jobbkaos, och kaos gör mig hungrig. Nästa vecka är jag barnfri och har noll ursäkter så tre-fyra dagars bra promenader ska gå att få till och planera så jag får med mig bra matlådor till långpass och nattpass. Jag kan ju strunta i de två kilona men jag vill inte, tror det kommer kännas bra när jag är i mål. Sen ska jag kanske försöka hitta en häst jag kan få skogsmulla lite på då och då, en snäll stabil men glad sak är målet.

Seglade iväg till 79 men stannade där de senaste veckorna iallafall.
Nu vänder jag sakta på det hela, eller det är planen iallafall.

Vill gå ner ca 5-7kg, mellan 72-74 är helt fine.
Har nu en grej jag verkligen vill vara i bra form till för att få ut så mycket som möjligt av det. Även träningsmässigt, inte bara viktnedgång. Men det är 25 veckor bort, vilket känns väldigt bra för en gångs skull, inte det vanliga med "oh shit om två veckor skulle jag ju vara i livets form!".

Lagom med tid för rutin på både träning och mat.
Började logga med ordentligt i tisdags, ner 0.6kg-ish so far. Känner mig pepp!

Provade min kära täckkjol från Uhip och konstaterar att den numera är för stor (så pass att det finns en överhängande risk för att jag "tappar" den när jag rör mig redan nu). Buuuh! 😭
Dagens i-landsproblem. I grunden är det förstås positivt i sammanhanget! Men jag är också så sjukt osugen på att köpa en ny just nu. Det får nog vänta till SIHS isf..

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat