Bukefalos 28 år!

Hantera livlig häst vid rehabilitering?

missB

Trådstartare
Min häst har enligt veterinärens råd vilat ca två veckor i sjukhage pgr av hälta. Hon har minst en vecka kvar i sjukhage, men nu ska vi börja rehabiliteringen med att motionera för hand ca 15 min per dag. Problemet är att hon är vansinnigt uttråkad och proppfull med energi, så jag kan knappt leda henne utan att hon flyger i luften. Nu vill jag ha tips på bra övningar från marken så hon får koncentrera sig och tänka lite. Hon är nyss inriden och inte särskilt utbildad, jag vill inte bara longera. Hon är egentligen ganska mycket NH-tränad men tycks ha glömt allt hon lärt sig. Tacksam för råd!
 
Sv: Hantera livlig häst vid rehabilitering?

Olika klicker/targetövningar? Börja med att klicka in henne på ett objekt som hon ska vidröra med mulen. Sen kan du utöka till att hon ska följa objektet, välja rätt pryl av tre o.s.v. Med lite fantasi kan du ju kombinera det med motion genom att placera objekt på olika avstånd från henne så att hon måste röra sig för att komma åt dem.

Klickerträning får garanterat hästen att jobba med hjärnan, och så är det kul!
 
Sv: Hantera livlig häst vid rehabilitering?

Hur funkar det när hon leds till och från sjukhagen? Kan du passa på att ta en liten extra runda i samband med detta? T.ex en extra runda runt stallplan på vägen in och sen utöka den lilla extrarundan varje dag?
Longera verkar ju dumt om hon varit skadad, men kanske introducera tömkörning om du inte redan gjort det?
 
Sv: Hantera livlig häst vid rehabilitering?

Kolla med veterinären om denne kan skriva ut något lugnande till hästen så det inte händer en olycka.
 
Sv: Hantera livlig häst vid rehabilitering?

Jag rekommenderar också något lugnande för både din och hästens säkerhet. Det är ju inte säkert du lyckas få hästen till att fokusera på några övningar, beror ju på hur överspänd den är. Visst finns det övningar som kanske funkar men varför riskera något? Så tänker jag:-)
 
Sv: Hantera livlig häst vid rehabilitering?

Tillägger att om hästen är van att tömköras, klickertränas eller annat som nämns här så är det ju bra. Men personligen skulle jag inte börja med att försöka lära hästen nya saker om den är sprattlig. Svårt att hantera om hästen brallar iväg järnet med tömmar bakom tex..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 194
Senast: tara
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
30 190
Senast: mackan
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 682
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp