Bukefalos 28 år!

Han är sjuk!!!!

Centaur

Trådstartare
Arrow är sjuk... :( Började med att han inte villa ha sitt kraftfoder i förmiddag. Han älskar mat i vanliga fall. Tänkte det kanske berodde på att jag hade blött upp det, så jag gav han lite torrt istället, men han pillade bara i det. Så åkte jag på jobbet. Mi mamma, som tog in hästarna på kvällen sa att han inte hade ätit nånting när hon fodrade, bara lite hö. Jag drog i stallet så snart jag kunde, och han har feber... :crazy:

Men vad kan det vara? Han är inte snorig, hostar inte, hade bajsat såg jag... Han har ett sår på ena benet som har gått upp, men det är inte svullent eller spec varmt... Blir så orolig för min lilla bebis...
 
Hur mycket feber har han?

Magen var och är det första jag tänkte på, de slutar ofta äta INNAN man märker av ev kolik, dvs det som är 'bakom' stoppet kommer ut normalt, men hästen känner av stoppet och slutar äta, och efter ett tag när det är slut på avföring bakom stoppet slutar den med. Så håll koll.

Sen kan ju hög feber göra att de matvägrar med.

Men hur hög är tempen? Har han tarmljud på bägge sidorna? Dricker han? Äter han NÅGONTING (äpple te x?).

Vision hade ju förstoppning, och behandlades inatt. Hans mage var inte tvärstopp men den var inte igång somd en skulle,. Märktes av att han inte ville äta och dricka, samt hade torrare och hårdare avföring än vanligt och i mindre mängd. Antagligen en svit efter sövningen, magen hade dock varit UA på klinik innan han kom hem, men vet förklarade att det ofta tar ett par dagar innan symptomen kommer.

Om han inte har hög feber så ksulle jag täcka på honom och gå ut och gå. Har du transport så lasta honom gärna (även de lättlastade brukar bli lite oroliga när man börjar lasta mitt i natta, och då ökar aktiviteten i magen. Därför så många hästar skiter vid lastning fast de verkar kolugna).
 
Jo, det var det jag också tänkte på, men den verkar ju vara okej... Han hade 39,55, brukar ligga på ca 38 grader. Han äter lite hö, några äpplen fick han, och en handfull müsli. Men utan entusiasm.. Han drack en hel hink i förmiddag, vad han druckit resten av dagen vet jag inte. Han hade ätit upp höet i hagen sa mamma.

Jag ska åka upp tidigt i morgon och se hur han mår, är han inte bättre då så kommer jag TVINGA ut vet. :crazy:
 
Han har rätt hög feber.. Har du alltså ringt vet nu som inte vill komma??

Har han tarmljud? Vad ligger pulsen på? Hur ser slemhinnorna ut? Är han uttrokad?

Inte för att vara elak, men jag skulle inte lämna honom och gå coh lägga mig om det vore min häst, ffa för den höga febern. Iaf inte utan att ham har normala slemhinnor, inte är uttorkad, har normal puls etc.
 
Hur har det gått för din pålle? Hoppas han är på bättringsvägen o ni kommit på vad det är.
Om inte hoppas jag vet har varit där, vad är det för vet. som man ska måsta tvinga ut. :mad: :crazy:
 
hoppas det blir bra fort och att det inte är så faligt med han.
 
Var uppe i natt och kollade honom, då hade han ätit upp höet och smakat lite på kraftfodret, och druckit lite. Nu på morgonen hade han 37,78 i temp, så febern har gått ner. Jag gav han en rejäl dos med Belladonna, vilket verkar ha släckt febern. Han spiser, men fortfarande lite tveksamt. Har varit ute på en liten promenad nu i förmiddag. Förhoppningsvis går det rätta vägen nu! :)

Min teori är att det kan vara ett virus som orsakat den plötsliga febern?

Är verkligen urless på distr.vet. här, hästen måste tydligen vara döende innan dom sliter sig ur soffan. :mad: Inte är dom spec kunniga heller.
 
För ett par år sedan så lsäpte jag ut hästarna i hagen. Hör efter ett tag att min häst gnäggar.

Går ut i hagen och ser att hon ligger ner, min förtsa tanske är att hon har brytit något ben (det är snö ute).

Känner igenom hennes ben när hon ligger ner, smackar sedan upp henne, och hon reser sig efter en stund.
Leder henne sakta för att försäkra mig om att benen är okej.

Tar sedan tempen i stallet och ser att hon har feber (hon är väldigt kännslig av sig och tåler inte så mkt smärta m.m...).
Dagen efter så är hon sig själv igen!!

Vad hon blev sjuk av har jag ingen anning om!
 
Min förra foderhäst fick i sommras massa konstiga knöllar över hela kroppen (mest halsen). Han var pigg och åt ändå normalt, men jag tog tempen ändå, han hade 39,5 (runt 37,5 normalt). Han var inte allmänpåverad alls. Han fcik gå ute i en mindre hage precis vid stallet och senare på kvällen var temp normal igen. Knöllarna försvan på ngr dagar.
Troligen hade han ätit ngt som han inte tålde, det kanske din med har gjort. Var/är han svullen i lymfkötlarna? tex bakom ganacerna (stavning?)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 433
Senast: cf234k
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 493
Hundhälsa För en och en halv vecka sedan blev min hund sjuk. Då hon brukar ha lite besvär vid skendräktighet,så trodde jag defintivt att det...
Svar
4
· Visningar
4 384
Hästvård D ponnyn har blivit rätt rejält sjuk. Det började med att vi i måndags kväll strax innan 18 skulle ta in och pyssla plus fodra dem. Han...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 086
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp