Han mår dåligt över saker jag varit med om

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det började i helgen när han hade en dröm. Han är sur och irriterad. Jag frågar om det är jag som gjort något?
Nej det är det inte.
Jag försöker underlätta hans dagar, få honom att må bättre. Inget hjälper.

Jag säger åt honom att berätta vad det är? Han har haft en dröm om något jag varit med om innan vi blev ihop. Nått jag inte ville berätta men han ville veta.
Han beter sig obehagligt och jag vet inte hur jag ska lösa detta?

Jag har sagt upp min lägenhet och vi ska flytta ihop.
Detta är något jag gör för honom.. de är liksom den sista biten av mig jag ger honom.
Han säger att jag inte gör tillräckligt.

Han har inte hjälpt till, han säger att han ska göra det men han gör det inte.
Han sa att allt ska bli bättre. Men jag fick INGENTING på min födelsedag.

Jag orkar inte mer, jag har kontakt med vården. Jag ska bli sjukskriven.
Men jag har sagt upp mitt boende? Vad har jag gjort? Hur kan jag vara så dum?

Han är insyltad överallt jag är. Jag vet inte hur jag ska komma ur detta.
 

Det är som @mackan skriver att vi båda blivit medberoende av varandra i ett sjukt förhållande.
Han hoppas på att lösa sina problem och han vill ha mig där hos honom. Men han drar bara med mig ner så vi måste hålla oss ifrån varandra men kunna bete oss som vuxna ändå.
Nu känner jag iaf inget hot mot mig längre.
Varning varning, tänk på honom som du vet att han är inte vad han "kan" bli. Ni har ju hållit på länge och det har varit dåligt länge, varför skulle det reda upp sig nu!? Så där gör dom alltid."Ja, men nu när du lämnar mig då kommer jag reda upp mig och sen ska allt bli bra", bah humbug!
 
Vi möttes idag, han bad om ursäkt och sa att han ska låta mig vara.
Han berättade att han går hos Psykolog och ska ta tag i sitt liv.

Bra, tänk bara på att det kan vara ett sätt för honom att försöka få dig tillbaka. Han kan vilja visa att han tar dig och din kritik på allvar och vill försöka bättra sig för din skull.
Det är jättebra att han vill ta tag i sitt liv, bara han gör det för sin egen skull och inte för att han tror att det ska ge honom dig tillbaka så att det kan bli som det var innan du bröt upp.
 
Det är som @mackan skriver att vi båda blivit medberoende av varandra i ett sjukt förhållande.
Han hoppas på att lösa sina problem och han vill ha mig där hos honom. Men han drar bara med mig ner så vi måste hålla oss ifrån varandra men kunna bete oss som vuxna ändå.
Nu känner jag iaf inget hot mot mig längre.
Jättebra om han tar tag i sitt liv, men han måste göra det själv. Mitt ex drog det kortet oxå och skulle ta tag i sitt liv, sin ekonomi och sina missbruk och jag sa att jag skulle stötta honom (men utan att vi var tillsammans), men han var väldigt duktig på att villkora allt. ”Om jag gjorde si så skulle han inte gå till mötet” osv... jag blev på något vänster indirekt ”ansvarig” för hans liv. Och när jag stod på mig att det var för hans skull han skulle göra det så slutade det med att han skippade allt det där. Så var på din vakt så du inte dras med, lockas av små förbättringar som inte alls behöver vara bestående eller äkta.
 
Jättebra om han tar tag i sitt liv, men han måste göra det själv. Mitt ex drog det kortet oxå och skulle ta tag i sitt liv, sin ekonomi och sina missbruk och jag sa att jag skulle stötta honom (men utan att vi var tillsammans), men han var väldigt duktig på att villkora allt. ”Om jag gjorde si så skulle han inte gå till mötet” osv... jag blev på något vänster indirekt ”ansvarig” för hans liv. Och när jag stod på mig att det var för hans skull han skulle göra det så slutade det med att han skippade allt det där. Så var på din vakt så du inte dras med, lockas av små förbättringar som inte alls behöver vara bestående eller äkta.

Ja jag märker att mitt ex drar dit med.
”de är lättare om jag vet att jag har en chans att vara med dig igen. Då kan jag reda ut mina problem” jadi jadi
Ja sa att han ska göra det för sin skull o kunna må bra så vem han än blir ihop med i framtiden inte ska behöva ta hans skit.
 
Träffade honom idag igen. Sjukt att se hur han mår. Han har gått ner 8kg och knaprar tabletter. Han mår inte bra :(

Han vill bara ha mig men jag säger till honom att han måste må bra utan mig.
Han förstår inte det märker jag men jag kan inte göra mer än upprepa det.
 
Träffade honom idag igen. Sjukt att se hur han mår. Han har gått ner 8kg och knaprar tabletter. Han mår inte bra :(

Han vill bara ha mig men jag säger till honom att han måste må bra utan mig.
Han förstår inte det märker jag men jag kan inte göra mer än upprepa det.
Jag tror han mår dåligt oavsett, möjligen har så har separationen orsakat ett skov hos honom, men det kanske mest beror på att han måste ta tag i sig själv nu och inte kan stjälpa över problemen på dig. Ditt mående är viktigare än hans (för dig), ta hand om dig själv. Det finns säkerligen människor runt honom som han kan söka stöd hos.
 
Träffade honom idag igen. Sjukt att se hur han mår. Han har gått ner 8kg och knaprar tabletter. Han mår inte bra :(

Han vill bara ha mig men jag säger till honom att han måste må bra utan mig.
Han förstår inte det märker jag men jag kan inte göra mer än upprepa det.

Krasst sett så borde ni inte ens ha dessa konversationer. Det är medberoende deluxe. Du är kvar i relationen ang hans mående osv.
Ta upp det här med din psykolog så att du får stöttning ang att börja försöka tänka om/förändra din mentala vana att han är din angelägenhet /hans mående är kopplat till dig/din vardag går åt till mycket tankar runt hans mående/hur det ska gå för honom osv.
 
Krasst sett så borde ni inte ens ha dessa konversationer. Det är medberoende deluxe. Du är kvar i relationen ang hans mående osv.
Ta upp det här med din psykolog så att du får stöttning ang att börja försöka tänka om/förändra din mentala vana att han är din angelägenhet /hans mående är kopplat till dig/din vardag går åt till mycket tankar runt hans mående/hur det ska gå för honom osv.

Ja du har rätt. Jag säger det till honom att jag bara lyssnar för hans skull.
Ska träffa Psykologen nästa vecka
 
Jag tror han mår dåligt oavsett, möjligen har så har separationen orsakat ett skov hos honom, men det kanske mest beror på att han måste ta tag i sig själv nu och inte kan stjälpa över problemen på dig. Ditt mående är viktigare än hans (för dig), ta hand om dig själv. Det finns säkerligen människor runt honom som han kan söka stöd hos.

Det har du rätt i. Han måste ta sig igenom en massa men utan mig nu.
Jag har försökt i 4år men bara mått sämre själv.
 
:heart Ja det har du rätt i

Jag tänker att det är liksom en del i att faktiskt göra slut. Att nu har ena parten eller båda kommit fram till att detta är inte vår gemensamma framtid. I det ingår att båda parterna måste aktivt bryta sig loss ur den eventuella vanan att den andra alltid finns där för vad en nu känner att en behöver.

Det har liksom inget alls med att vara dum eller elak eller egoistisk att göra, inte någonstans! Utan om att det är ett måste för att avbryta ett förhållande. Även ett helt okomplicerat uppbrott bygger ju på det tänker jag men är kanske bara lättare då (eller svårare om en fortsätter ha en nära vänrelation?).
 
Jag tänker att det är liksom en del i att faktiskt göra slut. Att nu har ena parten eller båda kommit fram till att detta är inte vår gemensamma framtid. I det ingår att båda parterna måste aktivt bryta sig loss ur den eventuella vanan att den andra alltid finns där för vad en nu känner att en behöver.

Det har liksom inget alls med att vara dum eller elak eller egoistisk att göra, inte någonstans! Utan om att det är ett måste för att avbryta ett förhållande. Även ett helt okomplicerat uppbrott bygger ju på det tänker jag men är kanske bara lättare då (eller svårare om en fortsätter ha en nära vänrelation?).

Jo det var först en lättnad när vi kunde bete oss som vuxna på jobbet men idag ville han ”säga nått”
Då har han skrivit ner ett långt brev och han bryter ihop hela tiden.
Då gör jag det bara för han vill men jag själv vill ju inte vara där.
Sen är ju jag såklart svag också och ska bara säga nej utan att behöva förklara.
 
Jo det var först en lättnad när vi kunde bete oss som vuxna på jobbet men idag ville han ”säga nått”
Då har han skrivit ner ett långt brev och han bryter ihop hela tiden.
Då gör jag det bara för han vill men jag själv vill ju inte vara där.
Sen är ju jag såklart svag också och ska bara säga nej utan att behöva förklara.

❤️ Du har ingen kollega nära dig eller så som kan stötta dig?
 
Jo det var först en lättnad när vi kunde bete oss som vuxna på jobbet men idag ville han ”säga nått”
Då har han skrivit ner ett långt brev och han bryter ihop hela tiden.
Då gör jag det bara för han vill men jag själv vill ju inte vara där.
Sen är ju jag såklart svag också och ska bara säga nej utan att behöva förklara.

Han behöver inte "säga nått" till dig. Ni har brutit. Det är slut, finito och han har ju redan lovat en gång att lämna dig ifred - så det löftet är brutet.
Lyssna inte nästa gång och nappa inte på kontaktförsöken.
:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
587
Senast: Cosinus
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 123
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp