Sv: Han fryser så himla lätt
Min arab kille fryse så himla lätt.Igår när det regnade hela natten och det var bara 8 grader ute under dagen.När jag väl kunde ta mig ut till stallet så stod han bara och huttrade och skakade.Det tog en timme och tre täcken plus mat för att han skulle sluta skaka.Masserade hela honom då verkade han slappna av lite.Nästa vecka får dom komma in i stallet.Är det någon som har några bra tips på JÄTTE varma täcken gärna med hals?Han får ont i ryggen med när han blir kall så jag vill ju på alla sätt och vis skona honom från detta.Tacksam för svar
Går han ute på natten?
Min arab går ute hela dagarna, på natten går han in, jag bor uppe iu jämtland så här e de mkt kallare oxå.
Men om det ösregnar och är jätte kallt så får han ha ett lagomvärmande regntäcke.
han börjar sätta vinterpäls nu så jag har end. någon enstaka gång täcke på honom.
Såklart har han täcke på vintern varje dag och om dörren frusit så det inte går o stänga den ordentligt brukar han få ha ett fleacetäcke.
På ruggiga vår och höst dagar har hn täcken men aldrig på sommaren.
jag tycker man sk använda täcken så lite som möjligt eftersom man förstör hästens naturliga rörelser.
Så låt han få sätta vinterpäls, en arab sätter inte så mkt vinterpäls att den lätt blir svettig av den utan bara så att han håller sej varm.
Låt hästen få mycket mat, när det är kalla dagar, lägg gärna ut några högar med hö i hagen (eller under regnskydd) så han kan hålla värmen.
Min arab älskar när det regnar och står gärna ute i själva hagen och betar men om det blir för kallt så går han in i vindskyddet.
När han fryser jätte mkt så brukar jag ta in honom i ca. 2 timmar där han får äta hö, inget täcke då!
fast jag har ju han på gården så det är ju lätt o ålla koll på han