Har fått in möss i mitt kök......hjälp

Liten eller stor skogsmus är det du kallar åkermus. Kala svansar.

Husmöss är mindre och har päls på svansen och är därför lite "gulligare". Hälsningar från Lattematte som har blivit ovillig expert på att artbestämma objudna husgäster sedan hon flyttade ut på landet.

Jaa, större skogsmus är det :)
Det visste jag egentligen, eftersom jag själv lärt min man skillnaden men har just nu dåligt minne.
 
Tror inte jag någonsin upplevt en vinter utan möss elelr råttor? Utom de åren jag bott i lägenhet då. Förra året hade jag riktiga råttor. Lyckades fånga i fälla.

I år har jag hört en i väggen. Sedan hörde jag höga pip en natt och trodde att nån lekte med en pipleksak. Men det visade sig en att det låg tarmrester i rummet bredvid sovrummet.

Efter det har jag inte hört något springande i väggen och inga lortar i köksskåpen.
Två katter jobbar här och jag har numera också en papillon (som sannolikt inte hade något alls med jakten att göra). Får väl se om det kommer fler objudna.

På vintrarna hittar jag emellanåt blodspår i snön ute. Katterna jobbar bra. Men så är det därför jag har katt också. Är definitivt ingen kattmänniska. ;)
 
Tror inte jag någonsin upplevt en vinter utan möss elelr råttor? Utom de åren jag bott i lägenhet då. Förra året hade jag riktiga råttor. Lyckades fånga i fälla.

I år har jag hört en i väggen. Sedan hörde jag höga pip en natt och trodde att nån lekte med en pipleksak. Men det visade sig en att det låg tarmrester i rummet bredvid sovrummet.

Efter det har jag inte hört något springande i väggen och inga lortar i köksskåpen.
Två katter jobbar här och jag har numera också en papillon (som sannolikt inte hade något alls med jakten att göra). Får väl se om det kommer fler objudna.

På vintrarna hittar jag emellanåt blodspår i snön ute. Katterna jobbar bra. Men så är det därför jag har katt också. Är definitivt ingen kattmänniska. ;)
Det märkliga är att jag aldrig haft problem med möss inomhus förut, och jag har bott i två äldre hus på landet, de senaste fem åren.
Har heller aldrig sett mus lort liggandes inomhus.
Den enda platsen jag sett mus bajs är ute i vedboden, och där ute kan de få vara, utan att jag bryr mig särskilt mycket.
Antar att det är därför jag fick en sådan chock i morse när jag till och med fick se en livs levande springa ur soppåsen.
 
Det märkliga är att jag aldrig haft problem med möss inomhus förut, och jag har bott i två äldre hus på landet, de senaste fem åren.
Har heller aldrig sett mus lort liggandes inomhus.
Den enda platsen jag sett mus bajs är ute i vedboden, och där ute kan de få vara, utan att jag bryr mig särskilt mycket.
Antar att det är därför jag fick en sådan chock i morse när jag till och med fick se en livs levande springa ur soppåsen.
Fast i år ska det vara extremt, i alla fall i vissa delar av landet, så det är nog ganska logiskt att du upptäckte möss i år
 
Det märkliga är att jag aldrig haft problem med möss inomhus förut, och jag har bott i två äldre hus på landet, de senaste fem åren.
Har heller aldrig sett mus lort liggandes inomhus.
Den enda platsen jag sett mus bajs är ute i vedboden, och där ute kan de få vara, utan att jag bryr mig särskilt mycket.
Antar att det är därför jag fick en sådan chock i morse när jag till och med fick se en livs levande springa ur soppåsen.
Min gissning är att du haft möss men inte sett dem. En del är diskreta :)
 
Min gissning är att du haft möss men inte sett dem. En del är diskreta :)
Ja, så måste det vara.
Nu har mörkret lagt sig utanför fönstret och jag har varit hemma hela dagen, och försökt städat undan i köket så gott det går.
Har väsnats och levt om för att mössen ska höra att "Jag är här. Ni behöver inte visa er här igen".

Men inte fn bryr de sig om det.
För en stund sen hörde jag dem rusa över köksgolvet, och springa runt i veden som jag har i köket.....

Dessa är sannerligen inte diskreta, de jag fått in.....

Fy. Helt plötsligt känns det inget kul att dela mitt hus med möss som inte är buskablyga precis.
Tänk om de attackerar mig också, när jag ligger och sover:nailbiting:

Första gången på många år, som jag längtar till att bo i lägenhet, helt plötsligt......
 
Ja, så måste det vara.
Nu har mörkret lagt sig utanför fönstret och jag har varit hemma hela dagen, och försökt städat undan i köket så gott det går.
Har väsnats och levt om för att mössen ska höra att "Jag är här. Ni behöver inte visa er här igen".

Men inte fn bryr de sig om det.
För en stund sen hörde jag dem rusa över köksgolvet, och springa runt i veden som jag har i köket.....

Dessa är sannerligen inte diskreta, de jag fått in.....

Fy. Helt plötsligt känns det inget kul att dela mitt hus med möss som inte är buskablyga precis.
Tänk om de attackerar mig också, när jag ligger och sover:nailbiting:

Första gången på många år, som jag längtar till att bo i lägenhet, helt plötsligt......
Känner igen känslan. 😥
Men det är bara att bita ihop och starta krigföringen
 
jag brukar ta 4-5 möss under hösten/vintern, har katt med och hon är duktig på att jaga men hon kan såklart inte vara överallt samtidigt heller. I år är jag uppe i sådär 15 möss redan och det är ju knappt höst än, grannen hade tagit 23 stycken i sitt uterum :meh:
 
Min Forra Rottis var en fantastisk “mouser” sa jag hade inga moss kvar I Hus eller stall, och I garage och verkstad hade jag en over tva meter Lang “ratt orm” (som flyttade in och tog hand om bade moss och ekorrar). Nar mossen kom pa att flytta in I under redet pa var 12 meter husvagn hade jag dock visa problem da Rottisen var for stor och inte kunde komma at dem.
Jag fick radet att droppa peppermintsolja pa en bommulstuss och lagga in dar mossen huserar. Jag tog I lite Och la in massor av bommulstussar bade inne I vagnen och I skapen under ... och mossen forsvann. Samma I vart nuvarande motorhem, varje gang jag lamnar det staende Laggs tussar med pepparmints olja ut och de moss som forst flyttade in flyttade ut igen😎

sir Hiss ... som bodde i “rafters” pa garage/verkstad. Han var over 2 meter Lang.
92043F92-B192-42C6-BB8F-C48D5C4A6866.jpeg
 
Min Forra Rottis var en fantastisk “mouser” sa jag hade inga moss kvar I Hus eller stall, och I garage och verkstad hade jag en over tva meter Lang “ratt orm” (som flyttade in och tog hand om bade moss och ekorrar). Nar mossen kom pa att flytta in I under redet pa var 12 meter husvagn hade jag dock visa problem da Rottisen var for stor och inte kunde komma at dem.
Jag fick radet att droppa peppermintsolja pa en bommulstuss och lagga in dar mossen huserar. Jag tog I lite Och la in massor av bommulstussar bade inne I vagnen och I skapen under ... och mossen forsvann. Samma I vart nuvarande motorhem, varje gang jag lamnar det staende Laggs tussar med pepparmints olja ut och de moss som forst flyttade in flyttade ut igen😎

sir Hiss ... som bodde i “rafters” pa garage/verkstad. Han var over 2 meter Lang.
Visa bifogad fil 59113

:eek::eek::eek:
 
Jag kan tipsa om att möss är väldigt svaga för choklad. Sportlunch och Snickers hör till favoriterna.
Ajdå. Det var inte bra. Jag är själv svag för choklad, och försöker i dagsläget ha självdisciplin att inte köpa hem detta beroendeframkallande gift.

Finns det något annat bra man kan ha i musfällan?
 
Förresten angående de här musfällorna.
Dör de direkt när de fastnar i fällan, eller ligger de och skriker och pinas en stund innan? Sådant klarar jag inte av, nämligen....:arghh:
 
Ajdå. Det var inte bra. Jag är själv svag för choklad, och försöker i dagsläget ha självdisciplin att inte köpa hem detta beroendeframkallande gift.

Finns det något annat bra man kan ha i musfällan?
En bit ost funkar fint, även havregryn som man blöter lite försiktigt och formar. Tror det mesta som är ätbart fungerar på möss. Det blir någon sekunds buller när fällan slår igen, inget mer, sen är musen stendöd.
 
Men då är ni ju i samma läge som vi andra? Tar ett antal möss varje år? Nej det är inte vanligt att höra elskrämmorna men jag gör det, mycket störande. Jag kan även höra surr i vissa kontakter, speciellt till mobilladdare. Hör helt enkelt höga ljud lite för bra.
Nej, folk skriver att de har dem i väggarna och de knaprar och har sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 277
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 699
Senast: pepp
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 197
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp